نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

سوریه- جدال درونی ابوزسیون سوریه

جدال درونی اپوزسیون سوریه

 

اعتراضات خونین درسوریه ابعادگسترده ملی بخود گرفته. هم اکنون درشمال وجنوب، شرق وغرب سوریه،آتش اعتراضات ومخالفتهای شدید شعله ور شده . حکومت بشاراسد بی مهابا ، مخالفان را سرکوب می کند . دلائل بیرحمی رژیم سوریه ونداشتن هراس ازعواقب آن شاید ، شرایط ویژه  منطقه ای باشد .زیرا کشورهای عربی واتحادیه 22 عضوی جامعه عرب هنوز به مرحله حاد ازموضع گیری که درمورد لیبیا رسیده بود ، کشیده نشده . درمورد لیبیا اتحادیه عرب، مجوز صدور حملات هوایی ناتو را صادر کرد.عبدالله گل رییس جمهورترکیه درماه اگست با ناراحتی اعلام کرد که سوریه راه لیبی را می پیماید ولی این جاده  هنوز گم وتاریک است این موضوعی است که سوریه درحال حاضر مطمئن است که دچارسرنوشت لیبی ومورد حملات ناتو قرار نمی گیرد . دلائل اطمینان تقریبا واضح می باشد. زیرا ایران حامی استراتژیک سوریه مانع بزرگی هرگونه اقدامات ازجانب نا تو خواهد بود ، حزب الله به عنوان موفق ترین گروه رزمی دربرابر اسرائل درجنگ 31 روزه خود با اسرائل ، نیز ازحامیان حکومت سوریه است . سید حسن نصر الله رهبر حزب الله بار ها ازمردم سوریه خواسته است که با دولت خود همکاری نماید .

ازجانب دیگر اپوزسیون سوریه دارای چنان تشتت وپرا کنده گی می باشد که تا حدود زیادی خیال حاکمان دمشق را آسوده ساخته . مخالفان که عمده تا، در ترکیه متمرکز هستند تاکنون درگردهمائیهای سیاسی خود برای تشکیل یک اداره انتقالی موفق نبوده . دراجلاس اناتالیا، استانبول، واخیرا درانقره نتوانستند به یگ اجماع قابل قبول سیاسی دست پیدا نماید درنشست استانبول ماه جولای، آقای هیثم الما لح که فعال حقوق بشری سوریه، ساکن لندن است را به عنوان رییس کنگره نجات ملی انتخاب کرد اما این نشست علیرغم گسترگی داخلی خود، ثمر بخش نبود زیرا درماه اگست سال جاری نشست دیگری درانقره دایر شد که جامعه شناس ومتفکر سوری آقا برهان غلیون را که استاد دانشگاه سوربن فرانسه است را به عنوان رییس مجلس ملی خود بر گزیدند امریکه آقای غلیون را شوک زده ساخت زیرا وی غافل گیر واطلاعی از چنین انتخاب دشوار نداشت . دراجلاس انقره 94 چهار نفر به عنوان اعضای شورا انتخاب شد که پنجاه دو نفر ازخارج وچهل دونفر از داخل سوریه عضو این مجلس هستند این تصمیم تازه اتخاذشده اما با مخالفتهای وحشتناک داخلی روبرو است . رهبران مخالفان در داخل سوریه با این شورای موافق نیست زیرا می گویند که ثقل مبارزات درسوریه به دوش انهاست وآنها با تظاهرات خیابانی مر دم سروکار دارند وهرروز درکنار مردم کشته ،اسیر وشکنجه می شوند رهبران مخالف در داخل سوریه این استدلال را دارند که آنها با رژیم بشاراسد لحظه به لحظه درجنگ هستند واطلاع کافی از درون نظام دارند وآنها هستند که تظاهرات واعتراضات علیه رژیم را سازماندهی می کنند. آنها به این استدلالها ی خود، اعتراضات سنگین وخونین داخل کشور را با امتیازات سبک واندک سیاسی درتشکیل مجلس انقره ، قبول ندارند .

رهبران اپوزسیون درخارج استدلا لهای دیگری برای ادامه کار شان درمجلس انتقالی دارند آنها می گویند که شرایط سوریه با لیبی متفاوت است زیرا اصولا جای برای تشکیل مجلس درداخل سوریه نیست . این استدلال تاحدودی درست است زیرا درلیبی بنغازی محل شورای ملی وانتقالی بود . مخالفان سوریه درنظر دارند رویه انقلابیون لیبی را درمبارزات ضد رژیم درپیش به گیرند وشورای آلترناتیف را بوجود آورد اما شرایط دراین  دو کشور بسیار متفاوت می باشد. استدلال ونقطه نظرات رهبران داخلی سوریه درست است اما نخبه گان سیاسی سوریه عمده تا، درخارج ازسوریه بسر می برند که روابط گسترده تری با جهان خارج دارند واصولا محافل دپلماتیک، آنها را بشتر می شناسند وبهتر می توانند گفتگوهای سازنده با آنها داشته باشند.    

رهبران اپوزسیون هنوز گامهای بسیار ابتدایی را در تکوین یک شورای مقتدر، فراگیر که خواسته ها ومطالبات همه طیف های مقاومت را دربر داشته باشد ، بر می دارند آنها درشرایط حاضر به چندین عنصر اساسی درمقاومت علیه رژیم بشاراسد ، احتیاج دارند اولین شرط بقا مقاومت ، ادامه تظاهرات خیابانی است که این مساله با بها وهزینه های بسیار سنگین همرا است زیرا حکومت بشار اسد به ساده گی تسلیم نخواهد شد ومی بینیم که ابعاد بیرحمی هر روز شدید تر وبشتر می شود. شرط دیگر ، تحریم های مالی واقتصادی است که هم اکنون سه عرصه مهم اقتصاد درسوریه، مور د حمله جامعه جهانی وسازمان ملل قرارگرفته. دوشرکت گاز ونفت سوریه به اضافه بانکهای سوریه وهمینطور تحریم های اشخاص مهم درنظام سوریه که تاکنون سی پنج نفر درلیست سیا قرارگرفته . تاثیر تحریم ها کم تر ازتظاهرات خیابانی نیست زیرا درمرور زمان رژِِیم نسبتا ضعیف سوریه را فلج خواهد کرد. بیست پنج درصد درامد سوریه ازناحیه گازونفت سوریه است که روزانه نزدیک به پانصد هزار بشکه نفت به کشورهای اروپایی صادر می کرد وسوریه درردیف سی دومین کشور صادرکننده نفت دردنیا می باشد این صادرات هم اکنون بسته شد وضربه سختی مالی به رژیم بشاراسد وارد شد. درکنار آن امور تجارت بکلی مختل می گردد ودرامد ها ازاین ناحیه نیز دچار چالش می شود. گذشته ازادامه تظاهرات وتحریم ها ، مساله مهم دیگر انشقاق ها وریزشها از داخل ارتش سوریه است که این انشعا بات می تواند زمینه یک مقاومت نظامی را در شرا یط لازم ، فراهم نماید کاری که درلیبی شد ریزش از اردوی معمر القذافی درواقع زمینه های مقاومت مسلحانه را مساعد ساخت والا جوانان که ازدانشگاه وکارگران که ازسر کار درخیابانها ریخته بودند ، آشنایی با اسلحه نداشتند این انشعابات ارتش بود که جبه های محکم نظامی را علیه رژیم قذافی بوجود آورد. انشعاب وریزش دراردوی سوریه ازهم اکنون آغاز شده اما ابعاد وگستردگی آن تا هنوز روشن نشده.

عنصر چهارم که تهاجم خارجی باشد به نظر درسوریه اتفاق نخواهد افتاد زیرا این مساله پروسه دشواری دارد که باید اتحادیه عرب آن را تایید نماید که معلوم نیست عربها درمورد سوریه فیصله لیبی رانماید . درشورای امنیت ،رو سیه ،چین ، هرگونه طرح نظامی را ویتو خواهد کرد . روسیه هم اکنون یگانه کشوری است که به سوریه اسلحه می فروشد. حمله نظامی برسوریه ، ایران وحزب الله را درجنگ بی تفاوت نمی گذارد امریکه که اگر اتفاق به افتد تمام خاورمیانه به آتش کشیده می شود واین موضوعی است که همه به عواقب هولناک آن مطلع هستند.

درحال حاضر دغدغه اصلی ، وضعیت متشتت مخالفان رژیم بشار اسد است که فردا می خواهد، جا نشین رژیم دردمشق را تشکیل دهد. مخالفان گفته اند که مدل لیبی برای جا نشینی نمونه فوق العاده است اما درسوریه هنوز این مجلس اصولا شکل نگرفته است آقای برهان غلیون رییس تازه شورای ملی انتقالی مصمم است که اختلافات وفاصله های درونی رهبران مقاومت را حل نماید ومجلس ملی انتقالی را همانند شورای ملی انتقالی لیبی سازمان دهی نماید . برهان غلیون متفکر وجامعه شناس سوری راه دشواری درپیش دارد تا بتواند تجربه موفقیت آمیز لیبیار درسوریه را، پیاده نماید.وبه جدال داخلی اپوزسیون سوریه خاتمه دهد.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد