نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

پیشینه ای آشنایی من با مزاری، شهید با مرام جامعه ای افغانستان

محمد ناطقی ازیاران شهید مزاری


پیشینه ای آشنایی من با مزاری، شهید با مرام جامعه ای افغانستان

 


من درتابستان سال 1357 با استاد مزاری آشناشدم ایشان تازه ازافغانستان وارد ایران شده بود پیش ازورود به ایران به پاکستان رفته وبا رهبران مقاومت درپاکستان دیداروگفتگوداشت استاد مزاری درمشهد مدرسه ای عباس قلی خان با من گفتگوکرد کسیکه زمینه ای گفتگورا فراهم ساخت آقای اصغرمهدوی ازرفقای عراق ونجف من بود مهدوی یک روزعصر به خانه ای من آمد وگفت آقای عبدالعلی مزاری به مشهد آمده لازم است شما با ایشان گفتگو داشته باشید من گفتم خیلی خوب است فردای ساعت ده صبح قرارشد من درمدرسه بروم وایشان را ازنزدیک بیبینم ساعت ده صبح به مدرسه ای عباسقلیخان رفتم من وارد مدرسه شدم که آقای مهدی همراه آقای مزاری ویک دوست دیگربنام محسنی که ازطلاب مزارشریف بود طرف من آمد من هم طرف ایشان رفتم وبا مزاری احوال پرسی کردم آقای مهدوی معرف من با مزاری ومعرف استاد مزاری با من بود .

پس ازتعارف وآشنایی آقای مهدوی گفت شما باهم دوتایی صحبت کنید من می روم چیزی درحدود بیش ازیک ساعت صحبتهای من با استاد دوام داشت من ابتداء سئوالاتی داشتم که ازایشان پرسیدم وجواب که ایشان می داد بسیار بسیار متین قناعت بخش بود من فکرنمی کنم هیچ سئوالی من بدون پاسخ ماند من چند سئوال ازرژیم کودتا وپیشینه ای تاریخی آن داشتم ایشان گفت روسیه یک ابرقدرت جهان خواراست وارتش سرخ دارد وهدفش تسخیرافغانستان ایشان گفت تنها هدف روسها به افغانستان تمام نمی شود بلکه اهداف کلانی دارد که با ید به آن برسد ایشان رسیدن به آبهای گرم را مثال زد وگفت روسها براساس توصیه ای پطر کبیر می خواهدخودرا به آبهای گرم برساند درمورد کودتا نیزایشان گفت که ازقبل آنها جریانات سیاسی رادرافغانستان ساخته بود وبا همان جریانها کودتا کرد وحکومت داووخان را سرنگو ساخت وی با انتقاد ازحکومت ظاهرشاه که شرایط وزمینه های جریانات چپ را درافغانستان بوجود آورد،وگروهای اسلامی را سرکوب کرد گفت تاریخ کمونیزم درافغانستان درسیاستهای ظاهرشاه وداوودخان برمی گردد آنها کمونیستها را درافغانستان مجال داد که تشکیلا وحزب جورنماید واین کاررا کرد وسرانجام قدرت را با کودتای خونین دردست گرفت.

 استاد مزاری ازقیام مردم با من صحبت کرد وگفت مردم افغانستان چون مسلمان است وبا کمونیستها نمی تواند سازش کند کمونیستها به اعتقادات مردم احترام ندارد.مردم علیه کمونیستها قیام کرده است.گفتگوی من درتابستان سال 1357 با استادمزاری صورت گرفت افغانستان توسط روسها اشغال نشده بود.استادمزاری می گفت که کمونیستها بامردم درگیرشده وممکن است شورویها درافغانستان مداخله کند اما نوع مداخله را کسی نمی توانیست شرح دهد.استاد مزاری ازسفرش به پاکستان با من حرف زد اکثرمقامات جهادی افغانستان درپاکستان را دیده بود ایشان درمورحکمتیاربا من صحبت کرد وازآقای ربانی حرف زد وگفت انها تشکیلات قوی را ایجادکرده وپاکستان بلده شان(برای شان ) کمک می کند.مساله ای فغانستان یک مساله ای بین المللی می شود.

استاد مزاری ازآمدنش درایران با من صحبت کرد که برای چه کاری آمده وی گفت من درایران آمده ام تا رفقارا بیبینم وخیلی خوشحال شدم که شمار رادیدم ایشان گفت من با نام شما آشنابودم رفقاء درموردشما ودوستان حرف زده بود مساله ای دیگری که ایشان مطرح کرد این بود که اگرامکان داشته با شد گروه شما وگروه نصر یک جا شود ویک تشکیلات درست کند چون هیچ اختلافی بین شما وبرادران نصر دیده نمی شود هردوگروه دنبال یک هدف است ایشان بمن گفت شما با دوستان صحبت کنید واگر شود که هردوگروه درقدم اول یکی شود خیلی بهترخواهد بود اینها اولین صحبتهای من دراولین نشست درمدرسه عباسقلیخان با استاد مزاری بود ازهم خداحافظی کردیم من جریان گفتگوهایم را درشورای مرکزی گروه مستضعفین مطرح کردم همه خوشحال بود که درباره یک جا شدن گروه نصر ومستضعفین با هم مذاکرات داشته باشیم گروه مستضعفین دو نماینده تعیین کرد که جریان مذاکرات را باگروه نصر ادامه دهد آقایان مهدوی ورضایی شخمیرانی وگاهی هم آمان الله موحدی به نمایندگی ازگروه مستضعفین با گروه نصر صحبت می کرد.سرانجا هردو گره با داشتن دیدگاه مشترک دربهارسال 1358 تشکیلات واحدی را بنام سازمان نصر تاسیس کرد.

درسازمان نصر ما مرامنامه واساسنامه داشتیم وقرارشد که مبارزات سیاسی خود را هم زمان با جنگهای چریکی درداخل وخارج افغانستان ادامه دهیم درداخل کشور سراسرهزاره جات ازسلطه ای کمونیستها آزاد شد اولین قیام ها درشمال کشورازدره صوف بما می رسید درهزارجات اخبارقیامهای مردمی ارزگا ن درهمه جا منتشر می شد درسال 1358 همه مناطق مرکزی آزاد شد ونیروهای مقاومت برهمه جا مسلط گردید.هواداران واعضای سازمان نصر درداخل کشور درهمه این جنگهای ضد کمونیزم سهم گرفت ونقش بسیار بزرگی این سازمان درداخل کشورایفا کرد. مشکلات بین گروهای جهادی درهمه جا بروزکرد ازجمله درمناطق مرکزی افغانستان مجاهدین بنا م گروها دچاراختلافات شدیدی شد وگاهی اختلافات گروهی تبدیل به جنگهای داخلی گردید ومردم بنام گروهای سیاسی کشته می شد این مساله برای هیچ کسی ازجمله شهید مزاری قابل قبول نبود درسال 1366 دریک سفرطولانی که من وآقای عرفانی همراه ایشان ازمرزهرات تا هزارجات مناطق مرکزی مسافرت داشتیم.

 این سفر سی روز درراه ادامه یافت که تا ما خودرا به ولایت ارزگان رساندیم درمسیرراه با مصایب ومشکلاتی روبروشدیم که بسیارتلخ وناگواربرای کاروان ما تمام شد درراه استاد مزاری ازاسب درشب تاریک به زمین غلطید وهمراه با اسب تا تهی دره سقوط کرد ودست چپش بصورت درد ناکی شکست.گذشته ازاین دشواری درمنطقه ای آبشاره ای ولایت بادغیس روسها راه مارا کمین گرفت وهمه امکانات ما نابود یک نفرکشته وشانزده مجاهد زخمی شد.با این وضع مصیبت بار خودرا به هزارجات رساندیم که دیدیم جنگهای داخلی درارزگان آغازشده است دوگروه نصر وپاسداران درهمه جا مشکل داشت این شرایط سخت سبب گردید که تدابیری سنجیده شود که همه ای جریانات سیاسی وچریکی حول یک تشکیلات جمع شود برای این هدف ازسال 1366 تا سال1368 کارمستمر وبی وقفه جریان یافت وبا تشکیل سه کنگره ای لعل، پنجاب وکنگره بامیان درزمستان سال1368 کنگره ای تاسیس حزب وحدت تشکیل گردید دو کنگره مقدماتی لعل وپنجاب مقدمه ای برای کنگره ای سوم که تاسیس حزب وحدت باشد گردید.

درکنگرهای مقدماتی استاد مزاری درشمال کشوربود اما درکنگره ای تاسیس حزب ایشان ازمزار به بامیان آمد ونقش بسیارارزنده ای درسازماندهی تشکیلات وحدت داشت حزب وحد ت با همت همه ای دوستان بخصوص شهید مزاری تاسیس شد دراین جا نقش مزاری معماری وحدت است اما مبارزات استادمزاری پایان نیافت با سقوط حکومت کابل درسال1370 واستقرارنیروهای حزب درکابل دفترمرکزی حزب وحدت ازبامیان درکابل منتقل شد واستاد مزاری نیزبعنوان دبیرکل حزب درکابل مسئولیتهای تازه ای رادرسطح ملی بعهده گرفت نقش مزاری دردوعرصه وحدت احزاب شیعی وطرح عدالت اجتماعی مورد بررسی است درعرصه ای وحدت احزاب، مزاری موفق ترین رهبر جهادی است که با همکاری دوستانش همه احزاب متشتت را منحل ویک حزب نیرومندی را ایجاد وتاسیس کرد  درحالیکه هیچ یک ازاحزاب مستقر در پاکستان وایتلاف هشت گانه درایران، موفق به این کارنگردید.درعرصه ای ملی مزاری عدالت اجتماعی وحقوق شهروندی را مقدم بروحدت ملی ارزیابی می کرد وی معتقد بود که تازمانیکه عدالت اجتماعی بوجود نیاید ،وحدت ملی ممکن نیست عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی مقدمه معنی دار وحیاتی وحدت ملی است.

  دربعد ملی ونگاه بیرون قبیله ای، اصل عدالت برای جامعه افغانستان مقدم است . دراین جاه تفاوت دید گاه مطرح می شود برخی تاکید به اصل وحدت ملی ومشارکت ملی دارد .رییس جمهورکرزی تمام افتخارات خود را نظام مشارکتی با حضوردومعاون خود می داند این شعار ،شعارطبقه ای حاکم جامعه است ،درجامعه ای که  حقوق شهروندی رعایت نشود معیارتقسیم چوکی های قدرت صورت فیزیکی  آدم ها با شد،تبعیض شهروندی وجود داشته باشد ،شهروند درجه یک ودرجه دو داشته باشیم .زندگی سیاسی اجتماعی درسطح ملی براساس اپارتاید تنظیم شده باشد ودها سئوال مربوط به مسایل شهروندی درجامعه پرازتبعیض وبی عدالتی .

بنابراین باید پیش ازوحدت ملی ،مساله ای عدالت اجتماعی وحقوق شهروندی حل شود وحدت با تبعیض وبی عدالتی امکان ندارد اصل اساسی درنگاه ملی اصل عدالت است عدالت شعار مظلومان جامعه است استاد مزاری اصل عدالت را درکلیت ساختار سیاسی نظام حکومتی، مقدم می دانست درزمان استاد مزاری مساله ای مثل حقوق شهروندی جزء فرهنگ ومصطلحات سیاسی  وگفتمان های سیاسی حقوقی نشد اما تاکید استاد مزاری براصل عدالت همان رعایت حقوق شهروندی است واین اصل هرگزکهنه نیست این درست نیست که زمزمه شود مزاری به تاریخ پیوست تاکید وتجلیل ازمزاری درد زمان ما ونسل ما نیست مزاری رحلت فیزیکی ازبین ما کرد وهرانسانی روزی به این سرنوشت گرفتارمی شود مهم پیام است مزاری درنگاه ملی پیامش اصل عدالت بود واین اصل هم چنان زنده است درنظام رییس جمهور کرزی این اصل ازهمه بشترخود را نشان می دهد جامعه جهانی افغانستان را پرکرد اما با حضورآنها درجامعه تبعیض است درغیبت منادیان، حقوق بشر حقوق شهروندی حقوق زن آزادی بیان، درسال2014 ، هرگز انتظار نباید داشت که طرف داران وحدت ملی ونظام مشارکتی برای شما عدالت را تامین می کند عدالت هدف ومرام مظلومان جامعه است واین اصل برای سالهای سال، مقدم براصل کاذب وحدت ملی است.زیرا تاکید می کنم که درجامعه ای پر ازستم ،تبعیض ، بی عدالتی ، نفی ونقض حقوق شهروندی ، تاکید برا صل وحدت  ملی کذب و دروغ است .شهید مزاری معمار وحدت تشکیلاتی جامعه هزاره ومنادی عدالت اجتماعی درسطح ملی است.    

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد