نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

تصوراینکه طالبان به چند دسته تقسیم شده درست است؟

تصوراینکه طالبان به چند دسته تقسیم شده درست است؟

 

 

 

احتمالا طالبان به چند گروه باید تقسیم شده با شد ولی ماهیت این تقسیمات معلوم نیست.برخی براین باوراست که طالبان ازیک مرجع استخباراتی هدایت می شود وتقسیمات براساس تقسیم وظایف است ونه انشعاب وچند دسته گی سیاسی .

 

طالبان دارای یک ماهیت فکری است وازیک مرجع مطمئن استخباراتی تغذیه می گردد .طالب خوب وبد ما نداریم این دسته بندیها دراول بود که طالبان خوب داریم وطالبان بد وخشن اما مرورزمان ثابت کرد که طالبان همه دارای ماهیت واحد واید لوژی یگانه است .رسانه ها غربی تقسیمات دیگری نیز داشتند. تروریزم وشورشی دونوع تقسیم بندی بود که غربیها به آن رسیدن.پاکستان درواقع این ذهنیت را القاء کرد که طالبان با شبکه القاعده متفاوت است ایدلوژی شان  فرامرزی نیست وبکسی دیگری آسیب نمی رساند. طالبان درحوزه ملی افغانستان می جنگند وهدف شان قدرت درافغانستان است.

 

این نظریه صورت غالب بخود گرفت .اغلب رسانه های غرب ازطالبان بعنوان گروه شورشی یاد می کنند .دسته های شورشی که برای کسب اقتدار درجغرافیایی افغانستان می جنگند، با تیوری گروپ های تروریستی متفاوت است.تروریستها مردمان ، بی وطنی هستند که جغرافیا ومرز معینی ندارد آنها شبکه های بین المللی ایجاد کرده .القاعده درلندن ، مادرید، نیویورک، درسومالی، یمن، وشاخ آفریقا وخاورمیانه ، آدم می کشند.

 

طالبان افغانستان درشرایط حاضر درادبیان سیاسی وتحلیلی غرب بعنوان گروهای شورشی امتیاز طلب تعریف شده است وبه همین خاطر است که مقامات آمریکا وغرب درتلاش است که طالبان اعلامیه صادرنماید ورسما به قطع رابطه با القاعده اذعان نماید.مذاکرات با طالبان بمعنی گفتگو با تروریزم نیست .گفتگو با گروهای است که درافغانستان قدرت سیاسی می خواهند بنابراین باید به مطالبات سیاسی شان گوش داد زیرا جنگ درافغانستان برنده ای ندارد ومساله باید ازطریق مذاکره وتقسیم قدرت، حل فصل شود.

 

روند گفتگوها نشان می دهد که طالبان علی الظاهر به چند دسته تقسیم شده است ویا مرجع تصمیم گیرنده استخباراتی آنها را  به چند گروه تقسیم کرده است .دراین فرض ماجرای قطر،جدایی ازاتفاقات جنگی درمیدانهای جنگ نیست. وپروژه ای تازه که افغانستان روی آن تلاش دارد وبجای ملاعمربه آغاجان معتصم ،روی آورده شده .شورای کویته به رهبری ملاعمر تیم مذاکره کنند اش طیب آغا ، شهاب الدین دلاور، شیرمحمد عباس استانکزی است که پروژه ای عربی واروپایی صلح را به پیش می برد. افغانستان با این تیم تاکنون وارد کارنشده وبا ایجاد نمایندگی شان درقطر مخالف است وبجای قطر عربستان سعودی وترکیه را پیشنهاد کرده است.

 

گروهی که افغانستان آنرا شناسایی کرده ومی خواهد درهفته های آینده درعربستان باآن وارد گفتگوشود.این تیم برهبری آغا معتصم هدایت می شود .معتصم فردی مهمی است که گفته شده جانشین ملاعمرمی شود.افغانستان این فرد را درنظرگرفته ومی خواهد درعربستان سعودی با طرف داران وی مذاکرات صورت بگیرد.افغانستان درسال 2010گروپ دیگری ازطالبان را برای مذاکره شناسایی کرده بود. اما پاکستان تیم ملابرادررا دستگیر وروند مذاکرات را به شدت سرکوب کرد. حکومت افغانستان درتلاشها یش برای پیداکردن نماینده مورد اعتماد همواره ناکام ماند کسانیکه وارد گفتگو با افغانستان شد یا دکان دارو طالب جعلی بود ویا تروریست انتحاری که استاد برهان الدین رابه قتل رساند.

 

رییس جمهورازروند تماس ها با طالبان وکارشکنی مستمر پاکستان بسیارناراحت شد ودریک مورد پاکستان را متهم به سبوتاژوخرابکاری نمود وی پاکستان را مانع اصلی درراه صلح اعلام کرد. خانم حنا ربانی کهر فردا وارد افغانستان می شود.وی قراراست با رییس جمهورافغانستان وارد گفتگوهای دوجانبه شود .یکی ازمسایل بسیارمهم درمذاکرات وزیرخارجه پاکستان با مقامات افغانستان، مساله صلح با طالبان است .وجه مشترک این بار این است که دوکشورافغانستان وپاکستان با ایالا متحده ای آمریکا درمورد روند گفتگو ها با طالبان ،اختلاف نظر دارد آنچه درقطر می گذرد ظاهرا پروژه دلخواه پاکستان هم نیست .

 

افغانستان با پروژه عربی واروپایی قطر به شد ت مخالف است وسفیر خود را برسم اعتراض ازقطربه کابل فراخواند. واکنون اعلام کرده که باطالبان درریاض گفتگومی کند.گفتگوهای ریاض موازی با مذاکرات قطراست.درسفرخانم ربای کهر هردوکشورازمذاکرات ریاض استقبال می کند.عربستان برای پاکستان بسیارغزیز است وافغانستان نیزاعتماد کامل به عربستان دارد.پروژه قطر ظاهرا مورد بدبینی زیادی افغانستان است وازآن بوی های بدی بمشام افغانستان می رسد.برخی گفته اند اگرمذاکرات قطر به کمال برسد آینده ناخوشایند برای حکومت افغانستان دارد.

 

درکناراین مسایل زمزمه های دیگری نیز وجود دارد که یک بخش از طالبان با ایران نیز ارتباط برقرارکرده. حزب اسلامی برهبری حکمتیار، ویک بخشی ازطالبان که کسی به تفصیل ازآنها چیزی نمی داند با ایران ارتباط دارند . بدون شک ایران نقش عمده ای درمسایل افغانستان دارد ونمی تواند درمورد تحولات سریع درهمسایگی اش بی تفاوت ونظاره گرباشد.

 

شبکه حقانی یک بخش دیگری ازطالبان است که هیچ سخنی ازوی درمورد گفتگوهای صلح شنیده نشده این گروه عرصه جنگ افغانستان را بخوبی اشغال کرده وعملیات بسیاربیرحمانه وخونینی را درطی سالها ،راه اندازی کرد .آقای مایک مولن گفته بود که گروه حقانی تروریستهای هستند که به نیابت ازاستخبارات پاکستان با اردوی آمریکا می جنگد .شبکه حقانی دروزیرستان شمالی پایگاه مهمی دراختیاردارد ورابطه ای بسیارنزدیک با آی.اس.آی. برقرارکرده .جنرال بازنشسته ای پاکستانی گفته بود که ما تازمانیکه این دیوانه ها(شبکه حقانی) را در اختیارداریم هیچ نگرانی ازحفظ منافع پاکستان نداریم.این گروه درمعادلات صلح تاکنون جای ندارد وگفته می شود که آمریکا نسبت به این شبکه به شدت مظنون است وآنها را درردیف تروریستهای القاعده لیست کرده است.

 

تاحالا ما به چند دسته ازطالب اشاره کردیم .طالبان که مشترکا با آمریکا وغرب ،پروژه ای عربی واروپای صلح را راه انداخته وقراراست نمایندگی درقطر ایجاد نماید. گروه دوم ازطالبان که گفته می شود آغاجان معتصم آنرا رهبری می کند ورابطه ای خوبی باحکومت افغانستان دارد ودرشرایط فعلی تبدیل به مایه امید مذاکرات عربستان برای افغانستان شده وپاکستان هم نسبت به آغامعتصم اهتمام خاصی دارد وحتی تلاش دارد که وی را بجای ملاعمربه رهبری طالبان منصوب نماید.

 

پروژه ریاض اگرصورت بگیرد غیر ازپروژه قطراست ودوکشورافغانستان وپاکستان به سرعت روی آن توافق خواهندکرد .خانم ربانی کهر وزیرخارجه پاکستان می تواند با افغانستان درمورد پروژه صلح ریاض به توافق برسند هردوکشورازگفتگوهای قطر ناخشنود است افغانستان نسبت به پروژه قطر بد بین ومظنون است وپاکستان هم بدلیل اینکه آمریکا آنرا رهبری می کند ،با آن مخالفت خواهد کرد.گروه سوم که درحد زمزمه شنیده شده طالبان است  که طرف دارایران است وحزب اسلامی نیز رابطه ای خوبی با ایران دارد این تیپ ازطالبان ممکن است نیزخود را ظاهر نماید . ودسته مهم وخطرناک شبکه حقانی است که مرتبط به استخبارات پاکستان می باشد واین گروه نیز نقش تاثیر گذار درجنگ وصلح افغانستان دارد.

 

طالبان به این گروها وشبکه ها ،تقسیم شده این تقسیمات براساس دوفرضیه استواراست فرض اول این است که دسته بندیها، هدایت شده است وبا مهارچندگانه ازطرف استخبارات پاکستان رهبری می شود .طالب ثابت ساخته که رابطه ای ارگانیگ با آی .اس.آی دارد ودرهیچ شرایطی جدا شده نی نیست.فرض دوم این است که طالبان واقعا دچارآ سیب های تشکیلاتی شده وانشعابات که می بینیم حقیقی است دراین صورت ما طالبان آمریکایی- قطری  داریم که تیم طیب آغا درراس آن قرارگرفته است .طالبان پاکستانی داریم که مصربه جنگ است وشبکه حقانی مثال آن می تواند باشد.

 

طالبان افغانی داریم که درراس آن آغاجا معتصم قرارگرفته وقبلا ملابرادر این دسته ازطالبان را رهبری می کرد واینها طالبان متمایل به حکومت افغانستان است وگفتگوهای ریاض با آنها راه اندازی می شود.وطالبان ایرانی داریم که مشترکا با حزب اسلامی جریان صلح را راه اندازی خواهند کرد.اغلب، نظریه اول را ترجیح می دهند زیرا تحلیل اول، استواربرتجربه است وطالبان ثابت ساخته که همیشه با پاکستان کارکرده وتقسیمات جاری درواقع چیزی جز تقسیم وظایف ازسوی مرکزاستخبارات نیست.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد