نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

همه چیز بستگی به حکومت آینده دارد

همه چیز بستگی به حکومت آینده دارد



 

این نکته درسخنان داویدکامرون نخست وزیرانگلیستان،توضیح داده شد وی گفت: رییس جمهورافغانستان کارهای زیادی کرد ه است اما کارمهم انتقال قدرت درسال 2014 است. آقای کامرون درگفتگوی ویژه ای خود به این مساله تصریح کرد که این موضوع ازوظایف رییس جمهورکرزی است که جریان انتقال قدرت را بصورت مسالمت آمیزدرافغانستان رهبری نماید.


اشارات آقای کامرون تردیدی رابجای نگذاشت که جامعه جهانی باقاطعیت به انتقال قدرت درسال 2014 فکرمی کنند.انتخاب یگانه میکانیزم انتقال قدرت درافغانستان شمرده می شود امریکه آقای معنوی چند روزپیش، نیزدرنشست احزاب سیاسی به آن پرداخت وی گفت:هیچ راهی جزبرگزاری انتخابات وجود ندارد. آقای کامرون با تجلیل ازکارهای رییس جمهور به مساله انتقال قدرت ازطریق انتخابات تاکید کرد وهیچ شبهه ای را باقی نگذاشت که انتخابات درسال دوهزارچهارده  درافغانستان برگزار می شود.مفهوم سخنان آقای کامرون این بود که اگررییس جمهورانتخابات را درافغانستان برگزارنکند گویا اینکه هیچ کاری درافغانستان نکرده وبه عمده ترین تعهد سیاسی خود عمل نکرده است.وی درنشستهای خبری خود درکابل به صراحت اعلام داشت که رییس جمهورافغانستان کارهای زیادی کرده اما یک کاراساسی باقی مانده است وآن انتقال مسالمت آمیزقدرت است.


 آقای رایان کراکرسفیرآمریکا که ختم وظیفه شده است به مساله حضورنیروهای بین المللی پس ازسال دوهزارچهارده اشاره داشت وی گفت:امکان دارد نیروهای آمریکا درافغانستان پس ازاین تاریخ درافغانستان باقی بماند ولی این مساله بستگی به حکومت بعدی ومنتخب افغانستان دارد. نیروهای بین المللی قراراست که پس ازسال 2014 عمدتا افغانستان را ترک نمایند این تصمیم و فیصله ای است که رهبران ناتو درنشست لیسبون درسال2011 گرفتند ودرنشست شیکاگو روی آن صحه گذاشتند.ظن قریب به یقین این است که نیروهای بین المللی ازافغانستان بیرون می شوند  درحال حاضرهمه تسهیلات را فراهم کرده اند که سربازان شان را ازافغانستان بیرون نمایند وامورامنیت را بصورت کامل به نیروهای افغانستان برگردانند پروژه انتقال درحال تکمیل شدن است.


آقای کراکرگفته است که نیروهای آمریکایی پس ازسال 2014 هم می تواند به افغانستان حضورداشته باشند اما این امربستگی به حکومت تازه ای افغانستان دارد.حکومت که آقای کامرون برای برگزاری آن به مساله انتخابات سال 2014 اشاره داشت آقای کامرون به موضوع انتقال قدرت بشکل مسالمت آمیز درافغانستان تاکید کرد وآن را ازوظایف رییس جمهورکرزی دانست. چرا این قدروسواس ونگرانی به مساله انتخابات 2014 وجود دارد این مساله ازخود دلایلی دارد.عمده ترین دلیل که شناسایی شده است عدم شفافیت درسخنان رییس جمهورکرزی است وی درهیچ جای به گونه ای شفاف درمورد انتخابا ت سخن نگفته است .


رییس جمهور به این مساله اشاره کرده که خود ش نمی تواند کاندید شود برای این موضوع  دلایلی را ذکرکرده است: اول اینکه خودش نمی خواهد ثانیا قانون برایش اجازه نمی دهد.نگرانی که خلق شده این است که ایشان ممکن است ازهمه ابزار وامکانات دولتی درجهت فردی اقدام نماید که راه ورسم رییس جمهورکرزی را ادامه دهد کاریکه مثلا پوتین درروسیه انجام داد .احزاب سیاسی با اشاره به این مسایل گفته اند که رییس جمهورکرزی شفاف عمل نمی کند وی برای کمیسیون انتخابات ازهمین حالا کمیشنر،تعیین کرده است.مخالفین اعلام داشته اند که پنج کمیشنر درکمیسیون دست نشانده گان وگماشته گان رییس جمهوراست آنها درنشست با مقامات کمیسیون مستقل به این موضوع به شدت اعتراض داشتند وخود، راه حل دیگری مطرح کردند.


استاد محقق رهبرحزب وحدت مردم افغانستان گفت: کمیشنرها براساس شروط ازسوی احزاب سیاسی ،جامعه مدنی، به رییس جمهور پیشنهاد شود. مرحله دوم رییس ازمیان لیست احزاب سیاسی وجامعه مدنی ،براساس معیارهای لازم، جمعی را گزینش نمایند آنها را به پارلمان کشورمعرفی نمایند. مرحله ای سوم پروسه این باید باشد که پارلمان روی افراد بحث نمایند وبه آنها رای بدهند.کمیشنرها باطی این مراحل می توانند، مقامات مسئول درکمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شوند. رهبران سیاسی احزاب می گویند اگراین مراحل سپری نشود درآن صورت درمورد برگزاری انتخابات شفاف شک وتردید خواهند داشت به همین خاطر است که دیدگاهای رییس جمهوردرمورد انتخابات مشخص نیست.


قوانین انتخابات نیزمساله را دشوارترکرده است براساس سیستم اس.ان تی وی. احزاب سیاسی هیچ جایگاهی درپارلمان ندارند. رهبران احزاب سیاسی وجامعه مدنی سیستم تناسبی  وپی آر ، را طرح کرده اند.انتخابات سال 2014 با فرمولها ومیکانیزم های شفاف وقوانین پی آر می توانند، راه  حل باشد. برخی ازرهبران سیاسی هنوزتردید حتی دربرگزاری انتخابات ازناحیه ای رییس جمهوردارند.استاد محقق درگفتگو با طلوع به این مساله اشاره داشت که ممکن است که رییس انتخابات را به دلایلی برگزارنکند وی این مطلب را دررابطه با قیام های مردمی علیه طالبان بیان داشت وگفت: قیام های مردم که برضد طالبان راه افتاده ومناطقی به تصرف آنها درآمده اند ممکن است خود دلیلی برای رییس جمهورشود.


وی اضافه کرد که رییس جمهوربا استفاده ازقیام های مردمی به این نکته تاکید نماید که آنها مناطقی را درکنترل خود گرفته اند وحکومت درآن مناطق کنترل ندارد بنابراین انتخابات برگزارنمی شود. نکته راکه استاد محقق به آن اشاره داشت وآن این بود که ایشان گفت:حکومت ممکن است که بگوید که مناطق دراختیارشان نیست انتخابات را نمی تواند برگزارنماید. استاد محقق درادمه اظهارات شان به این مساله اشاره کرد وگفت: حکومت وقتیکه درآن مناطق انتخابات برگزارنکند ممکن است به راه های دیگری مثل لوی جرگه روی آورد.

حکومت بعدی ومنتخب که همه اموربه یک نحوی به آن محول شده است با چالشهای زیادی روبرواست برگزاری انتخابات شفاف ومورد قبول، ازهم اکنون زیرسئوال رفته است طرحهای راکه حکومت درنظرگرفته است با میکانیزمهای که اپوزیسیون مطرح می کنند،نا هم خوانیهای زیادی دارد.


حکومت با روشهای که درپیش گرفته سوء تفاهمات زیادی را خلق کرده است. قوانین انتخابات ومقامات کمیسیون هنوزلاینحل است کمیشنرها ازنظر مخالفان حکومت دست نشانده وگماشته شده اند وآنها قطعا به نفع حکومت عمل می کنند قوانین انتخابات برضد منافع احزاب درپارلمان کشوراست.آقای کامرون می گوید: انتقال مسالمت آمیزقدرت صورت بگیرد. وی باصراحت اعلام داشت که این مساله ازمسئولیتهای رییس جمهورکرزی است وی گفت: رییس جمهورکرزی کارهای زیادی کرده است وانتقال قدرت سیاسی ازمهم ترین وظایف ایشان است.


جامعه جهانی شانزده میلیارد دالر کمک برای زیرساختها را به حکومت منتخب ومسئول خواهد داد همه این اموربستگی دارد به انتقال قدرت وتشکیل حکومت نو درافغانستان حکومت تازه باید برای گرفتن کمکهای جامعه جهانی درتوکیو،شروط آن را برا آورده نماید. ازهمین حالا مقامات غربی خط نشان می کشند کراکر گفته است که حضورنیروهای آمریکایی پس ازسال 2014 درافغانستان ممکن است اما این موضوع بستگی دارد به حکومت تازه. آقای کامرون ازعمده ترین وظایف ومسئولیهای  رییس جمهورکرزی را برگزاری انتخابات وانتقال قدرت بصورت مسالمت آمیز می داند.


 رهبران اپوزیسیون دربرگزار انتخابات شفاف شک وتردید دارند آنها قوانین انتخابات گذشته را با سیستم اس ان تی وی قبول ندارند آنها درمورد کمیشنرهای انتصابی رییس جمهورحرف دارند وآنان را صالح برای برگزاری انتخابات نمی دانند. برخی رهبران جبهه ملی حتی درموردبرگزاری انتخابات درزمان وموقعش تردید دارند وگفته اند که رییس جمهوربهانه های زیادی خواهد داشت ازجمله قیام های مردمی علیه طالبان را می تواند بهانه قرارد هد وانتخابات را درموقعش دایرنکند. با این مسایل تمامی امورمحول شده است به سال 2014 وحکومت منتخب ومورد قبول همه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد