نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

آکاد می علوم منبع نفاق وتفرقه ملی درافغانستان است

آکاد می علوم منبع نفاق وتفرقه ملی درافغانستان است  

 

 

گرچه محتوای کتاب تفرقه انگیزقومی را به دلیل مسافرت ندیدم اما آنچه را که رهبرحزب وحدت اسلامی مردم افغانستان جناب استاد محقق دریک کنفرانس خبری اعلام داشت ، واقعا تکان دهنده بود دراین کتاب براساس اظهارات رهبرحزب وحدت مردم وعضورهبری جبهه ملی افغانستان،به قوم بزرگ ومظلوم افغانستان بلحاظ مذهبی قومی وملیتی اهانت صورت گرفته است. 

 

 دراین کتاب تفرقه انگیز، به وضوح به احساسات ملیونها انسان وعقاید آنها توهین شده است.براساس گفته های استاد محقق درصفحات اخیرکتاب نوشته شده است که مردم هزاره رافضی هستند.این مساله به این دلیل اهانت است که مردم هزاره به دومساله اهمیت فو ق العاده قایل است یکی اهل بیت رسول خدا(ص) ودیگری احترام عمیق به خلفاء راشدین .درکتاب نوشته شده است که مردم هزاره رافضی هستند رافضی درتاریخ به گروهی گفته می شود که احترامی به جانشینان رسول الله نداشته باشد مرد م هزاره همواره گفته اند که پیامبراسلام چهارخلیفه داشته است خلفاء راشدین جانیشنان ایشان هستند فقط با این تفاوت اعتقاد دارند که علی علیه السلام خلیفه اول است. برادران اهل سنت به خلفاء راشدین اعتقاد راسخ دارند ومعتقد هستند که علی علیه السلام خلیفه چهارم اسلام است. 

 

 دراصل خلافت همه اعتقاد واحدی دارند وهمه فرق اسلامی به خلفاء راشدین احترام دارند مردم هزاره درافغانستان به همه خلفاء اسلام وجانشینان رسول خدا باوردارند مردم هزاره هرگزرافضی نستند چنانچه برادران اهل سنت درافغانستان ناصبی نستند ما یقین داریم که اهل سنت به اهل بیت رسول خدا احترام فوق العاده دارند آنها درنمازهای روزجمعه درسراسرافغانستان از اهل بیت رسول خدا درخطبه های شان نمی می برند وبا نام خدا ورسول واهل بیت رسول خدا، نمازشان را می خوانند وروبه درگاه کبریا می برند. کسیکه به برادران اهل سنت ناصبی بگویند منافق است چنانچه اگرکسی به برادران شیعه بگویند رافضی. اکادمی علوم درکتاب نفاق افکنانه خود با صراحت نوشته است که مردم اهل تشییع رافضی هستند.  

 

دربخشهای دیگری ازکتاب به مسایل تاریخی اشاره کرده وگفته است که مردم هزاره ازبقایای لشکرچنگیزخان است این مساله به اندازه ای بی اساس است که برخی ازمحققان مغرض، گفته اند که اقوامی درافغانستان شناسایی شده که ازگم شده گان قوم یهود هستند. این مساله به لحاظ تاریخی مطرح شده است مردم هزاره ازبقایای لشکرمغول نیست این مردم هزاران سال دراین سرزمین سکونت داشته است وازپیشگامان مسلمانان اولیه درافغانستان هستند درتاریخ روایت شده است که مردم هزاره درزمان خلافت خلیفه چهارم مذهب شیعه را برگزیده اند یعنی 1400 سال پیش، این مردم مسلمان شده اند درحالیکه حمله مغول هفصد سال پیش به افغانستان ودیگرممالک اسلامی صورت گرفته است.محققان ومورخان اسناد ومدارکی زیادی عرضه داشته اند که مردم هزاره هزاران سال دراین سرزمین سکونت داشته اند.  

 

استاد محقق درکنفرانس خبری خود به این مساله اشاره داشت که این مردم خالق تمدنهای بزرگی دراین سرزمین بوده اند تمدن دوره ای بوداپیش ازاسلام توسط مردم هزاره ساخته شده است مجسمه های بودا نشان می دهد که به سبک وسیاق زندگی این مردم تمدن شان ساخته شده است.مردم هزاره بلحاظ مذهبی عمدتا مذهب شیعه اثنی عشری دارند واین مذهب را درزمان خلافت حضرت علی خلیفه چهارم مسلمین برگزیده اند همه مورخین درمورد اختیاروگرویدن مردم هزاره به مذهب تشییع به این مساله اذعان کرده اند که هزاره ها هزارچهارصد پیش مسلمان وشیعه شده اند .اکادمی درکتاب که با سرمایه مردم افغانستان منتشرشده است وازسوی حکومت افغانستان حمایت می شود گفته است که مردم هزاره ازبقایای لشکرمغول هستند که هفصد سال پیش به جهان اسلام حمله کردند.مردم هزاره درست هزارچهارصد سال بعد ازظهوراسلام به مذهب اهل البیت گرویدند. 

 

 مساله ای سومی که آقای محقق عضوهیئت رهبری جبهه ملی افغانستان به آن پرداخت،مساله نسبت دروغ است وی با اشاره به صحفات ازکتاب اکادمی علوم اشاره داشت که مردم هزاره قوم دروغ گوهستند وگفته می شود درمواردی به زنان هزاره نیزتوهین شده اند.توهین به زنان درغیرت وفرهنگ افغانی وجود ندارد کسانیکه درکتاب اکادمی علوم به نوامیس مردم توهین کرده اند خود افغانی غیرتمند واهل ناموس نستند.گرچه اهانت به زنان هزاره بصورت واضحی درکنفرانس خبری بیان نشد فکرمی کنم دلیل مساله حساسیت موضوع باید باشد اهانت به زنان هزاره، اهانت به ناموس افغان است هیچ فرقی بین زنان هزاره وغیرهزاره نیست. درست است که اهانت به زنانی شده اند که مربوط به یک قوم مظلوم هستند. اما بهرحال زنان هزاره ناموس افغان شمرده می شود اهانت به بانوان هزاره اهانت به ناموس همه افغانها هستند غیرت ناموسی هیچ افغانی این اهانت را قبول نمی کند اگرچنین اهانتی صورت گرفته باشد ونسبتهای ناروا به آنها داده شده باشد ما این اهانت را به همه نوامیس کشورمی دانیم ومردم افغانستان دربرابراین نویسندگان بی غیرت که به حریم ناموس افغانستان هجوم برده باشند ،وظیفه ملی شان است که بی تفاوت نباشند.  

 

 

مساله دروغ گو بودن یک قوم امر نابخشودنی است واین اهانت دیگری است که به این مردم مظلوم وبی دفاع روا داشته شده است.آقای محقق گفته است که نسبت دروغ به همه یک قوم داده شده است اعتراض نسبت به این موضوع است ایشان گفته است: دربین هرقومی افراد دروغ گوهستند واین اختصاص به مردم هزاره ندارد اما نسبت دروغ به همه یک قبیله افغانستان امرناروا واهانت به آن قوم شمرده می شود.ما چرا به مورخان آمریکایی اعتراض داریم وچرا به گفته های مقام آمریکایی درتاریخ اعتراض کرده ایم که گفته بود مردم افغانستان همه دوزد هستند دلیل مسله خیلی واضح است آنها به تمام مردم افغانستان توهین کرده اند ونسبت دوزدی را به یکی از اقوام شریف افغانستان داده اند مورخان آمریکایی نسبت های ناروایی زیادی به یکی ازاقوام افغانستان داده اند واین اهانت جمعی قابل قبول نیست .  

 

اکادمی علوم حکومت افغانستان یک چنین اهانتی را به مردم هزاره کرده اند همه ای مردم هزاره را براساس گفته های استاد محقق، دروغ گو قلم داد کرده اند چنانچه مقام آمریکایی پس ازسفری به افغانستان گفته بود که مردم افغانستان همه دوزد هستند.این کتاب تفرقه انگیزمایه شرم ساری ما است برخی ازدوستان به اندازه ای ناراحت شده اند که گفته اند این کتاب باید طی مراسمی سوزانده شود وهمه مردم افغانستان بدانند که این "کتاب نفاق "است که به ناموس مردم افغانستان توهین کرده است دراین کتاب مسایلی دردناکی نوشته شده است درسالهای ی پیش درمورد ارائه آماروارقام ازاقوام افغانستان موجب دامن زدن به تفرقه شد. مردم افغانستان دربرابراین مساله نباید بی تفاوت باشد. زیرا مساله وحدت ملی را خدشه دارکرده است. دراین کتاب مرد هزاره را توهین کرده است وبه مذهب واعتقادات وی تعرض صورت گرفته است حتی گفته شده است به نوامیس مردم اهانت شده است. 

 

 این کتاب مایه نفاق است اکادمی علوم باید منحل شود نویسندگان آن به جرم اهانت به شهروندان کشورمحاکمه ومجازات شوند.برخی گفته اند این کتاب باید طی مراسمی سوزانده شود آنها استدلا ل می کنند که رسول خدا مسجدی را که نفاق بین مسلمانها را دامن می زد ،ویران کرد تخریب مسجد ضرار به دلیل نفاق افکنی بوده است. هرعمل منافقه باید جلوش به هرطریقی ممکن گرفته شود.نفاق ملی شعارملت افغانستان نیست مردم افغانستان به نوامیس شان حرمت می گذارند مردم افغانستان دشمن منافق است آکادمی علوم کارمنافقه ای را انجام داده است حکومت مسئول باید ازشدت اختلافات جلوی گیری نماید مرد حق دارند ازحریم دینی ،تاریخی،وقومی خود دفاع نماید.مردم وشهروندان دردفاع ازخود ملامت نیست.

اتهامات بزرگ ازنوع

اتهامات بزرگ ازنوع" خیا نت ملی" مشکل افغانستان راحل نمی کند 

 

دراین روزها حکومت با مخالفان خود درگیرشده است هواداران ورسانه های وابسته به آن رهبران ابوزیسیون را مورد حملات شدیدی تبلیغاتی قرارداده اند.آنها گفته اند که رهبران مخالف حکومت باید مجازات شوند استدلال واهی وبی اساسی را عنوان کرده اند که رهبران سیاسی مخالف حکومت به دنبال تجزیه افغانستان ویانظام فدرالی درکشورهستند.  

 این مساله به این دلیل دروغ است که رهبران مخالف حکومت درهیچ جای اشارات به آن مسایل نداشته اند.درمنشوربرلین بین رهبران جبهه ملی واعضای کنگره آمریکا به مساله نظام پارلمانی ،غیرمتمرکز، وصدارتی پرداخته شده است.خطوط اساسی رهبران جبهه ملی ساختارنظام صدارتی وپارلمانی است آنها به این مطالبات خود اصراردارند طرح نظام پارلمانی ازنظرمردم ومخالفان سیاسی حکومت رییس جمهورکرزی بمعنی راه حل بحران افغانستان درنظرگرفته شده است.درافغانستان حقوق اقلیتها، جامعه مدنی ضایع شده است آنها معتقد هستند که درنظام پارلمانی حقوق اقلیتها، زنان کشور، جامعه ای مدنی بدست می آید زیرا همه آن طیف ها درپارلمان کشوربا رای مردم گردهم می آیند . 

نظام پارلمانی این سود رادارد که آنها درواقع شریک درساختاروقدرت سیاسی می شود آنها می توانند قوه ای اجرائیه را وادارنمایند که درست عمل نمایند وکارخوب ومفید وحکومت داری خوب ازآنها بخواهند.نظام پارلمانی صدارتی استراتژِی ساختاری است که ازسوی رهبران ابوزیسیون عنوان شده است.هواداران حکومت بصورت کاذب به این مساله دامن زده اند که مخالفان، طرف دارتجزیه ای افغانستان هستند. حکومت ورسانه های حکومتی نباید به مسایل عاری ازحقیقت دامن بزنند آنها نباید مخالفین شان را متهم به تجزیه نمایند مخالفین نه اعتقاد به تجزیه دارند ونه به دنبال  نظام فدرالی درافغانستان هستند.رییس جمهو کرزی درکنفرانس خبری خود بصورت مشروح به موضوعات کشورپرداخته است وی گفته است که منافع ملی افغانستان باید درنظرگرفته شود مخالفین سیاسی وی باید به این اصل پای بند باشد رییس جمهورگفته است که کسی به خیانت ملی متهم نشده است این مساله مربوط به دستگاه عدلی وقضایی کشورمی شود.

 

رییس جمهور درپاسخ به سئولات خبرنگاران گفت : افغانستان با کشورهای عمده جهان اسناد وموافقت نامه های استراتژِیک امضا کرده است افغانستان ازجامعه جهانی تعهد گرفته است که به ارتش واردوی افغانستان کمک نمایند آنها را آموزش بدهند آنها برای ما تاسال دوهزاربیست چهارپول می دهند.جامعه جهانی تعهدات درازمدت با افغانستان دارند .ایشان اشارات به کنفرانس قلب آسیا درکابل داشت دراین کنفرانس که درادامه نشست استانبول شمرده می شود تاکید داشت که درگردهمایی کابل به مسایل چون مبارزه با تروریزم امنیت افغانستان ومنطقه ، مبارزه با مواد مخدر ومساله تجارت مطرح می شود. رییس جمهورگفت: وزیرخارجه پاکستان به کابل می یاید مساله امنیتی با آنها درمیان گذاشته می شود.وی گفت: چندی بعد قراراست صدراعظم پاکستان به کابل بیاید باایشان نیزموضوعات امنیتی بین دوکشوردرمیان گذاشته می شود.

دراجلاس قلب آسیا درکابل که مقامات کشورموضوعات آن را اعلا م داشته اند امنیت و مقابله با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، ومساله توسعه مبادلات تجاری ازعمده ترین مسایل کنفرانس قلب آسیاء درکابل است این نشست ادامه نشست استانبول دانسته شده است رییس جمهوردراین گفتگوی خبری گفته است که بزودی پیمان استراتژیک با ترکیه نیزامضا می شود. رییس جمهورکشور درادامه صحبتها خود با مباهات زیادی ازشرکت افغانستان درنشست شانگهای سخن گفت ایشان دراین کنفرانس خبری گفت : افغانستان درکنارچین بعنوان یک کشورمستقل وسربلند استاد وپرچم افغانستان درکنارپرچم چین به اهتزازدرامد.وی گفت: کشورهای عضو شانگهای ازقراردادهای استراتژیک افغانستان باغرب وایالت محتده استقبال کرده اند وی دراین خصوص ازهند چین وروسیه نام گرفت.

  

نشست شانگهای ازافغانستان دعوت وبعنوان عضوناظر حضورافغانستان را درپیمان شانگهای پذیرفته است.اعضای شانگهای خیلی علاقمند است که درمسایل امنیتی با افغانستان همکاری نمایند ایران بارها گفته است که کشورهای منطقه می تواند مساله مبارزه با تروریزم رابه پیش ببرد دیگرنیازی به حضورغرب درافغانستان نیست.کشورهای منطقه می خواهند که مبارزه مشترک را علیه تروریز داشته باشند اعضای شانگهای وکشورها های مثل روسیه هند وچین وکشورهای آسیای میانه به شدت نگران منافع امنیتی شان هستند.رییس جمهورکرزی درنشست خبری شان درکابل اعلا م داشت که کشورهای منطقه واعضای عضو شانگهای ازمبارزه افغانستا حمایت می کنند آنها درمقابله با تروریزم به افغانستان کمک خواهند کرد.رییس جمهورافغانستان همه این اقدامات را هماهنگ با منافع ملی افغانستان تفسیرکرد.

  

وی درمورد رهبران مخالف حکومتش گفت: منافع ملی برای حکومت ومخالفین با ید مهم باشد وی درمورد فیصله های شورای امنیت ملی افغانستان درمورد جنرال دوستم عضو برجسته ویکی ازرهبران جبهه ملی گفت" ما هرگزنگفته ایم که جنرال دوستم خاین ملی است" رییس جمهور بصورت مکرراین خبررا که گویا درنشست شورای امنیت ملی این بحث مطرح شده را تکذیب کرد.وی به این مساله اشاره داشت که گزارشی مکتوبی به شورای امنیت رسیده است این مساله بررسی می شود اگردرست باشد که کسی مانع ازاستخراج منابع ومعادن درسرپل شده است این مساله به دستگاه عدلی وقضایی کشورارجاع داده می شود دراین مورد نظام قضایی وعدلی افغانستان  تصمیم می گیرد. رییس جمهور وهیچ کسی نمی تواند حکم کند که کی خاین ملی است. رییس گفته است اگراین خبردروغ باشد، آورنده این خبررا دستگاه عدلی وقضایی مجازات می کند .

 

سخنان رییس جمهور درنشست خبری ازیک منظررد اخباروشایعات بود اما اتهامات که آقای نظری معاون سارنوالی به جنرال دوستم وارد کرد وازایشان نام گرفته است،نشان می دهد که مساله اتهامات هرگزبرداشته نشده است همین اتهامات به جنرال دوستم بود که احمد ضیا مسعود رهبرجبهه ملی افغانستان دریک عکس العمل شدید اللحن گفت: که خاین ملی ما نستیم خاین ملی کسانی  هستند که کابل را غارت کردند. احمد ضیا مسعود به مسایل تاریخی وسیاسی اشارات داشت که حاکی ازعکس العمل دربرابرحکومت افغانستان بود وی اقارب حامد کرزی درمسایل فساد متهم کرد.رهبران جبهه ملی ازسیاست های حکومت به شدت انتقاد می کنند واتهامات که ازسوی حکومت وهواداران آن  به رهبران جبهه ملی نسبت داده شده ، با واکنش مشابه روبروشده است.

 

حقیقت مساله این است که این رفتارواعمال ازسوی حکومت افغانستان اوضاع را به بحران می کشاند مدیریت بحران ازدست حکومت خارج می شود.برخی گفته اند : حکومت افغانستان تعمدا به بحران می خواهد دامن بزند هدف ازاین عمل این است که انتخابات درکشوردرموقع وزمانش برگزارنشود. البته این حرف بارها ازسوی مخالفان وبرخی تحلیل گران گفته شده اند که حکومت نمی خواهد قدرت را ازدست بدهد واصولا اعتقادی به انتخابات به موقع وزمانش ندارد.برای این هدف باید توجیهاتی داشته باشد بحران بهترین توجیه این مرام حکومت می تواند باشد. ولی این نکته را نباید فراموش کنیم که ازبحران وشدت آن هیچ طرفی سود نمی برند مردم افغانستان نیزدچارمشکل می شود. 

 

بحران به نفع هیچ کسی نیست.قانون اساسی زیرپا می شود مردم با نگرانیهای زیادی روبروشده چالشهای اجتماعی اقتصادی امنیتی چند بربرا می شود تنها گروهی ازاین بحران سود می برند که خواهان سرنگونی نظام سیاسی درکشوراست طالبان برندگان اصلی این ماجرا ها خواهد بود اتهامات ازسوی حکومت وهوادارنش دردی را دوا نمی کند.سخنان رییس جمهوردرمورد ارجاع مساله به سارنوالی که ازهم اکنون موضع خود را اعلام کرده ،دامن زدن به بحران است. این اشتباه بزرگی است که به آسانی اتهامات ازنوع خیانت ملی به افراد واشخاص زده شود.این موضوع با جدی ترین پیامدها روبرو می شود واین اشتباه بزرگ سیاسی درکشوراست.

 

مخالفین حکومت می گویند:حکومت افغانستان با دلایلی می خواهد

مخالفین می گویند:حکومت افغانستان با دلایلی می خواهد اوضاع کشورمتشنج باشد 

 

حکومت افغانستان چرابه چالشهای سیاسی دامن می زند؟ هدف ازاین بحران سازی چه می تواند باشد؟ مخالفان سیاسی حکومت باوردارند که چالشهای جاری درکشوررا خود حکومت دامن می زند.استاد محقق رهبرحزب وحدت مردم افغانستان درهفته گذشته علیرغم خطرات ناشی ازحمله طالبان درمسیرمیدان بامیان،وارد شهربامیان گردید وی برای تجلیل ازمقام شهید مظلومی به آن شهررفت که درسال گذشته تبهکاران طالب درمسیرراه غوربند وبامیان رییس شورای ولایتی جواد ضحاک را دستگیروبا شکنجه های وحشینانه وی را به شهادت رساند.  

استاد محقق درمقرحزب وحدت مردم افغانستان درشب هجده هم ماه جوزا1391 ، مورد حمله قرارمی گیرد گزارشها حاکی است که این درگیری نیم ساعت دوام داشته است.ایشان هنگام بازگشت به کابل اعلام می دارد که مسئولیت حمله به مقرحزب وحدت درشب به قصد جانش، توطئه حکومت است ایشان نگفته است که طالبان مسئول این کاراست درهمین روز موترها که ازبامیان به کابل برمی گردد،با کمین طالبان روبرومی شود وچند نفرازمحافظان استاد محقق زخمی می شوند خود ایشان هوایی به کابل برگشته بود.طالبان حمله به ماشینهای آقای محقق را به عهده می گیرند.اما حمله بامیان توطئه حکومت دانسته شد اما مقامات حکومتی گفته اند که حمله دربامیان انجام شده ولی تیراندازیها هوایی بوده است. برخی ازدولتیها این گونه شایعه ساخته اند که گویا محافظین آقای محقق خود دست به این کارزده است. 

 

با فاصله زمانی خیلی کمی شورای امنیت ملی افغانستان تشکیل جلسه داده درپایان نشست خود جنرال دوستم یکی دیگرازرهبران جبهه ملی را مورد اتهام سنگینی قرارمی دهد مساله خیانت ملی اتهام کوچکی نیست که به یک رهبرمخالف حکومت افغانستان وعضوشورای رهبری جبهه ملی ،نسبت داده شده است.براساس گزارش رسانه ها به نقل ازسارنوالی پس ازبررسی حکم بازداشت را نیزصادرخواهد کرد.درکناراین مسایل؛ استاد عطا محمد نوروالی بلخ نیزبصورت غیرمستقیم به حمایت ازحکومت برخواسته ورهبران سیاسی مخالف حکومت را متهم به براندازی کرده است. حمله به مقرحزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، اتهامات شورای امنیت ملی به جنرال دوستم اتهامات والی حکومت به رهبران سیاسی کشور،نشانه های خطرناکی ازیک تشنج وبحران سیاسی درکشوراست.  

 سه مورد دراین بحران سازی مستقیما برمی گردد به حکومت افغانستان ونمی شود درمورد آنها تردید کرد: اتهامات براندازی ازسوی مقامات حکومتی به رهبران سیاسی، حمله به مقرحزب وحدت مردم افغانستان به منظورسوء قصد به جان رهبری حزب ، واتهامات به جنرال دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان .این حوادث بصورت متوالی وپشت سرهم درظرف کم ترازیک هفته روی می دهد.آگاهان مسایل می گویند:سئوال اساسی این است که چرا حکومت افغانستان به این بحران سازیها دامن می زند؟.کوچیها درمیدان غائله ای دیگری برپاکرده اند وحکومت هیچ گونه اقداماتی تاکنون نکرده است غائله وتهاجم آنها درهزارَه جات درحدی حساس ودردناک است که ممکن است باعث اقدامات ازسوی مردم شود.مساله کوچیها به مسایل قومی دامن می زند حساسیت این موضوع را حکومت بخوبی می داند. 

 

تشنج بین اقوام افغانستان به نفع هیچ کسی نیست وبرای حکومت نیزخطرنا ک است.استاد محقق گفته است : اگرحکومت جلوتهاجم کوچیها را درمناطق هزاره جات را نگیرد ممکن است مردم برای نشان دادن اعتراضات وخشم شان حتی دورارک ریاست جمهوری تجمع نمایند ودست به اعتراض واعتصاب بزنند. 

مخالفان سیاسی حکومت ازوقوع این همه حوادث بحران سازبه این باوررسیده اند که همه مسایل برمی گردد به یک موضوع اساسی وآن انتخابات ریاست جمهوری درافغانستان است مخالفین گفته اند که رییس جمهورمی داند که بصورت قانونی نمی تواند بارسوم درانتخابات شرکت نماید.ازطرف هم، فردی مورد نظرایشا هم معلوم نیست که برنده انتخابات شود.زیرا شکل گیری اپوزیسیونها نشان می دهند که چانس بسیاراندکی پیروزی، تیم حکومت درانتخابات دارد.افغانستان درتاریخ سیاسی خود همواره درگردش قدرت بصورت مسالمت آمیزمشکل داشته است. گردش وجابجای قدرت درگذشته افغانستان با خونریزیهای هولناکی انجام شده است.قدرت را گروه حاکم هرگزبه آسانی ازدست نداده است.  

افغانستان معاصراکنون با قوانینی سروکاردارد که قدرت براساس قانون اساسی باید بصورت مسالمت آمیز درزمان خودش صورت بگیرد ودراین هیچ تردیدی نیست.حکومت نهایت تلاش خود را دارد که با ایجاد میکانیزمهای،انتخابات را به نفع گروه خود رقم بزند حکومت این کارها راکرده است کمیشنرها ی مورد نظرش را برگزیده استَ، قوانین انتخابات را به همان سمت تنظیم وتدوین می کند.ولی با همه این مسایل بازهم حکومت اطمینان ندارد که درسال دوهزارچهارده بتواند برنده انتخابات باشد.تشکیل ایتلافهای سیاسی نیرومند، حکومت را نگران ساخته است وشانس پیروزی را ازوی گرفته است.برخی تحلیل گران افغان گفته اند که یگانه راه برای حکومت این است که شرایط را غیرعادی وغیرطبیعی بسازد آنها گفته اند که ممکن است اوضاع درآستانه انتخابات درحد فوق العاده ای بحرانی شود که حکومت حالت اضطراراعلام نموده  ویا مجلس لوی جرگه قانون اساسی را دایرنماید.  

 ابوزیسیون معتقد هستند که هدف این ازاین بحران سازی تمدید ریاست جمهوری می تواند باشد .درراستای این برداشت که حکومت با رفتاراخیرخود آن را تقویت کرده است.درافغانستان انتخابات ریاست جمهوری بدلیل بحرانهای شدید سیاسی واجتماعی برگزارنمی شود.اگراین تحلیل درست ازآب درآید حکومت هرگزنمی خواهد تشنجات درکشورکاهش یابد وحکومت به معضله ای کوچیهای مسلح نمی پردازد واین مساله ممکن است اعصاب مردم را خورد نماید سابقه این مساله بخوبی نشان داده است که مردم نسبت به این قضیه بی نهایت حساس است وبا یک فراخواند درهرجای که لازم باشد ،تجمع واعتصاب واعتراض خواهند داشت.شواهد نشان می دهد که تاکنون حکومت هیچ علاقه ای برای خاتمه این بحران ندارد.ازجانب دیگراتهامات خطرناکی به رهبران جبهه ملی ، موضوع ساده ای نیست. 

 

تحلیل گران اظهارنگرانی کرده اند که اتهامات علیه جنرال دوستم واقدام دراین خصوص، بحرانهای بزرگی را درپی خواهد داشت اوضاع ازکنترل خارج می شود وحکومت خود مسبب این بحران است وهدف ازاین بحران سازی اعلام حالت اضطراراست اگرخدای نخواسته قضایا با این نیت و به این سمت کشیده شود وراهی جزاستفاده ازخشونت باقی نماند مخالفین معتقد اند که حکومت خشونت را ایجاد کرده است.  

 مردم گرسنه وفقیربا انواع رنج ها روبرواست هم اکنون زلزله بزرگی شمال کشوررا تکان داده است وگفته می شود ابعاد ویرانی بسیارگسترده درپی دارد.این ها همه مزید برشدت بحران می شود شرایط بگونه ای عیارمی شود که مساله انتخابات درزمان وموقعش برگزارنشود مخالفین می گوینداین بزرگترین پیروزی برای گروه اقتدارگرای شمرده می شود.آنها ازهم اکنون تصمیم گرفته اند که تسلیم حوادث نشوند آنها گفته اند که دربرابرتوطئه های حکومت می استند ونمی گذارند که حکومت به خواسته های طراحی شد ه خود برسد مخالفین سیاسی می گویند که انتخابات باید به موقعش برگزارشود هیچ قدرتی نمی تواند مانع ازبرگزاری آن شود. 

 

تقابل وتضاد این گونه نشان داده می شود که حکومت با ایجاد تشنج می خواهد مانع ازبرگزاری انتخابات ریاست جمهوری شود ولی مخالفین سیاسی با حمایت مردم جامعه مدنی ،مصمم هستند که این انتخابات باید برگزارشود ورییس جمهوردورسوم با انتخابات شفاف مردم قدرت را دردست بگیرد.مخالفین سیاسی حکومت می گویند ، اینها می تواند دلایلی برای چالش اوضاع درکشورباشد.

برخی ها دراین کشوروجدان اسلامی وغرورملی را ازدست داده اند

برخی ها دراین کشوروجدان اسلامی وغرورملی را ازدست داده اند 

  

عنوان فوق شاید کمی تند به نظرآید ولی حقیقت امراین است که دراین کشور با مرگهای فیزیکی ووجدانی زیادی روبروبروهستیم اینکه هرروزدرافغانستان تبهکاران جان آدمها را می گیرند بیش ازسی سال است که مرگ مستمردراین کشورجریان دارد درکناراین مصیبت ، باید اذعان نماییم که وجدانهای زیادی نیزمرده اند که این مرگ بمراتب زیان بارترازمرگهای فیزیکی آدمها هستند.  

 مرگ وجدانی اولین عارضه اش گرفتن خرد وعقلانیت ازانسان است.کسیکه وجدانش را زیرپامی گذارد درواقع گوهرخرد وقضاوت عقلانی را ازدست داده است.دراین روزهای اخیر ،ما شاهد بی پایه ترین منطق واستدلال درکشورهستیم گرچه دراین کشور اقدامات غیرمنطقی زیادی دیده شده است ازجمله رد آقای سروردانش درپارلمان ، پایه های منطقی نداشت . 

  

 نجیب الله کابلی مالک وصاحب امتیاز شبکه ای تلویزیونی "امروز" درمورد رهبران جبهه ملی اظهارات داشته است که نشان دهنده ای  کلام بی نهایت غیرمنطقی است وی گفته است که جنرال دوستم ومحقق ازدوکشورپاکستان وایران پول می گیرند ومی خوهند افغانستان را تجزیه نمایند آقای نجیب الله کابلی می گوید: جنرال دوستم ومحقق نقش اساسی درتجزیه ای افغانستان بازی می کنند وی می درمورد احمد ضیا مسعود بصورت غیرمنطقی واهانت آمیزاظهارنظرکرده وگفته است که : احمد ضیا مسعود نقش سمبلیک درجبهه ملی دارد. باعتقاد کابلی نقش اساسی را دراین جبهه دونفردارند حاجی محمد محقق وجنرال دوستم .نجیب الله کابلی گفته است که :درگردهمایی تالقان دوستم ومحقق چهار تا پنج لک دالرمصرف کرده اند.

وی بصورت مکرر وبدون استدلال سخن گفته است تکرارکلمات که ایران وپاکستان برای دوستم ومحقق پول می دهند تا افغانستان را تجزیه نمایند آنقدرتکرارشده است که ملال آوراست وی در پایان ازحکومت خواسته است که جلوتحرکات محقق ودوستم گرفته شود. 

 

بی مایه گی سخن وکلام دراین است که وی می گوید پاکستان وایران درصدد تجزیه ای افغانستان هستند.درحالیکه مساله تجزیه وطرح تجزیه درمنطقه ازبدترین رفتارهای است که این دوکشورنسبت به آن حساسیت دارند ما می دانیم که رهبران پاکستان ازخدا نمی ترسند اما ازتجزیه می ترسند و وحشت دارند.تجزیه افغانستان آغاز فروپاشی وبدبختی پاکستان است مقامات پاکستان درمورد تجزیه بلوچستان بی نهایت حساس ووحشت زده اند.آقای روهیراباکر مسئول روابط خارجی کنگره آمریکا درابتداء سال2012 طرحی خود مختاری بلوچستان را درکنگره آن کشورعنوان کرد. مساله طرح خود مختاری بلوچستان ازطرف مقامات پاکستانی با واکنشی بسیارتند و غیرمنتظره ای روبروگردیدآنها گفتند که آقای باکر، نیت تجزیه ای پاکستان را دارد مقامات سیاسی ورهبران احزاب سیاسی درپاکستان روهیراباکررا دشمن پاکستان دانستند برخی می گویند اگررییس روابط سیاست خارجی کنگره آقای روراباکر به چنگ پاکستان قراربگیرد وی را با بمب اتم خواهد کشت.  

تجزیه، مساله ای بسیاردرناکی برای پاکستان است ایران هم نسبت به داعیه های تجزیه طلبانه بلوچ ها درشرق کشور،کردها درغرب وعربها درجنوب،بی نهایت حساس هستند عبدل مالک ریگی که یک گروه تبهکاررا دربلوچستان رهبری می کرد وی طرح خود مختاری وتجزیه بلوچستان ایران را درسرمی پروراند وبرای این هدف آدم می کشت،دیدیم که سرانجام دستگیرومحکوم به مرگ شد ایران وپاکستان درمورد سرزمینهای شان مراقب هستند ومساله تجزیه طلبی دراین دوکشورغیرقابل تحمل است تجزیه افغانستان که آقای نجیب الله کابلی به آن اشاره کرده است هرگزبرای این دوکشورقابل قبول نیست تجزیه افغانستان، پیام شومی برای این کشورها دارد با تجزیه ای که نجیب الله کابلی مطرح می کند پاکستان اولین قربانی آن است.این چه گونه منطقی است که گفته شود ایران وپاکستان دشمنان هرگونه تجزیه طلبی درافغانستان ،مساله تجزیه را دامن بزنند وبه جنرال دوستم ومحقق پول بی پردازند که افغانستان را تجزیه نمایند.  

تجزیه افغانستان بلادرنگ تجزیه بلوچستان را درپی دارد وتجزیه طلبان افغانستان، جدایی طلبان کرد وبلوچ را درخارج ازسرحدات افغانستان درخاک ایران وپاکستان ،تشویق می کنند. این حرف بی نهایت غیرمنطقی است که بگوییم پاکستان وایران پول برای تجزیه ای افغانستان می پردازند.ایران وپاکستان با مسایل تجزیه طلبی وحتی استشمام بوی آن مقابله می کنند وهرگزتجزیه طلبان را درخا ک خود وخارج ازآن بخصوص همسایگی شان قبول ندارند.تجزیه افغانستان به بخشهای شمال وجنوب ویا هرنوع دیگری که نجیب کابلی تصورمالیا خویی آن راکرده است،برای دوکشورهمسایه غیرقابل قبول است.نجیب کابلی بجای پاکستان ایران اگربه نظریان سیاسی روهیرا باکر عضوبرجسته ای کنگره آمریکا ومسئول روابط خارجی آن اشاره می کرد، شاید کمی سخنان ایشان موجه می بود ولی می دانیم  که حمله به آمریکا کارآسانی نیست هرالدنک سیاسی نمی تواند با آمریکا مقابله نماید مقاومت دربرابر آمریکا دل شیرمی خواهد شاید این لومپن وابسته به آنها وهدفش دامن زدن به نفاق وتفرقه سیاسی درکشورباشد. 

 

نجیب الله کابلی همان گونه که گفته شد مالک یک شبکه ای تلویزیونی بنام "امروز"است این شبکه یکی ازمبتذل ترین شبکه های تلویزیونی است که تاکنون افغانستان بخود دیده است.نجیب الله کابلی دراین شبکه هیچ حرمتی به اعتقادات مردم کشورش نمی گذارد.شبکه "امروزی" منبع انحرافات اجتماعی وخانوادگی است دراین رسانه نه وجدان اسلامی ونه غیرت ملی وجود دارد. تلویزیون "امروز"نجیب الله کابلی به اعتقادات مردم توهین می کند درروزهای عاشورا وتاسوعا که همه مردم مسلمان بخاطرشهادت نواده رسول الله وشهادت امام حسین درعاشورا،عزادارهستند،ولی تلویزیون امروز دراین روزها اقدام به پخش موسیقی نیمه عریان شرقی و موسیقی برهنه غربی کرده است.رفتاراین رسانه با عمل ظالمانه گروه جهنگوی پاکستانی یکی است این گروه درظهرعاشورا صدها انسان عزادار را به خاک خون کشاند.تلویزیون نجیب الله کابلی درهمین روزها، موسیقی مبتذل غربی را پخش می کرد این است که می گویم وجدان اسلامی دراین کشورمرده است وغرورملی ازدست رفته است.  

 دوست حنفی مذهبم می گفت : تلویزیون "امروز" نجیب الله کابلی نه غیرت اسلامی دارد ونه هم وجدان ملی وی درروزهای شهادت نواده رسول الله موسیقی زنان برهنه ونیمه برهنه ای غربی را پخش می کند یک همکارجعفری مذهب من ازشدت ناراحتی وعصبانیت می گفت: تلویزیون امروز،وابسته به یهود ونصارای است وبه مقدسات ما توهین می کند وبه خون جاری شده درکربلا حرمت نمی گذارد.حرفی این مسلمان دلسوزمرابه یاد شبکه ای انداخت که وابسته به منابع مشکوک است. شبکه اللیاری ازآمریکا با اهانت به مقدسات دینی مسلمانان ،همان کاری را می کند که شبکه "امروز"نجیب الله کابلی. اهانت به نوامیس رسول الله ازسوی اللیاری درآمریکا با اهانت به خون پاک شهدا کربلا ازسوی نجیب الله کابلی،یکی است. 

 

 گفته شده است که نجیب الله کابلی دردوردوم انتخابات پارلمانی شکست خورد دلیل این شکست همان بی حرمتی وی نسبت به اعتقادات مردم دانسته شده است.وی درابتداء تشکیل جبهه ملی می خواست عضویت این جبهه را بدست آورد وی درنشست بیستم عقرب سال 1390 درکابل که جبهه ملی رسما اعلا م موجودیت کرد،درصف مقدم نشسته بود جنرال دوستم ازوی حمایت می کرد درهمان زمان احمد ضیاء مسعود درمورد ایشان موضع بی طرفی گرفت آقای محقق با عضویت ایشان درشورای رهبری جبهه ملی به شدت مخالف بود آقای محقق استدلال های خاصی خود راداشت ازجمله ایشان می گفت نجیب الله کابلی یک انسان بی بند بار ولامذهب است هروقت باشد برای ما مشکل ایجاد می کند آقای محقق می گفت ایشان می تواند درجبهه ملی شامل شود اما نه درسطح رهبری .  

نجیب الله کابلی سخت انتظارداشت که جنرال دوستم ازش حمایت می کند وی می تواند با پشتیبانی جنرال ،عضویت شورای رهبری جبهه ملی را بدست آورد امریکه نشد حال  نجیب الله کابلی علیه رهبران جبهه ملی موضع گیری کرده وگفته است که رهبران جبهه ملی درفکرتجزیه افغانستان هستند آنها ازایران وپاکستان پول می گرند ومی خواهند که افغانستان را تجزیه نمایند هدف کابلی اکنون تقرب به درگاه حکومت وتیم ناسیونالیست است وی می خواهد با سخنان غیرمنطقی خود ، جبهه ملی را زیرسئوال ببرد وبه رهبران آن توهین نماید آنها را وابسته نشان دهد.نجیب الله کابلی بگونه ای حرف زده است که باورکردنش سخت است سخنان غیرمنطقی ایشان بجای نمی رسد رهبران جبهه ملی شخصیتهای محترمی هستند آنها درفکر برنامه های خود هستند نظام پارلمانی وصدارتی ساختارغیرمتمرکز،انتخاب والیها ، نقش احزاب درنظام سیاسی ،درسرلوحه کاری آنها است. 

 

رهبران جبهه ملی با سخنان بی بنیاد نجیب الله کابلی ازپای درنمی آیند گرچه ممکن است تیم وابسته به حکومت دراین مورد سرمایه گزاری نماید.پاکستان وایران برای تجزیه افغانستان بکسی پول نمی دهند آنها ممکن است کارهای زیادی نمایند اما هرگزاین کار را نمی کنند که افغانستان تجزیه شود تا آتش آن دامن گیرخاک خود آنها شوند.تجزیه شعاردوکشورهمسایه نیست نجیب الله کابلی بی پایه سخن گفته است.وی درقضاوت خود خارج ازدایره منطق وخرد کلام رانده است.وی دراین زمینه وجدان انسانی خودرا زیرپاکرده چنانچه تلویزیون امروزش وجدان اسلامی را لگد مال کرده است.    

درمورد "جنگ وصلح"درافغانستان برطبلهای مختلف کوبیده می شوند

درمورد "جنگ وصلح"درافغانستان برطبلهای مختلف کوبیده می شوند 

   

جنگ وصلح دومقوله ای عجین با سرنوشت انسان افغانی،باتفاسیرمتفاوت روبرو، بوده است دیروزرییس جمهورکرزی دراین مورد گفته است که غرب درمورد جنگ راه نادرستی را پیموده است وی گفت: غرب برخلاف اراده وخواست ما درمورد مقابله با تروریزم عمل کرده است.رییس جمهورافغانستان هرگزباورندارد که منبع تروریزم خاک افغانستان است.  

برخی این نظررییس جمهور راناشی ازیک نوع فهم متعصبانه ای ملی دانسته اند وبه واقعیت آن تردید کرده اند. برخی دیگربصورت تند روانه ای گفته اند اظهارات رییس جمهور، درمورد منابع تروریزم ونفی آن درخاک افغانستان، ناشی از برداشت های قبیله ای وتباری ایشان است. وی هرگزنمی خواهد بگوید که طالبان تروریستهای واقعی هستند.به همین دلیل همواره درطی سالهای گذشته گفته است که طالبان برادران ناراضی هستند.رییس جمهورعلیرغم اعتراضات گسترده درمورد این فهم که طالبان برادران ناراضی هستند،هم چنان تاکید داشت که من هرگزاین مساله را "ایلادادنی نستم" ایشان دراظهارات دیروزخود درمقابله باتروریزم به این نکته تاکید داشت که منابع تروریزم افغانستان نیست.هدف رییس جمهورازاین مساله که آدرس تروریزم خارج افغانستان است،بدون شک پاکستان است. این مساله درست است که خاک پاکستان آلوده است واین سرزمین بسترتبهکاران بین المللی قراردارد.  

شبکه های حقانی، طالبان والقاعده پناه گاه امنی درخاک پاکستان دارند. اما این تمام واقعیت نیست.ما باید،اعتراف نماییم که افغانستان درطی سالهای گذشته خود نیز خواستگاه وپناه تروریزم بوده است جامعه ای جهانی درنشست بن 2001 به اتفاق اراء تصویب کردند که تروریزم درافغانستان جهان را تهدید می کند حکومت رییس جمهورکرزی دریک تقارن زمانی با حضورجامعه ای جهانی درافغانستان، ساخته شد.درنشست بن هم اداره رییس جمهورتاسیس شده وهم نیروهای بین المللی وارد افغادنستان شدند این دوفیصله هم زمان صورت گرفت.افغانستان درمقابله باتروریزم خودنیزکوتاهی داشته است حکومت رییس جمهورکرزی هرگزهماهنگی با ناتودرمقابله باتروریزم نداشته است روشهای که آنها برای جنگ بکارمی گرفت با مخالفت شدید رییس جمهورکرزی روبروشد.آخرین نوع رویاریی رییس جمهورکرزی با جامعه ای جهانی،منع عملیات شبانه بود. رییس جمهورمی گوید : نیروهای بین المللی براساس آنچه که ما می خواستیم با تروریزم مقابله نکرد. وی دراین گفتگو به وضوح اشاره می کند که لانه های تروریستها خارج ازافغانستان است وباید مراکزآنها درخارج ازافغانستان شناسایی شود وبگفته آقای اسپنتا که جغرافیای جنگ باید تغییرنماید.  

هدف ازطرح مساله این است که بجای افغانستان ،پاکستان مورد حملات قراربگیرد ازاظهارات رییس جمهورچنین درک می شود که اصولا جنگ درافغانستان نباید، صورت بگیرد زیرا درافغانستان وقریه های آن تروریستی نیست تروریست ازجاه های دیگری وارد افغانستان می شود وباید آنجا ها مورد حمله قراربگیرد میل واراده افغانستان این بوده که درافغانستان عملیاتی نباید صورت می گرفت. مبرای دانستن افغانستان ازوجود تروریستها، باواقعیت ها هم خوانی ندارد افغانستان بسترحضورتروریستها هستند امروزشمال وجنوب کشور را آنها تهدید می کنند انفجاروانتحارهرروزدرکشورصورت می گیرد مکاتب دختران ،مورد حملات ضد انسانی وتبهکارانه قراردارند. جنگ باتروریزم درافغانستان یک واقعیت است البته این هم درست است که به دلایلی بسیارزیادی این تروریستها درخارج افغانستان آموزش داده می شود.رییس جمهوردرادامه اظهاراتش گفته است که: ماخیلی خوشحال هستیم که نیروهای بین المللی ازافغانستان بیرون شوند.وی برای این خرسندی خود دلایلی را ذکرمی کند رییس جمهورمی گوید: خارجیها ازافغانستان بیرون شوند پول آنها درافغانستان کم تربه مصرف می رسند وسربازان شان درافغانستان کشته نمی شوند. ایشان می گوید نیروهای بین المللی باید سربازان افغان را مجهزنمایند.  

 سربازان افغانستان را نیروهای بین المللی آموزش می دهند وتجهیزات دراختیارشان می گذارند هدف ازاین کاراین است که نیروهای افغان دربرابرتروریزم مقابله نمایند.تاکید رییس جمهوراین است که نیروهای افغانستان مورد حمایت قراربگیرد تاباتروریستها مقابله نمایند سئوال این است که پس ازسال 2014 نیروهای افغانستان درخاک افغانستان با تروریزم مقابله می کنند ویا درخارج ازافغانستان؟ زیرا اعتراض اصلی رییس جمهوراین است که نیروهای بین المللی باید خارج ازافغانستان ،تروریستها را شناسایی وتعقیب نمایند اراده افغانها همین است.نیروهای افغانستان پس ازسال 2014 تروریستها را درخاک افغانستان تعقیب می کنند ویا بدنبالها وارد خاک پاکستان می شوند؟.سخنان رییس جمهورواعتراض ایشان به نیروهای بین المللی این است که آنها باید تروریستهارا خارج ازافغانستان تعقیب می کردند واصولا جغرافیای جنگ باید تغییرنماید. شکی نیست که افغانستان پس ازسال 2014 درخاک افغانستان باتروریستها مقابله می کند جنگ باتروریزم دراین کشوراست وپاکستان آنها راحمایت می کند.حمایت پاکستان از تروریستهای افغان، دلایل سیاسی دارد که افغانستان نمی تواند آن را با حمله به پاکستان حل نماید این مساله بصورت سیاسی با کشورهمسایه قابل حل است حکومت افغانستان باید به نیروهای ناتواجازه می داد شبکه های تروریستی به شدت مورد حمله قرارمی گرفت امریکه آنها می توانستند با هماهنگی، ضربه های هولناکی درطی ده سال گذشته به تروریستها وارد نمایند.  

 این مساله حالا به دوش نیروهای افغان گذاشته می شود نیروهای افغانستان پس ازسال2014 باید با تروریستها درخاک افغانستان درگیرباشند.همه ای شواهد نشان می دهند که جنگ با تروریستها ادامه دارد.این مساله ازخود دلایلی دارد شما درنظربگیرید آقای معتصم معتدل ترین رهبرطالبان درگفتگو با بی بی سی چه گفته است وی می گوید: طالبان برای استقرارشریعت اسلامی مبارزه می کنند. اظهارات آغا معتصم نشان می دهد که آنها هرگزازاین هدف عدول نمی کند.استقرارامارت اسلامی بمعنی نفی همه دست آورد ها درافغانستان است.وی دراین گفتگو اذعان کرده است که طرف اصلی مذاکرات آمریکا است.افغانستان ازنظرطالبان نقش اساسی درمذاکرات صلح ندارد.طالبان حکومت افغانستان را طرف مذاکره و معامله خود نمی دانند آنها اصراردارند که طرف اصلی آنها درمذاکرات صلح حکومت آمریکا است.آمریکا پس ازسال2014 ازافغانستان خارج می شود طالبان برای تطبیق شریعت اسلامی شان با حکومت افغانستان چه می کند پاسخ این سئوال ازهم اکنو واضح شده است.جنگ برای استقرارشریعت وامارت اسلامی یگانه جواب عرضه شده ازسوی طالبان است.  

حکومت افغانستان پس ازسال دوهزارچهارده نمی تواند به خواست طالبان تن دردهن مردم با شریعت طالبانی مخالف اند وهرگزنمی خواهند تسلیم امارت آنها شوند.نتیجه ای این خواست متضاد ادامه مقابله وجنگ درافغانستان است.طالبان یک عامل دیگری نیزبرای جنگیدن دارند وآن اراده استخبارات است.افغانستان وقتیکه تاکید دارد که مراکزتروریستها افغانستان نیست مراکزتروریستها خارج ازافغانستان قراردارد.دربرابراین سخن وموضع استخبارات منطقه نمی تواند بی تفاوت باشد.استخبارات تاجای که امکان داشته باشد طالبان را وادارد به جنگ با دولت افغانستان می کند.حکومت افغانستان نیزگفته است که با آن دسته ازطالبان وارد گفتگو می شود که اصول وارزشهای ده ساله راقبول داشته باشند.امریکه معتدل ترین رهبرطالبان آن را قبول ندارد وی درمورد قانون اساسی بگونه ای مبهم اعلام می دارد که: قانون اساسی راطرف داران آن قبول ندارند. وی می خواهد بگوید که انتظارازطالبان نباید داشت که قانون اساسی افغانستان را قبول نماید.  

جنرال عبد الرشید دوستم درگردهمایی تالقان به وضوح به این مساله تاکید داشت که طالبان پس ازسال2014 وارد جنگ می شوند.جنرال دوستم یکی ازرهبران جبهه ملی درسومین همایش بزرگی مرد می جبهه ملی مثالهای را ذکرمی کند وی بخوبی نشان می دهد که طالبان بعلاوه جنوب کشور درشمال افغانستان دست به تحرکاتی جنگی زده اند آنها می خواهند درشمال کشورپس ازسال 2014 واردجنگ شوند جنرال دوستم معتقداست که طالبان درافغانستان صلح نمی خواهد آنها می خواهند ازطریق جنگ به پیروزی دست یابند وامارت اسلامی خود را درافغانستان داشته باشد امریکه که آغا معتصم رهبرمیانه رو وانشعابی طالبان درگفتگو با بی.بی.سی به آن اشاره کرده است.وی گفته است که طالبان ازمرام حکومت اسلامی خود،عقب نشینی نمی کند.وی مذاکره با حکومت افغانستان را درمراحل بعدی عنوان کرده است.طالبان درابتداء نمی خواهند با حکومت افغانستان وارد صلح شوند.بااین اوضاع واحوال درشرایط حاضرمی بینیم که درمورد" جنگ وصلح " برطبل های متفاوت کوبیده می شود.