نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

درکنفرانس نیمه بین المللی استانبول چه خواهد گذشت؟

درکنفرانس نیمه بین المللی استانبول چه خواهد گذشت؟

کنغرانس استانبول باحضوررهبران کشور های منطقه ونمایندگان ازممالک اروپایی ،عربی آسیایی درسوم ماه نوامبر دایر می شود. رییس جمهور کرزی ،اصف علی زرداری رییس جمهور پا کستان ،آقای احمدی نژاد رییس جمهور ایران ،امام علی رحمانوف رییس جمهور تا جیکستان وزرا خارجه ازکشورهای عربی واروپایی در اجلاس فردا حضور خواهند داشت خانم هلاری کلینتون قرار بود که دراین نشست شرکت نماید ولی به دلیل مریضی مادرش نمی تواند در کنفرانس استانبول شرکت کند.درابتدا گفته می شد چهارده کشور در اجلاس استانبول شرکت می کنند ولی حالا معلوم شده است که بیش ازبیست پنج کشور دراجلاس ترکیه نماینده دارند.

قبل از شروع کنفرانس بین المللی ،رییس جمهور ترکیه آقای عبد الله گل میزبان دو رییس جمهور پاکستان وافغانستان بود گفته شده است که هدف عبدالله گل از این میزبانی این بوده که تنشهای احتمالی بین دو رییس جمهور پاکستان وافغانستان را کاهش دهد  زیرا پس ازترور استاد ربانی دربیستم سپتامبر سال جاری توسط طالبان ،اتهامات سنگینی بر پا کستان ازناحیه ای افغانستان، وارد آمده استخبارات آن کشور در قتل ها و انفجارات خونین درافغانستان دست داشته وگروه حقانی را به مثابه بازویی نظامی بکارگرفته  شبکه حقانی مستقر درپا کستان ومورد حمایت آی.اس.آی پاکستان است. آقای عبد الله گل درنشست امروز ازنفوذ خود بهره گرفته وطرفین افغانستان وپاکستان را درمیز مذاکره تفاهم ودوستی نشانده البته این برای ترکیه  بسیار مهم است که فضایی کنفرانس استانبول عادی وبدور از تشنج با شد.دپلماسی افغانستان وپاکستان نشان داده که رویایی دورهبر حامد کرزی وآصف علی زرداری ،درنهایت به نفع افغانستان خاتمه یافته زیرا زرداری غیر ازگیلانی است وی چندان قدرت تبارز در برابر رییس جمهو افغانستان را ندارد و شخص بسیار ضعیف است .افغانستان می تواند به خوبی درکنفرانس مانوردهد زیرا که شرایط برای افغانستان بسیار بهتر از پا کستان است .آنها متهم به حمایت از تروریزم است امنیت افغانستان را بهم زده و حمایت از شبکه های تروریستی درنهایت امنیت منطقه را نیز به مخاطره می اندازد برای پا کستان بسیار سخت است که درکنفرانس استانبول به سوالات اساسی پا سخ داشته با شد.

خانم ربانی کهر وزیر خارجه پا کستان گفته است که کشور های هم جوار از پروسه صلح وامنیت درافغانستان حمایت می کنند البته گفتگوهای صلح مورد نظر پا کستان ،مشارکت چشم گیر شبکه حقانی وگروه ملاعمر بدون قید وشرط در سیاست افغانستان است ما هرگز از پا کستانیهای نشنیده ایم که گفته باشد شروط الحاق ووصل طالبان به مذاکرات صلح قبول قانون اساسی ،کنارگذاشتن اسلحه احترام به حقوق وآزادیهای مدنی حقوق زنها حقوق اقلیتهای قومی است نه هرگز چنین مفاهمی درمذاکرات صلح برای پاکستانیها تاکنون مطرح نبوده ودرآینده هم از جانب شان عنوان نخواهد شد. نکته دیگری که در صحبتهای خانم حنا ربانی کهر وجود داشت این بود که میکانیزم منطقه ای برای نظارت به امور صلح وامنیت افغانستان کافی است وباید ازمیکانیزمهای مثل گروه شانگهایی ،سارک و او.آی .سی استفاده شود. مفهوم اشاره به گروه شانگهایی ودیگر گروپ های منطقه ای درواقع نفی وکم اعتبار ساختن ، نقش جامعه جهانی درافغانستان است .پاکستان امور افغانستان را به منطقه ارجاع داده ودر نهایت وحقیقت سرنوشت افغانستان را به پاکستان حواله کرده ودوسیه افغانستان را خود می خواهد دراختیارداشته باشد.

درحالیکه خانم کلینتون پیش از اجلاس استانبول گفته است که تمامیت ارضی افغانستان را کشورها همسایه آن حرمت بگذارد. استقرار گروهای تروریستی درخاک پا کستان وحملا سازمان یافته به افغانستان ،نقض وتعرض به تمامیت ارضی افغانستان است خانم کلینتون هر دو کشور پاکستان وایران را نامبرده است که با حمایت از گروهای تروریستی حاکمیت ملی افغانستان را خدشه دار کرده اند وبه تمامیت ارضی آن ازناحیه دو کشور همجوار،تعرض صورت گرفته است. تاکید حناربانی کهر بر منطقه ای شدن امنیت افغانستان واصرار بانو کلینتون بر حفظ وحرمت تمامیت ارضی افغانستان ،دوسیاست متناقض را درمورد افغانستان نشان می دهد.موازنه منفی سیاست خارجی افغانستان به سمت منطقه ،گروه شانگهایی مطلوب پا کستان است اما خانم کلینتون این موازنه را بهم خوردن تعادل دانسته وزمینه مداخلات همسایه ها را در امورداخلی افغانستان فراهم می سازند.

کنفرانس استانبول به یک معنا مقدمه اجلاس بن است درپنجم دسامبر سال جاری اجلاس مهم بن ثانی دایر می شود افغانستان نهایت سعی خود را دارد که دراجلاس بن ثانی حمایت تمام همسایه های خود را داشته با شد وبادست پر وارد کنفرانس شود و آن را اداره کند این برای افغانستان بسیار مهم خواهد بود که ممالک همجوار از موضع افغانستان دراجلاس حمایت نمایند.دراین صورت درعرصه دپلماسی کاری بزرگی برای دولت حامد کرزی صورت گرفته است. رییس جمهور کرزی دراجلاس استانبول موضوع مصالحه با مخالفان و موضوع انتقال مسئولیتهای امنیتی را اعلام خواهد کرد ودیگر اینکه تا کید به تبادل امور تجارت وتوسعه های امور فرهنگی در میان کشورها می شود البته این گونه مسائل زیاد قابل مناقشه نیست مهم، مساله مصالحه با طالبان است که پا کستان با افغانستان برداشت بسیار متفاوتی دارد افغانستان و جامعه جهانی صلح مشروط را می خواهد اما پا کستان درهیچ جای اشاره به مصالحه مشروط نداشته. پاکستان درصدد گرفتن امتیاز بدو ن تاکید به موضوعات ملی افغانستان دارد رعایت قانون اساسی افغانستان، قبول حقوق اقلیتهای قومی،  جامعه مدنی،و حقوق زنان،کنارگذاشتن اسلحه وجدا شدن از القاعده، برای پا  کستانیها تعریف ناشده است .درمذاکرات بیستم اکتوبر دراسلام آباد مقامات پاکستان به خانم کلینتون وهیئت همراه شان گفتند که خلع سلاح شبکه حقانی وگروه ملاعمر ناممکن است زیرا آنها افغان هستند واسلحه برای افغانها حکم ناموس را دارد گرفتن اسلحه ازآنها غیر ممکن ودشواراست .

فضایی  کنفرانس استانبول با طرح موضوعات به نفع افغانستان است زیرا کسی دراین کنفرانس با دهشت افگنان ابراز همدردی ندارند همه تروریزم را محکوم می کنند وگناه داشتن تروریزم را قبول ندارد سخنان امروز یوسف رضا گیلانی صدر اعظم پاکستان درمذمت تروریزم وتبرئه پا کستان بود. گیلانی  در استرالیا در جمع کشورها ی مشترک المنافع ،دید گاهای پا کستان را درمورد شبکه های تروریستی بیان کرد.پاکستانیها هیچ گاهی قبول ندارند که مبارزه باتروریزم نداشته انها همواره گفته اند که سی هزارقربانی درجنگ با تروریزم داده انها می گویند خاک افغانستان پناه گاه امن دهشت افگنان پا کستانی است ملا فضل الله مولوی فقیر محمد ازمنطقه سوهات پاکستان، با تمام افراد مسلح خود درخاک افغانستان جا گرفته اند .پاکستانیها در کنفرانس استانبول وهم دراجلاس بن دوم ، پنا ه گاهای امن برای تروریستان را مطرح کرده و پیش ازافغانستان سخن از جغرافیایی امن تروریستان درخاک ما گفته و افغانستان را متهم ،ملامت و سرزنش می کنند .

 واینکه درکنفرانسها، پاکستان  به شدت متهم می شود ودراجلا استانبول نیز ازآنها مکانهای امن شبکه حقانی وملاعمر درخاک پا کستان سئوال خواهد شد دلیل آن برمی گردد به جامعه جهانی وآمریکا  زیرا آنها هر روزتلفات نیروهای خود درافغانستان را می بینند که بد ست تروریستان ازآن طرف مرز وازخاک پا کستان ،کشته می شوند ودرواقع پاکستانیهارا، واقعیتها ی جنگ، خلع سلاح کرده اند. دراجلاس استانبول نیز این  حقایق گفته خواهد شد. ومطمئنا کنفرانس استانبول نتایج خوبی در پی خواهد داشت .حداقل نتیجه قابل پیش بینی این است که فشار برپا کستان زیاد وارد می شود واین منطق که خاک پاکستان لانه های امنی برای تروریستان شده دراجلاس استانبول به کرسی می نشیند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد