نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

اظهارات متناقض وگیچ کننده مقامات ناتو ورییس جمهورافغانستان درجنگ

اظهارات متناقض وگیچ کننده مقامات ناتو ورییس جمهورافغانستان درجنگ با تروریزم

 

رییس جمهورکرزی دراخرین اظهارات خود به شدت با عملیات شبانه مخالفت کرده است .ایشان بارها گفته است که عمده ترین بحث درامضاء سند استراتژیک ،توقف عملیات شبانه ناتوبه خانه های مردم است وی این مساله را درلوی جرگه عنعنوی مطرح کرد که عملیات نظامیان ناتو را شب هنگام به خانه های مردم قبول ندارد واین مساله باید درامضاء پیمان استراتژیک گنجانده شود.ازطرفی دیگر مقامات ناتو،عملیات شبانه را مهم ترین روش درجنگ با تروریزم می شمارند آنها معتقد هستند که هشتاد پنج درصد اقدامات نظامی درشب بدون حتی فیر یک مرمی صورت گرفته است واصولا هیچ گونه تلفاتی ملکی درکار نبوده زیرا که فیری دردستگیری آدمهای مشکوک روی نداده است.

موارد مظنون به بمب گذاری شناسایی وافراد متهم بمب ساز وبمب گذار، گرفتارشده وعناصر مهم خرابکاردرعملیات شبانه دستگیرشده مقامات ناتو اذعان داشته اند که درجنگ با تروریزم عملیات شبانه را متوقف نمی کنند.دلیل آنرا کارایی  آن  می دانند. رهبرانِ، فرماندهان جنگ بین المللی درافغانستان اخیرا نیروهای افغان را نیز شامل عملیات شبانه ساخته وبه آنها آموزش می دهند که چه گونه ازاین تاکتیک درجنگ باتروریزم استفاده شود.

مشکل اساسی دراین است که رییس جمهوربا اصل عملیات شبانه مخالف است حال این فرق نمی کند که نیروهای افغانستان مشترکا با ناتو عملیات داشته باشند ویا اینکه تنها آنها اقدام نمایند زیرا رییس جمهورنگفته است که عملیات نیروهای افغانستان درموارد مشکوک درشب اشکال ندارد ویا اینکه مشترکا وهماهنگ نیروهای بین المللی وافغان عملیات شبانه داشته باشد. ایشان مبنا ئا با طرح عملیات شبانه به خانه ها ومحلات مشکوک به بمب گذاری مخالف می باشد.

رییس جمهورکرزی درموارد صلح با طالبان نیز با جامعه جهانی موافق نیست ودیدگاه های متفاوت ومتضاد دارد مقامات غربی وآمریکایی گفتگوهای پنهانی را با طالبان راه انداخته اند واخیرا شایعات منتشر شده که گویا دفترنمایندگی طالبان درقطربازمی شود اما رییس جمهور افغانستان درنشست بارهبران جهادی د رهفته گذشته فیصله کرد که ایجاد نمایندگی طالبان را درقطر قبول ندارد وبجای آن دوکشوراسلامی دیگر را نامبرده است .کشورترکیه وعربستان سعودی می تواند مکان دفترنمایندگی طالبان باشد.

افغانستان احساسش این است که درجریان مذاکرات نیست وپروژه قطر یک پروژه اروپایی وعربی است سئوال دراین است که چرا دولت افغانستان درجریان نیست؟ وآنها به حکومت افغانستان گویا اهمیتی قایل نشده اند. معلوم می شود که نقایصی وجود دارد که آفغانستان نتوانسته آنرا برطرف نماید ونتوانسته درامر گفتگو با طالبان هماهنگی لازم را ایجاد نماید.این درست است که پروژه قطر یک طرح مشترک عربی واروپایی است ودولت افغانستان درمتن قضیه قرارنگرفته بنظر می رسد که دولت افغانستان مشکل دارد ونتوانسته با متحدانش هماهنگی بوجود آورد. آنها صلح را برای افغانستان ودرخاک افغانستان می خواهند چنانچه درعملیات شبانه نیروهای بین المللی عناصر مشکوک را دستگیر می کنند ولی دولت افغانستان با آنها هماهنگ نیست وحرف دیگری دارد ویااساسا مخالف آن است .درعملیات شبانه ناتونظر خود را دارد ودولت افغانستان حرف خود را می زند وهیچ گونه هماهنگی حکومت افغانستان با قوای بین المللی ندارد.وهمین تفاوت نظر درگفتگوهای صلح پیدا شده است .غربیها دولت قطر را پیشنهاد می کنند اما حکومت افغانستان با قطرمخالف است وسفیرخود را برسم اعتراض فرامی خواند.

حکومت افغانستان درموارد دیگر نیز با جامعه جهانی مخالفت نشان داده وخواسته بجای هماهنگی زورآزمایی وکشتی نرم داشته باشد.اختلافات  دولت افغانستان درمورد نهاد های امنیتی که با هزینه غربیها فعالیت داشتند.رییس جمهورکرزی باتمام ریز ودرشت آنها مخالفت کرد ودلیل مساله برای مردم افغانستان معلوم نشد که چرا بانیروهای امنیتی که زیرنظر ناتو فعالیت می کردند ویا اینکه نمایندگی های سیاسی کشورهای اروپایی آنها را تمویل می کردند وبرای مقاصدی امنیتی ومبارزه با تروریزم آزآنهاکارگرفته می شدند.

رییس جمهور باقاطعیت دربرابرآنها استاد وگفت که آنها مضراست.آنها در روز با ما هستند وشب بادشمنان ما ارتباط دارند.اتهام که هرگز درذهن جای بازنمی کند که سفارت خانه ها ویا ناتونیروهای امنیتی ساخته که با تروریستها ارتباط داشته باشد ولی رییس جمهورما این اتهامات را به آنها وارد ساخته ویاگفته است که آنها درفساد افغانستان دست دارد.

منظورازفساد امورمالی است نه چیز دیگر درحالیکه نهاد های امنیتی آنها ازافغانستان پول نمی گیرند آنها ازکشورهای خود پول دریافت می کنند وحساب کتاب شان با خارجیها است وطبیعی است که کشورهای محاسبه گرغرب درحساب خود مو را ازماست می کشند.حساب وکتاب نیروهای امنیتی آنها هیچ ربطی به افغانستان ندارد.اما رییس جمهورافغانستان با آنها درگیرشد واکنون بسیارخوشحال است که آنهارا درکشتی نرم خود شکست داده است.

حکومت رییس جمهور کرزی در درون نظام خود، نیز دچارمشکل است شمادرنظر بگیرید ازارک ریاست جمهوری اعلامیه صادر می شود که با ایجاد نمایندگی درقطر موافق نیست ودفتر نمایندگی طالبان درعربستان وترکیه باز شود یک روز پس ازآن ارسلا رحمانی مقام برجسته وبرگزیده ای رییس جمهور کرزی درشورای عالی صلح با صراحت اعلام می کند که ایجاد نمایندگی طالبان درداخل افغانستان باشد اما اگرمشکلی درافغانستان باشد می تواند این نمایندگی درقطر ،عربستان ،ترکیه ویا هرکشوراسلامی دیگر ،افتتاح شود.

رییس جمهور افغانستان درمصاحبه با سی.ان.ان گفته است که بدون پاکستان مذاکره با طالبان بجای نمی رسد این سخن رییس جمهوردرشرایط حاضر بازهم یک نوع کشیده گی باغرب وهماهنگی با پاکستان راکه عجالتا مناسبات حسنه باآمریکا ندارد، می خواهد نشان دهد.

 همه می دانیم که سخنان رییس جمهوروتاکید زیاد برنقش پاکستان درواقع ضعیف نشان دادن پروژه مشترک اروپایی وعربی است ونه چیز دیگررییس جمهور ظاهرا پی برده است که پاکستان نیز ازجریان قطر ناخشنود است خواسته خود را با پاکستانیها هماهنگ نشان دهد.این سخن درست است که پاکستان نقش اساسی درهرگونه گفتگو هارا دارد وطالبان افغان ،مزدوران پاکستان است اما این حرف اشتباه است که ما بخاطر مخالفت با غرب وآمریکا درمورد گفتگوهای صلح بیاییم با پاکستان خودرا هماهنگ نماییم.

هرکسی می داند که غرب وآمریکا بمراتب ازپاکستانیها نسبت به روند گفتگوها صادق تراست زیرا پاکستان طالبان را برای خود می خواهد اماغرب طالبان را برای صلح می طلبد. ومی تواند ضمانتهای ازآنها بگیرد که قانون اساسی افغانستان،حقوق بشر،حقوق زنان ،دموکراسی، حقوق اقلیتهای قومی،آزادی های سیاسی ومطبوعات را رعایت نماید. پاکستان که این کارها را نمی کند اگرمذاکرات زیر نظر سازمان ملل صورت بگیرد اطمینان خاطر بشتری نسبت به شروط مذاکره وجود دارد.

رییس جمهورکرزی جامعه جهانی راخسته کرده وآنها هم دلی خوشی ندارند وپس ازسال دوهزارچهارده دیگرشاهد حضورآنها وتاثیرات اقتصادی، نظامی شان نستیم.گرچه گفته اند که ماافغانستان را تنها نمی گذاریم وطالبان فکرنکنندکه رفتنی هستیم ومنتظر چنین شرایطی نباشد اما می دانیم که همه این حرفها دلیل روانی دارد ومسکن ترس ووحشت آنی از خروج شان است. رییس جمهور با کشتی نرم وعدم هماهنگی با متحدان بین المللی خود همه چیز را هدر داد وپس ازسال دوهزار چهارده ظاهرا افغانستان را  تنها درمید ان می ماند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد