نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

حملات طالبان برولایت دایکندی


حملات طالبان برولایت دایکندی

 

کجران مرکزی ولسوالی است که وصل به ولایت هلمند می باشد.این ولسوالی ازمربوطات ولایت دایکندی واقعا آسیب پذیراست.طالبان دربخشهای ازدره دراود،نفوذ دارند.


ازکوتل خونی تا مرزکجرانی مرکزی، طالبان می توانند،رفت آمد داشته باشند.ساکنان کجران عمدتا ازاقوام بلوچ وهزاره هستند.طالبان با استفاده ازفرصت که دیگرطیاره های جنگی آنها را بمباران نمی کنند،ازپناه گاهای شان خارج شده ویک حمله گسترده ای را سازماندهی کرده اند


ولسوال کجران مرکزی گفته است: اگربما کمک برسد ما دربرابرطالبان مقاومت می کنیم. وی تا دیروز،نسبت به کمکهای زمینی وهوایی،ابرازناخرسندی داشت وگفت: تاکنون نشانه ازکمکهای که مادرنبرد با طالبان لازم داریم بدست ما نرسیده است.

 


ازسوی هم مقامات وزارت دفاع گفته اند که ما متوجه این ولسوالی هستیم وآماده گی کامل دردفاع ازمردم را داریم.باهمه این مسایل جنگ دراطراف ولسوالی ادامه دارد وطالبان درگذشته ازناحیه بمباران هراس داشتند وکم تربصورت گروهی ظاهر می شدند


اما در ولسوالی کجران مرکزی دیده می شود که چنین ترسی آنها ندارند وبصورت گروهی عملیات شان را سازماندهی کرده اند.فاصله ولسوالی کجران مرکزی تا مرکزولایت دایکندی،بسیاراندک است اگرچنانچه این ولسوالی حفاظت نشود بدون شک اوضاع دایکندی،خطرناک خواهد شد.


وطالبان اگراحساس کنند که بمباران نمی شود،جنگهای خونینی راه اندازی خواهند کرد گرچه سقوط مرکزولایت،توسط طالبان متصورنیست اما بهم خوردن آرامش وسقوط ولسوالی کجران، پیامدهای نا گواری درولایت امن کشور رادرپی خواهد داشت.

 

طالبان درجنگ با مردم وحکومت، آزمایشات روانی خود را نیزدنبال می کنند.ازفرمان منع عملیات هوایی ،فاصله زیادی نمی گذرد که طالبان ازفرصت استفاده کرده وبصورت گروهی وهجومی،عملیات شان را،روی ولسوالی کجران،راه انداخته اند.


این مساله چند نکته را به آزمایش می گیرد اول اینکه واقعا حکومت با همکاری ناتو آنها را بمباران می کنند ویانه. نکته دوم اینکه تصرف این ولسوالی،درواقع یک ولایت را نیز،مورد تهدید قرارمی دهد.


همان گونه که گفتم، فاصله کجران با مرکزولایت ،خیلی نزدیک است ومی شود با زمان دوساعت پای پیاده خودرا به نیلی رساند با موترمی شود خیلی زود ازکجران به ولایت خودرا رساند،نکته سوم این است که طالبان، به بزرگترین پناه گاه های خود که ولایت هلمند باشد، متصل است.


ولسوالی باغران، هرگزبه آن معنا پاکسازی نشده است ولسوالی دراود ازکوتل خونی تا مرزولسوالی کجران،بازاست وطالبان می توانند،تردد داشته باشند.

 

 یگانه عاملیکه درطی سالهای گذشته مانع ازتردد آشکارطالبان می شد، ترس ازبمباران هوایی بود.حالا که رییس جمهورگفته که دیگرناتوحق ندارد عملیات هوایی داشته باشد ازسوی هم خود افغانستان،نیروهای هوایی شان را که بتواند،جدایی ازناتو،عملیات، راه بیاندازد را بکارنگرفته،


دراین صورت طالبان می تواند عملیات تهاجمی شان رابصورت گروهی سازمان دهی نماید کاریکه درحال حاضردرولسوالی کجران انجام می دهند حملات نیروهای هوایی درامربازداشتن طالبان دراین مناطق حیاتی است.


مقامات وزارت دفاع روایتش اطمینان خاطربرای مردم است که گفته هم ازولایت وهم ازقندهار،آماده برای حفظ ولسوالی کجران مرکزی هستیم.نگرانیهای زیادی عملیات طالبان درکجران مرکزی برای مردم ایجاد کرده است


برخی گزارشها،نشان می دهد که تعداد ازمردم خانه های شان را ترک کرده اند.اگراین گزارشها،تایید شده باشد دراین فصل سرمای زمستان،مصیبتهای مردم چند برابرمی شود.

 

اینکه طالبان ولسوالی کجران مرکزی را هدف نظامی خود قرارداده این مساله نشان می دهد که طالبان،حضور خودرا درولسوالیهای دراوود وباغران حفظ کرده اند زیرا آنها تنها قادراند که  ازهمین دولسوالی همجوار، کجران مرکزی را مورد حمله قراردهند بخصوص اینکه اگردراوود،دردست طالبان باشد.


دراین صورت آنها با عقبه بازی،عملیات شان را می تواند،راه اندازی نماید شکست طالبان تنها ازیک جبهه که کجران مرکزی باشد،مشکل است،طالبان دردراوود نباید پناهگاه داشته باشند.


حمله به کجران مرکزی نشان می دهد که آنها دردره ای دراوود،حضورگسترده ای داشته واینکه نیروهای بین المللی گفته که ما مناطق وولسوالیهای هلمند را پاک سازی کرده ایم را نبایدجدی گرفت.دراوود به وجود طالبان آلوده است این ولسوالی وولسوالی باغران،هرگزپاکسازی نشده است.طالبان ازهمین جاها است که حمله به کجران را شروع کرده است.

 

بافت منطقه هم بگونه ای است که حمله طالبان وپناه گاه های که آنها برای خود درمناطق،دراوود وباغران،دست پاکرده باشد،خود بخود به مسایل قومی وبافت قومی دامن می زند واین موضوع تاثیرات بدی روی زندگی مردم می گذارد،


ساکنان این مناطق بصورت مشترک زندگی مسالمت آمیزی داشته اند پشتونها وهزاره ها،سالها هستند که درکنارهم زندگی مسالمت آمیزی داشته حال طالبان مناطق پشتون نشین را برای خود پایگاه بسازند وازآن مناطق،حملات وکشتارشان را روی مناطق کجران مرکزی که ساکنان آن عمدتا بلوچها وهزاره ها هستند،راه اندازی نمایند


دراین صورت،این مساله تاثیرات ناگواری روی مردم مناطق می گذارد واین کاربسیارخطرناکی باید باشد.هدف طالبان ازراه اندازی عملیات درکجران چند چیز باید باشد.


اول اینکه معلوم می شود آنها درزمین ومیدانها حضوردارد واینکه گفته شده، طالبان ازاین مناطق پاکسازی شده درست نبوده طالبان دراین مناطق مخفی بوده وازترس حمله های هوایی افتابی نمی شده اند.

 

نکته دوم آنها ظاهرا ا زگفته های مقامات افغانستان به این نتیجه رسیده که خطرحملات هوایی برطرف شده ومی توانند نیروهای خود را سازمان دهی نمایند نکته سوم اینکه آنها درخود دراوود بسنده نکرده وازآنجا قلم روعملیات شان را طرف هزاره جات گسترش داده وچرا؟


ازاینجا است که هدف سوم طالبان نیزآشکارمی گردد آنها با این کارخود می خواهد مناسبات وروابط حسنه ودوستانه ایکه بین بلوچها وهزاره ها ازیک طرف وبین پشتونها که در تمزان،کجران ،قخور وده ها نقطه درزندکی مشترک شان داشته، می خواهد این زندگی مسالمت آمیز را ازمردم بگیرند


وبا ارتکاب جنایت شان،سوء ظن های زیادی را بوجود بیاورد این مساله خیلی مهم است بنابراین حکومت باید مساله کجران مرکزی را هم به دلیل امنیتی وهم به دلیل بافت اجتماعی،جدی بگیرد ونگذارد که طالبان با تمرکزدرمناطق پشتو نشین،حملات شان را علیه مناطق مرزی که ساکنان مختلطی دارند را ،سازمان دهی نمایند.

 

حمله به کجران مرکزی وسقوط این ولسوالی ازمربوطات دایکندی با پیامدهای ناگواری،روبرو می شود.اختلافات دربین مردم وتنشهای قومی،ازبدترین عوارض حمله وسقوط کجران مرکزی خواهد بود.


مقامات مسئول حساسیت مناطق را باید درک نماید.جامعه ما آسیب پذیریهای زیادی دارد که عمده ترین آن تنشهای قومی وقبیله ای است این مساله با شعله ورشدن جنگ،خیلی راحت بدست می یاید امریکه ممکن است که طالبان روی ان فکرکرده باشد .


حمله به کجران ازنظرطالبان ده ها دلیل می تواند داشته باشد که بد ترین آن برافروخته ساختن آتش نفاق وکینه دربین مردمی است که سالها بصورت مسالمت آمیزبا هم زندگی کرده اند وحسن همجواری را بخوبی رعایت کرده حالا با راه انداختن جنگ می خواهد همه این موهبتهای زندگی مسالمت آمیز را ازمردم بگیرد.

 

مسئولیت حکومت برای جلوگیری ازجنگ کجران، فوق العاده مهم است.ازلحظه که خبرحملات طالبان را درکجران مرکزی شنیدم بسیاربه خود لرزیدم زیرا من تمامی این مناطق را را ه رفته ام وبه زندگی مردم آن سامان بخوبی آشناهستم ومی دانم که ترکیب قومی چه گونه  ومردم چه گونه با هم برادروارزند گی داشته .


ولی حالا طالبان با سوء استفاده ازفرصتی که گفته شده که دیگرازبمباران هوایی مصونیت دارد،حملات شان را به کجران مرکزی،آغازکرده اند. علیرغم اینکه وزارت دفاع، اطمینان های خاطرداده ولی هرگزحمله به کجران مرکزی وپیامدهای دردناک آن منتفی نیست.


این خطرکه طالبا کجران مرکزی را تصرف نمایند وفتنه های قومی وقبیله راه اندازد وحتی مرکزولایت دایکندی را تهدید نماید،بجای خود باقی است.حمله به کجران برنامه ریزی شده وبا اهداف زیادی دنبال می شود.این موضوعات باید برای مقامات حکومتی ومحلی قابل درک باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد