نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

متن گفت و گوی محمد ناطقی با هفته نامه طلوع فردا..


متن گفت و گوی محمد ناطقی با هفته نامه "طلوع فردا" درمورد اظهارات داکتراشرف غنی احمد زی یکی ازنامزدان انتخابات سال 1393

 

طلوع فردا: دید شما در رابطه به گفته های اخیر آقای اشرف غنی احمد زی و جنرال دوستم در رابطه به فراخوانی مبارزات انتخاباتی چیست؟ آیا این یک عمل به موقع و قابل قبول در چنین مقطع زمانی می باشد؟

 

سلام خدمت خوانندگان درمورد پرسش تان باید عرض کنم که سخنان داکتراشرف غنی احمد زی یکی از نامزدان انتخابات سال93 هم به لحاظ محتوا،هم به دلیل مخالفت با قوانین انتخابات و به خاطر ایجاد حساسیت نسبت به سایر نامزدان ،موجه و منطقی به نظر نمی رسید اینکه ایشان دریک گفتگوی رسانه ای تقسیم کارمی کند و می گوید: مناظره با من یعنی من در34 ولایت حاضرم با شما مناظره داشته باشم و برای شما دفترمی دهم و اگر هوای بزکشی و اسب داشته باشید خوب معاون من هم برای شما اسب و هم حاضراست با شما بزکشی نماید.این ها مسایلی است که درمحتوای اظهارات داکتراشرف غنی آورده شده است.این مساله با واکنش بسیارتندی در رسانه ها رو بروگردید. فضای مجازی هم هرگزازچنین اظهاراتی استقبال نکرد.

 

 نکته دوم قابل نقاش، مساله ضدیت این گونه اظهارات با قوانین انتخابات است.کمیسیون سمع شکایات نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و رسما طی مکتوبی مراتب نگرانی شان را نسبت به نقض و قوانین انتخابات نشان داد.کمیسیون سمع شکایات اظهارات ده روز پیش آقای اشرف غنی را مخالف با اصول و معیارهای انتخاباتی اعلام داشت. مساله سوم هم این است که این گونه اظهارات باعث حساسیت نسبت به سایرنامزدان رقیب گردید. نامزدان رقیب ازاین موضع گیری خوش شان نیامد و به خصو ص اینکه معاون شان می گوید من اگر با تیم داکتر عبدالله عبد الله می رفتم افغانستان تجزیه می شد. یعنی اینکه معاون هرجا برود تجزیه همان جا ترجمه می شود. خو ب این گونه اظهارات نه به نفع تیم شان می باشد و نه هم سایرنامزدان نسبت به آن دلی خوشی داشته اند همه به یک نحوی از اظهارات داکتراشرف غنی و معاون شان ناراحت شدند.

 

طلوع فردا: هدف از مناظره را که آقای احمدزی از آن به عنوان مناظره انتخاباتی یاد آوری نموده است چه می باشد؟

 

دراین اینکه هدف شان از "مناظره" چیست ؟ خوب مناظره همان گفتگو و یا گفتمان دو جانبه است که دو نامزد دید گاه های شان را بیان می کنند این کاری درستی است. دراینکه داکتراشرف غنی خواهان "مناظره" شده است ، مبنائا مورد تایید است نامزدان باید درمناظرات شرکت نمایند و نقطه نظرات شان را درتمامی عرصه ها بیان نمایند. ولی این هم ازخود زمان دارد. جغرافیای سخن و مناظره قبل ازوقت که آقای اشرف غنی با آن اشاره کرده کاری شتاب زده ای باید باشد نه ، هیچ عجله ای درکارنیست قوانین انتخابات مقدم برهرامری است. قوانین، هرگونه کمپین و مناظره پیش از وقت را اجاز ه نمی دهد. اینکه آقای اشرف غنی ، رقبای خود را به مناظره دعوت کرده است این "بانگ" درست است ولی پیش ازوقت می باشد. اگردرزمان و موقعش چنین دعوتی صورت می گرفت خوب درست بود و اگرنامزدی مدعو ،حاضر نمی شد آن وقت همه می دانیست که وی درمانده شده است.نتیجه اینکه هرچیز درموقع و زمان خودش طرح شود خوب است.

 

طلوع فردا: جنرال دوستم گفته است که اگر با تیم داکتر عبدالله عبدالله می رفتم صد در صد کامیاب بود، پس من افغانستان را از تجزیه نجات دادم، آیا تیم داکتر عبدالله عبدالله پس از پیروزی در صدد تجزیه افغانستان می باشد

 

من فکر می کنم به این مساله اشاره کردم.تیم داکتر عبد الله عبد الله تجزیه طلب نیست. بحث سر خود جنرال است که ایشان گفته است که اگرمن می فتم چنین می شد معنی این سخن این می شود که جنرال همان گونه که خود شان گفته است اگرمن با فلان تیم می رفتم تجزیه پیش می آمد. این حرف هم به یک نحوی زهرش با آن سابقه و دیدگاه سیاسی ، بشتر متوجه خود ایشان می شود که هرکجا باشد شائبه تجزیه در آنجا مطرح می شود .من فکرمی کنم نه تیم داکترعبدالله تجزیه طلب است و نه هم جنرال دوستم دنبال تجزیه افغانستان می باشد این گونه اظهارات ناشی از سهل انگاری در ادبیات و طرح مسایل دانسته شده این اشتباه است که گفته شود جنرال "دلیل" و سند تجزیه باشد و این هم غلط است که بگوییم که فلان تیم تجزیه طلب می باشد اصلا طرح چنین مسایلی خلاف شان نامزدان می باشد. بهر صورت باید گفته باشم که اظهارات آقای اشرف غنی قبل از وقت، برخلاف قوانین و اصول انتخاباتی، و با عث دل زدگی گردید. امید واریم که نامزدان دیگر چنین اظهارات غیرموجه پیش ازوقت را نداشته باشند.

 

و السلام

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد