نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

پا کستان- شکار رهبران القاعده دراستانه ای یازدهم سپتامبر

محمد ناطقی سفیر پیشین افغانستان درلیبیا

شکار رهبران القاعده درآستانه ی یازدهم سپتامبر 

  

 بافرارسیدن سالگرد یازدهم سپتامبر، دیروز سازمان استخبارات پاکستان آی.اس.آی اعلام داشت که سه نفر ازاعضای القاعده را در ایالت بلوچستان شهر کویته ،بازداشت کردند.دراین اعلامیه آمده است که برای دستگیری سه عنصر برجسته القاعده یونس الموریتانی، عبدالغفار الشامی ومصرات الشامی ، سازمان استخبارات آمریکا همکاریهای فنی اطلاعاتی را با آنها داشته اند .بنابراین براساس خبر واعلامیه ای آی.اس.آی ، دوکشور آمریکا وپاکستان درشکار رهبران القاعده درپاکستان همکاریهای عملی خود را آغاز کرده اند واین نشان می دهد که سازمان استخبارات پاکستان ، جدال وجنجال برخواسته از کشته شدن اسامه بن لادن در دوم می سال جاری 2011 در ایبت آباد، شصت کیلومتری اسلام آباد را کنار گذاشته ومجددا همکاریهای قبلی خودرادرشکار رهبران القاعده درخاک پاکستان ازسر گرفته است . زیرا پاکستان در انهدام شبکه القاعده ودستگیری آنها درصورتیکه خواسته است ، نقش فوق العاده مهمی را بازی کرده است .دستگیری خالد شیخ محمد مغز متفکر وطراح اصلی انفجار یازدهم ستامبر 2001 درآمریکا ، توسط استخبارات پاکستان انجام شد.

حوادث یک دهه رفتار پاکستان با شبکه القاعده و روش پاکستان با گروه طالبان به نظر بسیار متفاوت بوده زیرا استخبارات آن، هیچ ابایی ندارد که رهبران القاعده را عنداللزوم با گرفتن امتیازات مالی وسیاسی ، دستگیر نماید وآنها را دراختیار سی آی ای آمریکا قرار دهند امتیازات مالی برای کشور گرسنه ای مثل پا کستان بسیار مهم است زیرا بوضوح گفته شده که سازمان جاسوسی آمریکا همکاریهای تخنیکی با آی .اس.آی پا کستان داشته وآنها را درکویته پاکستان دستگیر کرده اند دلایل همکاری هم واضح است زیرا پاکستان اشد نیاز به پول دارد واین مساله برای پاکستان فوق العاده دشوار است که مبلغ هشتصد ملیون دولار ، ازدوملیارد کمک های امریکا را درسال ازدست بدهد. قطعا خواهیم شنید که آی.اس.آی پاکستان در ازا دستگیری سه کادر مهم القاعده موضوع هشتصد ملیون دولا را که به تاخیر افتاده بود حل خواهد کرد زیرا یونس الموریتانی فرد فوق العاده مهم برای شبکه القاعده بود وی ازطرف اسامه موظف شده بود که مراکز مهم مالی واقتصادی آمریکا را هم درپاکستان وهم خارج ازپاکستان درهم بکوبد انفجاردرمسیر راهای ارتباطی مثل خط آهن، انفجار شرکت های مالی واقتصادی آمریکا ازعمده ترین مسئولیتهای یونس الموریتانی وهمکارانش بود اکنون این شخص توسط استخبارات پاکستان دستگیر شده وبطور یقین دراختیار سی.آی.ای همانند خالد شیخ محمد ، در آستانه سالگرد یازدهم سپتامبر ، به عنوان بهترین هدیه پاکستان به مردم وحکومت آمریکا ، گذاشته خواهد شد.

اما درموردطالبان به نظر می رسد که پاکستانیها به خاطر اهداف استراتژِیک خود درافغانستان ، راه های دیگری را می پیماید لابی ها پاکستان تقریبا آمریکائیها را متقاعد ساخته که گروه طالبان خطر ی برای منافع آمریکا ایجاد نمی کند. طالبان جدایی از القاعده می اندیشد آنها به دنبال اقدامات فرامرزی وخارج از افغانستان نمی باشند طالبان برای افغانستان مبارزه می کند. ازجانب دیگر سیاستهای دولت افغانستان که طالبان را گروه قابل انعطاف دانسته وبرای مذاکره با آنها " شورا ی عالی صلح" را ایجاد کرده، ممد این قضیه شده که طالبان یک جریان داخلی است که کشتار وانتحارش با القاعده فرق می کند . این موضوعات سبب گردیده که امروز دیدگاه غرب درمورد طالبان تغییر کرده وآنها را تقریبا جدایی از القاعده ، تفسیر می کند این گونه تعبیر ازطالبان یک موفقیت بزرگ برای سیاست خارجی پاکستان شمرده می شود ویک پیروزی برای طالبان وبالطبع یک شکست برای افغانستان وجامعه جهانی درپیکارشان با تروریزم درافغانستان . پاکستانیها گام های بلندتری نیز برداشته وبه آمریکاییها گفته است که ماگروه حقانی را نیز وارد گفتگوهای صلح می کنیم بنا بگذارش اسوشتید پرس یک مقام اردوی پا کستان به این موضوع اشاره کرده که ما می توانیم شبکه حقانی را وارد مذاکرات صلح نماییم امریکه آمریکاییها عجالتا به شد ت با آن مخالف است زیرا فهم آمریکا از شبکه حقانی بسیار نزدیک به شبکه القاعده می باشد به همین خاطر است که به صورت منظم این گروه را مورد حملات طیاره های بدون سرنشین دروزیر شمالی قرا ر می دهند. کشته شدن عطیه عبدالرحمن لیبیایی درهفته گذشته دروزیر شمالی ودرقلم رو گروه حقانی صورت گرفت.و گفته شده که رهبر دیگر القاعده الیاس کشمیری که درآخر ماه جون پس ازکشته شدن اسامه ، انجام شده نیز دروزیر ستان شمالی پایگاه مستحکم گروه تروریستی حقانی بوده .اینها رابطه تنگاتنگ وا جتناب ناپذیر ، شبکه سراج الدین حقانی با گروه القاعده را نشان می دهد.

ازمجموع بررسیها به این نتیجه می رسیم که پاکستان سیاست جدال با آمریکا را درمورد شکارکردن اعضای شبکه القاعده کنار گذاشته دراستانه سالگرد یازدهم ستامبر وپس ازآن شاهد موج دستگیریها وترور رهبران القاعده درپاکستان خواهیم بود. گرفتاری یونس الموریتانی وهمکارانش عبدالغفار شامی ومصرات الشامی ، طلیعه همکاری دوباره استخبارات پا کستان با آمریکا است .درپایان لازم است که به صورت گذرا اشاره ای داشته باشیم به وضعیت مرگبار القاعده درسال 2011 . در می سال جاری رهبر این گروه اسامه بن لادن ،کشته شد به دنبال آن الیاس کشمیری درپاکستان کشته شد دراندوزی شیخ عمر عبد الرحمن البشیر به خاطر دست داشتن درانفجار جزیره مالی به حبس ابد محکوم شد درسال جاری محمد الباذل در سومالی کشته شد دریمن انور اولاکی نیز به دام تظاهرات آزادی خواهی مردم یمن گرفتار آمده دیگر کسی به سخنان وی گوش نمی دهد به علاوه اینکه درشهر" زنگه بار" یمن اعضای القاعده توسط هواپیماهای بدون سرنشین، دچار تلفات سنگین شده اند. درممالک عربی خاورمیانه وشمال آفریقا صدای القاعده خاموش وشعارهای جنبش بهاری عرب در انهدام استبداد ، بلند است وبالاخره درپاکستان رهبران القاعده بد ترین روزهای خود را سپری می کنند. القاعده سیر نزولی خودرا می پیماید اما طالبان راه صعودی خود را دلیل آن البته اتخاذ سیاست غلط درافغانستان است.             

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد