نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

خانم کلینتون! آمریکا پایگاه دایمی درافغانستان نمی خواهد

خانم کلینتون! آمریکا پایگاه دایمی درافغانستان نمی خواهد

 

 

اظهارات خانم کیلینتون وزیرخارجه آمریکا درمورد تاسیس پایگاه دایمی درافغانستان،هماهنگی با روسیه را نشان می دهد.خانم کیلینتون دریک اظهارنظری گفته است که "آمریکا بدنبال پایگاه دایمی درافغانستان نیست" روسها بارها دراین مورد اظهارنظرداشته اند وبا پایگاه دایمی آمریکا درافغانستان مخالفت کرده اند.

 

 روسها دونکته اساسی را اعلام داشته اند مساله اول درمورد ماموریت ناتو درافغانستان است روسها علاقمند اند.که نیروهای بین المللی، ماموریت شان را درافغانستان با ید باتمام برسانند ماموریت ناتوشکست تروریزم درافغانستان بود روسها می خواهند که این ماموریت با موفقیت به پایان برسد.البته تاکید روسها روی این مساله برای آمریکاییها قابل درک متناقض است آمریکا بخوبی می داند که روسها می خواهند تروریزم درافغانستان شکست بخورد شکست تروریزم درافغانستان توسط غرب مطلوب روسها است.روسهای برای خود حوزه ای امنیتی بسیارگسترده ای را تعریف کرده اند مرزهای مشترک افغانستان با کشورهای آسیای میانه درحوزه امنیتی روسها تعریف شده است.

 

آمریکا به این نکته رسیده است ورازپافشاری روسها برای اتمام ماموریت شان درافغانستان درحوزه امنیتی قابل تعریف است.آمریکا این احساس را دارد که روسها می خواهند که ناتوابزارنیرومند سرکوب تروریزم درافغانستان باشد.سرکوب تروریزم توسط نیروهای بین المللی درافغانستان تعریف مشترک وقابل درک وتفاهم روسها وآمریکاییها می تواند باشد.دراین مساله همکاریهای مهمی صورت می گیرد روسها دراوج مخالفت آمریکا با نیایج انتخابات روسیه ، میزان همکاری خودرا با آمریکا اعلام داشت. روسها گفتند که پایگاه های را دراختیارغرب برای اکمال تدارکات ناتو می گذارند.اما مخالفت روسها با استقرارپایگاه دایمی آمریکا درافغانستان ،دلایلی استراتژیک دارد روسها معتقد است که استقرارپایگاه دایمی درافغانستان تنها برای مبارزه با تروریزم درافغانستان نیست.

 

 این مساله را یک دپلمات روس بمن گفت.این دپلمات اذعان داشت که درسال 2014 ماموریت جنگی آمریکا درافغانستان خاتمه می یابد.غرب وناتو شاید پیش ازسال 2014 به کارهای نظامی خود خاتمه دهند. دراین صورت استتقرارپایگاه دایمی آمریکا درافغانستان مفهوم دیگری دارد که ما با آن مخالف هستیم .آمریکا درصدد کنترل روسیه ، چین، وایران است این مساله چالش برانگیزاست.خانم کیلینتون وزیرخارجه آمریکا دیروزبه همین مساله اشارکرد وی گفت " مادرفکرایجاد پایگاه دایمی درافغانستان نستیم" خانم کلیینتون به وضوح به دلایلی مساله اشاره می کند ومی گوید : کشورهای منطقه با ایجاد پایگاه دایمی درافغانستان مخالف هستند. استدلال خانم کیلینتون برای نداشتن پایگاه دایمی کشورهای همسایه ومنطقه است.

 

درمسکواین بدبینی نیزباید وجود داشته باشد که هدف ازمذاکرات با طالبان چیست؟ امریکه برای همه سئوال برانگیزشده است درمسکو این گمانه زنی وجود دارد که آمریکا نمی خواهد ماموریت خودرا به اتمام برساند آنها مصمم هستند که با طالبان جریان صلح را راه بیاندازند.هدف ازمذاکرات این است که آمریکا منافع خود را ازمعرض تهدید نجات دهد وباطالبان به توافقات مهمی برای حفاظت ازمنافع امنیتی خود دست یابد. این مساله را آقای محقق رهبرحزب وحدت مردم ویکی ازرهبران جبهه ملی افغانستان درگردهمایی سه روز پیش نیزاعلام داشت وی گفت" هدف ازمذاکرات آمریکا با طالبان چیست؟ شاید منظورشان این باشند که باهم گفتگو می کند تامنافع آمریکا وغرب رامورد تهدید قرارندهد" سخنان آقای محقق یکی ازرهبران جبهه ملی افغانستان ازمذاکرات باطالبان ،اشاره به این مساله است که آنها ماموریت شان را درافغانستان نا تمام گذاشته وبا طالبان مذاکره می کنند تا منافع شان موردتهدید قرارنگیرد.اما انیکه مردم افغانستان چه می شود دراین مورد کسی حرف نمی زند.

 

درمحافل سیاسی وجامعه مدنی افغانستان مذاکرات با طالبان نگرانیهای زیادی را خلق کرده است.ماموریت ناکام وناتمام ناتودرافغانستان، گفتگو با طالبان،این سئوالات را مطرح ساخته است که آمریکا درجنگ با تروریزم صادق نیست این مساله رابه نحوی می خواهد، کناربگذارد وبا طالبان به مذاکره وتوافق دست می یابند.خانم کلینتون وزیرخارجه آمریکا درمورد پایگاه دایمی آمریکا درافغانستان به مساله ای اشاره کرده که نگرناییهای منطقه ای رابرطرف نماید.پایگاه دایمی آمریکا درافغانستان باختم جنگ با ترروریزم درسال2014 ،ازنظرمسکو،چین، وایران مفاهیم نظارت برکل منطقه را دارد این مساله برای آنها قابل قبول نیست.همکاری روسیه آمریکا دریک ماموریت آشکارهستند. روسها می خواهند ناتورا دررساندن اکمالات بصورت صادقانه کمک نمایند زیرا بسته شدن راه های اکمالاتی ناتوازخاک پاکستان مساله ای ناخوشایند درجنگ با تروریزم است. روسها دراین مساله بدون قید شرط همکار،ناتواست.اما می دانیم این مساله کم کم به پایان خود نزدیک می شود نیروهای بین المللی دیگرعلاقمند جنگ با تروریزم درافغانستان نستند آنهامی خواهند با طالبان به صلح دست یابند.آنها حتی پیش ازسال 2014 مطابق جدول زمانی لیسبون ممکن است که ازافغانستان خارج شوند دراین صورت آنها درواقع ماموریت شان را ناتمام گذاشته اند. زیراجنگ طالبان با مردم افغانستان به تحریک استخبارات منطقه ادامه می یابد.این مساله برای مردم افغانستان واحزاب سیاسی وجامعه مدنی قابل درک است روسیه هم با این مساله به دیده ای شک تردید می نگیرد.انها هم می گویند که ناتو ماموریت شان را درافغانستان به خوبی به انجام نرسانده است.روسها ازجنگ ناتو بعنوان یک ابزارنیرومند حمایت می کند آمریکا بدلایل مختلف دیگرنمی خواهد ابزارنیرومندی حوزه امنیتی روسیه،چین وایران قراربگیرد.

 

 حضورجامعه ای بین المللی درافغانستان درسال2001 دلایلی امنیتی برای خود آنها داشتند که این مساله را اکنون می خواهد ازطریق مذاکره باطالبان حل نمایند.ناتو همیشه گفته است که مساله ای افغانستان راه حل نظامی ندارد.درمورد پایگاه دایمی آمریکا درافغانستان هیچ کشورهمسایه با آن موافق نیست همه دراین مورد متفق القول هستند که آمریکا درافغانستان پایگاه دایمی نباید داشته باشد. خانم کلینتون به همین مساله اشاره داشت وگفت" که پایگاه نظامی درافغانستان نمی خواهیم با این مساله کشورهای منطقه مخالف هستند" این مسایل نشان می دهد که افغانستان دیگراهمیت درجه یک را درهیچ عرصه ای برا غرب ندارد بخصوص اینکه مذاکره ای آنها با طالبان به یک نتیجه قابل قبولی برسد افغانستان به تنهایی با مشکلات جنگ با طالبان وناامنی درگیر می شود.دیگرناتوابزارنیرومند جنگ با تروریزم درافغانستان نیست وپایگاه دایمی هم نمی خواهد درافغانستان داشته باشد.تمام این مسایل به یک مساله بسته است که آمریکا ازسوی طالبان درحفظ منافع خود مطمئن شود.این نکته راباید درنظرگرفت که طالبان ابزاری دردست استخبارات است آمریکا باید مساله حفاظت ازمنافع خود را با اربابان طالبان حل فصل نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد