نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گفتگو هایی دشوار کلینتون با مقامات پاکستانی

گفتگو هایی دشوار کلینتون با مقامات پاکستانی

 

 مباحثات خانم کلینتون وزیر خارجه آمریکا آقای پترایوس رییس استخبارات  وآقای مارتن دیمس رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا وآقای گروسمن نماینده ویژه آن کشور درامور پا کستان وافغانستان با مقامات پا کستانی یکی ازدشوار ترین گفتگوهای حل منازعات وجنگ های افغانستان خوانده شده است . ازجانب پا کستان درمذاکرات بستم اکتوبر در اسلام آباد آقایان سید رضا گیلانی صدر اعظم پا کستان آقای اشفاق کیانی رییس ستاد مشترک اردوی آن کشور، آقای شجاع پاد شاه رییس آی.اس. آی پا کستان وخانم حنا ربانی کهر وزیر خارجه، شرکت داشتند. گفتگوها به گفته خانم کلینتون بسیار گسترده وعمیق بود . در مذاکرات اسلام آباد سیاست مداران با هوش وحیله گر پاکستان به مقامات آمریکا گفتند که ما می توانیم شرایط گفتگوها ی طالبان و شبکه حقانی را با مقامات آمریکا وافغانستان ،فرا هم نماییم اما گرانتی مذاکرات را که حتما به نتیجه مثبت برسد را ما قبول نمی کنیم زیرا ممکن است بحث صلح با طالبان به بن بست برسد وگفتگوها به شکست به ا نجامد دراین صور ت پاکستان نمی تواند مسئولیتی را قبول نماید پاکستاینها گفتند که گرانتی مذاکرات صلح کار بسیار دشواری است .به هرصورت درمذاکرات طرفین، پا کستان دراین حد حاضر شد که گفتگو ها را بین اطراف درگیر، سازماندهی کند اما بیش تر از آن گامی به جلو، بر نداشتند .

نکته دوم که مورد بحث قرار گرفت مساله خلع سلاح طالبان بود زیرا ازطرف آمریکاییها شرط هر گونه مذاکرات، قبول طالبان درمورد به زمین گذاشتن اسلحه شان بوده است .زیرا می دانیم یکی از چهار شرط گفتگو یی سازنده ازطرف آمریکا این است که طالبان اسلحه شان را به زمین بگذارد ،شرط دیگر این است که آنها قانون اساسی افغانستان را قبول نماید ، رابط شان را با القاعده قطع نماید ودیگراینکه طالبان به حقوق اقلیتهای قومی وحقوق زنان وارزشهای مدنی ودموکراسی پای بند باشد. پا کستانیها درمورد اسلحه طالبان گفته اند که داشتن اسلحه جزء فرهنگ وعنعنه افغانها است آنها هرگز حاضر نستند که اسلحه خودرا به کسی تسلیم نمایند داشتن اسلحه جزء فرهنگ آنها می باشند  اما در مورد سایر شروط آمریکا که قبول قانون اساسی افغانستان واحترام به حقوق زنان ورعایت حقوق اقلیتهای قومی ،پا سداری از ارزشهای مدنی ،وقبول دموکراسی ، چیزی بیرون داده نشده به نظر می رسد که بقیه شروط دشواریهایی مشابه را داشته با شد.زیرا طالبان هیچ یک ازاین شروط را نمی پذیرد آنها اگر وارد نظام سیاسی افغانستان شود بدون تردید تمامی معادلات سیاسی را به نفع خود شان بهم خواهد زد.

مقامات پاکستانی در اجلاس مشترک با آمریکا ییها گفته اند که مذاکرات باید بین خود افغانهاوذا ت البینی باشد وکسی دیگری در گفتگوهای شان دخالت نداشته باشند استدلال پا کستا نیهای حساسیت افغانها در مورد مداخلات خارجیها بوده است مذاکره کنند گان پا کستانی به آمریکا ییها نشان دادند که افغانهای که می خواهید با آنها گفتگو داشته باشید ،با چنین چالشهای عظیمی رو برو هستید. پا کستا نیها از گروها ی حقیر ومزدور وتحت فرمان خود چیزی سا خته است که هرگونه راه حل با آنها  ازمعجزات پاکستان دانسته شود. سیاست مداران زیرک پا کستان به آمریکا ییها گفته اند که حمله نظامی به مناطق تحت کنترل شبکه حقانی بهاء وهزینه بسیار سنگینی دارد که پا کستان قادر به پر داخت آن نیست ونمی تواند به تنهایی چنین هزینه ای را قبول نماید.

تحلیل گران پا کستانی به این باور هستند که آمریکا ییها هرگز نمی تواند پا کستان را وادار به بمباران مناطق تحت کنترل سرا ج الدین حقانی نماید دلیل مساله برای پا کستانیها خیلی روشن است جنرال باز نشسته ای پا کستانی اقای سعد معتقد است که آمریکاییها در سال دوهزار چهارده از افغانستان خارج می شود با خروج آنها دولت کابل دیر ویا زود دوام نمی آورد. امریکه با خروج نیروهای شوروی ازافغانستان پیش آمد .درسال 1989 نیروهای ارتش سرخ پس ازیک دهه نبرد درافغانستان ازآن کشور بیرون شد اما حکومت دست نشانده روسها درکابل پس از سه سال مقاومت دربرابر مجاهدین تحت الحمایه پا کستان سقوط کرد.

پاکستانیها معتقد است که این سناریو در افغانستان تکرار می شود .نیروهای غرب از افغانستان بیرون شده و دولت کابل تواند مقاومت دربرابر شورشیان طالب را ندارند. بنابراین چه لزومی دارد که گروهای باالقوه درسیاست افغانستان و متحد، فرمان بردار پاکستان را تضعیف کرد. پا کستانیها هیچ عجله درحل بحران افغانستان ندارد درحالیکه آمریکا ییها فوق العاده شتاب دارد شتاب وتلاش آمریکا این گمانه زنی ایجاد کرده است که آنها درمورد حکومت کابل پس ازسال 2014 به شدت نگران است به همین خاطر می کوشد پیش ازرسیدن به زمان خروج باید سر وتهی قضیه را به یک نحوی به هم بست تا تجربه سال1992 که فروپاشی حکومت نجیب الله بود، پیش نیاید.

خانم کلینتون وبلند پایه ترین هیئت آمریکا درپا کستان ،سه روز پیش دو موضوع مشخص را از پا کستانیها مطالبه کردند یکی اینکه خاک پاکستان پناه گاه امنی برای شبکه حقانی نباشد ودیگر اینکه حکومت ازنفوذ، سلطه وتاثیریکه بر طالبان دارد ،آنهارا وادار نماید تا با مقامات افغانستان وارد گفتگوهای صلح شود.این کاری است که پا کستان نباید تعلل نماید وباید در روزهای آینده ویا هفته های نزدیک ،انجام دهد واین موضوع نباید ماه ها وسال را دربر بگیرد.

حال اگر پا کستان به مسئولیتهای خود عمل نکرد وهم چنان به لیته لعل گذراند ،گزینه بعدی آمریکا اقدام یک جانبه نظامی علیه مواضع شورشیان وتروریستان در وزیرستان شمالی خواهدبود.جزئیات عملیات نظامی آمریکا معلوم نیست اما مقامات امنیتی پا کستان ازانجام یک چنین اقدامات یک جانبه به شدت ناراحت ونگران است .جنرال اشفاق کیانی رییس ستاد مشترک ارتش پا کستان درهفته گذشته به آمریکا ییها اخطار داد وگفت که پا کستان یک کشور اتمی وغیر از افغانستان وعراق است . آمریکا برای اقدام یک جانبه خود اول باید ده بار فکر کند آنگاه وارد عمل شود. بنابراین ملاحظه می گردد،آمریکا ییها در امر گفتگوها ورسیدن به یک راه حل منطقی با چالشهای زیادی روبرو شده وپاکستان درد سر های غیر قابل تصور را برای آنها ایجاد کرده است.ماه های آینده درسیاست آمریکا وپا کستان ، بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد