نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گفتگوی مهم شفقنا با محمد ناطقی پیرامون رویدادهای مرتبط به داعش در افغانستان

گفتگو شفقنا با محمد ناطقی پیرامون رویدادهای مرتبط به گروه داعش در افغانستان


شفقنا : آیا افرادی که خودرا داعش معرفی می کنند همان طالبان هستند ویا واقعا از بیرون وارد شده اند


محمد ناطقی : این پرسش بارها ازسوی کارشناسان و اصحاب رسانه طرح شده است. من البته معتقدم که گروه داعش جریان درونی و بومی و افغانی هست آنها تغییر ماهیت و اید لوژی نداده ولی تغییرات عمده در شکل و فرم داده اند. رهبری این گروه ازملا عمر به ابوبکر البغدادی تغییر کرده است این البته عمده ترین تغییر ساختاری است تا کنون این گونه اعلام می شد که طالبا افغانستان و طالبان پاکستان به ملاعمر بیعت کرده و این آدم رهبر این گروه ها است اما داعش اصلا ملا عمر را رهبر و امیر المومنین قبول ندارد. چهارماه پیش رهبری داعش به ملا عمر حمله سختی داشت و گفت که وی آدم جاهل و نادان و یک جنگ سالار و منحرف است. اظهارات رهبری داعش در عراق و شام در مورد ملا عمر رهبر طالبان همین بود. این مساله واضح می کند که گروه ها وافرادی که به داعش ملحق شوند اولین نشانه آن رد رهبری ملا عمر هست. این مسله را گروه داعش در سال 2011 به رهبری گروه القاعده نیز اعلام داشت. نامه های که میان ابوبکر البغدادی و رهبری القاعده رد بدل گردید در این مکاتبات گروه داعش از رهبران القاعده خواست که به خلافت داعش بیعت نماید. به یاد داریم که در همین نامه ها داعش از القاعده خواست که که " جبه النصره" را منحل و به گروه داعش بپیوندد و الا سزای شان مرگ خواهد بود ولی می دانیم که القاعده زیر این بار نرفت و دیدیم که جنگهای هولناکی بین داعش و جبه النصره در شام در گرفت در گیریها در همه جا بخصوص در اطراف حلب برای طرفین بسیار مرگ بار بود.


عین چنین رویدادی در افغانستان بین طالبان و داعش حد اقل در سطح رسانه ها پیش آمده است البته گزارشهای نیز در یافت شده که طالبان و داعش در مواردی در جنوب باهم در گیر شده اند. ابو ابراهیم خراسانی که مدتی مشاور آقای اکبرزاده والی غزنی بود وی ازگروه طالبان به گروه داعش تغییر موضع داد و مشاور والی ما هم بود، در کابل در چهارراه ملک اصغر دست گیر شده وی چهارماه پیش پس از دستگیری و انتقال به زندان غزنی از داخل زندان اعلام داشت که ما برای این درافغانستان اعلام موجودیت کرده ایم که با گروه طالبان بجنگیم و ما می خواهیم طالبان را نابود نماییم. درشمال کشور در فاصله فاریاب وانخوی در میان جنگلها افراد زیادی داخل همین جنگلها دیده شده و پرچم داعش را بلند کرده اند گفته می در این جنگلها افراد دیگری مثل چچنیها، ازبکها و عربها و همین گونه افغانهای که درجنگ سوریه و عراق شرکت کرده و حالا پرچم سیاه داعش را بجای پرچم سفید طالبان بلند کرده اندنیز حضور دارند. پس اولین شاخصه و تفاوت همان تغییر در رهبری و زعامت هست و این مساله یکی از جدی ترین تفاوت میان طالب و داعش در هر جا ازجمله در افغانستان هست.


شفقنا: تفاوت داعش و طالبان در چیست؟


محمد ناطقی: یک مورد را که رهبری باشد اشاره کردم. همان گونه که شرح داده شد افراد که در افغانستان پرچم سیاه داعش را بلند کرده اند اینها عمدتا بومی و افغانی هستند اما درمیان آنها از ملیتهای دیگر نیز دیده شده است. این مساله ازوقتی نمایان گردید و آن اینکه ارتش پا کستان جغرافیای جنگی و خانه های امن شان را در وزیرستان شمالی از آنها گرفت و پناه گاهای امن آنها نامن و همه به افغانستان گریختند و حالا در نقاط مختلف افغانستان جابجا شده اند. یک بحث حل ناشده در محافل افغانی بقوت خود باقی است و آن اینکه آیا داعش در افغانستان درحد یک واقعیت تهدید آمیز و خطر آفرین حضور دارد و یانه. صاحب نظران مثل آقای امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی اصولا برای داعش حضور کمی و کیفی قابل ملاحظه ای را قبول ندارد و براین اساس آنها پدیده داعش در افغانستان را جدی نمی گیرند و همین مقداری که در رسانه ها طرح شده را استخباراتی و رد کردن گم کردن طالبان می دانند. برخی خیلی بد بینانه می گویند داعش را گروهای عمده می کنند گناهان کبیره و صغیره را به داعش نسبت می دهند تا طالبان را تبریه نمایند.


می دانیم که در مقابل این فکر و منطق، دیدگاه دیگری مطرح است و آن اینکه داعش یک پدیده بسیار جدی در افغانستان هست اصولا داعش برای افغانستان ساخته نشده است. داعش یک پروژه استخباراتی وابسته به غرب می باشد و برای نبرد و تهدید روسیه و متحدانش و برای تهدید امنیت ایران و چین و.. ساخته شده است. افغانستان در حد یک وزیرستان و جغرافیای سکونت برای پرش در نظر گرفته شده است. این دو منطق را داعش با خود در افغانستان آورده است. 


از این داستان که بگذریم می پردازیم به اصل پرسش شما که چه تفاوت بین داعش و طالبان وجود دارد؟. من پیشتر اشاره کردم که داعش و طالب بوکو حرام و انصار الشریعه و.. تفاوت و اختلاف اید لوژیک ندارند. هیچ فرقی بین قرایت و روایت داعش و القاعده نیست تفاوت، اختلاف بر سر رهبری و زعامت می باشد خلافت داعش باور دارد که امیر المومنین باید ازتبار قریش باشد. ملاعمر ایمن الظواهری و.. باید از ابوبکر البغدادی تبعیت نمایند. گذشته از تفاوت رهبری، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که طالب و داعش را ازهم متمایز می کند اول اینکه این گروه بسیار پولدار هست و گفته شده داعش یکی ازثروت مند ترین گروه چریکی و تروریستی در دنیا می باشد. این گروه متاسفانه با حمایت کشورهای پولدار منطقه بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بوجود آمد هدف دشمنی با کشور سوریه بود اما این گروه با حمایت استخباراتی و مالی باهمان دلیل که حکومت سوریه را سرنگون نماید، بوجود آمد این گروه باسرعت بخشهای زیادی ازخاک سوریه بخصوص حوزه های نفتی را درخاک سوریه و بعد عراق را تصرف کرد. 


داعش با تصرف سرزمینهای زیاد و با منابع نفتی روزانه تنها از بابت عایدات نفتی بین دو تا سه میلیون دالر پول بدست می آورد. آنها تمامی بانکها و خانه های مردم را غارت کردند غیر ازغارت و فروش نفت داعش با تصرف پادگانهای ارتش عراق و شام عظیم ترین ذخیره های تسلیحاتی را بدست گرفت خوب با این وضع تفاوت بسیار بین طالبان و داعش وجود دارد. داعش در عراق "رانسوم"  می گیرد داعش را کشورهای خلیج پول می داد و شاید حالا هم پول در اختیار شان بگذارند. 


طالبان در افغانستان این پولها را ندارند. در همان نقطه فاریاب و انخوی داعش ازکسی عشر زکات نمی گیرد بل برای افراد شان در ماه از پانصد تا سه هزار دالر معاش می دهد. داعش تمام منطقه و جهان را به هفت ایالت تحت امر خلافت شان تعریف کرده و افغانستان جزء از ایالت خراسان داعش می باشد. قاضی سعید نماینده خلیفه داعشی در ایالت خراسان هست گفته می شود که وی پاکستانی و رهبر گروه و لشکر طیبه هست.


شفقنا: با توجه به اسارت 31 مسافر و کشتن افراد بیگناه مسافر در ولایت غور احتمال جنگ مذهبی و فرقه وجود دارد و یا نه؟


 محمد ناطقی: این سوال مهم و جالب است. پیدایش داعش در سرزمینهای شام و عراق ایجاد نفاق و فتنه مذهبی بود و هست می بینیم با ظهور این گروه تباهکار در شام و عراق دامن زدن به مسایل فرقه ای به اوج خود می رسد. ابو مصعب الزرقاوی وظیفه اش کشتار دامن زدن به نفاق مذهبی بود گفته می شود وی در این در حد افراط می کرد و بشترین بمبها و انتحارها در میان جوامع شیعی را سازماندهی کرد که اعتراض رهبران القاعده را به همراه داشت. داعش در ایجاد نفاق و تفرقه مذهبی سرامد همه گروه ها هست. اعلامیه های از سوی گروه داعش در افغانستان پخش شده است و در این بیانیه ها تاکید شده که شیعیان را می کشد زیرا آنها مسلمان نیستند ما آنهارا می کشیم مگر اینکه آیین ما را قبول نمایند. این البته هم می تواند فاصله طالب و داعش را نشان دهد. طالبان تا بحال آدم کشته ولی نام آن را مذهبی نگذاشته اند. طالبان مسافران زیادی را در راه ها ازجمله در راه میدان و بامیان سر برید و کشتند ولی دلایلی دیگری داشت اما داعش 31 مسافر را به دلیل مذهبی برده اند. 


ولی فکر نمی کنم داعش در این مورد موفق نمی شود. مردم افغانستان هیچ مشکلی مذهبی ندارند و همه یک دیگر را برادر مسلمان می دانند و به هم دیگر فو قالعاده احترام دارند. بنا این من هرگز باور ندارم که در آینده مردم افغانستان اختلافات از نوع مذهبی را داشته باشد. داعش به همین دلیل که مشتاق تفرقه و نفاق در جوامع اسلامی می باشد واقعا یگ گروه " منافق" و تبهکار در جهان اسلام است اخیرا ادوارد اسنودن مامور پیشین سازمان سیا اعلام داشت که ابوبکر البغدادی توسط سازمان اسراییلی "موساد "آموزش دیده است اگر گفته های راست باشد پس باید اذعان داشت که داعش مخلوق استخبارات یهود هست و به همین علت است که در برابر حملات مرگبار اسراییل علیه فلسطینیان ساکت و آرام بوده است اما در کشتن مسلمانان تابحال هیچ کوتاهی نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد