نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

سید محمد علی جاوید تف خود را پس لیسید

سید علی جاوید تف خود را پس لیسید

گرچه جدال قلمی من و جناب جاوید در حد خود قلم ارزش دارد و بد نیست منتها موضوع جدال ما انکار و اثبات نقش و مقام مزاری است و به همین دلیل اهمیت دارد. جاوید منکر مقام و منزلت و جایگاه شهید مزاری است و من برای مزاری نقش عظیم در اثبات و "احیای هویت" مردم مظلوم هزاره قایل هستم. من گفتم که سید علی جاوید راست نمی گوید و صادق نیست و به هزاره افتخار نمی کند حال دیدید که چه گونه بلبل واری می گوید که منظورم از هزاره قوم و تبار هزاره نیست. جاوید از شاهنامه از حبیب السیر از کهنه ترین کتابهای تاریخی می خواهد سند و مدرک بیاورد که هزاره قوم و اتنیک نیست هزاره یک جغرافیا وسیع از جنوب تا شمال است. جاوید به مردم و قوم هزاره افتخار نمی کند او اگر گفته به هزاره افتخار می کنم یعنی اینکه به جغرافیا و سر زمین افتخار کرده است و نه به قوم مظلوم و ستمدیده هزاره و حالا متن نوشته جاوید را بخوانید که هزاره یعنی جغرافیا و منطقه اطلاق می شود و نه قوم:
" نمى فهمد که واژه ى هزاره به اشتراکات قومى و اتنیکى اطلاق نمى گردد بل واژه ایست که براى ساکنان یک منطقه ى بزرگ از پشته هاى قندهار تا غرجستان(هزاره جات) و تا بلخاب دره صوف کار برد داشته و تمام ساکنان این منطقه از هر قوم و نژادى که بودند به نام هزاره یاد شدند و گرنه نباید تاجیکان نیلى، دشت موم، بلوچ هاى کیسو و گیزو و ترکمن هاى هاى دره ى ترکمن پروان را هزاره مى گفتیم. در حالى که آنها از نژاد دیگر هستند ولى فعلاً هزاره خوانده مى شوند. همچنین ساداتى را که بیش از هزار سال در این منطقه زندگى کرده اند مى توان هزاره نامید"

من از اول گفتم که جاوید دروغ می گوید اشرافیت نژادی وی اجازه نمی دهد که به مردمی افتخار نماید که ازدواج با او قباحت دارد و اشرافیت را خدشه دار. دلیل اینکه جاوید تف خود را پس لیسید هم این است که عناصر فرهنگی و فعال سادات به وی فشار وارد کردند که چرا چنین غلطی را کرده و گفته که به " هزاره بودن افتخار می کنم" و سادات هزاره است " من البته گفتم که این حرف جاوید "توبه نامه" وی هست. جاوید در میان فشار افکار اجتماعی که او را به دلیل اهانت به مزاری، توهین کردند و در حدی که توبه کند و بگوید اصلا" سادات شیعه هزاره هستند" و منم افتخار می کنم و حالا که توبه گرگ مورد غضب فرهنگیان سادات قرار گرفته و توبه گرگ را اهانت به اشرافیت تباری خود می داند و جاوید ساز دیگری سر داده که نه ناطقی نفهمیده و تاریخ را نخوانده منظورم از " هزاره" قوم هزاره نیست و منظورم از " هزاره" جغرافیا است تاریخ است و این هم مدرک از شاهنامه و این هم سند از حبیب السیر .درشاهنامه فردوسی چنین آمده است:
‎من ایدر بمانم نیایم به راه."
‎نیابم به افغان و لاچین سپاه. 
‎نشسته در آن دشت بسیار کوچ. 
‎ز افغان و لاچین و کرد و بلوچ. 
اما نام هزاره در هیچ یک از متون کهن نیامده است، پس ثابت مى گردد که واژه ى هزاره نام قوم نیست و نام ساکنان یک منطقه ى وسیع است".

من در نوشته قبلی گفتم جاوید دیوانه شده و مزخرفات می نویسد سادات هویتش سادات است و باید به هویتهای قومی و تباری احترام گذاشته شود. من در جواب خیلیها گفتم که من دروغ گو نستم و نمی گویم سید، هزاره است. در این مناقشه فکری جاوید را خار و ذلیل و حقیر کردم و منطق وی را در مورد جابجای استاد مزاری رد کردم و گفتم که در شرایط دشوار امام حسین - ع- هم دست زن و بچه خود را گرفت و بر خلاف خواستش از مدینه تا کربلا کوچ کرد و این شرایط در غرب کابل در اثر تهاجم طالبان و دولت و خیانت جاوید و رفقایش تنگ شد و شهید مزاری بر نامه ریزی کرد که در خارج از پایتخت مقاومت مردم را ساز ماندهی نماید. بامیان هدف استراتژیک پس از کابل بود و گفتم اگر مزاری اسیر و شهید نمی شد بامیان را همانند پنجشیر حفظ می کرد. اما در باره نقش جاوید در معامله افشار تکرار نمی کنم اما تاکید دارم که جاوید در خیانت افشار نقش داشت ولی نه به پیمانه سید هادی و سید حسین انوری. مدرک سخن من سخنان شهید مزاری است و سخنان دیگران اما مزاری خیلی منصفانه گپ زده است دلیلش اینکه در ماجرای کوتای 23 سنبله 1373 استاد مزاری اشاره به انوری و هادی نمی کند. دلیلش همان انصاف و مردانگی مزاری است. در اسناد پیش از کوتا نامی از هادی و انوری دیده نشده و لذا استاد مزاری از آنها نام نمی گیرد اما از جاوید بکرات نام می گیرد و جاوید را عنصر فعال در تخریب و انشعاب و مداخله در امور حزب و حدت می داند و جاوید هم اعتراف می کند که طرف دار شکست مزاری در تعیینات و روی کار آمدن اکبری بوده است و این هم سخنان آقای جاوید:
( در اینکه من تلاش کردم تا اکبرى برنده شود، انکار نمى کنم و در خاطرات من هم چاپ شده..... و من مى خواستم آقاى اکبرى که مخالف جنگ بود، در انتخابات برنده شود اما حبه و دینارى نه از ربانى و نه از کس دیگر گرفتم و نه پولى براى پیروزى اکبرى خرچ کردم. این دروغ را نخست آقاى مزارى به تاریخ ٥ جدى ١٣٧٣ در غرب کابل، روى منبر گفت)

خوب این اعتراف جاوید است که از انشعاب حمایت می کرده و چرا و چه حق داشت که در امور داخلی و در تعیینات حزب وحدت دخالت نماید. جاوید حمایتش هوایی و برای رضای خدا نبود پول می گرفت و توزیع می کرد و سید هاشمی مظلوم معاون سید ظاهر محقق را نزدیک دیوانه کند که می گفت اطاقم را عوض کنید. استاد مزاری می گوید میان جاوید و انوری سر پول اختلاف شد و جاوید توجیه کرد که پول گرفته اما برای تعیینات حرب وحدت و بازهم انوری پهلوی اکبری می رود که پول برای چیست؟ استاد اکبری می گوید ما مستقلا از دولت پول و سهم خود را می گیریم. خوب این صحبتها قویا وجود داشته است اما جاوید قبول ندارد و می گوید شهید مزاری دروغ گفته است. من معتقدم دروغ نیست زیرا جناب جاوید نصف حقیقت را قبول دارد که از جناح اکبری در تعیینات 73حمایت کرده است. هادی و انوری دخالت نداشتند و مزاری هم نام شان را نگرفته است. در قضیه افشار جاوید گفته است که در کابل نبوده است و در کتابش نوشته که در جنگها نبود و "بواسیر" داشته و در شفاخانه بوده است. حالا هر دلیلی که بوده اما حرف من این است که شهید مزاری جناب جاوید را مقصر شماره 1 در قضیه افشار نمی داند حالا به دلیل مرض بوده و یا هر امر دیگر و منم می گویم مقصر اصلی کسانی دیگر بوده اند. در کودتای 23 سنبله و قبلش در تعیینات 73 جاوید بسیار خرابکاری کرده است و در سقوط غرب کابل هم با انتقال شهید مزاری مخالف بوده است و لحظه های فاجعه غرب کابل و قتل عام مردم را از طریق شبکه های مخابرات و بی سیم 24 ساعته گوش می کرده است. اینها راخود جاوید هم در نوشته های نقل کرده است. با تمام این مسایل جدال قلمی ما مقدس است حقایق روشن می شود ما با هم دشمنی شخصی نداریم حرف ما این است که جاوید عنصر فعال در جبهه درونی به مردم و مقاومت و مزاری خیانت کرده است و مزاری او را " خاین" می گفت اما جاوید می گوید نه مزاری دروغ گفته و "ما خادم" و دلسوز مردم هستیم. شکاف عمیق " خادم و" خاین" پر کردنش کار ساده نیست و مثل چند لفظ افتخار و عدم افتخار به مردم هزاره نیست که آدم تفش را پس بلیسد و بگوید منظور از هزاره قوم نیست بل جغرافیا و منطقه است یعنی اینکه سید علی جاوید دروغ گفته و اشتباه کرده است. جاوید به مردم هزاره نه بل به جغرافیا و منقطه افتخار کرده است. این چیزی جالب است.

LikeShow more reactions
Comment
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد