نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

خواهران دوقلو

خواهران دوقلو

 

فیسبوک وتویتر خواهران دوقلوی است.این دوقلوها رفتارهای متفاوت دارند آنها دوقلوهستند اما کارهای شان وکاربردهای شان فرق دارند.من البته شنیده ام که فیسبوک وتویتر تنها دوقلوهای شبکه های اجتماعی نیست.شبکه های دیگری نیزهست که کارهای متفاوت ومشابه را پیش می برد ولی مشکل من این است که آنها را نمی شناسم من تنها با این دوخواهردوقلو سروکاردارم.آقای احمدی خبرنگارشناخته شده صدای آمریکا ازآمریکا زنگ زد وگفت امشب گفتگوی می خواهم با شما درمورد فیسبوک وتویترداشته باشم وی گفت مهمان دیگری دارم ازدرلندن که بیست سال است با رسانه های جمعی سروکاردارد وکارشناس امور شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک وتویتراست.من البته یک سال چند ماهی بیش نیست که وارد شبکه اجتماعی فیسبوک وتویترشده ام وبرای خودم وبلاکی دارم

 

 بنام نرگس بلاک اسکای.این وبلاک دراین مدت کم، هزاران خواننده دارد.فیسبوک برای معرفی وبلاک ونرگس،نقش برجسته ای داشته است.انقلاب های بهارعربی را فیسبوک وتویتررهبری کرد وهیچ شبه ای نیست که درمیدان تحریر قاهره، ملیونها انسان گردهم می آمدند وبرای مطالبات وخواسته های اجتماعی وسیاسی خود،تظاهرات واعتراضات مدنی ضد استبداد ودکتاتوری را،راه انداخته بودند. می دانید این ملیونها انسان درانقلاب شمال آفریقا بانام وعنوان بهارعربی،توسط فیسبوک وتویتر،سازماندهی واطلاع رسانی می شد.جوانان ششم ابریل، بیست یک جوان مصری بود که درفیبریوری 2010 ازطریق فیسبوک اولین تظاهرات ضد استبدادی را سازماندهی کردند وسرانجام حکومت توتالیترحسنی مبارک را، با گذشت هجده روزازپای درآوردند.یکی ازسئوالات خبرنگارصدای آشنا دربرنامه شبانگاهی،همین بود که استفاده گسترده ازشبکه های اجتماعی فیسبوک درمصر،تونس،باعث انقلاب وپیروزی بهارعربی گردید.آقای سعیدی کارشناس اموررسانه وخبرنگارمقیم لندن گفت: استفاده ازفیسبوک وتویتردرافغانستان درحدی نیست که بتواند، دریک انقلاب اجتماعی کمک نماید اما بصورت موردی،تاثیرات استفاده کاربران ازفیسبوک را مورد تایید وتاکید قرارداد.

 

آقای احمدی درمورد استفاده های اقتصادی ازفیسبوک سئوالی رامطرح کرد. آقای سعیدی مثالهای زیادی ازاستفاده های اقتصادی وتجارتی درفیسبوک داشت.وی اشاره داشت که قنادی درهرات با گذاشتن تصاویری،متاع خودرا تبلیغ کرده است تاجران اخباروعکسهای ازکالاهای خود را به اشتراک می گذارند.رسانه ها وشبکه های تلویزیونی،نحوه کارهای شان را ازطریق فیسبوک به اشتراک می گذارند. من هم تجربه های استفاده ازفیسبوک را با توجه به زمان اندکی که با دوقلوی فیسبوک وتویتر،سروکاردارم،را دراین گفتگو مطرح کردم.اشاره به استفاده وسیع وگسترده ای برخی ازرهبران سیاسی ازفیسبوک داشتم واین نکته را درمیان گذاشتم که فیسبوک اصولا دید ونظررهبران سیاسی را می تواند،تغییردهد.این نکته را با دوستان خود همواره ،مطرح می کنم که رهبران سیاسی درمراجعات مردمی خود،فکرمی کنند که کم ترکسی با نظرآنها مخالف باشند.مردم درمراجعات شان اصلا انتقاد واعتراضی به یک مقام ورهبری سیاسی ندارند وبه همین دلیل است که آنها فکرمی کنند نظرآنها درست هستند ومخالفین کمی دارند ویا ندارند.

 

 اما فیسبوک برای شان نشان می دهد که این طوری نیست همان گونه که طرف دارانی دارند مخالفان سرسختی نیزدارند.این مساله درابتدایی امربرای شان سخت است اما به مرورزمان عادت می کنند ومیزان تحمل پذیری شان بالا می روند.شبکه های اجتماعی درواقع یک نوع ظرفیت سازی نیزدارد.دوقلوهای فیسبوک وتویتر،کاربردهای وسیعی درجامعه دارند.دراین گفتگوی چهل پنج دقیقه ای گفته شد که مردم ازطریق فیسبوک ،دوستان شان را درمراسم عزاداری وفاتحه خوانی شان خبرمی کنند.وحتی دوستان شان را درمراسم عروسی شان ازطریق پیام گذاشتن درفیسبوک،مطلع می سا زند.البته دریک جامعه عقب مانده مثل افغانستان،استفاده ازفیسبوک دراموراجتماعی ودرعزا وشادی ودرمسایل اعتقادی شان،حیرت انگیزاست وحتی شبیه رویا می تواند باشد.دراین گفتگو این نکته نیزمورد بحث قرارگرفت که مردم درکمک رسانی وجمع آوری کمک برای مستمندان ازفیسبوک استفاده کرده وبسیارموفق هم بوده اند.آقای احمدی خاطره ای را نقل کرد که تعداد ازجوانان ازطریق فیسبوک توانیست کمکهای زیادی را برای مردم فقیردرسرمای زمستان جمع نمایند وآن کمکها را بدست مردم برسانند وبا گذاشتن تصاویرآن درفیس بوک اعتماد سازی نمایند.مردم وقتیکه دیدن کمکهای شان به دست فقراء رسیده ازاین بابت فوق العاده خرسند شدند.فیسبوک شبکه ای اجتماعی که دراین عرصه نیز،تاثیرات شگرفی داشته است.اعتماد سازی ازطریق فیسبوک صورت گرفته است مردم با تماشای کمکهای شان مطمئن شده اند که پولهای شان حیف میل نشده است.این نوع استفاده، انگیزهای قوی اجتماعی ومثبت ،ایجا کرده است وبا عث تحرک بشتری درامورخیریه وکمک رسانی شده است.

 

دراین گفتگو جنبه های منفی استفاده کاربران ازفیسبوک نیزمطرح شد وگفته شد که افرادی هستند که با گذاشتن تصاویردستکاری شده ویا پخش شایعات بی اساس ،موجب تعرض واهانت به حریم شخص درحضورعام فیسبوک می شود. اما این گونه سوء استفاده های مغرضانه وخارج ازعقلانیت،درمقایسه با جنبه های مثبت شبکه های اجتماعی ،بسیاراندک شمرده می شود.درهرجای، کاربران خرد مند وبی خرد وجود دارند وسوء استفاده ازهرامری ممکن است ولی به خاطرچهارتا بی خرد،نمی شود ابعاد حیرت انگیزاستفاده ازدوقلوهای فیسبوک وتویتررا ،کنارگذاشت واین درواقع تسلیم شدن وتمکین کردن به جاهل است.این دوخواهرتفاوتهای نیزدارند.تویتر،درسطح بالاتری گام برداشته و ازعقلانیت وتعمق بشتری،برخوردار است.اهالی توتیرعمدتا به عمق روی دادها می نگرند وحوادث را تحلیل می کنند.تولیدات تویتر،حرفه ای وتخصصی تراست نسبت به فیسبوک.تولیدات فیسبوک ،عام وهمه شمول است ومصرف کنندگانش نیز،عامه مردم می تواند باشند اما تویتراین گونه نیست.تولید کنندگان تویتر،انسانهای متخصص وحرفه ای هستند ومصرف کنندگان آن نیزهمه کس نستند.تویترخوراکی را تهیه می کند که عامه مردم نمی توانند آن را هضم نمایند.هاضمه های خاصی قادربه استفاده ازآن می باشند.

 

اما فیسبوک تولیداتش برای همه قابل هضم است.ما کودکان پنج ساله تا مردان وزنان نود ساله داریم که ازفیسبوک وتولیدات آن استفاده می کنند.عکسی را درفیسبوک دیدم که مردی همراه خانمش درپای فیسبوک نشسته بودند اما دوکودک پنج ساله وهفت ساله آنها نیزکامپیوترداشتند آنها هم درکناروالدین شان فیسبوک وتصاویرکاربران را می دیدند.نکته ای دیگریکه دراین گفتگوی داشتیم این بود که فیسبوک وتویتر،درواقع تکه های را منتشرمی کند که بهترین است است.شما می توانید بهترین تصویر،طنزوفکاهی،خنده آفرین را بیبنید وبخوانید ویا بهترین قصه وداستان وخاطرات را درفیسبوک وتویتر دیده وآن را بخوانید وازآن لذت ببرید داستان میشل واوباما دررستورانت برای من خیلی جالب ومن این داستان را درفیسبوک دیدم وخواندم وواقعا ازآن لذت بردم.اوبا ما همراه میشل ودخترانش به رستوارانت می روند.مالک رستورانت ازمحافظین میشل وازخود میشل درخواست می کند که چند کلمه سخن خصوصی با وی دارد.بانوی اول آمریکا می گوید: اشکالی نداردمی خواهم حرفهای خصوصی شما را بشنوم.میشل درگوشه ای حرف مالک رستورانت را می شنود وبعد به میزغذایی که اوبا ما نشسته بود، برمی گردد.اوباما می گوید: بگو بیبینم حرفهای خصوصی مالک رستورانت با تو چه بود میشه با من بگویی.خانم میشل می گوید:مالک رستورانت گفت من درجوانی عاشق ودلباخته تو بودم وهمین. آقای اوباما می گوید: اگرباوی ازداج کرده بودی حالا مالک این رستورانت بودی.خانم میشل می گوید: نه من اگربا مالک رستورانت ازدواج می کردم حالا وی رییس جمهورآمریکا بود.

 

این گونه تکه ها را شما می توانید درشبکه های اجتماعی فیسبوک پیدا نمایید.کاربران فیسبوک وتویترمی خواهند،بهترین های شان را عرضه نمایند. این قصه را که درفیسبوک دیده بودم ودرگفتگوی رادیویی، درفیضلت  خواهران دوقلوی، فیسبوک وتویتر،مطرح کردم.ازفیسبوک لطیفه های زیادی را یاد گرفته ام وفکر می کنم کاربران بخاطر پرستژوحیثیت خود، بهترین کالاهای شان،ارایه می کنند.فیسبوک وتویتر،درهمه ای عرصه های زندگی، آدمی راه بازکرده است ویک نوع محشرفکری بگفته ای آقای امیری،ایجاد کرده است وواقعا که این خواهران دوقلو،غوغای بزرگ درتسخیرواعتیاد آدمها،خلق کرده اند.درپایان این متن اشاره ای به این داستان فیسبوکی می کنم.درفیسبوک آمده است که سه نفرخواستگاری دخترزیبایی رفتند.دخترمقبول ازخواستگاراولی اش می پرسد برای چه به خواستگاری من آمده ای.اومی گوید من عاشق سینه چاک شما هستم وبرای شما می میرم.دخترمی گوید: خوب این گونه حرفهارا زیاد شنیده ام بیبینم.ازدومی می پرسد که توبرای چه ازمن خواستگاری کرده ای.وی می گوید: من زیباترازتو را دراین جهان نمی شناسم وتوفرشته آفرینش هستی ومن جانم رابرای تو می بازم و..دخترمی گوید این ازهمان حرفهای است که قبلا هم شنیده ام وازسومی می پرسد که توبرای چه ازمن خواستگاری کرده ای وبخاطر من  چه کاری انجام می دهی سومی می گوید: من تورا آن قدردوست دارم که بخاطرتوحاضرم صفحه فیسبوکم را بسته نمایم دخترمی گوید:چه گفتی؟ اومی گوید صفحه فیسبوک را بخاطرتو می بیندم.دخترمی گوید: من باتو ازدواج می کنم.

 

شبکه های اجتماعی فیسبوک درهمه مسایل،کاررایی دارد.اکنون ایام عاشورای حسینی(ع) است دوستان کاربرمی توانند،مراتب همدردی خود را با دیگردوست داران عاشورا،به اشتراک بگذارند وازآنها بخواهند که مواظب توطئه های تروریستها باشند.عزاداری را خارج ازعقلانیت انجام ندهند وموجب اذیت وناراحتی دیگران نشود.افغانستان خانه مشترک همه مردم است. بسوی روزهای محرم وعاشورامی رویم وپس ازاین سخنانی را ازطریق فیسبوک درمورد عاشورا،باهم تبادله می کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد