نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دیدگاه ها ورویدادهای هفته درافغانستان (2)

دیدگاه ها ورویدادهای هفته درافغانستان (2)

 

 

ازتعویق گفتگوها تا اظهارات حنا ربانی کهر

 

 

روخ داد های مهم سیاسی کشوردرهفته این گونه مورد بررسی قرار می گیرد ابتدا ازخبری که مربوط به امضای سند استراتژیک می شود، حرف حدیث را آغاز می کنیم برا ساس گزارش شبکه ای طلوع نیوزازیک مقام افغان که ازوی نامبرده نشده است آمریکا گفتگوی پیمان استراتژیک را به تعویق انداخته است این مساله برمی گردد به چند مولفه ای افغانی وآمریکایی درآمریکا برخی  جناحهای سیاسی دراداره اوبا ما، با ا مضای پیمان  استراتژیک موافق نیست. 

 

 این مساله رابه دودلیل رد م کند یکی اینکه پیمان  استراتژیک، پیامدها وتعهدات سنگینی برای آمریکا ایجاد می کند این گونه الزامات را که هزینهای بزرگی مالی امنیتی درپی دارد این دسته ازسیاست مداران قبول ندارد آنهای بجای پیما استراتژیک سطح سند را پایین آورده ومی گویند تنظیم یک اعلامیه ای مشترک کافی  است. دلیل دوم طرفداران اعلامیه این است که ترتیب سند درسطح اعلامیه مشکل پیچیده گیهای تصویب کنگره را ندارد ولی پیمان استراتژیک باید مورد تایید کنگره ویا سنایی آمریکا قرار بگیرد این زمان  زیادی را دربرمی گیرد ممکن است که اصلا با مخالفتهای جدی روبرو شود.ترجیحات این دسته این است که آمریکا وافغانستان یک اعلامیه وسندی که مفهوم ومحتوی پیمان را نداشته با شد ،تنظیم نماید ورهبران دوکشورامضای کنند.

این نظر دربرابرآن نظری قراردارد که می گوید بین افغانستان وآمریکا پیمان استراتژیک به امضای برسد زیرا این دوکشورکارهای مشترکی زیادی دارد که با ید آنرا انجام دهد.اهداف و مرام آمریکا وافغانستان تنها، درامضای پیمان استراتژیک بدست می یاید ودرچهارچوب قرارداد استراتژیک می تواند گامهای استواری برداشت همکاری دوجانبه بدون یک چنین سندی ممکن نیست.

افغانستان با شروط خود درمسیرطرح گفتگوهای پیمان، اخلال بزرگی را ایجادکرده است شروط افغانستان قطع عملیات شبانه ، مدیریت زندان، وحاکمیت ملی افغانستان، بهانه های است که درقالب شروط برا ی آمریکاییها گفته شد ه است جان مک کین ، آقای خلیل زاد ، ودیگرمقامات آمریکا گفته اند که درجنگ با تروریزم ، عملیا شبانه اجتناب نا پذیراست خلیل زاد گفت که نیروهای افغان توانایی وظرفیت این کارها را ندارد آقای مک کین اظهارداشت که درمورد مدیریت زندان ممکن است، تغییرات صورت بگیرد اما عملیات شبانه تازمانیکه نیروهای آمریکایی درافغانستان حضورداشته با شد ، تغییرات وقطع عملیات شبانه درجنگ با تروریزم امکان پذیرنیست.شروط افغانستان درنهایت امرممکن است  به ا ین نتیجه منتهی شود که هیچ گونه پیمانی بین آمریکا وافغانستان امضای نشود.

این درنهایت کلام به ضررمردم افغانستان تمام می شود درجنگ با تروریزم همکاری جامعه جهانی ضروری است.قطع همکاری با جامعه بین المللی، افغانستان را، با باری سنگینی درمیدان نبرد رها کرده وتوجهات آمریکا ممکن است به جاهای دیگری ازکانونهای بحران درمنطقه، کشیده شود.این گونه پیش آمدها نه به نفع افغانستان است ونه به نفع منطقه به یاد داشته با شیم جنگ عراق درکنارافغانستان بضرر افغانستان تمام شد چون درکنارافغانستان یک کانون بحران دیگری که عراق باشد ،ایجاد شد واین افغانستان را  درامرمبارزه با تروریز به شدت آسیب پذیر کرد.

*************

 ازجمله مسایل مهم قابل بحث هفته اظهارات راسموسن بود وی گفت درنشست شیکا گودرماه می سالجاری مساله افغانستان با شرکت رهبران ناتو مورد گفتگوجدی قرارمی گیرد وافغانستان پیش ازبرگزاری اجلاس شیکاگو پیمان استراتژیک را به امضای برساند. براساس فیصله لیسبون درسال 2011 نیروهای بین المللی درسال 2014ازافغانستان خارج می شود ودراین مساله هیچ تردیدی وجودندارد.مساله بعدی برای جامعه ای جهانی پس ازسال 2014 است که چه باید کرد جامعه ای بین المللی مایل است که مساله افغانستان به کناری گذاشته نشود خطرتروریزم یک مساله جهانی با محوریت جغرافیای افغانستان وپاکستان همه را تهدید می کند با کنارگذاشته شدن افغانستان این خطر ابعاد جدی تری بخود می گیرد این مساله قابل درک است ولی متاسفانه این افغانستان است که هماهنگ با جامعه ی جهانی نیست شروط که برای پیمان استراتژیک وضع می شود این بمعنی عدم همکاری درمبارزه با تروریزم است افغانستان درامضای پیمان تعلل می کند ازطرفی هم راسموسن تاکید دارد که امضای این سند پیش ازنشست شیکاگوبرای افغانستان، مهم وحیاتی است.

****************

به نظرمن سخنان خانم حنا ربانی کهر دراین هفته یکی دیگری ازمسایل مهم مرتبط به افغانستان شمرده می شود برای فهم اظهارات ایشان این تحلیل را دراین جا می آوریم. خانم حنا ربانی کهر وزیرخارجه پاکستان دریک اظهار نظری گفته است که عمق استراتراژیک درافغانستا با نظامی گری ویا جنگ فرسایشی ونیابتی حاصل نمی شود این سخن خیلی جالب است.

 وی وزیرخارجه ای است که ثابت ساخته با شجاعت وصراحتی بشتری حرف می زند این بانوی جوان وزیبایی پاکستانی که وزیرخارجه این کشوراست درباره ای افغانستان با دقت ووسواسی بشتری سخن می زند وی درمورد اظهارات رییس جمهورکرزی نیز با صراحت توام با عصبا نیت حرف زد که این خواست افغانستان ازما که طالبان رابرای مذاکره حاضر نماییم، یک خواست بی مورد است ما ملا عمر نداریم که وی را برای مذاکره آماده نماییم. خانم کهر درادامه اظهارنظرهایش درمورد افغانستان دراین بخش ازصحبتهای خود نیز  اشاره داشت وگفت افغانستان ازما نقش حمایتی درصلح افغانستان را می خواهد درحالیکه پاکستان معتقد به نقش حمایتی در مسایل افغانستان نیست وگفت : افغانستان نقش حمایتی پاکستان را درنظر دارد. پاکستان به نقش رهبری درصلح افغانستان معتقد است.

این سخن حنا ربانی کهر خیلی مبهم وچند پهلو بیان شده است بنظرمی رسد منظورکهراین است که افغانستان برداشت درستی ازنقش پاکستان ندارد نقش حمایتی معنی  اش این است که پاکستان حامی طالبان است وازطالبان حمایت می کند وازپاکستان می خواهد که طالبان را برای صلح حاضر نماید این نوع تلقی ودرک ازپاکستان درست نیست پاکستان حامی طالبان نیست ونه می تواند آنها را درپای میز مذا کره حاضرنماید پاکستان ملا عمری ندارد که اورا درمیزگفتگو حاضر نماید.

خانم کهرمی گوید پاکستان نقشش درمورد صلح افغانستان رهبری وهدایت صلح باید با شد مقامات پاکستان همیشه به این نکته اشاره داشته است که پاکستان جزءازراه حل افغانستان شمرده می شود این جزئیت را با رهبری می تواند نشان دهد این ادعای پاکستان که جزء راه حل بحران افغانستان است و دررهبری صلح با ید شرکت داشته باشد ادعای بزرگی است وگفته های خانم کهر نشان می دهد که درمورد افغانستان جایگاه وموقعیت پاکستان تعریف شده است پاکستان جزء ازراه حل افغانستان درنقش رهبری است ونه صرف درنقش حامی طالبان که آنهارا درمیزگفتگوهای صلح آماده نماید. خانم کهر دراظهارا ت خود به مساله ای دیگری نیزاشاره داشت وگفت رسیدن به عمق استراتژیک درافغانستان که خیلی زیاد درموردآن سخن گفته می شود وپاکستان را همیشه متهم می کند که عمق استراتژیک درافغانستان می خواهد وی گفته است که رسیدن به عمق استراتژیک درافغانستان  ازطریق نظامی گری وجنگهای فرسایشی ونیابتی امکان ندارد پاکستان اگربه عمق استراتژیک درافغانستان دست یابداین راه باید ازراه ها ایجاد ثبات وامنیت درافغانستان جستجو شود. خانم کهر می گوید: راه رسیدن به عمق استراتژیک درافغانستان با نظامی گری وجنگ فرسایشی ممکن نیست.

 ازسخنان کهر این گونه استنباط می شود که رسیدن به عمق استراتژیک را درافغانستان مردود نمی داند خانم کهراین مساله را دراین گفتگو رد نکرده است وی می گوید راه رسیدن به این هدف که مطرح می کند ادامه جنگ درافغانستان نیست با نظامی گری وجنگ فرسایشی ما نمی توانیم به این هدف برسیم راه رسیدن به این هدف ازطریق ثبات وایجاد امنیت درافغانستان است.خانم کهر این نتیجه را می گیرد که پاکستان دنبال جنگ درافغانستان نیست ومی خواهد درافغانستان صلح ثبات برقرارشود وی این مساله را دریک کنفرنس خبر ی بیان کرد ودر روزنامه های پاکستان به این پرداخته شد. مساله ایکه قابل توجه است این است که خانم کهرمی خواهد نشان دهد که پاکستان طرف دارصلح است اما نگاه طمع وهوس انگیزپاکستان را درداشتن حیات خلوت درافغا نستان رد نمی کند. نمی دانم این سخن را ایشان بااین  صراحت چطورگفته است این اظهارات ناشی ازدومساله می تواند با شد یکی اینکه وی جوان وپرانرژی است حرفهای ناگفته ونا نوشته ای پاکستان را درمورد افغانستان با این شفافیت می گوید: راه رسید به عمق استراتژیک جنگ فرسایشی ونظامی گیری نیست راه رسیدن ازطریق ثبات وامنیت درافغانستان است. درگذشته هیچ مقام سیاسی پاکستان این چنین حرف را نگفته است که اشاره به داشتن عمق استراتژیک درافغانستان داشته با شد.درگذشته ما همیشه این حرف را  می شنیدیم که پاکستان هرگزدنبال مسایلی ازاین قبیل نیست وازهیچ راهی نه جنگ ونه صلح وثبات به هدف عمق استراتژیک اشاره نداشته است.خانم کهربه عمق استراتژیک اشاره کرد.عمق استراتژیک وراه رسیدن به آنرا نیزگفته است.

مساله دوم دراین گفته ها می تواند این باشد که ایشان باصراحت وشجاعت منویات پاکستان را بیان می کند وهیچ باکی ازمساله ندارد چون با داشتن طالبان  هیچ باختی را درمساله افغانستان نمی بیند وبی با کانه می گوید افغانستان مطالبات خود را شفاف بیان نماید ازپاکستان نخواهد که طالبان را برای مذاکره حاضرنماید چون ما ملا عمر نداریم تکیه به این خواست ،غیر منطقی است ما نمی خواهیم ازطریق جنگ به اهداف استراتژیک خود دست یابیم عمق استراتژیک با ادامه جنگ فرسایشی درافغانستان میسر نیست با صلح وثبات درافغانستان می خواهیم اهداف خود را دنبا ل نماییم وروابط بین دوکشور بر پایه ای دوستی وصداقت استوارباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد