نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

نظرسنجی های انتخاباتی


نظرسنجی های انتخاباتی

 

درطی سه ماه گذشته سه نظرسنجی درمورد نامزدان انتخابات، صورت گرفته است. دو نظرخواهی را شبکه طلوع با نهادی خارجی بنام آرتی انجام داد و نظرسنجی سومی را یک نهاد خارجی بنام " نهاد دموکراسی بین الملل" انجام داده است. درهرسه نظرسنجی، داکترعبدالله عبدالله به عنوان پیشتازاعلام شده است.این صدرنشینی به لحاظ تبلیغاتی برای هرنامزدی،اهمیت فوق العاده دارد.درآمریکا بزرگترین دموکراسی دنیا پس از هند، این گونه نظرخواهی قبل ازانتخابات را همیشه داریم.موسسه گالوپ،معتبرترین نهاد نظرسنجی به دقت نظرخواهی پیش از انتخابات را بصورت متناوب انجام می دهد کسی تاحالا خبرندارد که این نهاد نظرسنج، در محاسبات و پیش بینی های خود اشتباه کرده باشد. گالوپ با تکیه به نظرات مردم، رییس جمهورآینده آمریکا را ازقبل اعلام می کند و درست همان کسی رییس جمهورمی شود که درنظرسنجی گالوپ پیشتاز و صدرنشین بوده است.پیشتازانتخابات برنده انتخابات شناخته شده است.حال همین رویه را درافغانستان نهادهای که تخصص درامر انتخابات دارند را درپیش گرفته اند علیرغم انتقادات بازهم نمی شود که کارآنها را تمام نادرست دانیست.نه هرگزچنین نیست این واقعیت دارد که دکتورعبدالله بشترین هواداران را درسراسر کشوردارد.

 

درهرسه نظرسنجی داکترعبدالله درهشت زون و بیست چهارولایت مقام اول را داشته است البته درنظرسنجی "موسسه دموکراسی انترنشنال" درولایات شرقی دوکتوراشرف غنی احمد زی پیشتازشناخته شده است اما درولایات مرکزی و زون مرکز، درولایات غربی زون غرب درولایات شمالی زون های شمالی و درولایات جنوبی زون جنوب، می بینیم که بالاترین رای به داکتر عبدالله داده شده است. درکل دردو نظرخواهی 27 درصد عبد الله نسبت به همه نامزدان پیشی گرفته است و درنظرسنجی سومی 31 درصد نسبت به سایرنامزدان جلومی باشد و نفردوم دراین نظرخواهی اشرف اغنی احمد زی است که در درنظرسنجی ها ی قبلی 19 درصد و درنظرخواهی سومی 25 درصد اراء مردم را با خود داشته است. این گونه کارها درامر انتخابات کاری درستی است و میزان علاقه مندی و ضریب مشارکت مردم را به صورت خوبی بالا می برد این مساله برای ما خیلی جالب است که درحال حاضر، بیش از82 درصد مردم گفته اند که درانتخابات شرکت می کنند.کاربهترازاین چه می تواند باشد که درانتخابات 93 با چنین علاقه مندی گسترده ای روبرو شویم.

 

فواید نهفت در نظرسنجی های انتخاباتی

 

مولفه های زیادی درچنین نظرسنجی ها نهفته است که نگاهی به آن می تواند ممد برگزاری انتخابات خوب درافغانستان شود. اولین تاثیر مثبت نظرسنجی ایجاد یاس و نا امیدی دشمنان مردم افغانستان باید باشد. مردم افغانستان دشمنانی کمی ندارند. آنها همیشه تلاش کرده اند که اوضاع امنیتی و زندگی مردم درهم کوبیده شود و درافغانستان همیشه جنگ و خون ریزی ادامه داشته باشد استخبارات منطقه، عوامل بومی آنها درافغانستان چنین وضعیت نا بسامان را برای ما خواسته و می خواهند انتخابات یگانه پاسخ مفید برای خنثی کردن توطئه نا امنی درکشوراست. این مساله وقتی نمایان می شود که ما به مردم افغانستان و به افکارعمومی نشان دهیم که انتخابات برگزارمی شود و بیش از82 درصد مردم افغانستان علاقه مند شرکت درانتخابات هستند خوب این شورو هیجان اندکی نیست که مردم درشرایط نه چندان مناسب کشور، درروز انتخابات بیش از82 درصد درپای صندوق های رای حاضر شوند.این کارها را همین نهاد های تخصصی و مسلکی درامرانتخابات بخوبی می توانند انجام دهند.سه نظرسنجی درمدت سه ماه ازثبت نام نامزدان و اطلاع رسانی به مردم افغانستان کاری خوب و مفیدی می باشد. وقتی که اعلام می شود که بالای هشتاد دو درصد مردم درانتخابات حاضرمی شوند دراین صورت برای دشمنان مردم افغانستان دیگرچیزی نمی ماند.

 

آنها را درواقع این گونه نظرسنجی ها و افکارعمومی مردم خلع سلاح می کنند.مردم درانتخابات شرکت می کنند و برخلاف خواست آنها به پای صندوق های رای می روند و رییس جمهوربعدی کشوررا برمی گزینند آیا حرف تلخ ترازاین برای دشمنان مردم افغانستان وجود دارد که مردم درانتخابات با این گسترده گی شرکت نمایند. گذشت  از نا امیدی دشمن، امید به زندگی نیزازدیگرمولفه های تاثیرگذاراست که مردم با مشارکت گسترده درانتخابات آن را به نمایش می گذارد. گفته شده است که مردم افغانستان چندان امید به آینده و زندگی ندارند موج بزرگ مهاجرت به خارج و آواره گی و عدم تمایل بازگشت به وطن و ده ها دلیل را برای اثبات نا امیدی آورده است البته همه آن مسایل واقعیت دارد.حکومت درطی دوازده سال گذشته کاردرخورشان مردم افغانستان را نکرد.دست آورد های داشته ایم ولی بد بختی ، گرسنگی و آواره گی ما ازبین نرفته است. بسا درمواردی سقف آواره گی و دربدری مردم زیاد ترهم شده است.حال با نشراین گونه نظرسنجی ها می توان به مردم امید خلق کرد که به آینده شان امید وارباشند و به امنیت و ثبات درکشورشان دلبسته شوند.این خیلی عالی است که مردم اعلام نمایند که بالای هشتاد درصد درانتخابات شرکت می کنند.این نشانه امید به آینده می باشد و نظرخواهی ازمردم درامرانتخابات ،نشان می دهد که مردم افغانستان علیرغم گرفتاریهای کلان بازهم به سرنوشت شان دلبسته و به آینده خود امید وارهستند.

 

 نکته سومی که می توان ازنظرسنجی ها بدست آورد این است که خود نامزدان با صلاحیت می توانند انرژی بگیرند و با تمام وجود برای پیروزی شان تلاش نمایند.فعال شدن و بکارگیری انرژی و توان انتخاباتی هرنامزد می تواند شورو شوق ایجاد نماید و مردم را تشویق و ترغیب درپای صندوق های رای نماید.یازده نامزد ریاست جمهوری و هزاران نامزد شورای ولایتی می توانند،موج بزرگی ازحرکت را درمردم ایجاد نمایند البته گفته باشم که نظرسنجی ها این تبعات را درهرجای داشته است.درانتخابات آمریکا و شاید درهرانتخابات شفاف و قانونمند دیگر، به وضوح تاثیرنظرسنجی ها را شاهد بودیم. وقتی که " موسسه گالوپ" درمورد نامزدان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، دررقابت های درونی شان، نظرخواهی مردم را منتشرمی کند ، درواقع سرنوشت نامزدان توانا و نا توان را به نمایش می گذارد. شعور و رای مردم واقعا تاثیرگذار و سرنوشت سازاست.فواید نظرسنجی درهرسه مرحله برای کاندید های ریاست جمهوری افغانستان، همه آن تاثیرات که برشمردم را دارد.

 

دراین میان شانس پیروزی تکت داکترعبدالله به عنوان نامزد پیشتاز بالا می رود، شهرت وی را درسطح ملی به اوج می رساند درنظرخواهی می بینیم که بالای نود درصد مردم افغانستان با نام داکترعبدالله آشنایی پیداکرده اند البته نامزدان دیگرهم، هرکدام به تناسب موقعیت و جایگاهی که دارد، برای مردم افغانستان معرفی می شوند.نتیجه اینکه نظرسنجی این فواید را درپی دارد.دشمنان مردم افغانستان مایوس می شود،انگیزهای بسیارقوی برای مردم درانتخابات ایجاد می شود.نامزدان با صلاحیت نیزتقویه و انرژی از نظرمردم می گیرند و برای مردم امید به آینده خلق می شود و ده ها نمونه دیگری را می توان درامرنظرسنجی برشمرد.این ها فواید مهمی است که ازچنین نظرخواهی ها بدست می آید البته شاید رده های پاین ازلیست را هم ناراحت و منزجر نماید و شاید هم کسانی را که پیروزی شان را حتمی اعلام کرده بود را نیزمتاثرنماید که چرا درردیف و شماره های بعدی قرارگرفته اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد