نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رییس جمهورکرزی گفته است ماشیریم وافغانستان جنگل

رییس جمهورکرزی گفته است ماشیریم وافغانستان جنگل

 

 

سخنرانی رییس جمهور کرزی در شانزدهم نوامبر ،یکی ازجالب ترین سخنرانیهای ایشان درنشست لویه جرگه سنتی افغانستان درخیمه پل تخنیک کابل بود وی بصورت مفصل صحبت کرد که در تحلیل پیشین با عنوان " جرگه سنتی با غیبت رهبران سیاسی درکابل برگزار شد" اشاراتی به محتوای سخنان ایشان داشتم دراین بررسی می خواهم فقط به آن بخش ازسخنان ایشان که باعث حیرت، اعتراض وانتقادات ازسویی مخالفین وی شده است ،بپردازم رییس جمهور گفت که افغانستان جنگل است وما شیر که دراین جنگل زندگی می کنیم شیردرجنگل زندگی می کند اما قصد تعرض بجای ندارد ولی نمی گذارد که کسی به خانه اش وارد شود . منظور ایشان ازاین تشبیهات این بود که نیروهای خارجی نمی توانند به خانه های مردم وارد شوند وعملیات شبانه داشته باشند وخانه های مردم را تلاشی نمایند. ویا آنها را زندانی کنند.

رییس جمهور ما درعین اینکه بسیار خوب گپ می زند اما فول های دارد که به لحاظ سیاسی جبران ناپذیر است .ایشان درگفتگو با تلویزیون جیو ی پاکستان درماه اکتوبر سالجاری سخنی را عنوان کرد که تمام صحبتهای وی را خدشه دار وزیر سوال برد . رییس جمهوردرجنگ احتمالی بین پا کستان وآمریکا گفت: که اگر خدای نخواسته جنگ بین پا کستان وآمریکا روی دهد وی درکنار پا کستان استاده است. این نکته ازسخنان ایشان بازتاب گسترده ای را بوجود آورد وباعث حیرت ونگرانی و بسا خشم وغضب گردید هیچ افغانی حاضر نیست درجنگ آمریکا وپا کستان درپهلوی پا کستان باآنهمه ستم  وجفای که این کشور درحق مردم افغانستان کرده ،قرار بگیرد پاکستان هرگز بعنوان دوست وهمسایه خوب با افغانستان رفتار نداشته است. درخیمه لوی جرگه سنتی رییس جمهور کرزی،. بازهم درسخنرانی خود مرتکب اشتباه گردید که کمتر از اشتباه مصاحبه با جیو نیوز پا کستان نبود.

افغانستان جنگل است وماشیر که درآن جنگل زندگی می کنیم این تشبیهات رییس جمهور مرا به یاد داستانی انداخت که حدود چند ماه پیش همکارم آنرا بامن در میان گذاشت وچنین  صحبت کرد.داستان جنگل وحیوانات ساکن درآن را این گونه شرح داد که حکایت جالبی است .

درروزگاران قدیم، جنگلی بوده که حیوانات زیادی درآن زندگی می کردند اما این حیوانات باعث  زیان های فراوان بمردم اطراف جنگل شده بودند. حیوانات جنگل  مردم را می خوردند به اهالی که دراطراف جنگل زندگی می کردند ،حمله می کردند امنیت را ازمردم اطراف گرفته بودند .

اذیت وآزار حیوانات جنگل به اهالی اطراف سبب گردید که مردم اجتماعی را دایر نمایند تا راه حلی برای نجات شان از چنگال حیوانات جنگل داشته باشند.درنشست مردم بحث های زیادی صورت می گیرد سرانجام حکیمی پیشنهاد می کند که راه حل قضیه این است شما مردم به مدت یک ماه غذاهای باقی مانده وپس خورده تان را  دراختیار من بگذارید. مردم باکمال میل پیشنهاد و طرح وی را قبول می کنند وغذاهای باقی مانده شان را به حکیم می آورند .حکیم با تعداد ازمردم غذاهارادرکنار جنگل پهن می کردند حیوانات با استشمام بوی طعام ازجنگل بیرون می شدند وغذاهای پهن شده را می خوردند ومی رفتند.روزها این کار با هدایت حکیم ادامه می یابد حیوانات با مردمیکه برای شان غذا پخش می کردند انس والفت برقرار می کنند مردم به سر وصورت حیوانات دست می کشیدند آنها هیچ گونه وحشی گیری ازخود بروز نمی دادند وعکس العملی دربرابر دست کشیدن مردم بجان شان وسر صورت شان ، نداشتند حیوانات با مردم اهلی شده بودند ورابطه دوستانه بین مردم که غذا توزیع می کردند وحیوانات جنگل  سرانجام بخوبی برقرار شدند .

آنگاه حکیم دستور می دهد که انواع واقسام رنگ رابرایش حاضر نماید .سطل های پر ازرنگ آماده ودراختیار حکیم وافرادش گذاشته می شود. حکیم به افراد زیر دستش دستور می دهد که حیوانات را هنگام غذا خوردن بخوبی وبصورت کامل رنگ نمایند .به ا مر حکیم حیوانات با رنگ های مختلف سیاه،قرمز،آبی و.. کاملا رنگ مالی می شوند.حیوانات رنگ ما لی شده غافل ازهرچیزی ،به جنگل برمی گردد باورود وبازگشت  شان به جنگل وبخانه های شان ، جنگ های خونینی بین آنان  پیش می آیند زیرا جانواران داخل جنگل به حیوانات رنگ مالی شده حمله می کنند واحساس شان این بودند که رنگ شده ها خارجی وبیگانه هستند و وارد جنگل وخانه شان شده اند.نزاع های بی آمان بین شان پیش می آیند وهم دیگررا به قصد مرگ پاره پاره می کنند.

سخنان رییس جمهور شباهت بسیارزیادی به این حکایت دارد افغانستان را جنگل فرض کرده وگفته است ساکنین این جنگل هرگز اجازه نمی دهند که ازبیرون کسی وارد خانه شان شود. اما جنگ های که دراین جنگل درطی سالهای متمادیی  بین ساکنین آن ، روی داده به دلیل این است که اهالی  جنگل رنگهای مختلف به خود گرفته وحسابی رنگ مالی شده . رنگ آمریکایی، رنگ روسی ، رنگها ی عربی، رنگ ایرانی ،وازهمه مهم تروغلیظ تر رنگ پاکستانی وشاید هم رنگ هندی ورنگهای متنوع اروپایی بخصوص رنگ انگلیسی .اگر افغانستان به فرموده رییس جمهور جنگل است ساکنین جنگل، جنگ های خونینی درچهاردهه درتاریخ معاصر خود داشته اند ودلیل آن هم رنگ مالی اهالی جنگل بنام افغانستان با انواع واقسام رنگها بوده است .رییس جمهورکرزی وقتیکه کشورش را جنگل می نامد وساکنان آنرا شیر با الطبع با ید این حکایت را درمورد خود ومردمش قبول نماید.ودلایل نزاع های افغانستان را رنگهای بیگانه بداند که به سر وصورت اتباع آن کشیده شده وساکنین را به جان هم انداخته اند وتازمانیکه رنگها واثرات آن بجان مردم باقی است جنگ ها نیز ادامه می یابد وپایان هم به این زودی  برای آن متصور نیست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد