نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

اخطار راسموسن به پاکستان

اخطار راسموسن  به پاکستان

 

درپی کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی، موضع گیریها وشایعات صورت گرفت که گویا حکومت فدرال پاکستان درصدد بستن راه اکمالاتی ناتو باید باشد البته این شایعه از لحظه ای قوت گرفت که عمران خان دو، سخن جدی وخطرناکی را با رسانه ها در میان گذاشت حرف اول ایشان این بود که  دراقدام به حملات بی سرنشین، حکومت پاکستان راه های اکمالاتی ناتو را باید بسته نماید.کاری که دریک مورد درزمان حکومت یوسف رضا گیلاتی پیش آمد. بیست چهار سرباز پاکستانی درعملیات نیروهای آمریکایی درمنطقه ای مرزی " سلاله " در بیست شش نوامبر2011 کشته شدند .پاکستان در وا کنش به این اقدام خونین آمریکا، اقدامات واعتراضات گسترده ای را به راه انداخت. تظاهرات گسترده ای خیابانی، آتش زدن پرچم های آمریکا درتمام شهرهای پاکستان و اعترا ضات شدید پارلمان  وفشارهای که به حکومت فدرال وارد شد.

 

 وهمین مساله سبب گردید که حکومت گیلانی راه تدارکاتی ناتو را ازخاک خود ببندد این مساله هفت ماه ادامه یافت وراوبط پاکستان وآمریکا و سایر اعضای ناتو ، به بد ترین حالت رسید. حکومت رجا پرویز اشرف جانشین آقای گیلانی ، سرانجام موافقت کرد که راه های اکمالاتی ناتو باید باز شود استدلال حکومت را جا پرویز اشرف این بود که دراین راه  بندانی وسد معبر هفت ماهه، منافع پاکستان درتمامی عرصه ها لطمه دیده است حرف آقای اشرف درست بود زیرا طرف پاکستان تنها وتنها آمریکا نبود این مساله روی تمامی چهل هشت کشور عضو ایساف در افغانستان تاثیرگذاشته بود. برای این منظومه ازکشورها قابل تحمل نبود که فرزندان شان درافغانستان حین انجام ما موریت ازگرسنه گی وتشنگی ونداشتن مرمی ومهمات دچار مشکل شود.

 

 البته این حالت برای شان پیش نیامد نیروهای بین المللی با صرف هزینه ها ی سنگین راه خود را از طریق آسیایی میانه باز کردند ولی خوب، هزینه های بسیار سنگینی متحمل شدند.حال جناب عمران خان رهبر حزب انصاف پاکستان که نقش عمده درحکومت فدرال دارد و درایالت خیبر پختون خواه بشترین قدرت درانتخابات سال جاری را بدست آورد. وی حالا در واکنش به حملات بی سرنشین آمریکا که منجر به قتل حکیم الله  محسود گردید،این موضع را گرفته است .وی تاکید دارد که حکومت پاکستان باید راه های اکمالاتی ناتو را بسته نماید.

 

حرف دیگر این رهبر ریا کار سیاسی این است که حتا حاضر است بخاطر این رویداد ازحکومت فدرال خارج شود. عمران خان با همان حرارت که درکرکت حرف می زد ، حالا درسیاست با همان زبان حرف می زند وبصورت قاطعی ازشبه نظامیان طالبان حمایت کرده است. به یاد داریم که وی درموقع انتخابات سال جاری تصمیم گرفت که به عمق حکومت طالبان وزیرستان شمالی وجنوبی بروند ولی ظاهرا این طالبان بود که وی را نه پذیرفت وحتی شنیده شد که جانش درخطر است. این سیاست مداردرحمایت ازطالبان سخنانی به زبان رانده است که حتی منافع ملی پاکستان را زیرپا کرده است. اینکه راه اکمالاتی ناتو بسته شود خوب خطر ناک ترین موضع گیری است که وی گرفته است. راسموسن در ارتباط به همین مساله به پاکستان اخطار شدید اللحنی داده . آقای راسموسن گفته است که اگراین کار را حکومت پاکستان درپیش بگیرد بدون تردید با عواقب بسیار سختی رو برو خواهد شد.

 

دلایل ا خطار شدید اللحن به پاکستان چه قدر جدی می تواند باشد؟

شک نداشته باشیم که ناتو هرگز نمی خواهد ونمی تواند تجربه بسته شدن سال 2011 را تحمل نماید زیرا این کار هزینه های  بسیار سنگینی برا ی ناتو دارد ناتو دلیلی ندارد که این همه هزینه های سنگین را بخاطر یک رویداد که منجر به قتل حکیم الله محسود شده است را قبول نماید. اینکه آقای راسموسن به پاکستان اخطار می دهد هردو طرف به عمق گفته های شان آگاه است آقای راسموسن دبیرکل ناتو گفته است دراین کار منافع کشورهای عضو ایساف و ناتو صدمه می بیند و قابل تحمل برای سازمان نیست که شاهد ازبین رفتن منافع سربازان شان  باشند. این مساله درشرایطی مطرح می شود که بالاترین حجم نقل وانتقال در آستانه خروج نیروهای بین المللی انجام می شود نیروهای بین المللی  تا دسامبر سال 2014 باید خاک افغانستان را ترک نمایند و این خروج از خاک  پاکستان صورت می گیرد.

 

 حال حکومت پاکستان اگر موقف عمران را تایید وراه های اکمالاتی را بسته نماید دراین صورت باید با جدی ترین واکنش جامعه جهانی وچهل هشت کشور عضو ایسا ف درافغانستان باید روبرو شود. آقای راسموسن نوع اخطار و اقدامات که علیه منافع پاکستان را باید در پیش بگیرد را نه گفته است ولی معلوم است  درصورت اقدام  پاکستان وایجاد مشکلات برای سربازان ناتو درافغانستان ممکن است منافع پاکستا ن را درسرزمین های شان تهدید نماید. پاکستان دشواری های زیادی به لحاظ ا قتصادی دارد. اقتصاد پاکستان به ساده گی متضرر خواهد شد به هرصورت اعضای ناتو وایساف ابزار های زیادی در اختیار دارند که بتوانند به پاکستان فشارهای غیرمنتظره ای را به وجود آورد.

 

آقای مشرف درکتاب خاطرات خود می نویسد که آمریکا پس از رویداد یا زده سپتامبر پاکستان را چه گونه تهدید کرد واین تهدید جدی بود. حال گفته می شود که آقای راسموسن اخطار جدی به پاکستان داده است. ودلایلی جدی برای اخطار خود دارد. آقای راسموسن ازموضع جوامع غربی مقتدر این اخطار را داده است  وپاکستان فکرمی کنم اظهارات موسن را جدی می گیرد و به همین دلیل بعید به نظرمی رسد که پاکستان راه اکمالاتی غرب را بسته نماید.

 

تفاوت موضع گیری های افغانستان با آمریکا درخصوص کشته شدن حکیم الله محسود

 

البته با کشته شدن حکیم الله  محسود پاکستان، آمریکا وهمین طور رییس جمهورکرزی موضع گیری داشتند. آمریکا نوع اتهامات پاکستان را رد کرده است.پاکستان کشته شدن حکیم الله محسود را محکوم کرد وآن را سوبوتاژ صلح ویا قتل مصالحه در پاکستان اعلام داشت. سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا گفته اند که مساله مصالحه پاکستان با طالبان مساله داخلی شان است وهیچ ربطی بما ندارد اما آمریکا سالها به دنبال کشتن حکیم الله محسود بوده است. این حرف آمریکاییها درمورد حکیم الله محسود درست است .زیرا حکیم الله طراح حمله به پایگاه آمریکایی درخوست بود که نه نفر از زبده ترین کادرهای سیا وهادیان پروازهای بی پلوط را توسط یک عرب اردونی به قتل رسان. آمریکا برای شناسایی وقتل حکیم الله محسود پنچ ملیون دالر جایزه تعیین کرد.

 

 وحال با بدست آوردن اطلاعات ذی قیمت ازلطیف الله محسود و همکاری استخبارات پاکستان، سرانجام موفق شد که وی را در روزجمعه گذشته با تعداد اززبده ترین رهبران طالبان توسط بی سرنشین بکشد و این کار صورت گرفته است. سناتور قدرت آمریکایی آقای مایکل راجرز ازکشته شدن حکیم الله محسود استقبال کرد وآن را باعث آرامش خاطر سر بازان آمریکایی درافغانستان تعبیر کرده است. رییس جمهور کرزی دراین مورد اظهار نظر کرده وگفته است که قتل حکیم الله محسود درزمان  نامناسب صورت گرفته است. موضع گیری رییس جمهور کرزی قابل توجیه برای تحلیلگران افغانستان نبود وبه شدت نسبت به این گونه موقف گیری اعتراض وانتقاد شده است.

 

البته رییس جمهورکشور همیشه حرف ها وموضع گیری های پر ازجنجال وتوجیه ناشده درمورد مبارزه با تروریزم وطالبان داشته است. این بار هم اظهارات ایشان درمورد کشته شدن حکیم الله محسود با ابهامات گیج کننده رو برو شده. وبرخی ازتحلیلگران دراین مورد سخنان عجیب وغریبی گفته اند. صاحب نظران انتظار داشتند که دراین خصوص رییس جمهور باید ازاین رویداد حمایت می کرد زیرا عملیات درآن سوی دیورند ودرخاک پاکستان صورت گرفت  ویکی ازعمده ترین حامیان گروهای دهشت افکن درافغانستان کشته شده است واین عملیات مناسب بوده است. مقامات آمریکایی، دبیرکل ناتو با رییس جمهورکرزی درمورد کشته شدن حکیم الله محسود متفاوت موضع گرفته اند.و این موقف گیری درمحافل سیاسی وخبری افغانستان با واکنش منفی رو برو شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد