نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دلایلی ماموریت های بی سرنشین

دلایلی ماموریت های بی سرنشین

 

حکیم الله محسود را باید کشته باشد گرچه منابع آمریکایی تا کنون اعتراف نکرده که حکیم الله محسود رهبرقدرتمند طالبان پاکستانی را کشته است. البته این طبیعی است که آنها دراین گونه موارد کارشان را می کنند ولی علاقه ندارند که خیلی سریع جشن و شاد مانی برپا نمایند وآن چند دلیل دارند. یکی موقف رسمی حکومت پاکستان می باشد  که همواره با انجام حملات بی سرنشین، مخالفت کرده وآن را تجاوز به خاک پاکستان نام گذاشته است وهمواره آن را محکوم کرده است . مساله دوم که آمریکاییها خیلی شتا ب ندارد ، حساسیت مردم پاکستان است.افکارملی گرایانه این گونه حملات را یک نوع دهن کجی برای خود شان دانسته وآن را قبول ندارند. درکناراین مسایل گروهای تند رو مذهبی پاکستان هم ازاین گونه عملیات حد اکثر استفاده را کرده ومارش های کلانی را به خیابان ها راه می اندازند و آن را محکوم کرده پرچم آمریکا و آدمک های اوباما را به آتش می کشند.

 

این ها و ده ها دلایلی دیگری نیز وجود دارند که آمریکا زیاد عجله دراعلام نتایج عملیات بی سرنشینهای خود نداشته باشد و به همین دلیل است که می بینیم مساله که قریب به یقین مورد تایید قرارگرفته ولی آمریکاییها تا هنوز با شک وتردید گپ می زنند و گفته اند که دراین مورد اطلاعات کافی در اختیار ندارند که دارند ولی این سیاست خبری وتبلیغاتی شان است که می گویند دراین مورد خبرهای کامل دردست ندارند. برخی هم گفته اند که اصلا این استخبارات پاکستان است که بی سرنشینهای آمریکایی را هدایت می کند  این خبر درهفته گذشته نیز منتشرشد که استخبارات پاکستان درعملیات بی سرنشین ها با مقامات آمریکایی همکاری دارند وآن را می خواهند . طالبان پاکستانی هم بارها اعلام داشته که حکومت پاکستان منافق است درخفا با کفارآمریکایی همکاری درمورد کشتن مجاهدان ما دارد. موفقیت عملیات بی سرنشین دلایلی دارد که باید به آنها پرداخته شود.

 

دلایلی موفقیت بی سرنشین ها درشکار رهبران طالبان درچیست؟

 

حکیم الله محسود اولین قربانی بی سرنشین در پاکستان نیست ده ها وشاید هم صد ها نفرازبلند پایه ترین مقامات طالبان درپاکستان توسط بی سرنشینها درخاک پاکستان کشته شده باشند که شده.درگذشته رهبران برجسته طالبان، بیت الله محسود ومعاونان شان درسالهای قبل کشته شدند دراین عملیات هم حکیم الله محسود رهبر جوان طالبان همراه با شش تن دیگر به قتل رسید ویک ماه پیش معا ون گروه طالبان پاکستان نیز کشته شد ویک ماه پیش بازهم لطف الله محسود درولایت لوگر پل علم دستگیر ودراختیار آمریکاییها گذاشته شد. والی لوگرآقای ارسلا جمال دراین مسله دست داشته وبه همین دلیل چندین مقام امنیتی دررابطه با کشته شدن ارسلا جمال درمسجد هنگام نماز عید قربان توسط بمبی که در داخل قرآن جا سازی شده بود، دستگیرشده اند. جمال دراین عملیات کشته شد. لطف الله محسود را آمریکاییها با خود بردند.

 

کشته شدن حکیم الله محسود رهبر بی رحم وانعطاف نا پذیر طالبان را به وی نسبت داده است. به این معنا که لطف الله محسود آخرین اطلاعات را درمورد حکیم الله محسود دراختیار آمریکاییها گذاشته آمریکا ازهمین اطلاعات سود مند لطف الله حد اکثر استفاده را کرده وحکیم الله محسود را دیروز هدف قرارداد وی را همراه  با شش نفر ازهمکاران شان به قتل رساندند. البته شکی وجود ندارد که اطلاعات لطف الله محسود می توانیست بهترین راهنما وراه گشاه آمریکا درعملیات بی سرنشین باشد وهیچ تردیدی دراین خصوص وجود ندارد. امروز همه آگاهان افغانی به این مساله اذعان داشتند که لطف الله اطلاعات درجه یک را دراختیار آمریکاییها گذاشته وآنها ازهمین اطلاعات بهره برداری کرده وموقعیت دقیق حکیم الله را شناسایی کرده و وی را هدف قرارداد. این مساله یکی ازجدی ترین عامل موفقیت عملیات بی سرنشین اعلام شده است.

 

درکنار این مساله، تکنولوژی بالای بی سرنشین خود اهمیت زیادی دارد آنها به اندازه دقیق محاسبات دارند که بگفته دوستم که اگربی سرنشین وملحقات وی ازتکنولوژی تعبیه شده درخود کار بگیرد،حتی می تواند مورچه ای را درزمین شناسایی نماید حکیم الله محسود وهمراه شان که جای خود را داشتند. آمریکا اگربخواهد ازاین تکنولوژی استفاده نماید می تواند شکار خود را شناسایی وآن را هدف قرار دهد این مساله تنها درمورد طالبان پاکستانی ورهبران شبکه حقانی مطرح نیست آنها دریمن درشمال افریقا ودرخیلی ازجا ها همین عملیات را داشته است. انوراولاکی را دریمن درحالی هدف قرار داد که اصلا تصورآن نمی شد ماشینی درکنار ده ها ماشین دیگر دریک جاده عمومی حامل انور اولاکی وهمکارانش را ه می رفت وآنها برای استراحت درگوشه جاده عمومی پارک می کنند و درست درهمان لحظه بی سرنشینها سرمی رسند ودرجا اولاکی را همراه با سه نفر ازهمراه شان درهمان نقطه می کشند وبعد می روند. تکنولوژی بی سرنشین در ذات خود یکی از رازهای موفقیت شکارچیان بی سرنشین است.

 

گذشته ازعامل تکنولوژی واطلاعات که لطف الله محسود برادر دستگیرشده حکیم الله محسود دراختیار استخبارات آمریکا گذاشته باشد که گذاشته، مساله همکاری استخبارات ارتش پاکستان نیزمطرح است. مقامات پاکستان همان گونه که اشاره شد هرگز انجام چنین عملیاتی را قبول ندارند وبه شدت نسبت به آن معترض بوده اند آنها آمریکا را متهم به نقض حریم هوایی شان و متجاوز به خا ک پاکستان می دانند این حرف رسمی واصلی مقامات پاکستان دراین خصوص بوده است ولی اخباری نیز وجود دارد که اصولا مقامات امنیتی پاکستان با چنین حملاتی موافق هستند وخیلی بد شان نمی یایند که رهبران طالبان انعطاف ناپذیرهمانند محسودی ها کشته شوند زیرا این ها خسارات وتلفات بسیاربزرگی به پاکستان وارد کرده اند ودشمن قسم خورده ارتش وامنیت پاکستان است بنابراین اگرآنها توسط هرچیزی ازجمله بی پلوت ها کشته می شوند این مساله مورد رضایت مقامات پاکستان است.

 

 درهفته های گذشته، این مساله افشا شد که گویا مقامات پاکستان با عملیات بی سرنشین که رهبران طا لبان را شکارمی کند موافق اند ودرمواردی همکاری استخباراتی وعملیاتی هم دارند خوب اگراین مساله درست باشد که دلیلی برای رد آن زیاد وجود ندارد . قراین ودلایلی زیادی هست که نشان می دهند که چنین همکاری های بین استخبارات پاکستان وآمریکا وجود دارند مگر رهبران القاعده بارها توسط همکاری پاکستان به دام آمریکا نیا فتیده که افتیده است مگر خالد شیخ محمد وهمکاران شان را استخبارات پاکستان دراختیار سیا نگذاشت که گذاشت. ده ها وصد ها نمونه همکاری بین استخبارات شان وجود دارد بنابراین هیچ دلیلی منطقی وجود ندارد که پاکستان با آمریکا درمورد دشمنان شان همکاری نداشته باشد. مگرگروه طالبان به رهبری محسودی ها دشمن درجه یک اردوی پاکستان نبودند که بودند بنابراین می شود گفت که همکاری درشکاردشمنان ارتش وامنیت پاکستان با آمریکایی ها می تواند وجود داشته باشد.

 

چرا بی سرنشین شکارشان تنها رهبران طالبان پاکستانی است وچرا با رهبران طالبان افغانی کاری ندارد؟

 

این پرسش مهمی است البته چندین پاسخ این پرسش دارد که ما به دو تا دلیل عمده آن اشاره می کنیم اولین مساله این است که بی سرنشین آمریکا تابع سیاست آمریکا است وگفته شده فرماندهی بی سرنشین درکالیفرنیای آمریکا قراردارد استراتژی آمریکا دربکارگیری بی سرنشین، شکاررهبران القاعده ومتحدان القاعده است. درپاکستان آنها ازگروه حقانی نیزکشته اند زیرا که شبکه حقانی دروزیرستان شمالی متحد بی چون وچرایی القاعده است.بنابراین توسط بی سرنشین کشته می شوند. طالبان پاکستانی هم دودلیل برای مرگ شان هستند یکی اینکه دشمن پاکستان می باشند بنابراین ارتش پاکستان واستخبارات این کشور برای کشتن دشمنان شان با آمریکایی ها همکاری می کنند. دیگراینکه وابسته گی این گروها با شبکه القاعده خود مجوز مرگ شان را همراه دارد واین دیگرچون وچرا نمی خواهد.گروه های تند رو وبی رحمی چون  شبکه حکیم الله محسود هم دشمن ارتش پاکستان وهم متحد القاعده هستند بنابراین باید کشته شوند چون استراتژی آمریکا شکاررهبران القاعده ومتحدان شان می باشند.

 

دلیل که امروز درسایت آقای امرالله صالح دیدم وآن این است که ایشان گفته است که چرا آمریکا تنها رهبران طالبان پاکستان را می کشد وبه رهبران طالبان افغانستان کاری ندارد. علت امردراین است که طالبان پاکستان دشمن ارتش پاکستان هستند وارتش پاکستان دوست ومتحد آمریکا می باشند بنابرین هرکسی که به ارتش پاکستان صدمه وارد نماید باید کشته شود اما طالبان افغانستان دشمنی با ارتش پاکستان ندارند بنابراین باید صحیح وسالم به زندگی شان ادامه می دهند.رازمساله ازنظرصالح همین است خوب این منطق را نمی توان نادیده گرفت ولی دلیل قوی تر همان وابستگی به القاعده باید باشد زیرا آمریکا یک استراتژی تغییر نا پذیری را  اعلام داشته و آن این است که " یا آمریکا ویا القاعده" .

 

دراین فرض، بی سرنشین را فعال می کنند که کادرهای القاعده ومتحدان شان را بکشد پاکستان، طالبان افغانستان را ازخیلی وقت تطهیرکرده وگفته است که طالبان افغانستان متحد القاعده نیست پس به همین خاطر باید باشند و رهبران طالبان آزادانه درپاکستان گشت گذاردارند وهدف بی سرنشین قرارنمی گیرند. البته گروه حقانی استثنا است دلیل آن هم همان وابستگی به القاعده است ونه چیزدیگر.بی سرنشین با این دلایل ماموریت انجام می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد