نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دور باطل

 

دور باطل

 

دور باطل را، همه کم وبیش شنیده ایم ولی می دانید امروز ما عملا این دورباطل را طی کردیم البته دراین تجربه دورباطل، ما هرگزمقصرنستیم. این رییس جمهور، ما است که این دورباطل را به مردم بیگناه کابل تحمیل کرده است.مساله لویه جرگه است که تنها وتنها با خواست رییس جمهوردرمورد موافقت نامه امنیتی با آمریکا برگزارمی شود این مساله سبب گردیده که گروهای تبهکاردست اندرکارشوند وبخاطرلویه جرگه مردم را ما را بکشند آنها برای اینکه با موقف رییس جمهور،ضدیت ودشمنی خود را نشان دهند،دست به اقدامات ترسناک می زند.دیروز همین منطقه لوی جرگه شاهد وحشتناک ترین انفجارخونین بود.انتحاری خدا نشناس به خاطر اینکه خصومت خود را با رییس جمهوریک دنده ما، نشان دهد،ماشین مملو ازمواد انفجاری را دردرمقابل دانشگاه تعلیم وتربیت استاد ربانی منفجر وبا عث کشته شدن ده ها انسان بی گناه وتخریب دکانها واتش گرفتن موترهای می شود.

 

دراین انفجارمرگبارآن هم بخاطرلویه جرگه مفت ومصوبات غیرضروری آن،جمعیت بزرگی ازمردم دغداروزندگی شان به نستی مبدل می شوند.خصومت برادران ناراضی با رییس جمهور،هرگزوهرگزقابل تصورنیست این درست که رییس جمهورما درمورد هرکه بدی کرده باشد ولی درمورد طالبان با مهربانی برخورد کرده وبخاطرهمین مهربانیهایش،بسیارهزینه هم داده است. اینکه رییس جمهورگروه های تبهکار را برادرخوانده،رسانه های کشورآن را تبدیل به یک فرهنگ وادبیات ساخته وامروزهروقت نامی ازطالبان گرفته می شود بدون تردید بدنبال آن کلمه برادران ناراضی رییس جمهورکرزی در ذهن ها تداعی می کند این هزینه کمی نیست که رییس جمهورما بخاطرحمایت ازطالبان ناسپاس پرداخته است.همه می گویند که طالبان دشمن آشتی ناپذیرهمه بخصوص رییس جمهورکرزی هستند.

 

 یکی امروزسوگند یاد می کرد که اگررییس جمهورمهربان نسبت به طالبان، خدای نخواسته روزی گرفتارطالبان شود،دقیقا همان رفتاری را که با رییس جمهورافغانستان دکترنجیب الله داشتند،همان بیرحمی را درمورد رییس جمهورکرزی عملی خواهند کرد.طالبان درمورد استاد مزاری هم، نهایت قساوت و بیرحمی را بکارگرفت درحالیکه استاد مزاری با طالبان جنگی نداشت،ایشان را به اسارت گرفتند وبه آن صورت درد ناک به شهادت رساندند.همین گروه است که می خواهد با بیرحمی تمام "لویه جرگه مشورتی" رییس جمهوررا خدشه دارنماید وآن را درهم بکوبد یک مورد آن کشتاربی گناهان دیروزبود که قربانی خصومت طالبان با لویه جرگه رییس جمهورکرزی گردید.این لویه جرگه که فقط شخص رییس جمهورطرف دار آن است وهمه نهاد های مدنی احزاب سیاسی پارلمان کشورومردم با آن مخالف می باشند ،دراین روزها، چه درد های سرهای بزرگی را ایجاد کرده است.

 

بخدا قسم فشارهای ناشی ازراه بندان وترافیک واختلالات بزرگ درزندگی روزمره مردم غیرقابل تحمل شده است.مردم ازپروازهای شان مانده،مریض ها درشفاخانه ها نرسیده زنان که زایمان داشتند دچارگرفتاری شده اند،کارهای دولت با اختلال کامل روبروه شده است.تمامی شرکت های ساختمان سازی دراطراف خیمه لویه جرگه وما حول آن درفاصله دها کیلومتر، ماه ها است که تعطیل شده این همه مزاحمت واقعا غیرعادلانه وناروا یی وجفا درحق این مردم است.دورباطل که ما آن را امروزتجربه کردیم این بود که خواستیم ازراه های فرعی وکنده کپرخودرا برسرکاردر شهربرسانیم با گذشت دوساعت به نقطه ای رسیدیم که باید برمی گشتیم به نقطه عزیمت.

 

ازپل سرخ حرکت کردیم ورفتیم طرف کارته سخی وبعد ازکارته سخی ازراه های بغل کوه رفتیم ورفتیم تا رسیدیم به دهمزنگ این فاصله را دو ساعت طی کردیم ودردهمزنگ می دانید چه شد طرف شهرنتوانستیم  برویم دوباره برگشتیم طرف کارته سخی وبعد ش پول سرخ این دورباطل تجربه شده ما شد.کسانی هستند که نگرانند که مبادا ازپروازشان بمانند. ونمی دانند که چه گونه خودرا ازغرب کابل به میدان هوایی برسانند دوستانی را خبرداریم که درطی این هفته بخصوص با انفجاردیروز،ازپروازشان مانده اند.موارد زیادی ازاین گونه گرفتاری بسیارزیاد دیده شده مردم خیلی ناراحت هستند وبرخی هم امروزهرچه دردهان شان می آمد،نثارمی کردند.

 

تمامی این همه گرفتاری ها ودوربا طل بخاطریک امرغیرضروری

 

مقامات لویه جرگه همیشه اعلام کرده اند که فیصله های آن غیرالزامی است.یعنی اینکه مفت باشد غیرالزامی وغیرضروری درعرف سیاسی همان مفت بودن را نشان می دهد شما این همه زحمت را متقبل می شوید وبعد حرف ونظرتان هیچ تاثیرالزامی ندارد.معنای مفت یعنی همین.رییس جمهورفلسفه برگزاری آن را دیروزدرسخنرانی خود اعلام کرد وگفت که این لویه جرگه مشورتی تنها برای یک هدف برگزار می شود وآن توافق نامه امنیتی با آمریکا است.لویه جرگه مشورتی تشکیل می شود ومشوره می دهد وفیصله  مثبت ویامنفی می کند مقامات لویه جرگه گفته اند هردوحالت غیرضروری وغیرالزامی است.این حرف یعنی چه واقعا اگراین باشد که مصوبه های آن غیرضروری است پس چرا به مردم تان رحم نمی کنید؟ واین همه مزاحمت های مستمررا چرا ایجاد کرده اید؟.

 

مگرنمی دانید که دراین روزها درکابل چه می گذرد واین همه گرفتاری برای همین است که لویه جرگه تشکیل می دهید ومشورهای مفت ازمردم می گیرید.من دیروزبرای گفتگو دریک رسانه می رفتم.رفت آمد من چهارساعت طول کشید وازفرط گرفتاری ترافیک مردیم امروزرا هم که گفتم تبدیل به دورباطل شد.من ازراننده درمورد لویه جرگه پرسیدم واین همه گرفتاری که پیش آمده،وی گفت: هدف رییس جمهوراین است که گفته باشد حال توافق نامه را امضا خو، می کنم وی می گفت: موافقت نامه را حتما امضا می کند ولی می خواهد بگوید که اگربا کافرموافقت نامه امنیتی امضا کرده اینه دلیل آن لویه جرگه ومشورت مردم بوده با مشوره آنهم درلویه جرگه ،موافقت نامه امنیتی امضا شده است البته حرف دریورما شاید درست باشد.

 

 زیرا پیمان استراتژیک با آمریکا هم درلویه جرگه مشورتی مطرح شد وبخاطرآن لویه جرگه دایرگردید و بازهم، به دلیل عملیات انتحاری دونفرازمقامات برجسته حکومتی قربانی گردید. داکتراسپنتا هم درمجلس گفت که این سند باید امضا شود ایشان که رهبری مذاکرات را به دوش دارد به این نکته باورمند است که موافقت نامه امنیتی باید امضا شود وی گفته است که اگراین سند امضا نشود،افغانستان ازتعهدات مالی توکیووشیکاگو محروم می شود.

تعهدات توکیو وشیکاگو برای افغانستان چیست؟

 

درطی سالهای گذشته،نشست های زیادی درمورد تعهدات جامعه جهانی درمورد افغانستان را داشتیم پس ازنشست لیسبون درسال2011 که جدول زمانی خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان تعیین شد،بلافاصله باید به این سوال پاسخ داده می شد که با خروج نیروهای بین المللی دردسامبر2014 آن وقت سرنوشت افغانستان چه می شود؟.این همه خسارات وتلفات برای چه صورت گرفته است؟ برای اینکه به این مساله پاسخ گفته باشد، نشست های دیگری درلیسبون،توکیو وشکاگو برگزارشد. جامعه جهانی به این پرسش پاسخ داد که بعد ازختم ماموریت نیروهای بین المللی درافغانستان، آنها افغانستان را فراموش نمی کنند ودرسه حوزه بزرگ تعلیمی ، تجهیزومشوره دهی درکنارمردم افغانستان می باشند.

 

 دونوع تعهد را جامعه جهانی به افغانستان داده است ملکی ونظامی درنشست توکیو تعهدات ملکی به افغانستان داده شد البته دراسناد شروط متقابل افغانستان گنجانده شده این تعهدات سنگین مالی درصورتی عملی است که افغانستان باید به تعهدات خود عمل نماید که برجسته ترین آن مبارزه با فساد، رعایت حقوق بشری، حکومت داری خوب، حمایت اززنان کودکان وتعهدات افغانستان به آزادی بیان ومطبوعات ده ها شرط دیگردرالحاقیه ها وتبصره های اسناد که به آن شروط اشاره شده است. اما تعهدات شیکاگو تماما نظامی وامنیتی است جامعه جهانی متعهد شده که سالانه مبلغ چهارمیلیارد ویک صد میلیون دالر را هزینه نیروهای افغانستان نماید.این هزینه کمی نیست وبخش عمده آن را قراراست که آمریکا پرداخت نماید.

 

اینکه داکتراسپنتا درمجلس گفته است که اگرموافقت نامه امنیتی امضا نشود دراین صورت دیگرتعهدات مالی توکیو وشیکاگورا نخواهیم داشت یعنی اینکه همه امورگره خورده به موافقت نامه امنیتی بین افغانستان وامریکا.ازمجموع بحث ها به این نتیجه دست پیدا می کنیم که موافقت نامه امنیتی باید امضا شود وبه سود منافع افغانستان می باشد.البته که این سند همانند سند اصلی ومادرامضا می شود ولی رییس جمهورخواسته که باراعتراضات وانتقادات آن را ازگردن خود برطرف نماید.درحالیکه اصل سند که همان پیمان استراتژیک باشد بین افغانستان وآمریکا امضا شده است اما اینکه چرا موافقت نامه امنیتی این قدرعمده شد این برمی گردد به اراده شخص رییس جمهورکرزی .

 

هیچ کسی غیرازرییس جمهور،طرف داربرگذاری آن نیست آمریکا می گوید: این سند را درصورتی امضا می کند که مصونیت قضایی درآن حل شده باشد درغیرآن سند امنیتی با افغانستان را امضا نمی کند وبه گفته اسپنتا دیگرخبری ازتعهدات مالی توکیو وشیکاگونخواهد بود.لویه جرگه، با تمامی دورهای باطل ومصوبه های غیرضروری آن تنها خواست رییس جمهوراست. آقای مجددی رییس این لویه جرگه گفته است که اصلا موافقت نامه امنیتی احتیاج به چنین مجلسی پرازمزاحمت ودرد سرسازندارد ولی خوب رییس جمهوراست که می گوید: الا ولابد باید این مجلس برگذارشود که می شود ولی با این گرفتاری های بی شماربرای شهروندان کابل.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد