نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

جنرال پتر فولر افغانستان قدر ناشناس وناسپاس است

جنرال پتر فولر افغانستان قدر ناشناس وناسپاس است

معاون آموزشی نیروهای ایساف درافغانستان گفته است که دربرابر جان ومال آمریکاییها درافغانستان قد رناشناسی شده آقای پتر فولردریگ گفتگو با روزنامه پولتیکو درمورد افغانستان وعکس العمل به سخنان رییس جمهور کرزی با شبکه تلویزیونی پا کستان جیو نیوز، گفته است که دربرابر فداکاریهای آمریکا درافغانستان قدر ناشناسی صورت گرفته است وی خطاب به رییس جمهور کرزی می گوید: آقا با من شوخی داری یک سوزن بگیر به چشم من بزند من برایت یازده ملیارد ششصد ملیون دالر دادم . وی درادامه همین گفتگو با کنایه می گوید مقامات افغانستان از واقعیتها کنار رفته اند.

 مفهوم سخنان وی این است که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان این واقعیت را درک نکرده که آمریکا جان ومال خود را درافغانستان داده به جای سپاس وتقدیر ازعمل آمریکا ،درجنگ احتمالی بین آمریکا وپا کستان درکنار پا کستان استاده و با نیروهای آمریکا می جنگد.وی با تکیه به ضر ب المثل انگلیسی گفته است که اگر ما به افغانها صید ماهی را آموزش دادیم آنها ازما ،ماهی بشتر می خواهند ضرب المثل این است که برای نجات یک انسان دوکار می تواند کرد یکی اینکه به وی ماهی داده شود تا به زندگی خود ادامه دهد ودیگر اینکه به وی آموزش صید ماهی داده شود .نتیجه اینکه برای حیات یک انسان بهتر است به وی تعلیم صید ماهی داده شود . جنرال فولر می گوید ما به آنها صید ماهی را یاد دادیم ولی ازماهی بشتر می خواهد. اگرمنظور وهدف جنرال را درست فهمیده باشیم وی گفته است که افغانها هم ازآمریکا ماهی خواسته وهم صید آن را وقتیکه صید را به آنها یاد دادیم ازما، ماهی بشتر را می خواهد .

به هرصورت سخنان وی باعث برکناری وازدست دادن مقا مش در اردوی آمریکا شد .جنرال آلن فرمانده عمومی نا تو درافغانستان ، سخنان وی را مربوط به نظرات شخصی اش دانیست وگفت که مردم افغانستان دارای چنان افتخار وشرافتی است که هرگز به خاطر این گونه اظهارات، مناسبات وروابطش به آمریکا خدشه دار نمی شود. وزیر دفاع آمریکا نیز سخنان فولر را رد کرده وآن را اظهارات شخصی وی دانسته وگفته است که سخنان وی بیان گر نظرات اردوی آمریکا درمورد افغانستان نیست.

جالب است که بدانیم مصاحبه رییس جمهور کرزی را با تلویزیون جیو پاکستان ،خانم کلینتون یک نوع سوء تعبیر دانسته وزیا د به آن توجه نکرده .سخنان رییس جمهور کرزی که گفته بود اگرخدایی نخواسته جنگی بین آمریکا وپا کستان روی دهد ما  در کنار پا کستان خواهیم بود ،بازتاب بسیار گسترده داخلی وخارجی  داشت ودرآمریکا آقای جنرال پتر فولر یکی ازقربانیان عمده سخنان رییس جمهور کرزی است چنانچه در جولای 2010 آقای میک کرستال فرمانده عمومی ناتودرافغانستان قربانی اظهاراتش درمورد مقامات سیاسی وساکنان قصر سفید شد وی سیاست رهبران کاخ سفید درمورد افغانستان را به مسخره گرفته بود وبنام ، مقامات سیاسی کشورش را استهزا کرده بود .آقای اوباما رییس جمهور آمریکا بلادرنگ وی را ازمنصبش کنارزد آقای میک کرستال نیز از مقامات کشورش پوزش خواست ولی تاثیری در برکناری وی ازمقامش نداشت.این بار جنرال فولر قربانی اظهارا تش درمورد آقای کرزی می شود .

این درست است که درظاهر امر به خاطر رضایت افغانستان پتر فولر مقامش را ازدست می دهد اما واقعیت امر این است که سخنان رییس جمهور کرزی که درجنگ امریکا وپا کستان درکنار پا کستان استاده شود ، برای مردم آمریکا وسیاست مدارانش فوق العاده ناگوار است واین یک نوع قدر ناشناسی است که رییس جمهور افغانستان دربرابر جان ومال آمریکاییها درافغانستان داشته جنرال فولر اصل سخن ونیت اصلی امریکا ییها را بیان داشته است .رییس جمهور ما با اظهارات نا سنجیده خود به منافع ملی افغانستان صدمات زیادی واردکرده است .رییس جمهور کرزی دیروز با مقامات هندی پیمان استراتژیک می بندد اما درکنفرانس استانبول با پا کستانیها سندی دیگری امضاء کرده که اردوی پا کستان ارتش افغانستان وپولیس ما را آموزش دهد وبه عنوان یک سند آن را به امضاء رسانده است .این امردرعمل  بسیار دشواراست که افسران پا کستانی درکنار مربیان هندی ،اردو وپولیس افغانستان را آموزش دهد. رییس جمهور کرزی با امضاء اسناد با هند، پا کستان می خواهد تناقض وتضاد  دوکشور را  درافغانستان حل نماید.

  چنانچه ملاعمر درپیام عید اضحی خود تناقض کشتار مردم بیگناه وسربازان آمریکایی را حل کرده است. ملامحمد عمرآخوند گفته است که اگر افراد طالبان درجریان عملیاتش به مردم خسا ره وارد کنند آنهارا مجازات می کند .هرکسی می داند که طالبان ازسال 1994 تا کنون کارش کشتن مردم افغانستان بوده است این استدلال طالبان که نیروهای خارجی را درافغانستان مورد حمله قرار می دهد ودرهمین پیام عیدی به مردم گفته است که ازمراکز وتانکهای خارجی دوری نماید تا کشته نشود درحالیکه درسالهای 1994 تا 2001 یک سرباز خارجی وکافر درافغانستان نبود ولی میزان جنایت وکشتار طالبان در سالهای که خارجی درافغانستان نیست به مراتب بشتر از سالهای 2001 تا سال 2011 است. طالبان تا توانسته مخالفان امارت خود را کشته اند مناطق را به آتش کشیدن، بامیان یکاولنگ ،مزار شریف وسرایی شمالی را با خاک خون کشید و ازمناطق دره شمالی سرزمین سوخته به جای گذاشت .این جنایات درعصری انجام شد که یک سرباز خارجی درافغانستان وجود نداشت.

ازسال 2001 تا 2011 میزان خسارت طالبان به مردم مظلوم افغانستان ، بمراتب وحشتناک تر از تلفات به نیروهای خارجی است بمب گزاران طالب  با بمب های انتحاری در شهرها، اموال وجان مردم را هدف قرارداده وقربانیانش زنان، اطفال ومردم بیگناه بوده .ملاعمر رهبر گروه طالبان با پیام خود می خواهد بگوید که سربازان خارجی را هدف قرارمی دهد وتاکنو هرچه کشته است عساکر اجنبی بوده نه مردم بیگناه افغانستان .سخنان جنرال فولرخطاب به رییس  جمهورکرزی که گفته است ازواقعیت ها کنار رفته ، در مورد رهبر طالبان ملا محمد عمر هم درست است که آقا( ملامحمد عمرآخوند) سوزن بگیر به چشمان ما بزند تو مگر باما شوخی داری وچرا این قدر دور ازواقعیت سخن می گویی افرا د تو هرچه کشته از مردم افغانستان کشته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد