نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

آقای راسموسن استراتژی ضد نفوذ طالبان را اعلام داشت

آقای راسموسن استراتژی ضد نفوذ طالبان را اعلام داشت

 

 

امروز برخی خبرگزاریها به نقل ازرییس سازمان ناتو آقای راسموسن استراتژی ضد نفوذ طالبان دراردو وپلیس افغانستان را اعلام داشت.هشت مرحله بعنوان فلتر دراستخدام پلیس واردو درنظر گرفته شده که جزئییات آن مراحل دربیرون نشان داده نشده وشاید هم مراحل وفلترها ضرورت اعلام وافشاء آن دراستخدام افراد در نیروهای امنیتی ونظامی لازم نبا شد .فلترها باید بعنوان استخدام مخفی ومحفوظ بماند والا استخبارات، مربیان طالبان وشبکه حقانی بزودی روش های ضد استراتژی راسموسن را شناسایی وآنراخنثی خواهد کرد.طی کردن هشت مرحله دراستخدام سرباز دراردو وپلیس افغانستان ، استراتژی تازه ناتو است.

 

این موضوع پس ازکشته شدن چهارسربازفرانسوی وزخمی شدن شانزده مربی  درولایت کاپیسا درماه جنوری 2012 ،طرح می شود ، نفوذی طالبان، سربازی بود که ازارتش گریخته وبرای مدتی درپاکستان آموزش دیده ودومرتبه به افغانستان برگشته باستخدام اردودرمی آید ودر آخرماه جنوری ازفرصت استفاده کرده با اسلحه که دراختیارش بود چهار مربی خودر می کشد وشانزده نفردیگر را زخمی می کند وی دراعترافاتش گفته است که این کاررابخاطر اهانت که سربازان آمریکایی با جنازه طالبان کرد وروی کشته شده ها ادرار می کرد انجام داده است.

 

فرانسه نسبت به این مساله عکس العمل نشان داد وزیردفاع فرانسه بصورت فوری وارد افغانستان شد وآقای سارکوزی گفت که این عمل هرگزقابل قبول نیست که مربیان ما ازسیستم اردوی افغانستان این گونه بقتل برسد.وی اظهار داشت که تمام سربازان فرانسوی را تاسال 2013 ازافغانستان بیرون می کند یعنی یک سال جلوتر از جدول بندی زمانی ناتو که درلیسبون فیصله شد. گفته می شود آقای سرکوزی بخاطر انتخابات فرانسه درسال جاری این موضع را گرفت ورقیب آقای سارکوزی آقای هلند نیزگفت که اگر وی برنده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شود تمام سربازان فرانسوی را همین امسال ازافغانستان خارج می کند.

 

جنگ افغانستان درغرب جنگ بدون برنده تفسیر می شود مردم دراین کشورها هرگز به ادامه حضورسربازان شان درافغانستان نیست هرکس که نیروهایش را زود ترازافغانستان خارج نماید مورد استقبال قرارمی گیرد ومردم به وی رای می دهد.

 

ظاهرا درآخرسال2011 درولایت ارزگان نفوذی دیگر طالبان درمرکزولایت به سربازان استرالیایی حمله می کند وگفته می بیش ازده نفرمربیان استرالیایی دراین حمله نفوذی طالبان کشته شدند.این خبر کم تردررسانه ها، منتشر شد.نفوذی طالبان درترینکوت مرکز ولایت ارزگان بنام روزی دروید یو ای، ماجرای کشتن مربیان وسربازان استرالیایی را شرح داده وی دراین وید یو نشان می دهد که نفوذی ومامورطالبان است وازطالبان تعلیمات گرفته وبرای آرمان طالب وکشتن خارجیها این کاررا کرده است. خانم جولیا صدراعظم استرالیا به این نواروید یویی گوش داده وآنرا تبلیغات جنگی وروانی دشمن خوانده واهمیتی برای آن نگذاشته آقای روزی نفوذی طالبان بود با کشتن سربازان استرالیایی موفق به فرا می شود ودرنوار می گوید بیش ازده سربازرا کشته است .مقامات استرالیا به این دلیل آنرا تبلیغات دانسته که تعداد قربانیان خیلی کم تر ازده نفر است بهرصورت آقای روزی بعنوان نفوذی طالبان مسئول این حادثه ای خونباردردرون تشکیلات اردوی سربازان استرالیا درارزگان است.

 

نفوذیهای دیگرطالبان نیز مربیان خارجی را کشته اند وآمارنشان می دهد که درسال 2011 بیش ازدها نفر سربازان خارجی توسط نفوذیها کشته شده واین واقعا تکان دهند است.نفوذیها ازاردوی افغانستان نیزقربانی زیادی گرفته اند ودرابتداء سال 2011 دروزارت دفاع نفوذی طالبان عملیات داشت.ونزدیک بود آقا وردک وزیردفاع را بکشد ووزیر با کفایت را ازاردوی افغانستان  بگیرد؛.وزیردفاع درحدی جدی است که صبح ها ساعت ده صبح به وزارت می رود وساعت دوبه خانه مجللش برمی گردد. درشرایط که افغانستان اصولا حالت طبیعی  بلحاظ امنیتی ونظامی ندارد این مساله را یک جنرال اردو که خیلی نزدیک به جناب وزیراست بمن گفت ونمی خواهد نامش فاش شود.

 

سخنان سرکوزی درست است که گفته است ازسیستم اردوی افغانستان به سربازان ما حمله شده اردوی دوست که ما آنهارا روزانه آموزش می دهیم. طالبان ازبیرون تشکیلات اردوی افغانستان سربازان فرانسوی را درکاپیسا نکشت وی نفوذی طالبان درداخل ارتش افغانستان مرتکب این عمل شد آقای روزی نیزدرارزگان سربازان استرالیایی را می کشد وی نیزنفوذی طالبان درارتش افغانستان است.آقای راسموسن درمان این قضیه را درطرح واجرایی استراتژی ضد نفوذ، دانسته وگفته است که این طرح را بخاطر حفاظت ازجان مربیان خارجی وناتو درافغانستان باجرای می گذاریم . بنظر این کارخوبی است اما می دانیم که شرایط جذب نیرو به ارتش را بسیار،بطی وبا دشواریهای زیادی روبرو می کند یک جوان ازهفت خان روستم باید بگذرد تا جذب نیروی افغانستا شود.

استراتژی راسموسن ازناگزیریهای ناتو درجنگ افغانستان است ناتو با ظرفیتها ی مناسب دراردوی افغانستان روبرونیست وزیردفاع بسیارپیروخسته است وساعت کاری اندکی دراردو وزارت دفاع ،بدلیل کهولت سن دارد.اینها نشان دهنده رخوت وسستی نظام متمرکز وریاستی افغانستان است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد