نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

مشوره ها ی مهم رهبران بریتانیا وآمریکا درمورد جنگ افغانستان چه خ

مشوره ها ی مهم رهبران بریتانیا وآمریکا درمورد جنگ افغانستان چه خواهد بود؟

 

داوید کامرون وارد آمریکا شد صدراعظم بریتانیا دراین سفر مشوره های مهمی با آقای بارک آوباما درمورد جنگ افغانستان خواهد داشت. گفته شده است تحرکات به این دلیل شدت گرفته است که یک سربازآمریکایی بنام سرجنت درحمله ای وحشیانه درسحرگاه روز یکشنبه شانزده انسان بیگناه را درولسوالی پنجوایی قند ها رکشتند این امرباعث حیرت وحشت همه گردید.

 آقای اوبا ما بلادرنگ طی تماس تلفنی ازحامد کرزی رییس جمهورافغانستان بابت این مساله عذر خواهی کرد وگفت که این عمل یک تراژدی و وحشینانه بود وی گفت این رفتار سربازآمریکایی ربطی به کلیت ارتش آمریکا ندارد عمل سربازسرجنت یک عمل انفرادی است وی مورد بازجویی قرارمی گیرد که ریشه های قضیه درچیست.آقا ی اوبا ما گفت که این عمل نشان داد که ما ازافغانستان می بایست خارج شویم وما را دراین مساله مصمم ترساخته است بی بی سی به نقل ازگفتگوهای اوبا ما این گونه دریافته است که کشتارشانزده نفردرقندهار رییس جمهورآمریکا را مصمم تربرای خروج ازافغانستان ساخته است.


 آقای اوبا ما گفت خروج ما از افغانستان حتمی اما توام با مسئولیت است. خبرگزاریها این گمانه زنیها را مطرح کرده که نیمه ای سال 2013 تاریخ قطعی انتقال تمامی مسئولیتهای جنگی به نیروهای افغانستان است این تاریخ را دو رهبر درنشست خود قطعی می سازند نیمه ای 2013 درواقع تاریخی است که جدول زمانی خروج نیروها را سرعت می بخشد درکنفرانس لیسبون جدول زمانی خروج نیروها پایان 2014 تعیین شد اما تحرکات یک ماه اخیر نیروهای آمریکایی درافغانستان، پروسه ای انتقال را به شدت سرعت می بخشد آقای پانیتا وزیردفاع آمریکا دوماه پیش ازاین گفته بود که پایان 2013 تاریخ نهایی انتقال امورامنیتی است.

 

پس ازاین تاریخ هیچ گونه عملیات جنگی نیروهای بین المللی درافغانستان ندارند با سفر کامرون صدراعظم بریتانیا به آمریکا، حدس گمان زیادی وجود دارد که نیمه ای 2013 را تاریخ قطعی برای تحویل دهی اعلام نماید آقای پانتا امروز وارد کابل شد وی نیز علاقمند است که تاریخ خروج نیروها تسریع شود وی وزیردفاعی است که بسیارشتاب دارد که نیروهایی آمریکا ازافغانستان خارج شوند گرچه این گونه گفته شده است که تاریخ پایان 2013 ویانیمه ای 2013 برای امور انتقال است وعملیات جنگی نیروهای بین المللی دراین تاریخ قطع می شود وامورجنگ به نیروهای افغان وازگذارمی شوند .


اما نیروهای بین المللی درافغانستان باقی می ماند سئوال این است وقتیکه امورامنیت وجنگ تماما به نیروهای افغان واگذارمی شوند دیگردلیل موجهی برای حضورنیروهای بین المللی درافغانستان نمی ماند آنها دراین کشوربرای خوردن وخوابیدن نیامده اند مگراینکه برنامه ای دیگری درنظرداشته با شند که خارج ازافغانستان با شد وازخاک افغانستان برای کارهای دیگری که درمنطقه درنظردارند استفاده نمایند که این مساله یک تصور وخیال است.

 

آقای اوباما خروج مسئولانه را درصحبتهای خود عنوان کرده است مفهوم این سخن این است که با بیرون شدن نیروها نباید القاعده وطالبان برگردند ونیروهای افغان قاد ر به کنترل مرزهای خود با شند سخن اساسی این است که شما وقتیکه عملیات را پیش ازسال 2014 درافغانستان پایان می دهید وسربازان شما آگاهانه هرروز غائله خلق کنند یک روزسه سربازآمریکا یی قران خدا را آتش می زنند وروزی چهارسربازشما روی جنازه های طالبان اهانت می کنند وروزسوم شبانه وارد خانه های مردم بیگناه می شوند وانسانهای مظلوم را می کشند.


شما هم مستاصل شده ،تاریخ خروج را شتاب بشتری می دهید تا عملیات تان را برضد تروریزم قطع نمایید دیگر چگونه  فکرمی کنید که نیروهای القاعده وطالبان برنمی گردند هیچ ضمانت دربرگشت آنها نیست آنها ممکن است با قطع عملیات شما برگردند وممکن است که با ختم عملیات جنگی شما درنیمه ای سال2013 آنها نتوانند برگردند این مساله مربوط می شود به نیروهای افغان. شما مسئولیت امورجنگ با طالبان والقاعده را به نیروهای افغان سپرده اید دیگر با چه منطقی گفته می توانید که  خروج ازافغانستان مسئولانه باشد یعنی القاعده وطالب برنمی گردند.


اگراین گونه مساله را عنوان کنید که  ما، تازمانی درافغانستان هستیم که مطمئن شویم که دیگرامکان بازگشت طالبان درافغانستان نیست آن وقت ما جنگ را قطع می کنیم وآن وقت ازافغانستان خارج می شویم این حرف منطقی وخروج با این استدلال می تواند مسئولانه باشد. زمان وجدول خروج مطرح نیست مهم متلاشی کردن تروریزم است هروقت مطمئن شدیم که ماشین جنگی طالبان والقاعده درهم شکسته شده توان برگشت ندارند آن وقت بیرون شدن شما ازافغانستان معنی دارومسئولانه است.


 آقای اوباما گفته است که نیروهای ما درجنگ با تروریزم، القاعده را نابود کرده اند وطالبان را درهم شکسته اند واین افتخاربزرگی برای سربازان ما است. من فکرمی کنم این گونه شتاب وبیرون شدن که جدول لیسبون سال2014 برای شما دیری می کند وزیردفاع پایان 2013 ومشوره های شما این است که نیمه ای 2013 را زمان ختم جنگ ناتو درافغانستان اعلام نمایید این شکست بزرگی برای شما است.


رهبر القاعده آقای ایمن الظواهری بیست روزپیش گفت که رفتن نیروهای بین المللی پیروزی بزرگی برای ما است آمریکا درهمه جا شکست خورده است وما پیروزهستیم .مشوره های رهبران بریتا وآمریکا خروج پیش ازموعد ازافغانستان است . صلح هم فکرمی کنم بجای نمی رسد طالبان به افغانستان به قصد تسخیروتاسیس امارت شان  هجوم می آورد ولی طالبان نمی تواند درافغانستان امارت وحکومت تشکیل دهد مقاومت دربرابرطالب قطعی است طالبان وحامیان شان ازجنگ خسته نیست ودیگران بخاطر حیات وارزشهای که دارند مقاومت می کنند.


هم اکنون طالبان اعلام داشت که گفتگوهای صلح با آمریکا را متوقف کرده است وآمریکا گفته است که ما متعهد به ادامه ای مذاکرات مان با طالبان هستیم.  طالبان دریک بیانیه ای اعلام داشته است که گفتگوهای خودرا با آمریکا متوقف ساخته است دلایلی که دراین خصوص ذکر شده است یکی  مبهم بودن مواضع آمریکا درگفتگوها است .دلیل دوم برای قطع مذاکرات کشتار غیر نظامیان درقندهار وحرف سوم این است که حکومت رییس جمهورکرزی درمذاکرات شرکت نداشته باشد. آمریکاییها ظاهرا گفته است که درمذاکرات حکومت افغانستان حضورداشته باشد طالبان تاکنون هرگز مشارکت حکومت رییس جمهورکرزی را درگفتگوهای صلح قبول ندارد.


درمورد کشتارغیر نظامیان منطق طالبان ازلحاظ اخلاقی مورد قبول نیست امروز طالبان با انفجار بمب درمسیر راه ارزگان ده ها مسافر بیگناه را کشت این عمل طالبان باجنایت سربازآمریکایی درولسوالی پنجوایی قندهار یک سان است فرقی که درکشتار مشاهده می شود که یک بخش ازکشتار را طالبان که خودرا مسلمان می داند انجام می دهد وموارداز کشتاررا سربازان آمریکایی که نامسلمان هستند مرتکب شده اند طالبان مسئول 78 درضد ازقتل انسانهای ییگناه  درافغانستان شناخته شده است  قطع مذاکرات صلح ازسوی طالبان برای ما مهم نیست زیرا طالبان صلح واقعی را نمی خواهد واصولا باوربه صلح ندارد آنها مرام خود را دنبال می کنند آنها می خواهند زندانیان شان اززندان گوانتو نما آزاد شوند صلح  که ما دنبال آن هستیم با صلح طالبان معنی بسیار متفاوتی دارد برای ما ادامه ای صلح طالبان ویاقطع آن اهمیت ندارد ما درافغانستان مذاکراتی را می خواهیم که اصول وارزشهای انسانی ،دموکراسی ، قانون اساسی،حقوق زنها ،حقوق اقلیتها،حرمت گذاشته شود درحالیکه طالبان هیچ یک ازاین ارزشها را درگفتگوهای صلح شان قبول ندارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد