نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

آقای اوباما؛ حادثه ای قندهار مارا مصمم تربرای خروج ازافغانستان م

آقای اوباما؛ حادثه ای قندهار مارا مصمم تربرای خروج ازافغانستان می کند

 

درعراق هفده نفر توسط پیمان کاران آمریکا یی درسال2010 کشته شدند این امرباعث خشم عراقیها گردید .پارلمان عراق لایحه ای را پیش کشید که سربازان آمریکایی مرتکب جنایت باید درعراق توسط قوانین عراق محاکمه ومجازات شوند.

 

شرط اساسی حضورآمریکا درعراق ،محاکمه ای سربازان خاطی، مطابق قوانین داخلی عراق بود اما آمریکاییها هرگززیرباراین شرط نرفت وهمه ای نیروهای نظامی شان را به خاک کشورهای خلیج فارس کویت، بحرین، عربستان سعودی، عمان ، وقطربرگرداندند دراین کشورها سربازان آمریکایی با قوانین خود آمریکا محاکمه می شوند .

 

پارلمان افغانستان دیروزدرگفتگوهای شان این مساله را مطرح کرد که سرباز آمریکا درافغانستان براساس قوانین افغانستان وبصورت علنی ،محاکمه ومجازات شود.این مساله هرگزعملی نیست ونتیجه کاراین می شود که نیروهای بین المللی ازافغانستان خارج شوند چنانچه ازعراق بیرون شدند.تفاوت افغانستان وعراق دراین است که درعراق طالبان مسلحی با حمایت کشورهای منطقه وجود ندارد عراق طالب ندارد وکشوریکه درمنطقه  برای عراق طالبان بسازد وجودندارد رقیب سنتی عراق سوریه است که بحال وروز خود گرفتارشده است.ترکیه وایران نمی خواهند برای رژیم عراق درسری دراین حد که طالبان برای عراق درست کنند،گام برنمی دارند زیرا دلیلی وجود ندارد . رژیم عراق دوست ایران شناخته شده است  کشورهای حاشیه ای خلیج فارس ،آمریکا وسیاستهای بوش را هنوزمورد نکوهش قرارداده ومعتقد هستند کاریکه آمریکا درعراق کرد به سود ایران تمام شد.

 

ترکیه عمق استراتژیک دراعراق نمی خواهد سوریه گرفتارمسایلی داخلی خود می باشد تنها دشمن حکومت گروه بی وطن القاعده است که هیچ حامی ندارد وامروزبخشهای ازنیروهای شان را به سوریه منتقل ساخته است.القاعد خطری که رژیم عراق را سرنگون سازد نیست.

 

درافغانستان خطر طالبان مسلح با حمایت استخبارات منطقه جدی است وقتیکه نیروهای بین المللی ازافغانستان خارج شوند بدون تردید طالبان اوضاع کشوررا مختل می کند وضع امنیتی توسط طالبان به چالش کشیده می شود البته طالبان درافغانستان حکومت وامارت نمی تواند تشکیل دهد اما حضوروبازگشت طالبان بمعنی ادامه ای جنگ ودرگیری درافغانستان وتکرا ردهه ای نود میلادی درافغانستان است. جریان که دردرون اردوی آمریکا درافغانستان ،فعال است کاملا به هدف خود باید رسیده باشد نباید تردید داشته باشیم جنایتهای ازنوع قندهاردردوروزپیش ، آتش زدن قرآن درده روزپیش واهانت ادرار به جنازه های طالبان دردوماه پیش همه نشان می دهد که این خط برای رسیدن به مرام خود این کارها را شدت می بخشد.

 

 آقای اوباما دیروز گفت که کشتارمردم قندهار یک تراژدی دردناک است وی گفت این امر به کلیت ارتش وسیاست اردوی آمریکا تعلق نمی گیرد کار یک سربازانفرادی است ما هم معتقد هستیم که کارخطی دردرون ارتش آمریکا است ونه کلیت اردو هدف شان این است که روزی آقای اوبا ما تصمیم بگیرد که هرچه زود تر حتی پیش ازموعد مقرر 2014فرمان بیرون شدن  ازافغانستان را صادرنماید این مرام این جریان دردرون ارتش آمریکا است. آقای اوباما گفت که این مساله ما را مصمم ترمی کند که نیروهای خودرا ازافغانستان بیرون نماییم.

  

درشرایط حاضرهمه به این فکرافتاده اند که فشارهای زیادی وارد نمایند که نیروهای بین المللی هرچه زود تر بدون انجام ماموریتهای شان ارافغانستان خارج شوند طالبان چه می خواهد، آنها همواره تاکید کرده اند وانتحاروانفجارانجام داده اند  که نیروهای بین المللی ازافغانستان خارج شوند اما امروزفشارهای پارلمان ، سنا، تظاهرات سازمان یافته ، کارهای استخباراتی منطقه، به این صورت هدایت شده که نیروی های بین المللی ازافغانستان بیرون شوند این گونه فشارها سنگین تروموثرتر ازکارهای انتحاری وانفجاری طالبان شمرده می شود انتحار طالبان وکشتارمردم برای طرح این هدف که نیروهای بین المللی ازافغانستان خارج شود،شاید نیایج معکوس داشت افکارعمومی را به این صورت توجیه می کرد که حضورنیروهای بین المللی درافغانستان ضروری است.

  

ولی اقدامات خط درون ارتش آمریکا چنان تاثیرات شگرفی گذاشته است که امروزآقای اوباما رییس جمهورآمریکا اذعان می دارد که کشتارقندهار مارا مصمم تربرای بیرون شدن ازافغانستان ساخته است. هدف اصلی که مبارزه با تروریزم ایجاد ثبات وامنیت ونهادینه شدن دموکراسی وارزشهای مدنی درافغانستان با شد بدست نیامده است گرچه آقای اوبا ما گفت که خروج نیروها ازافغانستان با درک مسئولیتها باید باشد وی به اهداف حضورآمریکا درافغانستان اشاره داشت وتاکید کرد که این اهداف باید درافغانستان بدست آید ونیروهای افغان توانایی حفاظت ازسرحدات وامنیت وثبات رادرکشورش داشته با شد افغانستان باید یک کشور با ثبات ودموکرتیک با شد اینها ازمسئولیتها حضور درافغانستان است وی گفت برای تحقق این ماموریت ها تلاش می کند وعمدتا باراین را به دوش خود مردم افغانستان گذاشت وگفت که باید مردم ودولت افغانستان این کارها را انجام دهد.

  

نکته ای اساسی دراین است که اگر مردم وحکومت افغانستان توانایی این کارها را داشته باشد بتواند دربرابر تروریزم وطالبان ، استخبارات منطقه ، استاده گی نماید ، کاری درست است اما افغانستان عراق نیست وتشبیه کردن افغانستان به عراق اشتباه است آقای اوباما بارها افغانستان را به عراق تشبیه کرده وگفته است که نیروهای ما ازعراق خارج شدند مردم وحکومت عراق کشورش را اداره می کنند. این تحلیل اشتباه است عراق نه طالبان دارد ونه همسایه ای طماع به عمق استراتژیک فقط گروهی بی وطن  القاعده درآنجا فعال است اما افغانستان همه این اموررا دارد افغانستان شبکه های تابه دندان مسلح طالبان افغانی وپاکستانی را دارد، افغانستان بدلایل تاریخی وسیاسی  ومرزی با استخبارات همسایه درگیراست افغانستان با القاعده هم درگیراست.

  

ازطرف دیگراردو وپولیس افغانستان وسایرنهاد های حکومتی درنهایت فقر، فساد گرفتارهستند آمریکاییها اردوی وپولیس که حافظ منافع ومقابله با تروریزم نمایند،را برای افغانستان درجریان ده سال نساخته اند. وافغانستان ثروت وپول عراق را هم ندارد .این همه عواملی است که با خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان چشم انداز جنگ را درافغانستان ،ترسیم می کند مگراینکه عوامل نامریی درکارباشد که ما قادربه درک آن نباشیم وآن عوامل شرایط جنگ را درافغانستان منتفی نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد