نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

شمابکشید تا ما بمانیم

شمابکشید تا ما بمانیم

 

امروزرییس جمهورافغانستان به مناسبت روزجهانی زن، سخنرانی داشت.ایشان دراین سخنرانی،به دست آوردهای ده ساله حکومتش اشاره داشت وبصورت مبالغه آمیزی ازدست آوردها،یاد آوری کرد.البته این بی انصافی خواهد بود که کسی منکردست آورد های ده ساله شود.اما اشکال درچند برابرنشان دادن آن است.همان گونه که انکاروکتمان دست آوردها،نادرست است ولی یک کلاغ وچهل کلاغ کردنش آنهم ازسوی نفراول نظام،پسندیده نیست.

 

 این بزرگ نمایی امروزدرسخنرانی رییس جمهور ودوروزپیش درسخنرانی معاونش، زیاد دیده می شد.نکته دوم که رییس جمهوربه آن اشاره داشت این بود که گفت:آمریکا وطالبان باهم مذاکرات پشت پرده را پیش می برند. رییس جمهورباصراحت به این موضوع اشاره کرد که مقامات ازطالبان با آمریکا مذاکره می کنند.این مذاکرات آمریکاییها با طالبان درکشورهای خلیج جریان داشته ودارد.

 

خوب این مساله درست است. طالبان ازسال 2011 مذاکرات شان را بامامورین آمریکایی ازبرلین آغازکردند ودرقطراین گفتگوها،تازمانیکه ازسوی طالبان متوقف نشد،ادامه داشت.ازسوی طالبان،بصورت مشخصی تیمی به رهبری طیب آغا آن را پیش برده است.این حرف رییس جمهوردرست که آمریکاییها با طالبان گفتگو داشته وامروزایشان هم به این مساله اشاره داشت که طالبان با آمریکا مذاکرات دارند.این مذاکرات برای حکومت افغانستان،همواره این نگرانی را ،دامن زده که نکند طالبان باآمریکا به یک نحوی کناربیایند که حکومت افغانستان نسبت به آن غافل بماند.

 

 این نگرانی هم تاحدی می تواند موجه باشد زیرا آمریکا بدنبال منافع خود می باشد اگراین منافع درگفتگوبا طالبان، تامین شود چرا که این گفتگوها را نداشته باشد. یاد مان نرفته که آمریکا درسال2001 تنها به یک مساله اشاره داشت که طالبان ازالقاعده جدا شود ویا رهبران القاعده را ازخود دورنمایند دراین صورت آمریکا با امارت طالبان کاری ندارد.این طالبان بود که به این خواسته امریکا تمکین نکرد وهمچنان طالبان ازشبکه القاعده حمایت کرد وآنها رادرجوارخود نگهداشت.

 

یگانه عامل اقدام برضد امارت طالبان،همان وصل ووصال طالبان با القاعده وحمایت تردید ناپذیرآنها ازشبکه القاعده بود.درحال حاضرهم این فرضیه وجود دارد که آمریکا با آن بخش ازطالبان مذاکره می کند که متیقن شده باشد که ارتباط با القاعده ندارد وتنها با شبکه حقانی گفتگو ندارد استدلا ل هم این است که شبکه حقانی با شبکه القاعده ارتباط دارد.اینکه رییس جمهورامروزطالبان وآمریکا را متهم کرد که آنها دست شان دریک کاسه هستند وبا هم گفتگو ومذاکره دارند دلایل رییس جمهور را می تواند دراین زوایا جستجو کرد.

 

نکته سوم که دراظهارات رییس جمهورمطرح گردید این بود که ایشان گفت: طالبان قدرت شان را به آمریکا نشان نداده بلکه آنها با کارشان به آمریکاییها گفته است که شما درافغانستان بمانید.این بخش ازسخنران رییس جمهورازجالب ترین سخنان است.شما بکشید که ما درافغانستان بمانیم.این خیلی جالب وقابل توجه  ومطالعه می تواند باشد.طالبان درجای باید گفته باشند که ما با انفجاروکشتن مردم ،قدرت خودرا به آمریکا نشان داده ایم.

 

انفجاردیروزهم زمان شده بود با آمدن چاک هیگل وزیردفاع آمریکا .درانفجارات دیروز،نه انسان بی گناه زخمی وسیزده نفردیگرکشته شدند که درمیان کشته شده گان زنان وکودکان هم بوده اند درلوگرهم تعداد ازمردم بیگناه بخاک خون کشیده شد.طالبان این جنایتها را، تفسیربه قدرت نمایی کرده اند وگفته اند که مازورمان را به آمریکا نشان دادیم این هم خوب نشان دادن زوراست، مردم را بیگناه رابکش تا آمریکا قدرت تورا درک کند.رییس جمهورگفت: انتحاروانفجاردرکابل ولوگر،نشان دادن قدرت طالبان به آمریکا نیست.ایشان به این مضمون به سخنان خود ادامه داد.

 

 که انفجارات کابل وخوست نشان همکاری با آمریکا است به این صورت که شما درافغانستان بمانید زیرا که درافغانستان امنیتی وجود ندارد.کارطالبان دلیل توجیه وحضورخارجیها درافغانستا می تواند باشد.رییس جمهوردرسخنرانی خود درواقع درهردوعرصه انفجار ومذاکره، آمریکا وطالبان را با هم گره زدند.این داستان خیلی جالب است که ازسوی ایشان درسخنرانی دیروزشان مطرح گردید.طالبان با آمریکا مذاکره می کنند بدون اینکه حکومت افغانستان را درجریان گذاشته باشد.

 

طالبان عملیات انتحاری انجام می دهند که آمریکا درافغانستان،بحضورشان ادامه دهد.این سخنان با واکنش شدید فرمانده ناتوآقای جنرال دانفورد روبروگردید.دانفورد دریک واکنش گفت: من این گونه صحبتها را، هرگزازرییس جمهوردرگفتگوهای خصوصی خود نشنیده ام این اولین باری است که دریک محفل عمومی می شنویم  که رییس جمهورافغانستان به نیروهای آمریکایی چنین نسبتهای را می دهد.آقای دانفورازاین جهت ناراحت است که رییس جمهورافغانستا چرا درمذاکرات تنهای شان با ما چنین اشکالات وسئولات را درمیان نمی گذارد که این موضوعات را درملاء عام مطرح می کند.

 

نکته دومی که وی گفته این است: که ما همکارتروریزم درافغانستان نستیم ما درافغانستان،متحمل بشترین خسارات وتلفات شده ایم حال چه گونه می شود که ما متهم شویم درهمکاری باتروریزم.امشب ازروزنامه واشنگتن پست به من تماس گرفت که دلایلی مخالفت ها واین گونه موضع گیریها ونسبت وربط دادن آمریکا وطالبان درچیست ورییس جمهور، چرا وبه چه دلیلی گفت است که نتیجه انفجارات وانتحارها بسود،آمریکا است.

 

حقیقتا سه وچهارعامل اساسی می تواند درپشت گفتگوهای رییس جمهورافغانستان،نهفته باشد اولین مساله این است که ایشان می خواهد نشان دهد که یک رهبرملی وطرف دار استقلال وتمامیت ارضی درافغانستان می باشد به همین دلیل است که همه موضع گیریهایش به یک اصل وقاعده استوارساخته که آن حاکمیت ملی واستقلال افغانستان باشد.ایشان درمورد قطع عملیا هوایی،منع عملیات شبانه ومنع نیروهای افغانستان درمورد گرفتن کمک ازنیروهای نا تو درجنگ با تروریزم،وفراخواندن نیروهای آمریکایی وناتوازقریه های افغانستان ومساله انتقال زندانیان اززندان بگرام وحتی مساله نظارت برانتخابات را،وصل به یک قاعده کرده وآن حاکمیت ملی است.

 

 البته این استدلال مورد قبول قرارنگرفته مردم،گروهای مدنی ،احزاب سیاسی،جامعه زنان وده ها طیف اجتماعی افغانستان ازاین موضع گیریها زیاد ناخوشنود باید باشد.تنها گروهی که حدس زده می شود که ازاین موضع گیریها،راضی شود،مجموعه بنیادگراها، درنهاد های حکومتی باید باشند وطالبان هم که این گونه موضع گیریهای رییس جمهوررا جدی نگرفته است وهیچ یک ازاظهارات ایشان مورد حمایت طالبان وحزب اسلامی قرارنگرفته است.

 

استدلال دیگری که گفته های رییس جمهورا نقض می کند این است که این موضع گیری درهمین چند سال پسین مطرح شده درحالیکه درنشست بن 2001 حضورنیروهای بین المللی درافغانستان،تصویب گردید وبیش ازیکصد سی هزارنیرودرافغانستان مستقرگردید.مگررییس درآن زمان حضورنیروهای خارجی را نمی دید که می دید وچرا اعتراض نکرد وازهمه مهم تربا کمال رغبت ازانتخاب خودش بعنوان رییس اداره موقت،انتقالی وبعدش رییس جمهورمنتخب،ابرازرضایت کرد وبرای حفظ این مقام ها درهمه دوره ها انرژی خرج کرد.

 

درحالیکه همه این مراحل همراه وقرین با حضونیروهای خارجی بوده است.حال چه گونه شده که ایشان به این درک رسیده که نیروهای خارجی، نگهداشتن زندانیان، عملیات شبانه علیه تروریستها ونظارت ازامورانتخابات،مخل استقلال وحاکمیت ملی افغانستان،بوده است.وا قعا ایشان اگرحالا به این نتیجه رسیده معلوم می شود که خیلی دیرخبرمی شود بخصوص این نکته که گفته است: که عملیات انتحاری طالبان به این خاطراست که نیروهای خارجی درافغانستان بمانند. شما مردم را بکشید تا ما درافغانستان حضورداشته باشیم.

 

تاکید به مساله استقلال وحاکمیت ملی،درست است اما این مساله تازه ای نیست ازهمان اول عوامل که رییس جمهوردرنقض حاکمیت ملی روی آن تاکید می کند ازهمان اول بود وخیلی جدی ترازحالا هم بوده است.نشان دادن اینکه رییس جمهور به حاکمیت ملی اهمیت قایل است وبا عواملی که درتضاد با حاکمیت ملی باشد مخالفت می کند،کمی دیرباید باشد. نکته دیگریکه درپشت اظهارات رییس جمهورنهفته است این مساله است که ایشان می خواهد به عوامل منطقه ای ضد حضورنیروهای خارجی درافغانستان،توجه بشتری داشته باشد.

 

 کشورهای منطقه بدون شک با حضورنیروهای آمریکا درافغانستان خرسند نیست وخواهان خروج آنها ازافغانستان باید باشند بنابراین رییس جمهورمی خواهد با صداهای منطقه وکشورهای همسایه خودرا هماهنگ نماید مفهوم این حرف این است که شما بروید وزودترهم بروید با امکانات خود ودوستان منطقه ای زندگی می کنیم.عامل سوم که می توان به آن اشاره کرد این است که نیروها بین المللی پس ازنشست لیسبون درسال 2010 به افغانستان پیام صریحی رارساند که دیگرنیروهای بین المللی نه درکنارشما درجنگ حضوردارند ونه هم به آن پیمانه درافغانستان می ماند.

 

این مساله خیلی ملموس وقابل درک می شود که شمامی روید دیگرما را به شما چنان کاری نیست وشما را هم با ما، پس بهتراست که ما دنبال مسایلی دیگری باشیم.رییس جمهوربا رفتنیها،حرفی سختی می زند واین مساله ازنظرایشان اشکالی هم نباید داشته باشد.وقتی که روسها ازافغانستا بصورت جد وقطع خارج شدند،حکومت کابل می توانیست هرچیزی را به روسهای که روی شان رابه افغانستان برنمی گرداند بگوید وهرچه دل تنگش می خواست بگوید مگرکه حکومت کابل را، ملامت می کرد.

 

 حال رییس جمهوربا رفتنیها هرچه دلش خواست می گوید وشایدازیک نقطه نظربه سود غربیها هم باشد که رفتن شان توجیه منطقی شود ما رفتیم ومی رویم چون رییس جمهورقانونی ومنتخب حضورمارا نمی خواهد ما عملیات نمی توانیم چون رییس جمهوربا آن مخالف است ما هیچ کاری نمی کنیم زیرا آقای رییس جمهور، ازما ناراضی می شود.

 

سخنان رییس جمهورامروز،فازدیگری را بازکرد که طالبان وآمریکا به سود هم دیگرکارمی کنند. طالبان با آمریکا گفتگودارند طالبان انفجاروانتحارمی کنند که آمریکا درافغانستان بماند این واقعا یکی ازعجیب ترین سخنان رییس جمهورافغانستان باید باشد.شما بکشید تا ما درافغانستان بمانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد