نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

افغانستان-چراگفتگوهای صلح به جای نمی رسد؟

چرا گفتگوهای صلح درافغانستان به جای نمی رسد؟

          

   اسوشیتد پرس خبر گزاری معتبر در بیست نهم اگوست طی تفسیری پیرامون گفتگوهای صلح در افغانستان نوشته است که ارگ ریاست جمهور افغانستان نقش اساسی دربهم زدن وسوبوتاژ کردن مذاکرات صلح المان بین آمریکائیها وطالبان داشته است . زیرا افشاء مذاکرات درواشنگتن پست ودر اشپیگل که توسط یگ مقام مطلع افغان صورت گرفت ، درواقع گفتگو ها را به بن بست کشاند. شروط اساسی طا لبان این بود که مذاکرات نباید بیرون داده شود این موضوعی بود که نماینده آخوند ملا محمد عمر آقای طیب آقا که از او فقط به عنوان "آقا" نام گرفته می شد، هم درقطر وهم درالمان روی آن تاکید داشت ناظر براین مذاکرات وشروط طالبان آقای مخائیل اشتاینر نماینده آلمان درامور افغانستان وپاکستان بود . ولی این ملاحظات در بحث های صلح، رعایت نگردید ومحتوای مذاکرات با ذکر نام طیب آقا نماینده ملاعمر در دو نشریه آمریکایی والمانی چاپ شد.

    دلائل افشا مذاکرات ازسوی مقام مرتبط به دفتر ریاست جمهوری افغانستان براساس تفسیر اشویتد پرس این بوده که اصولا دولت افغانستان ازمذاکرات جداگانه طالبان با آمریکا به شدت هراس دارد زیرا معتقد است که این گونه گفتگو ها ، دولت افغانستان را به انزوا می کشاند وطرف اصلی گفتگوها، آمریکا درحل بحران ،با طا لبان قرار می گیرد واین موضوعی است که مقامات کابل، عدم رضایت خود را اعلام داشته است . آسوشیتد پرس می نویسد که برای روشن شدن ماجرای بهم زدن مذاکرات آلمان ، بارها تلاش صورت گرفت که ازسخن گویان ریاست جمهوری افغانستان دلائل آن پرسیده شود ولی آقای حامدعلمی، هرگز حاضر به پاسخ گویی دراین مورد نشد . افغانستان می خواهد که خود مستقلانه وارد مذاکرات با طالبان شود ونمی خواهد آمریکا ویا پاکستان را درمذاکرات خود سهیم نماید دراوایل سال 1389 با شورای کویته ، تیم ملا برادر همین کار راکرد اما پاکستان این مذاکرات رابه بن بست کشاند ونگذاشت که ادامه پیدا کند . ملا برادر وهمکارانش را دستگیر کردند وبه زندان انداختند . رییس جمهور کرزی درابتدا سال 1389 شورای عالی صلح را ایجاد کرد که درهنگام تدویرآن دوقربانی عمده سیاسی را درکابینه خود داشت ، کنارزدن امرالله صالح رییس سازمان استخبارات افغانستان ( امنیت ملی) وزیر داخله آقای حنیف اتمر قربانیان واضح ، تشکیل شورای عالی صلح افغانستان بود. هدف ازایجاد شورای، پیش بردن امور مصالحه، آشتی ملی با طالبان به ریاست برهان الدین ربانی رییس جمهور پیشین افغانستان می باشد.این شورای درعرصه گفتگو با طالبان ناکام مانده وهرگز مقامات طالبان حاضر به نشستن به آن نیست . زیرا طالبان اعلام داشته که دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسد ومی خواهد مستقیما با آمریکا مذاکره داشته باشد. گفتگوهای المان نشانه سیاست گفتگوی بلاواسطه طالبان با آمریکا بود که یک مقام درحکومت افغانستان مسبب  بهم زدن آن ذکرشده . آمریکا هم هرگز نمی خواهد که درگفتگو ها یش با طالبان،دولت افغانستان وپا کستان شریک باشد این امر یگ نوع بی اعتنای سیاسی به این دو کشورتلقی شده .

      پاکستان هم مطالبات خاصی خود را درمذاکرات دارد .جنرال اشفاق کیانی رییس ستاد ارتش پا کستان شخص با قدرت پس از گیلانی در مذاکرات هشت ساعته خود با جان کری رییس روابط سیاست خارجی کنگره آمریکا در پایتخت کشور قطر درسال جاری ، با صراحت اعلام داشته که پاکستان باید جز ازمذاکرات صلح افغانستان باشد . آنها بار ها اعلام کرده که صلح درافغانستان بدون دخالت پاکستان بی معنی وبجای نمی رسد .جنرال جان الن همین دیروز گفت که پاکستان باید افغانستان را درگفتگوهای صلح کمک نماید . این اظهارات نشان می دهد که بدون موافقه پاکستان صلح درافغانستان امکان ندارد . طیب آقا که اکنون مفقود الاثر می باشد دلیل آن خشم پاکستانیها از اوست که بدون موافقه آنها سه دور مذاکره با آمریکائیها داشته . خود"طیب اقا" گفته است که جانش درخطر است وبه گفته اسوشویتد پرس وی دراروپا مخفی شده است، گرچه آمریکائیها بنا برنوشته کابل تایمز درپاکستان دنبال وی می باشد تا گفتگوها را ادامه دهد.

     پاکستانیها مطلب دیگری را نیز دنبال می کند که آمریکا به شدت با خواسته آنها مخالف می باشد وآن شرکت دادن گروه " گروه سراج الدین حقانی" درمذاکرات صلح است آمریکا درمورد گروه حقانی براین نظر است که این گروه شاخه افغانی القاعده است وسزایی آن فقط هواپیماهای بدون سر نشین است . می دانیم که آمریکا هرگز با القاعده صلح نمی کند اعضاء ورهبران آن را درهرجای که باشد خواهد کشت .عطیه عبدالرحمن لیبیایی را همین دیروز با هواپیمایی بدون سرنشین دروزیرستان شمالی، قلم رو گروه حقانی وحفیظ گل بهادرخان، کشت ازنظر امریکا، گروه حقانی قابل اصلاح ومذاکره نیست وباید کشته شود امریکه که پاکستان با آن مخالف است آمریکا با این جماعت هرگز مذاکره ندارد چنانچه با القاعده گفتگو نمی کند واین مشکل بزرگی درگفتگو ها با پاکستان می باشد. اما درمورد گروه ملا عمر انعطاف بیش تری وجود دارد زیرا تحلیل آمریکا وغرب این است که گروه ملاعمر مطالبات وخواسته های ملی درحوزه افغانستان را دارد وچندان در عملیا ت فرامرزی و بین المللی القاعده دخیل نمی باشد. اما پاکستان علیرغم این تفاوت وتقسیم بندی آمریکا ئیها درمورد گروه حقانی وملاعمر ، سلطه ونفوذ اجتناب ناپذیر خودرا بالای هردوگروه حفظ کرده است واقعیت نیز همین است که بدون رضایت پا کستان گروه ملاعمر هیچ کاری نمی تواند انجام دهد . اخوند ملا محمد عمر درپیام تبریکیه عید فطر به نکات اشاره کرده که با خواسته های پاکستان هم خوانی دارد وی دراین پیام گفته است که نیروهای آمریکایی با ید ازافغانستان خارج شود وآمریکا نباید پایگاه دائمی درافغانستان داشته باشد وگفتگوهای آتی" بن دوم" در المان را نیز رد کرده . این موضع گیریهای تند که درطی ده سال تغییر نکرده به نظر می رسد هماهنگ با پا کستان باید باشد زیرامقامات پاکستان همیشه به افغانها گفته اند که با پایگاه وپیمان استراتژیک با آمریکا مخالفت کنید. خروج کامل نیروها بین المللی ازافغانستان برای پاکستان به همان پیمانه لذت بخش است که  ایران آروزوی آن را درسردارد. این دو کشورفوق القاعده مصر است که ناتو هرچه زود تر ازافغانستان بیرون شود درحالیکه روسیه وچین تاملات ونگرانیهای امنیتی خاصی خودراازعوارض وپیامد های خروج ناتو ازافغانستان دارد.اما گروه ملاعمر گروه حقانی ، حکومت پاکستان،  درمورد بیرون شدن آنها ازافغانستان نظر یک سان دارند.

    بنابراین به نظر می رسد که مجموعه های درگیر افغانستان درخاتمه بحران این کشور صادقانه عمل نمی کنند وهرکدام به دلائل واهی وغیر واهی ، پروسه امنیت و صلح را سوبوتاژ کرده وآن را تخریب می کنند.ودراین بحران وویرانی پاکستان نقش اول را بازی می کند . پاکستان هم کشوری نیست که به این آسانی صلح وامنیت را درافغانستان بخواهد.واین موضوعی است که دولت افغانستان ومتحدان غربی اش باید به آن رسیده باشدوبجای تخریب هم دیگر موضع واحد دربرابر طالبان ومتحد پاکستانی آن داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد