نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رویدادهای مهم سیاسی هفته . ازاتهاما رورا باکربه نزدیکان رییس جمه

رویدادهای مهم سیاسی هفته  

ازاتهاما رورا باکربه نزدیکان رییس جمهورکرزی وقتل شانزده انسان بیگناه توسط سربازآمریکا


دنا روهیرا باکر عضو برجسته ای کنگره ای آمریکا ورییس کمیته روابط خارجی ،طی بیانیه ای خانواده ای رییس جمهورکرزی را متهم به فساد کرده است وی دراین بیانیه گفته است که پولهای زیادی ازاموال آمریکا توسط خانواده ونزدیکان رییس جمهورکرزی بسرقت رفته است.

 وی سوء استفاده وفساد مالی را غیرقابل قبول دانسته است وخواهان تحقیق گسترده دراین مورد شده است. دراین بیانیه اشاره ای مشخصی به محمود کرزی برادررییس جمهور شده ،محمود کرزی دراین خصوص ازخود عکس العمل نشان داده ودریک گفتگوی تلفنی بارسانه ها، خواسته است خود را تبرئه نماید وی میزان ثروت خود را درافغانستان ودرآمریکابرشمردومبالغی را که دربانک های افغانستان ذخیره کرده وهمینطوراماروارقامی را دربانکهای خارجی دارد ،بیان داشت.وی به این مقداراظهارات خود قناعت نکرد ونسبت به متقاعد ساختن افکارعامه وسئوالات که دراین خصوص، رسانه های ایجاد کرده،شک تردید داشت وی اعلام آمادگی کرد که یک روزلیست کاملی ازدارائیها یش را به تلویزیون می آورد وبه مردم نشان می دهد. آقای رورا باکر اظهاراتش با عکس العمل سفارت آمریکا درکابل نیز مواجه شد سفارت آمریکا درکابل گفته است که اظهارات باکراظهارات شخصی وی است وهیچ ربطی به اداره اوبا ما ندارد.

فساد درحکومت رییس جمهورکرزی یکی ازشایع ترین گفتگوها است وخود رییس جمهورکرزی بارها به این مساله اذعان کرده وگفته است که مسئول فساد دوتابعیت های کشوراست آنها درافغانستان فساد می کنند ودرغرب می گریزند البته مثالهای زیادی است آقای فطرت رییس پیشین بانک مرکزی متهم به فساد کابل بانک است واکنون گریخته است ودرآمریکا زندگی می کند آقای چکری وزیرپیشین حج واوقاف نیزمتهم به اختلاس مالی شد وازافغانستان خارج شد آقای قاسمی وزیراسبق ترانسپورت وهوانوردی نیزبه فساد مالی متهم است که درخارج گریخته است آقای آتش رییس میدان هوایی کابل نیز همین پرونده فساد مالی را دارد. محمود کرزی که هم اکنون توسط روراباکر متهم شده است نیزتابعیت آمریکا رادارد ودرآمریکا نیزدوسیه ای فساد مالی دارد وی دوتابعیته است اما ازافغانستان نگریخته است.

 روراباکر عضو برجسته ای کنگره ای آمریکا درطی کمترازازسه ماه ،کارها واقدامات جنجال برانگیزی را راه انداخته است وی دریک مورد نشست مهمی بارهبران جبهه ملی دربرلین داشت ومنشوربرلین را درمورد ساختارسیاسی افغانستان با رهبران آن امضا کرد منشوربرلین درکابل پریشانیهای سیاسی زیادی در محافل حکومتی ایجادکرد.رییس بخش خارجی کنگره ای آمریکا درمورد خودمختاری بلوچهای پاکستان نیزطرح پیشنهادی جنجال برانگیزی را برای کنگره ارائه کرد.این طرح خودمختاری درمحافل سیاسی وحکومتی پاکستان بازتاب بسیارگسترده ای داشت.این سومین اظهارنظروی درمورد فساد درخانواده ونزدیکان رییس جمهورکرزی است.

*************************

 با کشته شدن شنانزده انسان بیگناه درولسوالی پنجوایی قندهار توسط یک سرباز آمریکایی همه به این فکرافتاده اند که فشارهای زیادی وارد نمایند که نیروهای بین المللی هرچه زود تر بدون انجام ماموریتهای شان ارافغانستان خارج شوند طالبان چه می خواهد، آنها همواره تاکید کرده اند وانتحاروانفجارانجام داده اند  که نیروهای بین المللی ازافغانستان خارج شوند اما امروزفشارهای پارلمان ، سنا، تظاهرات سازمان یافته ، کارهای استخباراتی منطقه، به این صورت هدایت شده که نیروی های بین المللی ازافغانستان بیرون شوند این گونه فشارها، سنگین تروموثرتر ازکارهای انتحاری وانفجاری طالبان شمرده می شود انتحار طالبان وکشتارمردم برای طرح این هدف که نیروهای بین المللی ازافغانستان خارج شود،شاید نیایج معکوس داشت افکارعمومی را به این صورت توجیه می کرد که حضورنیروهای بین المللی درافغانستان ضروری است.

 ولی اقدامات خط درون ارتش آمریکا چنان تاثیرات شگرفی گذاشته است که امروزآقای اوباما رییس جمهورآمریکا اذعان می دارد که کشتارقندهار مارا مصمم تربرای بیرون شدن ازافغانستان ساخته است. هدف اصلی که مبارزه با تروریزم، ایجاد ثبات وامنیت ونهادینه شدن دموکراسی وارزشهای مدنی درافغانستان با شد بدست نیامده است گرچه آقای اوبا ما گفت که خروج نیروها ازافغانستان با درک مسئولیتها باید باشد وی به اهداف حضورآمریکا درافغانستان اشاره داشت وتاکید کرد که این اهداف باید درافغانستان بدست آید ونیروهای افغان توانایی حفاظت ازسرحدات وامنیت وثبات رادرکشورش داشته با شد افغانستان باید یک کشور با ثبات ودموکرتیک با شد اینها ازمسئولیتها حضور درافغانستان است وی گفت برای تحقق این ماموریت ها تلاش می کند وعمدتا باراین را به دوش خود مردم افغانستان گذاشت وگفت که باید مردم ودولت افغانستان این کارها را انجام دهد.

 نکته ای اساسی دراین است که اگر مردم وحکومت افغانستان توانایی این کارها را داشته باشد بتواند دربرابر تروریزم وطالبان ، استخبارات منطقه ، استاده گی نماید ، کاری درست است اما افغانستان عراق نیست وتشبیه کردن افغانستان به عراق اشتباه است آقای اوباما بارها افغانستان را به عراق تشبیه کرده وگفته است که نیروهای ما ازعراق خارج شدند مردم وحکومت عراق کشورش را اداره می کنند. این تحلیل اشتباه است عراق نه طالبان دارد ونه همسایه ای طماع به عمق استراتژیک فقط گروهی بی وطن  القاعده درآنجا فعال است اما افغانستان همه این اموررا دارد افغانستان شبکه های تابه دندان مسلح طالبان افغانی وپاکستانی را دارد، افغانستان بدلایل تاریخی وسیاسی  ومرزی با استخبارات همسایه درگیراست افغانستان با القاعده هم درگیراست.

 ازطرف دیگراردو وپولیس افغانستان وسایرنهاد های حکومتی درنهایت فقر، فساد گرفتارهستند آمریکاییها اردوی وپولیس که حافظ منافع ومقابله با تروریزم نمایند،را برای افغانستان درجریان ده سال نساخته اند. وافغانستان ثروت وپول عراق را هم ندارد .این همه عواملی است که با خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان چشم انداز جنگ را درافغانستان ،ترسیم می کند مگراینکه عوامل نامریی درکارباشد که ما قادربه درک آن نباشیم وآن عوامل شرایط جنگ را درافغانستان منتفی نماید.

 

 

درمورد اقدام وجنابت هولناک سرباز سر جینت  درولسوالی پنجوایی آقای اوباما با رییس جمهورتماس تلفنی دایرکرد وازوقوع حادثه به شدت اظهارتاسف کرد وگفت این رفتارهیچ ربطی به اردوی آمریکا ندارد این عمل انفرادی ومورد تحقیق قرارمی گیرد آقای لویین پانتا نیز درتماس مشابه حرفهای مشابه رییس جمهور اوباما را تکرارکرد وگفت که قضیه ای سرباز سرجنت  را مورد تحقیق قرارمی دهد وی که به پایگاه برگشته ودستگیرشده محاکمه می شود وازهمه مهم تراینکه دلیل این کارچه بوده . این نکته اصلی است دلیل مساله این گونه اعمال درچیست؟ سئوالی که مقامات آمریکا  به غلط ازقبل  جواب آنرا تهیه کرده است اشتباه، غیرعمد، دیوانه گی ،مشکل روانی، واینکه ربطی به سیاست کلان اردوی آمریکا ندارد یک مساله انفرادی وشخصی است افغانستان هم کمیته بررسی دراین گونه مسایل تشکیل می دهد که مساله را تحقیق کند اما ده ها کمیته های بررسی حکومت افغانستان دراین گونه مسایل هیچ نتیجه ای درپی نداشته است وکسی هرگزبه نتایج کمیته نمی رسد که چه شد.

دلایلی این مسایل به نظرمن همان است که خطی دردرون ارتش آمریکا عمدا این گونه اقدامات را برای هدف معین انجام می دهد واین خط درکارهای خود موفق است مساله خارج شد ن سربازان آمریکایی وخارجی ازافغانستان ازبدهی ترین مسایل غرب وآمریکا است هیچ کسی درآن تردید ندارد مگرکسانیکه مشکل روانی تیوری توطئه را داشته با شد که همه ای مسایل را معکوس نگاه کند.منتها مساله ای اصلی که می ماند پس ازخروج نیروهای بین المللی ازافغانستان  است برخی درآمریکا نگران دست آورد های ده ساله وازهمه مهم ترنگران مسایلی امنیتی عوارض خروج ازافغانستان است وبرای رفع این نگرانی امضای پیمان استراتژیک را با افغانستان ضروری می داند آقای راسموسن دبیرکل ناتو اصراردارد که این سند پیش ازنشست شیکاگو درماه می سالجاری امضای شود توافق وامضای سند آنها را درنشست خیلی کمک می کند تا مسایلی پس ازخروج درچهارچوب موافقت نامه استراتژیک گنجانده وهمکاری برای حفظ دست آورد های ده ساله وامورامینتی،بین افغانستان وآمریکا ،صورت بگیرد.

تحلیل گران مسایل افغانستان، این پیمان را برای افغانستان بخاطر جلوگیری  ازمداخلات همسایگان مهم دانسته اند این سند تاحدودی زیاد روی جنگ جویان طالبان تاثیرمی گذارد این سند را مردم افغانستان با اکثریت قاطع تایید می کند اما رییس جمهورکرزی با شروط خود می خواهد خواسته های نامکتوب را به کرسی بنشاند  قطع عملیات شبانه ، انتقال مدیریت زندان بگرام شروط رییس جمهورکرزی است آگاهان مسایل افغانستان به این باوراست که  هدف رییس جمهورکرزی چیزی دیگری است طرح شروط برای هدف است هدف تداوم قدرت کرزی بصورت غیر مستقیم پس از سال 2014 پایان دوره ای ریاست جمهوری اش درافغانستان است. وی می خواهد یک میدودف افغانی را شناسایی وکاندید ریاست جمهوری بعدی نماید وآمریکا باید ازاین مدودف افغانی کرزی حمایت کند رییس جمهورکرزی مدعی است که دست آوردهای دراین ده سال داشته است ونمی خوا هد این دست آوردها ،ضایع شود.

شروط برای هدف است که نا نوشته است اما هدف بسیارمهم است. خروج نیروها با انجام جنایتهای سازمان یا فته ای خطی در درون ارتش آمریکا احتمالا سرعت می گیرد امروز دورهبر بریتانیا وآمریکا درمورد خروج نیروها ی شان از افغانستان وارد مشورهای مهم وحساسی شده اند برخی رسانه ها گفته است که مشوره های برای خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان ،سرعت بشتری می گیردنیمه ای سال 2013 را تاریخ قطعی پایان جنگ ناتو دورهبر بریتانیا وآمریکا اعلام خواهند کرد  این تاریخ با جدول لیسبون درسال 2011 متفاوت است تاریخ پایان جنگ ناتو در افغانستان وانتقال امور نظامی وامنیتی به نیروهای افغان ختم سال 2014 درنظرگرفته شد ولی به نظر می رسد که زمان خروج درگفتگوهای کامرون واوباما ،شتاب بشتری خواهد گرفت اما پس ازخروج دست آوردهای ده ساله مهم است وحفظ آن درچهارچوب پیمان استراتژیک ممکن است ولی پیمان با طرح شروط  رییس جمهور، برای رسیدن به هدف مواجه است.      

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد