نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دیدگاه های جبهه ملی افغانستان درمورد پیمان استراتژیک ،عملیات شبا

دیدگاه های جبهه ملی افغانستان درمورد پیمان استراتژیک ،عملیات شبانه ،ومدیریت زندان بگرام.

 

 

اصل براین است که نیروهای تروریستی درافغانستان درهم شکسته شود حضورجامعه ای بین المللی وقوای ناتوبرای این هدف درافغانستان توجیه شده است که همکارمردم افغانستان درشکست دادن دهشت افکنان وتروریستان با شد.

 

برای نیل به این هدف ابزاروشرایط جنگ با تروریزم مهم است گزارشهای میدانی نشان می دهد که نیرهای بین المللی وقوتهای افغان درعملیات شبانه توفیقات بشتری داشته است. هدف نابود کردن مراکز دشمنان مردم افغانستان است برای این هدف باید شب روز تلاش صورت بگیرد این حرف که عملیات شبانه نداشته باشیم به نظرشرطی درستی نیست تعقیب دشمن شب وروز ندارد هدف ما این است که تلفات ملکی نداشته باشیم مردم بیگناه ما متضررنشود این هدف اصلی ما است. کارشناسان ومتخصصان گفته اند که تلفات ملکی درشب بسیارکم تربوده است فرماندهان ناتو گفته اند که عملیات شبانه هشتاد درصد بدون درگیری صورت گرفته است وتلفات ملکی بسیارکم ترازعملیات سنگین روزانه بوده است. قطع عملیات شبانه که ازطرف رییس جمهورافغانستان بعنوان شرط، درامضای پیمان استراتژیک مطرح می شود به نظر بهانه ای بیش نیست وی اهداف دیگری درنظردارد که بیان کردنش سخت است ومی خواهد با طرح این شروط امتیاز بگیرد.

 

درمورد مدیریت زندان هم باید بگویم که وجود فساد درارگانهای عدلی قضایی ، نبود ظرفیتهای لازم برای مدیریت زندان ،احتمال فرارزندانیان که دومورد بسیار وحشتناک درسال 2011 درقندهار صورت گرفت که همه را بهت زده ساخت. آزادی زندانیان خطرناک که ازمیدانهای جنگ درعملیات گرفتارشده است نیزدلایلی مهمی است که تغییرمدیریت زندان وانتقال آن درشرایط فعلی برای افغانستان ، خطرات قابل ملاحظه ای درپی دارد این تهدید ها را تجربه ثابت کرد اکنون همه متخصصات متعقد اند که افغانستان ظرفیت وتوانایی اداره زندانهای خطرناک را ندارد. این دوشرط درامضای پیما ن استراتژیک  یک بهانه ای سیاسی، هدف دار است. امضای پیمان استراتژیک با همه کشورها ازجمله ایالات متحده ای آمریکا، برای ثبات وامنیت افغانستان ضروری است.اگردرافغانستان دست آوردهای وجود داشته این دست آورد ها ی مشترک است با جامعه ای بین المللی . حال حفظ این دست آوردها باید بصورت مشترک وهمانگ درقالب امضای پیمان استراتژیک دربالا ترین سطح، آن ممکن است افغانستان هرگزبه تنهای قادربه حفظ دست آوردهای مشترک نیست ما اگراین پیمان را امضای نکنیم همه تلاشها، برباد می رود ولشکرسیاه وتاریک اندیش طالبان والقاعده برما مسلط می شود راه درست این است که افغانستان با جامعه ای بین المللی درپرتوی اسناد معتبر ، حافظ منافع ملی بجای منافع شخصی خود باشد. شروط برای امضای پیمان استرا تژیک ازطرف رییس جمهور حامد کرزی، جنبه های شخصی دارد ودلایلی منافع ملی در آن شروط نیست. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد