نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بحثی پیرامون" حکومت وحدت ملی" گفتگوی خبر گزاری " شفقنا" با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی


بحثی پیرامون" حکومت وحدت ملی" گفتگوی خبر گزاری " شفقنا" با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی

حکومت وحدت ملی به چه معنا است؟

 محمد ناطقی: حکومت وحدت ملی در شرایط غیر طبیعی معنا پیدا می کند. بحران در کشوری پیش می آید و اوضاع به سمت انقطابهای ترسناکی در حرکت و خطر تجزیه، کشور را تهدید نماید در چنین حالات و شرایط بحث حکومت وحدت ملی طرح می شود. در خیلی از کشورهای چنین تجربه ای تکرار شده است آمریکا هم در تاریخ خود شاهد تجربه حکومت وحدت ملی بوده است بنابراین تعریف حکومت وحدت ملی در شرایطی طرح می شود که کلیت و تمامیت جامعه به دلایل سیاسی و یا به دلایل دیگر در معرض تهدید قرار بگیرد در چنین وضعیتی نخبگان سیاسی کشور بخاطر نجات کشور وارد گفتگوهای سیاسی می شوند و برای نجات کشوراز بحران راه حلی در نظر می گیرند و به توافقات دست می یازند.

این رویداد پس از انتخابات 93 در افغانستان پیش آمد دو کمیسیون به دلیل ضعف مدیریت و هم به دلیل بی طرف نبودن شان ، بحران را خلق کرد و نزدیک بود که در پرتگاه واقع شویم و اوضاع به شدت ملتهب گردید . تیم اصلاحات منظومه از اسناد را منتشر کرد و نشان داده شدکه عاملان و فاعلان در کمیسیون دست به تقلب گسترده ای زده و هرگز کار کمیسیون برای شان قابل قبول نبود و اگر کمیسیون نتایج نهایی را اعلام می کرد و به اعتراضات تیم اصلاحات گوش نمی داد بدون شک تیم اصلاحات حکومت خود را اعلام می کرد و از طرف داران خود می خواست که ازحکومت اصلاحات پشتیبانی نمایند که می کرد. نتیجه اینکه افغانستان وارد مناقشات ترسناک سیاسی و حتا در گیریهای خونین می شد در این صورت بحران و منازعه کل افغانستان را تهدید می کرد و درست در چنین حالتی حکومت وحدت ملی برای نجات از بحرن اجتناب نا پذیر می شد. حکومت وحدت مناسب ترین سازکا برای نجات از بحران و توافقنامه در واقع سند خروج از بحران بود. فکر می کنم با این ترسیم، معنی حکومت وحدت ملی دانسته شده باشد و این البته یک ضرورت اجتناب نا پذیر می نمود.

پرسش: آیا امیدی هست که پس ازشمارش آرا نتایج به نفع تیم اصلاحات تغییر نماید؟

محمد ناطقی: بدون شک در صورت بررسی و تفتیش، تیم اصلاحات برنده انتخابات است. تیم اصلاحالات در همان دور اول برنده بود کمیسیون سمع شکایات چیزی در حدود چهار صد شصت هزار رای از تیم اصلاحات را به حساب نگرفت و آن را به گذشت زمان از سیستم برسی خارج کرد و به این صورت در حق تیم اصلاحات ظلم کرد. در دور دوم تقلب بسیار گسترده است و از همین الان نشانه های انکار ناپذیر در طی همین دو سه روز آشکار شده است. بنابر این با تفتیش درست با معیارهای بین المللی ما می توانیم به رای واقعی مردم دست پیدا نماییم. تفتیش به چند دلیل اهمیت دارد اول اینکه باید این روشن شود که مردم با تمام اخلاص و با قبول خطرات به پای صندوقهای رای رفتند و انگشت شان قطع شد ولی ظالمی بیاید بیست هزار برگه را به داخل صندوق بریزد و آن برگه های تقلبی رای حساب شود و این کاری است که هیچ وجدانی آن را نمی پذیرد تیم اصلاحات با داشتن آن همه مدارک هرگز زیر بار تقلب نمی رفت که نرفت. نکته دوم این است که دموکراسی در افغانستان کودک است و این کودک باید بزرگ شود و مردم و رای مردم است که دموکراسی را نهادینه و بزرگ می کند مردم باید انگیزه داشته باشند که در مراحل بعدی در انتخابات شرکت نمایند و این درصورتی امکان دارد که در این مرحله باید رای واقعی مردم حساب شود. مردم باید مطمئن باشند که رای شان ضایع نمی شود رییس جمهور، نمایندگان پارلمان با رای مردم تعیین می شوند. تیم اصلاحات دنبال این هدف است این کار بامعیارها و شاخصهای بین المللی در امر تقلب بدست می آید. باشفافیت، تیم اصلاحات برنده انتخابات اعلام می شود این در واقع همان هدف سوم تیم است. تیم اصلاحات به دلایل احیا دموکراسی و رشد و توسعه آن و برای پیروزی تیم خود به دنبال شفافیت است.حالا تیم در این شرایط با مقاومت دلیرانه وشرافت مندانه برنده است از هم اکنون نشانه های پیروزی درطی همین شمارش اندک نشان داده شده است.

پرسش: آیا دکتور عبدالله اشتبا کرده است.؟ رای مردم با داکتر عبدالله بود و ایشان بنابود حکومت اصلاحات را اعلام نماید.

محمد ناطقی: نه ایشان اشتباه نکرده است. دولت اصلاحات هدف ایشان است پیش زمینه آن و یا شرایط اعلام آن باید از طریق مراجع قانونی با اصل شفافیت اعلام می شد هدف دو چیز یکی مراجع قانونی و دیگری شفافیت بود. دو کمیسیون با درک مسوولیتهای تاریخی خود واقف نشد و به صورت جانب دارانه انتخابات را به دلیل تباری و یا سیاسی در جهت حمایت از نامزد خاصی رهبری کرد و همین مساله سبب گردید که تیم اصلاحلات با هردو کمیسیون قطع رابطه نماید. مقاطعه به این معنا که کمیسیون به وظایف قانونی خود عمل و بی طرفی خود را حفظ نماید. حال که کمیسیون شروط باز گشت تیم اصلاحات را قبول کرده است و آرای مردم زیر نظر متخصصان ملی و بین المللی بررسی می شود معیاها و شاخصها هم مد نظر گرفته می شود با این وصف تیم می خواهد پیروزی شان بارای مردم و شفافیت اعلام شود. اینکه تیم اصلاحات می خواست جدای از کمیسیون، حکومت شان را اعلان نماید دلیل آن تمرد کمیسیونها بود اکنون که دو کمیسیون نظارت ملی و بین المللی را قبول کرده دیگر دلیلی برای مقاطعه نیست . تیم شرایطش قبول شده و حالا می خواهد پیروزی شان از طریق مراجع قانونی اعلام شود که انشا الله به زودی می شود.

پرسش: آقای محقق گفته است که تا دو سال آینده صدر اعظم خواهیم داشت آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

محمد ناطقی : صحبت استاد محقق پس از حصول توافقات صورت گرفته است توافقات در دو عرصه امور تخنیکی و سیاسی با وساطت وزیر خارجه آمریکا در هفته گذشته انجام شد و سند خروج از بحران مورد توافق طرفین واقع شد. در سند در بعد سیاسی آمده است که تیم اول رییس جمهور و نامزد دوم، سمت اجرایی را در حکومت وحدت ملی دارد. سمت اجرایی در حکومت همان پست صدارت است در قانون اساسی ، ما پست صدارت نداریم حکومت وحدت ملی سمت اجرایی را برای تیم دوم ایجاد می کند و تا دو سال شرایط را برای بر گزاری قانون اساسی فراهم و در قانون اصلاحات و ازجمله پست صدارت را پیشنهاد می کند. لویه جرگه قانون اساسی با تایید پست صدارت در واقع به      

نظام صدارتی رای داده است. هدف استاد محقق از بیان این مطلب اشاره به مندرجات توافق نامه است همان گونه که اشاره کردم در اصل سند به صراحت اعلام شده است که با روشن شدن موقعیت تیم اول و دوم بلافاصله یک پست اجرایی برای مدت دو سال در نظرگرفته می شود و به این ترتیب یک تغییر ساختاری عمده در نظام سیاسی افغانستان ایجاد می شود.

 

پرسش : درباز شماری آرا آیا میکانیزم مشخصی برای جدا کردن آرا پاک از ناپاک وجود دارد؟ ...

 

محمد ناطقی : همان گونه که اشاره کردم شاخصه های بین المللی برای تفکیک آراء واقعی وجود دارد شانزده معیار در حال حاضر با نام" چک لیست" بکار گرفته می شود و با ملاحظه شاخصها بخوبی می توان رای ناپاک را خارج کرد. بعنوان مثال یکی از معیار ها 93 در صد است اگر چنانچه دانسته شود که در یک صندوق نود سه در صد برگه به یک نامزد ریخته شده آن صندوق باطل است و ا گر دیده شود که در محلات رای دهی تعداد زنان بشتر از مردان و یا برابر با مردان در صندوقها رای بنام شان رای، انداخته شده بخصوص اگر این محلات و حوزه ها نا امن بوده در این صورت آن صندوقها تفتیش و باطل می شود. آن عده از محلات که نامزد در دور قبلی صفر و یا پنج درصد رای داشته و لی حالا بالای شصت در صد رای گرفته است این دسته ازمحلات نیز تفتیش و باطل می شود و یا محلات که آرا 595 و یا بشتر از آن باشد در این صورت نیز تفتیش می گردد و به دقت و با معیارهای قبول شده آرا جدا می شود. امروز چند صندوق پیدا شد که 95 در صد برگه ها بنام یک نامزد و سه برگه به نام نامزد دیگر انداخته شده است خوب این دسته از صندوقها باطل می شود.

 

پرسش: تقسیم وزارت خانه ها بین دو تیم به چه شکل خواهد بود و سهم رییس جمهور کرزی چه می شود؟

محمد ناطقی :در توافق نامه تصریح شده که وزارت خانه ها و نهادهای مستقل ولایات و نمایندگیهای خارجی به صورت مساوی تقسیم می شود. در حکومت وحدت ملی اصولا برد و باخت وجود ندارد تیم اول و دوم به گونه مساویانه شریک قدرت می شوند. البته رییس جمهور کرزی بس شان باید باشد و فکر نمی کنم ایشان دنبال سهمی در حکومت وحدت ملی باشد.

تشکر

 

برداشت از تظاهرات امروز

برداشت از تظاهرات امروز

تظاهرات ضد تقلب در کابل و دیگر شهرهای مهم افغانستان برگزارگردید. این بسیار حیرت انگیز بود که در اوج گرمایی طاقت فرسا مردم از چوک شهید مزاری با پای پیاده به سوی چهارراه ملک اصغرحرکت کردند. جمعیت انبوه جوانان مردان و زنان از مناطق خیرخانه و اطراف آن و همینگونه حرکت با شکوه مردم از نواحی بگرامی کارته نو مسجد عید گاه و شاه شهید با پای پیاده و سواره به سمت فواره آب حرکت  کردند در اوج گرمای ظهرهزاران و هزاران نفردر میدان فواره آب و چهارراه پشتونستان گردهم آمدند. مردم با شعارهای کوبنده ضد تقلب فضای کابل را درتصرف خود درآورد. تظاهرات در نهایت متانت و مدنیت برگزارگردید افغانستان کم تر شاهد چنین تظاهرات مدنی درتاریخ معاصرخود بوده است. دراین تظاهرات اوج همکاری نیروی امنیتی با مردم نشان داده شد دراین تظاهرات مردم با پولیس ، پولیس با مردم دوشادوش هم حرکت کردند. این رویداد خاطره شیرینی را درحافظه مردم و نیروهای امنیتی ماندگارساخت. این خیلی مهم است که مردم نیروهای امنیتی را ازخود و نیروهای امنیتی هم به جمعیت متظاهران  به دید عزیزان هموطن خود، نگرسته باشند.

این نسبت امروز به خوبی نشان داده شد این پیروزی بزرگی برای تیم اصلاحات و همگرایی است که دل و دماغ نیروهای امنیتی را باخود دارد چیزی که من شاهد آن بودم نیروهای امنیتی و پولیس نقش حافظ،  برادر و همکار مردم معترض را داشت و این افتخاربزرگی برای ملت افغانستان است که چنین صمیمانه درکنارنیروهای امنیتی، اعتراض مدنی خود را برگزارنمایند دراین خط مقاله چند نسبت را مورد بررسی قرارمی دهیم و پیش از بررسی نسبتهای تظاهرات امروز، لازم است که اشاره نمایم که وضعیت متقلبان بسیار تاسف باراست. این مساله اهمیت زیادی دارد که والی میدان وردک اعتراف نماید که صدای منتشره شده درفایل صوتی مربوط وی بوده است این مساله هرچه باشد شهامت وی را نشان می دهد آقای امر خیل تا هنوز اعتراف نکرده که صدای منتشرشده ازوی بوده است بل برعکس اصراردارد که بگوید صدا جعلی و تقلبی است درحالیکه چنین نیست صدای منتشرشده مربوط آقای امرخیل و تیم همراه و شبکه همکار شان بوده است و دراین خصوص هیچ شکی وجود ندارد. بهرحال اولین نسبت در تظاهرات امروز نسبت پولیس با مردم است

رابطه پولیس و نیروهای امنیتی با مردم:

پولیس امروز با رفتارخود ثابت کرد که دوست مردم و درکنارمردم خود می باشد. پولیس و نیرهای امنیتی قهرمانان میدان دموکراسی هستند. دیروز وقتیکه اسناد تقلب و صندوقهای رای تقلبی را نیروهای ارتش دریک مهمانخانه شناسایی کرد و عاملین که به نفع تیم تحول و تداوم جعل کرده بود را دستگیرکرد، این مساله نشان داد که نیروهای امنیتی افغانستان نیروی متعهد و مسوول هستند و نمی گذارند که متقلبان دست به ارتکاب جعل و تقلب بزنند این جملات سربازان بسیار جالب بود که می گفتند: این ها را سی کن، ما برای دفاع ازعزت مردم در کوه و صحرا می خوابیم این ها را نگاه کن که دست به چنین کارهای می زنند. شک نداشته باشیم که نیروهای امنیتی، متقلبان و خلاف کاران امر انتخابات را دست گیرکردند واین بالاترین تعهد و مسولیت است که آنها از خود نشان دادند نسبت پولیس و اردو با دموکراسی و امنیت انتخابات و حفاظت ازجان و مال مردم ستوده نی است.

امروز هم در تظاهرات هزاران وهزاران نفری درکابل شاهد همکاری ورفتارارزشمند پولیس با مردم بودیم. پولیس و نیروهای امنیتی به درستی همکاری کردند و هماهنگ بامردم راه می رفتند وامنیت تظاهرات را همانند امنیت انتخابات بخوبی گرفتند و این افتخار بزرگی برای پولیس ماست تظاهرات امروز پیروز بزرگ سیاسی برای تیم اصلاحات و همگرایی بود. تظاهرات امروز مبارزه با تقلب را نهادینه کرد امروز مردم افغانستان بخوبی متقلبان و جاعلان انتخابات شناختند و می شناسند حال چه آنها اعتراف نمایند و یا منکر باشند این مساله برای تیم اصلاحات و همگرایی یک پیروزی محسوب می شد. اما عظمت کارامروز برای پولیس و نیروهای امنیتی ما نیز یک پیروزی وافتخار بود. پولیس و نیروهای امنیتی بخوبی وظیفه شان را انجان دادند و توانستند اعتماد مردم را با خود داشته باشد مردم درحال حاضر به نیروهای امنیتی اعتماد کامل دارند و این نسبت و رابطه، امروز مستحکم تر گردید. مقامات تیم اصلاحات و همگرایی تمامی جزئیات تظاهرات امروز را با وزارت داخله درمیان گذاشتند و با هماهنگی این تظاهرات و اعتراضات قانونی و مدنی برگزار  گردید. تظاهرات امروز برای پولیس و نیروهای امنیتی یک پیروزی و نسبت و رابطه پولیس با مردم را ثابت کرد این نسبت و رابطه را باید به نیروهای امنیتی و تیم اصلاحات و همگرایی تبریک گفت.

نگاه ملی تیم اصلاحات و متحدان سیاسی آن:

یک اصل برای تیم اصلاحات بی نهایت اهمیت داشت و آن اینکه مبادا مساله انتخابات افغانستان تبدیل به تفرقه اجتماعی و سیاسی شود. خیلیها گفته بودند. بخصوص رقبای تیم اصلاحات و همگرایی روی این مساله تاکید داشت که انتخابات ممکن است به طرف سمتهای شمال و جنوب کشیده شود. خلاء شمال و جنوب در حقیقت اقامتگاه شیطان است تیم اصلاحات با تشکیل تیم فراگیر و با پیداکردن متحدان سیاسی، موفق گردید یک تیم ملی و فراگیررا درست نماید. تیم اصلاحات همان تیم است که پناه گاه های شیطان را ویران کرد یک پارچه گی و اتحاد کامل ملی را به نمایش گذاشت خلق چنین نسبتی باید مایه سربلندی ، مایه افتخار و سربلندی باشد تیم رقیب باید از تیم اصلاحات برای ایجاد وحدت ملی ستایش نماید ولی می بینیم که آنها پیوستن تیم های انتخاباتی 93 و رهبران آن را به باد مسخره و انتقاد گرفته است تیم تحول می گوید: شما در فکر تقسیم چوکیها بودید و ما در بین مردم کار کردیم ورای آوردیم. درحالیکه تیم اصلاحات درفکر پیروزی شان درقالب وحدت ملی بود تیم های که در تیم  اصلاحات و همگرایی وصل گردید، نماد تردید ناپذیر استقلال وحدت ملی و همبستگی مردمی شد. تیم اصلاحات موفق گردید یک چنین نسبتی را خلق نماید. امروز همه رهبران تیم های قبلی زیرپرچم تیم اصلاحات و همگرایی جمع شدند و درکنار مردم تظاهرات شکوهمندی را به پیش بردند.

 درحال حاضر تیم اصلاحات بالاترین میزان وحدت و نسبت ها و رابطه های سیاسی را خلق کرده است و به همین دلیل است که کسی نمی تواند با تقلب و فریب، انتخابات مردم افغانستان را مصادره نماید تیم اصلاحات و همگرایی، انتخابات را در همان دور اول برده بود حال که انتخابات به دور دو کشیده شده است مراجع برگزارکننده انتخابات باید  به پرسشهای اساسی تیم اصلاحات پاسخ دهند آنها باید روشن نمایند که متقلبان به صورت شبکه درتقلب دست داشته تنها مساله، شخص امر خیل نبوده است. آقای خوگیانی خود اعتراف دارد که وی مکالمات تلفنی را داشته است آقای امرخیل هم باید اعتراف نماید که فایل صوتی از ایشان است و تیم تحول قسم ابوالفضل در دفاع از امر خیل و فایل های صوتی را نخورد آقای خو گیانی قبول کرد آقای امر خیل در نهایت قبول خواهد کرد که فایل صوتی مربوط به وی بوده است.

 پرسش دیگر اینکه همه اسناد تیم اصلاحات نشان می دهد که میزان مشارکت پنج میلیون دو صد هزار نفر بوده است ولی تیم تحول و کمیسیون انتخابات تاکید دارند که میزان مشارکت هفت نیم میلیون بوده است تفاوت پنج نیم میلیون با هفت نیم میلیون خیلی زیاد است و یکی از منابع تقلب همین ازدیاد بی دلیل آمار می تواند باشد. و بازهم کمیسیون این پرسش را جواب دهد که به چه دلیل در ولایتهای میزان مشارکت بالاترازظرفیت واجدین شرایط آن ولایت بوده است. درحال حاضر تیم اصلاحات و متحدان شان روی این پرسشها تاکید دارد و کمیسیون باید پاسخ گو باشد و قناعت تیم اصلاحات را حاصل نماید. با مقاطعه تیم اصلاحات هرگونه اعلام نتایج بی فایده است و تیم اصلاحات و متحدان شان اعلان نتیجه یک جانبه را قبول ندارد. تیم اصلاحات و متحدان سیاسی آن خواهان روشن شدن نتیجه شفاف انتخابات است و با تقلب به هیچ  صورت کنار نمی آید.

نسبت تیم اصلاحات با مردم:

این مطلب اصولا گفتن ندارد تیم اصلاحات پیوند شکومند مردمی را خلق کرده است رابطه این تیم با مردم حیرت انگیز و چشم گیراست. تیم اصلاحات به دلیل همین نسبت و رابطه محکم با مردم برنده انتخابات در همان دوراول بود ولی متاسفانه به دلایلی غیرمنطقی درحق تیم اصلاحات ظلم شد و مدیران دو کمیسیون، سیاسی عمل کردند و نمی خوا ستند و نمی خواهند که برنده انتخابات 93 تیم اصلاحات اعلام شود این مساله را ارجاع می دهد به دیدگاه خود رییس جمهورکرزی بارها گفته شده که رییس جمهورکرزی ماه ها پیش از برگزاری انتخابات گفته بود که داکترعبدالله عبدالله آدمی خوب است و استعداد وظرفیت کاری زیادی دارد اما وی رییس جمهور نمی شود. سه روز پیش از این داکترعبدالله به همین مساله اشاره کرد وقتی که ما رای داشته باشیم چرا رییس جمهور نشویم؟ مردم به ما رای دادند مردم به ما اعتماد کردند حال چرا ما رییس جمهور نشویم؟. در دوراول داکترعبدالله عبدالله 45 درصد رای را داشت و اگر چنانچه کمیسیون چهارصد شصت هزار رای داکترعبدالله را زیرنمی زد ایشان بالای پنجاه درصد را بدست آورده بود بنابراین ایشان رییس جمهور منتخب افغانستان بود.

 درآن زمان همه به داکتر گفتند که شما دوردوم را قبول نکنید مردم به شما رای داده خواهان شفافیت و حساب رای مردم باشید. مشاوران و معاونان داکترعبدالله گفته بودند که اگر 1433 فورمه تقلبی بیرون داده شده از سیستم شمارش، به درستی حساب شود، شما برنده انتخابات هستید مردم به شما، رای داده و به هیچ وجه دور دوم را قبول نکنید.دور اول باید تصفیه گردد. اما نظر داکتراین شد که اشکالی ندارد دور دوم می رویم مردم به ما اعتماد دارد و رای می دهد در دور دوم هم برنده انتخابات می شویم دلیل آن همان نسبت قوی خلل ناپذیر بامردم بود. دور دوم انتخابات برگزارشد. مجموع اسناد و مدارک که ناظرین تیم اصلاحات و همگرایی گرد آورده داکترعبدالله پنجاه شش درصد نسبت به رقیب خود آقای اشرف غنی جلو است ولی متاسفانه کمیسیون به این اسناد وقعی نمی گذارد آنها خود اسناد بیرون می دهد و میزان مشارکت را بالا نشان می دهد وروایت شان برخلاف اسناد ناظرین تیم اصلاحات است.ازسه روایت در مورد آمار دو روایت تیم تحول با کمیسیون یکی است تنها روایت تیم اصلاحات است که میزان مشارکت پنج میلیون دو صد هزار را نشان می دهد. براساس اسناد ناظرین تیم اصلاحات از سراسر افغانستان داکترعبدالله در دور دوم،  نیز برنده انتخابات می باشد دلیل آن اقبال و نسبت قوی تیم با مردم است. اما تقلبات گسترده و افشا شده فایلهای صوتی و ده ها سند ویران گر و ترسناک دیگر نشان می دهد که آنها درحق مردم و تیم اصلاحات ظلم و جفا کرده اند و می خواهند رای سیاسی مورد نظر خود شان را اعلام نمایند. اعتراضات مدنی امروز برای دفاع ازحق مردم وحمایت ازرای پاک برگزارگردید این تظاهرات همانگونه که گفته شد،  اوج حمایت مردم ازتیم اصلاحات را نشان می دهد واین نسبت و رابطه بسیار قوی است که بین تیم و مردم ایجاد شده است تظاهرات ا مروز ثابت کرد که مردم درکنار تیم تا رسیدن به حق شان ادامه می دهند و این همان نسبت و رابطه قوی تیم با مردم است که امروز بخش کوچک آن نشان داده شد. مردم می دانند که برنده انتخابات93 داکترعبدالله عبدالله است برداشت امروزازاعتراضات مدنی می تواند این باشد.

بحث استعفاء ضیاء الحق امرخیل دبیر کمیسیون مستقل انتخابات درگفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کارشناس


بحث استعفاء  ضیاء الحق امرخیل دبیر کمیسیون مستقل انتخابات درگفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کارشناس مسایل سیاسی

 

 خبرنگار شفقنا: آیا استعفای آقای امرخیل تاثیری در روند اعتراضات تیم اصلاحات خواهد داشت؟

 

 محمد ناطقی : با سلام خدمت دوستان

همان گونه که می دانید داکتر عبدالله عبدالله سه سوال اساسی را در هفته گذشته طرح کرد اولین پرسش تعلیق وظیفه آقای امرخیل و دومین مساله نشان دادن مدرک بالای هفت میلیون رای و سومین مساله هم این بود که چه گونه می شود که در ولایاتی برگه های رای دهی بالاتر از سقف جمعیت آن ولایت باشد. کمیسیون مستقل انتخابات به هیچ یک از سه موضوع پاسخ نداد و بجای اعتماد سازی، موقف نسبتا متکبرانه ای را درپیش گرفت و گفت که ما مطابق مقررات به کارخود ادامه می دهیم و آرای مردم را وارد سیستم شمارش کرده و آن را اعلام می داریم . این موضع گیری سبب گردید که رهبر تیم اصلاحات و همگرایی با دو کمیسیون قطع رابطه کرد این مقاطعه سبب گردید که اعتراضات مردمی در شهرهای افغانستان گسترش نماید. استعفاء امروز آقای امر خیل، گامی مثبت برای حل سیاسی بحران انتخابات می باشد. همان گونه که داکترعبدالله اعلام داشت بحران سیاسی را کمیسیون خلق کرده و این مساله باید راه حل سیاسی خود را داشته باشد. استعفاء امر خیل، گام لازم برای حل بحران است و لی هرگز کافی نیست. شکی نیست که استعفاء امرخیل، ارتباط مستقیم با مساله تقلب دارد دیگر دلیلی برای این کار و جود نداشت.

تیم تداوم و تحول با تمام قدرت از امرخیل دفاع می کند وی را مورد ستایش قرارداده و فایل صوتی را رد و مغشوش می داند. خوب این طبیعی است که باید حمایت نماید زیرا وی تمامی تخم ها را درسبد تیم تحول و تداوم گذاشته بود و در مکالمات تلفنی اعضای تیم تحول مخاطب وی بوده است.

خبرنگار: آیا استعفای امرخیل دلیلی بر آشکار شدن تقلب او در پروسه انتخابات است؟

محمد ناطقی : همان گونه که اشاره شد، تقلب بسیار گسترده ای در انتخابات صورت گرفته است. به لحاظ تخنیکی و تخصصی گفته شده است که میزان مشارکت مردم در دور دوم حد اکثر پنج نیم میلیون بوده است این رقم را ناظران تیم اصلاحات و همگرایی، نهاد های مدنی مثل "فیفا و تیفا" و خبرنگاران ملی و بین المللی تایید کرده اند. گزارشگران بین المللی با قاطعیت گفته بودند که میزان مشارکت دراین دور کم رنگ بوده است. با این وضع کمیسیون مستقل انتخابات و همین گونه تیم تحول و تداوم مدعی هستند که میزان مشارکت مردم بالای هفت میلیون بوده است. پرسش اساسی که صورت گرفته این است که مدرک و سند آراء بالای هفت میلیون باید نشان داده شود. اشکال اساسی دراین است که در چند ولایت گفته شد که آراء ریخته شده در صندوق بالاتر از واجدین شرایط بوده است که این مساله امروز هم در کمیسیون مطرح گردید کمیسیون امروز اعلام داشت که در چند ولایت کشور که احتمال تقلب در آن صورت گرفته است باید ناظران دو طرف، در آن و لایات، رای مردم را بررسی نمایند. این هم گامی دیگری برای حل بحران انتخاباتی می تواند باشد. زیرا ثابت شده است که در چندین ولایت میزان را ی مردم بالاتراز واجدین شرایط بوده است ولی می دانیم که این تمام کلام نیست. این پرسش هنوز حل نشده که چهار هزار محلی که اضافه شد را باید بدانیم در کجا ایجاد شده است این مساله باید حل شود که چهارهزار محل در کجا بوده است. چهارهزار محل را اگر ضرب در ششصد رای نماییم بالای دو میلیون رای در این صندوقها انداخته شده است. آمار و ارقام که نسبت به  تیم تحول و تداوم و کمیسیون داده شده نشان می دهد که آنها بالای هفت میلیون شرکت کننده را مورد تاکید قرار داده اند.

 خبرنگار: اگر تقلب امرخیل در سطح گسترده آشکار شود آیا مشروعیت انتخابات زیر سوال نمی رود؟

محمد ناطقی : طبیعی است که انتخابات با تقلب زیر سوال می رود مردم با قبول دشواریها و خطرات و اینکه انگشت شان بخاطر شرکت در انتخابات بریده شد، برای نهادینه شدن تقلب نبود. مردم برای تحکیم دموکراسی رای دادند مردم حاضرشد که نظام مردم سالاری در افغانستان تثبیت شود. تقلب در انتخابات نقش سرطان را دارد. ساختارمعیوب دو کمیسیون زمینه ها و بستر هرنوع تقلب را فراهم ساخته است. تقلب مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد و مشروعیت حکومت بعدی را ضعیف و متزلزل می کند. حکومت بعدی در صورت مردمی و مشروعیت دارد که از درون یک انتخابات شفاف بیرون داده شود. تمام مصیبت و گرفتاری این است که گفته شد آقای امرخیل بخاطر اهدافی که خود می داند شبکه تقلب درست کرده و آن همه افتضاح و رسوایی را به بار می آورد. امروز روزنامه های غربی نوشته بود که گوسفندهای امر خیل چاق و چله  و در گدام کمیسیون انتخابات منتقل شده اند. افتضاح بالاتر از این نمی شود. کار کرد آقای امرخیل غرور و حیثیت ملی ما را زیر سوال برده است.

خبر نگار: تیم اصلاحات چه تدابیری برای حل مشکلات فعلی انتخابات اندیشیده است؟

محمد ناطقی: این حرف درستی است که ما با بن بست انتخاباتی روبرو شده ایم و برای بیرون رفت از بحران باید راه حلی را جستجو کرد. تیم اصلاحات و همگرایی از همان اول چند گزینه را برای حل بحران طرح کرد. اصل گرفتاری همان گونه که اشاره کردیم، مساله تقلب است و این کار متاسفانه به بد ترین صورت ممکن انجام شده است. برای تصفیه و شفافیت این موضوع تیم های مشترک از دو تیم و با نظارت مرجع بی طرف اقداماتی صورت بگیرد. داکترعبدالله همان گونه می دانید نظارت یک مرجع بی طرف را مورد تاکید قرار داد. دو تیم این توافق را داشته باشند که با هم کار نمایند و این کمیته مشترک زیر نظریک مرجع بی طرف باید  شروع به کار نماید. امرخیل چالش عمده دراین راه بود حال وی از مسیر راه برداشته شده است و فرصتی برای گفتگو جمعی باز شده البته امرخیل یگانه شرط بازگشت به پروسه نیست.

 شروط دیگری نیز هست که باید آنها هم عملی شود. گفته می شود آقای امرخیل شبکه تقلب در ساختار کمیسیون درست کرده بود. عناصر بسیار مهمی از تیم اشرف غنی هم دراین ماجرای دخالت دارد خو ب این پرسشها باید جواب داده شود. می دانید که دشمنی با شخص نیست کسی با شخص آقای امر خیل دشمنی ندارد وی کارهای را انجام داده و پرسشهای متوجه شان است که باید جواب داده شود. ایجاد کمیته مشترک، نظارت مرجع بی طرف، پاسخ به پرسشهای در مورد میزان مشارکت مردم، و اینکه چرا آراء بشتر از واجدین شرایط  دربرخی ولایات ریخته شده است، تمامی این مسایل باید براساس قواعد خود صورت بگیرد. میزان نفوس هرولایت و واجدین شرایط و میزان مشارکت مردم در دور قبلی و درانتخابات قبلی و مسایل ازاین دست باید دانسته شود. این ها درواقع تدابیری است که تیم اصلاحات و همگرایی برای بیرون رفت در نظرگرفته است خوشبختانه بزرگترین مانع دراین راه برداشته شده است.

خبرنگار: تیم آقای اشرف غنی بارها گفته است که امرخیل ربطی به ایشان ندارد، این مسئله چقدر واقعیت دارد؟

محمد ناطقی: آقای امر خیل متهم به تقلب شده و اسناد انکار ناپذیری بدست آمده همه این مدارک دال مرکزی است که باند و شبکه آقای امرخیل برای تیمی، تقلب می کرده است آن تیم همان تیم تحول و تداوم است. اینکه آقای امر خیل دراین سن سال همه حیثیت خود را قربانی یک تیم نماید این خود دلیلی است برای اینکه ایشان برای تیم تحول و تداوم کار می کرده و همه حیثیت خود را فدایی آقای اشرف غنی کرده است و همه گوسفندان چاق و چله را در کمپ تیم انتخاباتی اشرف غنی برده است. این طبیعی است که آقای اشرف غنی بگوید که آقای امرخیل بما ربطی ندارد و باید هم چنین بگوید این پرسش که چرا ایشان نمی گوید: که آقای امر خیل برای کا ر می کند، خیلی موجه نیست واقعیت این است که امر خیل برای تیمی تقلب کرده و این هم واقعیت دارد که آقای اشرف غنی باید بگوید که وی ربطی بما ندارد وی نمی تواند بگوید که برجسته ترین مقام در کمیسیون از ما است.

خبرنگار:اگر کمیسیون اشرف غنی را پیروز اعلام کند، موضع آقای عبدالله و تیم اصلاحات چیست؟

محمد ناطقی: این پرسش خوبی است. حرف اساسی این است که باید انتخابات 93 یک پیروز داشته باشد ما دو رییس جمهور نمی توانیم داشته باشیم. شاید مطلب را گرفته باشید که در دور اول داکترعبدالله پانزده درصد نسبت به داکتر احمد زی تفاوت  داشت. در دور دوم این چالش پیش آمد که ناگهان وضعیت 180 درجه تغییر می کند و آمار رای دهندگان از پنج میلیون به هفت  نیم میلیون ارتقا می یابد و در ولایاتی رای بشتراز میزان واجدین شرایط ریخته می شود. حال با تمام این اوضاع و احوال اگر کمیته مشترک از دو تیم تشکیل شود مرجع بی طرفی شیوه کار بررسی آراء را نظارت نماید، قواعد که درانتخابات داریم مد نظر قرار بگیرد میزان نفوس مردم، ولایات و و اجدین شرایط رای، دانسته شود شفافیت انتخابات تضمین شود درآن صورت نتیجه انتخابات هرچه باشد مورد قبول دو تیم باید باشد. داکترعبدالله در هفته گذشته اعلام داشت وضعیت کار کمیسیون درحدی به رسوایی کشیده شده که اگر با این روش کار نماید و نتیجه را به هر صورتی که اعلام نماید ، مورد قبول نیست. این مساله اوج تاکیدات به شفافیت انتخابات را نشان می دهد اعلام نتیجه شفاف را تیم اصلاحات قبول دارد. حال برنده هر تیم و هرنامزد باشد. مهم اصل شفافیت است.

خبرنگار: استعفای امرخیل پس از اینهمه خرابکاری، مثل جنجال روز انتخابات و فایل صوتی نشر شده و ماجرای گوسفندان، چه سودی دارد؟

محمد ناطقی: ماجراهای پیش آمده سودی زیادی دارد. امرخیل مانع بزرگی بر سر راه بود البته وی تنها نیست وی یک شبکه را رهبری می کرد. جانشین آقای امر خیل وظیفه مهمی دارد وی باید با شبکه برخورد نماید. شناسایی شبکه که تقلب را مدیریت کرده باشد بسیار مهم است. برطرفی و استعفای وی باب گفتگو و یکی از عمده ترین شرایط بازگشت تیم اصلاحات به طرف کمیسیون را باز کرده است. تبعات این کار بسیار مهم است کارهای امرخیل درکمیسیون اموری است که طبعا مورد بررسی قرار گرفته و ازسوی مقام جدید در کمیسیون، پی گیری شود. تمام هدف این است که ما به یک انتخابات معقول و شفاف دست پیدا نماییم این هدف خواست محوری و مرکزی مردم افغانستان جامعه جهانی و نامزدان باید باشد. همه باید این تعهد را داشته باشند که برای تحکیم نظام مردم سالاری و نهادینه شدن دموکراسی کار نمایند. به هرصورت رویدادهای که امروز رخ داده به نظر ما مثبت است و باب مذاکرات برای حل مساله و بحران پیدا شده است گرچه راه درازی برای اعتماد سازی در پیش است. گوسفندان که حالا درگدام کمیسیون خوابیده است باید شناسی شود که  مشروع  باشد و اموال دوزدیده شده نباشد و گوسفندان علف نا مناسب نخورده باشند و گوسفندان باید حلال باشند و گوسفندان برای یک تیم چاق نشده باشد واقعا این هم عجب ادبیات برای ما شده است که آقای امرخیل خلق کرده است. امروز روزنامه گاردین نوشته بود که به دستور امرخیل گوسفندان به کوه برده شد و چاق شده و حالا در گدام کمیسیون برگشت داده شده اند.

باشد.