نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رییس جمهور کرزی درجنگ آمریکا وپاکستان درکنار پاکستان است

رییس جمهور کرزی درجنگ آمریکا وپاکستان درکنار پاکستان است

    

رییس جمهور کرزی در بیست سوم اکتوبر 2011 اعلام داشت که درجنگ احتمالی آمریکا وپاکستان درکنار پاکستان قرار دارد زیرا پاکستان برا در افغانستان است وافغانستان هرگز به برادر خیانت نمی کند. گفته های رییس جمهور کرزی در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون پیشگام" جیو" پاکستان منتشر شد وبازتا ب نسبتا گسترده ای در داخل کشور داشت .اعضای پارلمان عمدتا" با سخنان رییس جمهور مخالفت کردند وآن را به سود منافع ملی افغانستان ندانسته اند نکته اساسی دراین است که خبر نگار عین سوال را از ایشان درمورد هند داشت جواب رییس جمهور درمورد حمله هند به پاکستان همان پاسخی بود که درمورد آمریکا ابراز داشت . رییس جمهور افغانستان گفته است: اگر خدایی نخواسته بین آمریکا وپاکستان نزاعی دربگیرد دراین صورت افغانستان در پهلوی پاکستان استاده است.

 وی درتداوم بحث وگفتگوی خود اشاره به درخواست کمک مردم پاکستان از افغانستان می کند ورییس جمهور می گوید به خواست مردم پاکستان درکنار دولت آن کشور قرار می گیرد. ازنظر رییس جمهور کرزی پاکستان برا در افغانستان است وافغانستان هرگز به برادر خود خیانت نمی کند .خانم شکریه بارکزی عضو سرشناس پارلمان افغانستان ورییس کمیسیون امور دفاعی، سخنان رییس جمهور را مثبت ارزیابی کرد وگفته است طرف صحبت ومخاطب رییس جمهور مردم پاکستان است واینکه پاکستان را برادر خطاب کرده منظورش مردم آن کشور است. بدون شک مردم پاکستان برادران افغانستان هستند اگر آنها از افغانستان کمک بخواهند مردم آنها را کمک خواهند کرد.

برخی تحلیل گران سخنان رییس جمهور را هرگز منطقی نمی دانند زیرا تفاوت اساسی بین دید گاهای رییس جمهور کرزی ومردم افغانستان دیده می شود مردم افغانستان ،نهاد های مدنی ،پارلمان ، مجلس سنا،برخی اعضای دولت ، وعامه مردم افغانستان، دولت پاکستان را دوست که نه بلکه دشمن افغانستان می دانند اما رییس جمهور کرزی پاکستان را برادر افغانستان می داند منظور رییس جمهور دردفاع از پاکستان دولت پاکستان است زیرا درمورد مردم پاکستان سخنی نیست آمریکا ویا هند اگر روزی بر پاکستان حمله کند به مراکز حکومتی ،نظامی  پاکستان حمله خواهند کرد زیرا سیاست های دولت پاکستان مورد غضب آنها قرارگرفته است .

سخنان رییس جمهور کرزی در سفر هفته گذشته به هندوستان ، اشاره به این داشت که امضاء پیمان استراتژیک با هند نباید باعث خشم برادر شود واضح است که رییس جمهور افغانستان پیمان استراتژیک را با دولت هند امضاء کرده و طرف افغانستان دراین قرارداد ها دولت هند است واینکه ایشان گفته است امضاء این سند نباید با عث رنجش برادر شود منظورش دولت پاکستان بوده این سخنان توجیه پذیر نیست که گفته شود، هدف رییس جمهور مردم پاکستان است نه دولت آن دراین گونه مباحث دولتها طرف هم قرار دارند البته که حکو متها به نمایندگی ازمردم خود عمل می کنند.

حوادث که درپیرامو ما رخ می دهد همه حکایت از این مساله دارد که طرف حملات نظامی دولت است حملات هشت ماهه ناتو در لیبیا به دولت لیبیا بود نه مردم آن کشور. ابتدا اتحادیه ای 22  جامعه عرب درآخر ماه فیبریوری 2011 فیصله ای صادر کرد که به خاطر دفاع از مردم وجلو گیری ازقتل عام های حکومت قذافی شورای امنیت با ید تصمیم بگیرد . شورا امنیت نیز قطع نامه 1973 را بمنظور جلوگیری ازکشتار مردم لیبیا صادر کرد که پرواز بر فراز لیبیا ممنوع اعلام شد و ناتو اجازه گرفت که سایتها ومراکز حکومت آقای قذافی را در هم بکوبد.درسال 2001 حملات آمریکا وجامعه جهانی درافغانستان به خاطر دفاع از مردم افغانستان صورت گرفت.زیرا طالبان با عث کشتار وجنایت درافغانستان ،شناخته شده بود.حملات احتمالی آمریکا بر پاکستان که رییس جمهور کرزی درکنار پا کستان خواهد بود به مراکز دولتی پا کستان است ونه مردم آن کشور . استدلا این دسته ازنمایندگان که منظور رییس جمهور ملت پاکستان است مطمئن با شد که حمله به مردم پاکستان وبمباران مردم نخواهد بود. البته با ید متیقن بود که یک چنین اتفاقی روی نخواهد داد. رییس جمهور بی جهت نگران وبدون دلیل وقبل ازوقت درکنار برادران پاکستانی شان درجنگ آمریکا وپاکستان، استاده است.

برخی براین باورند که سخنی را که نباید جدی گرفت ،حرف های رییس جمهور افغانستان است. زیرا ایشان درطی ده سال ازاین گونه اظهارا ت متفاوت وضد نقیض بسیار داشته  است. درهمین یک ماه اخیر شاهد چند نوع موضع گیری رییس جمهور بوده ایم ایشان پیش از ترور استا د ربانی موقف مصالحه وگفتگو را با طالبان دنبال می کرد اما با ترور استا ربانی ، در نشست ارک باحضور رهبران جهادی افغانستان در سی ماه سپتامبر سالجاری ، مذاکره با طالبان را بی نتیجه خواند وگفت که با ید با دولت پاکستان به جای طالبان گفتگو شود زیرا که طالبان فاقد صلاحیت است اما دیروز رییس اعلام کرده که حکومت وی حاضر است با گروه حقانی وارد گفتگو شود. در این اظهارات تازه دیگر سخنی از گفتگو با پاکستان به جای طالبان نیست بلکه سخن از مذاکره دولت افغانستان با شبکه حقانی درمیان است .گروهیکه درمیان طالبان افغانستان خون ریز ترین آنها هستند. رییس جمهور کرزی در جریان ملاقات با خانم کلینتون وزیر خارجه آمریکا و رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا آقای مارتن دیمس وهمرا ه هان شان گفته بود که مراکز تروریستان درخاک پاکستان است .

 دراظهارات بیستم  تا بیست سوم رییس جمهور کرزی تفاوت آشکار نمایان شده وی درگفتگو با کلینتون  پاکستان را لانه تروریستان می شمارد اما دربست سوم ماه اکتوبر در مصاحبه با جیو نیوز پاکستان، درکنار پاکستان وعلیه آمریکا قرا ر می گیرد .درجنگ احتمالی ، بین آمریکا وپاکستان وی درکنار پا کستان استاده است ودرحمله احتمالی هند به پاکستان باز هم رییس جمهور کشور در کنار پاکستان به دلیل اینکه برا در است قرار گرفته درحالیکه هنوز رنگ امضاء سند استراتژیک با کشور هند نخشکیده ا ست. این همه تزلزل وآشفتگی در سیا ست رییس جمهور با الاخره از وی چه گونه شخصیتی در تاریخ افغا نستان ثبت خواهد شد.

قصه رییس جمهور کشورما با این همه پرا کنده گویی وآشفته سازی درسیاست، داستان همان چوپان دروغ گو خواهد شد که هیچ کس سخنان ایشان را جدی نگیرد رییس جمهور فعلی ما با رییس جمهور ده سال قبل، از زمین تا به آسمان فرق پیدا کرده است در ده سال پیش سخنان کرزی، لباس کرزی،و حرکات وی، در محافل دنیا وبرای توده های آمریکا ، اروپا ،آسیا، وکشورهای اسلامی، نمونه رفتاری شمرده می شد اما امروز آقای رییس جمهور چه دارد. ده سال حکومت مملو از فساد را به افغانستان عرضه ساخت رفتارش با جامعه جهانی درتناقض گذشت ،بی اعتباری وبی اعتمادی بزرگی را در داخل و خارج کشور ، ایجاد کرد. سخنان امروز ودیروزش با هم سر نمی خورد .آمریکا ، پاکستان ، هند وخیلی از کشورهای نمی دانند که رییس جمهور کرزی واقعا دوست آنها است وصادقانه با آنها پیمان امضاء کرده ومی کند ویا اینکه بازی حقه و بگفته ایرانیها کلکی در کار است اینکه رییس جمهور درجنگ آمریکا وپاکستان در کنار پاکستان استاده نه با عث خر سندی واقعی پاکستان می شود و نه کشورهای آمریکا وهند از این گفته ها سر در می آورند.     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد