نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

همه چیز درخدمت "خشونت "


  •  
  •  

 

همه چیز درخدمت "خشونت "

 

عملیات مرگبارشب گذشته دررستوارانت لبنانی،خیلی تکان دهنده بود. بیست یک انسان بی گناه دراین عملیات خونین کشته شده اند سیزده خارجی و هشت افغانی دراین رستورانت به قتل رسیدند. سه تروریست طالب، وارد این رستوران می شوند. ابتدا یکی از تروریستها خود را درمدخل ورودی رستوران، منفجر و سپس دو تبهکاردیگر،وارد رستوران می شوند. من یک بار به این هتل رفته بودم جای آرامی است مردم بعض اوقات دست زن و بچه خودرا گرفته به این محل می یایند.غذایی که پخته می شود هم لبنانی و هم افغانی است.سرگ چهاردهم وزیراکبرخان به دلیل اینکه محله دپلمات نشین است. معمولا کارمندان سفارت خانه های خارجی ، مقامات دولتی و تاجران هم دراین محل گاه گاهی برای غذاخوردن می آیند. هتل فوق العاده و آن چنان با شکوه نمی باشد.رستوران معمولی با فضای آرام و پختن غذایی لبنانی اداره می شود.و درست همین رستوران مورد حمله قرارمی گیرد.

 

 همان گونه که اشاره کردم ، ابتدآء یک تروریست خود را دردم دروازه منفجرمی کند.انفجارخیلی سهمگین بود.دوستان ما که درمحل زندگی می کنند هرکدام مشاهدات و صدای ترسناک انفجاررا، امروز برای ما شرح می داد.شیشه های ساختمان درفاصله های خیلی دورشکسته می شود آقای یحیی مسعود می گفت درفاصله چهارکوچه به آنسوی رستوران،شیشه ها خانه ما شکسته شد.چندین ماشین درمحل منهدم می شوند.پس ازانفجار،دو طالب دیگر، وارد رستوران می شوند آنها ازساعت هفت بیست دقیقه تا دو نیم ساعت درداخل سالن غذا خوری ، کشتارراه می اندازد.طالبان مسوولیت این عملیات را به دوش گرفته اند.کشتارخیلی وحشیانه به دورازانسانیت بوده است. کارمند رستوران لبنانی می گوید: همکارم ابتدا زخمی شد ولی طالب بالای سرش آمده و با فیرچندین مرمی دوستم را که کارگررستوران بود را کشت به این ترتیب آنها با خیال راحت دو ساعت و نیم ،آدم کشتند و هیچ اقدام پیش گیرانه ای درکارنبود.ناظران می گویند پولیس خیلی دیربه محل حاضرشدند و اقدام جدی برای جلوگیری ازکشتاررا نداشت و به این ترتیب طالبان مسلح هرچند آدم را که به اسارت شان افتاده بود، را کشتند. زنان، مردان پیرو جوان، اتباع افغانی و خارجی دراین عملیات مرگبارکشته شدند.

 

شاهدان می گویند: واقعا کشتاربیرحمانه و ضد انسانی انجام شد درست ازنوع جنایت های که درکابل بانک درجلال آباد و هوتل قرغه چند سال پیش صورت گرفت. درپیوند با این مساله وزیردخله داخله آقای عمرداوود زی چندین مقام حوزه امنیتی درمحل رویداد را ازکاربرکنارو وظیفه شان را به حالت تعلیق درآورد آقای داوودزی گفت: که باید ازرییس حوزه، قومندان امنیه و رییس جنایی بازجویی صورت بگیرد.رییس جمهورکرزی با گذشت یک روز ازحادثه آن را محکوم کرد.خبرنگاران ، رهبران احزاب سیاسی و گروهای مدنی این تا خیر ازسوی رییس جمهوررا ناموجه می دانند.درصفحات مجازی وبلاگ نویس ها سیاست رییس جمهورکرزی را درامرمبارزه با تروریزم،مورد انتقاد شدید قرارداده اند.آزادی زندانیان طالب را، به نفع دامن زدن به" خشونت" می دانند.موضع گیری برخی ازاعضای پارلمان بخصوص موضع گیری آقای خواصی را که دیروز صبح اعلام داشت که ازآمریکا انتقام عملیات "سیاه گرد غوربند" را خواهیم گرفت.اما درشب شنبه با پایان عملیات مرگباردررستوران لبنانی دروزیراکبرخان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسوولیت عملیات را به دوش گرفت وی با رسانه ها اعلام داشت که انتقام عملیات غوربند را گرفته است و عملیات رستوران وزیراکبرخان، دروا کنش به بمباران غوربند انجام شده است .

 

عملیات انتحاری دریک رستوران که مردم برای نان خوردن به آنجا رفته بودند، و هیچ نظامی خارجی و داخلی درآن حضورنداشت این دیگرچه نوع انتقام گیری باید باشد.آزادی زندانیان طالبان، اظهارات هماهنگ برخی اعضای پارلمان با سخنگوی طالبان، بدون شک درجهت تقویت " خشونت" و بیرحمی است.تعلل درامضای پیمان امنیتی با آمریکا به نفع خشونت تمام شده است.این خواست محوری طالبان است که سند همکاری بین افغانستان و آمریکا امضا نشود و نیروهای بین المللی از افغانستان به صورت کامل بیرون شود" گزینه صفر" برای طالبان جشن بزرگی خواهد بود.مخالفت با امضای پیمان امنیتی و وضع شروط برای امضای آن به نفع مردم افغانستان نمی باشد و بشتربه سود بیرحمی و خشونت طالبان تمام می شود.مخالفت با امضای سند همکاری، حمایت برخی اعضای پارلمان ازطالبان، خروج کامل نیروهای بین المللی ازافغانستان" گزینه صفر" آزادی زندانیان طالب،بی اعتنایی دربرابرسرنوشت مردم و ده ها مولفه دیگربه نفع خشونت تمام شده اند.گواینکه دراین کشورهمه چیزدرخدمت " خشونت" باید باشد.

دلایلی حمله به رستورانت لبنانی چه می تواند باشد؟

 

همان گونه که گزارش شد ،عملیات، بسیارغیرانسانی و خارج ازوجدان بشری بود.روایت این جنایت خیلی سخت است چه رسد ازاینکه این جنایت چه قدرهولناک صورت گرفته است.کارکنان رستوران گفته اند که فضای رستورانت پرازگرد غبارشد و این تنها تروریستهای طالب بود که "سلطنت خونین" درهتل راه انداخته بودند هرانسانی را به رگبارمی بست. طالبان قربانیان رستوران خود را که زخمی شده بود را هم می کشتند. آنها بالای سرهرمجروحی که می رسید، وقتی که می دید قربانی شان زنده است را با فیرمرمی و رگبار می کشتند.این جنایت بسیارظالمانه عملی گردید. حال این پرسش مطرح می شود که چه دلایلی برای ارتکاب این جنایت را می توان شناسایی کرد.چند دلیل برای جنایت را می توان پیدا کرد.

 

 اول اینکه این نوع عملیات دلیل استخباراتی دارد. آقای کوهستانی کارشناس امورامنیتی و نظامی به این عقیده است که عملیات ازنوع رستوران لبنانی دروزیرستان شمالی، طراحی و مهندسی می شود. وی می گوید جنرالان بازنشسته ای پاکستانی که همه درخدمت استخبارات این کشورقراردارند، با مهارت خاصی تروریستها را آموزش می دهند.عملیات رستوران درشب گذشته، دال مرکزی دارد وآن " دال" استخبارات است. آقای کوهستانی بصورت واضحی پای استخبارات پاکستان و جنرالان این کشوررا درارتکاب چنین عملیاتی دخیل می داند.گذشته ازدلیل استخباراتی که واقعیت دارد، عامل دوم، ضعف و ناتوانی نیروهای امنیتی افغانستان باید باشد.عملیات رستوران، نشان داد که نیروهای امنیتی افغانستان فاصله زیادی با یک نیروی آزموده درمقابله با تروریزم را دارند.عملیات رستوران یک جنگ جبهه ای نبود. سه تروریست با برنامه ریزی پیچیده و دقیق برای کشتن آدم ها وارد رستورانت شدند.منطقه عملیاتی هم به شدت حفاظت شده و منطقه ای سبز امنیتی می باشد.وزیراکبرخان، عمده ترین و اصلی مرکزدپلماتیک است. نود درصد سفارتخانه های خارجی دراین محل استقراریافته است.دریک چنین حوزه امنیتی، چگونه تروریستها موفق می شوند.عملیات دیشب نشان داد که آنها قادرهستند که ازسدها امنیتی پولیس و نیروهای امنیتی عبورنمایند که کردند وعملیات ترسناکی را انجام داد.این مساله ثابت کرد که ضعف های زیادی را نیروهای امنیتی ما دارد.نیروهای افغانستان نوپا و به شدت احتیاج به آموزش  دارند واین برنامه ناتو که گفته است بعدازسال 2014 یکی ازعمده ترین ماموریت ناتو درافغانستان، آموزش نیروهای افغانستان و مشوره دهی درتقابل های امنیتی می باشند فکردرستی است.

 

حکومت افغانستان بدون کوتاهی باید " سند همکاریهای امنیتی و دفاعی " را با آمریکا امضا نماید.نیروهای امنیتی افغانستان ضعف دارند آنها باید به شدت تحت برنامه های آموزشی عمده قراربگیرد.دوعامل، "استخبارات خارجی" و ضعف نیروهای امنیتی" را ازعمده ترین دلایلی عملیات رستوران می توان نام گرفت.درکناراین دوعامل، می رسیم به یک مساله بسیاراساسی دیگر و آن داشتن "عوامل نفوذی" طالبان دردستگاه حکومتی ما ست. شک نداشته باشیم که نفوذ طالبان برای انجام عملیات درحوزه سبز امنیتی بدون "عامل نفوذی" وستون پنجم دردستگاه حکومتی، نمی تواند عملی شود.طالبان متاسفانه به دلیل فساد درحکومت، نفوذ خاصی خودرا دارند.همه می گویند هرگز قابل تصورنیست که تروریستها به راحتی با ماشین و مواد انفجاری و اسلحه و مهمات برای چندین ساعت جنگ را با خود دریک منطقه امنیتی به شدت حفاظت شده، وارد نمایند. این کارشدنی نیست مگراینکه "عوامل نفوذی" و ستون پنجم" طالبان درصفوف حکومت را باید شناسایی کرد."ستون پنجم" برای انجام چنین عملیاتی قطعی باید باشد که هست.

 

هدف نهایی از انجام چنین عملیات هولناک، "برد تبلیغاتی" است.طالبان می خواهند درکنارجنگ های تبهکارانه و تروریستی، جنگ ها روانی خود را نیزدنبال نمایند.عملیات درقلب وزیراکبرخان، اهمیت بسزایی برای طالبان داشت.مربیان و اربابان طالب به این نکته واقف اند که انجام یک عملیات درکابل به مراتب اهمیت دارد نسبت به ده ها عملیات دیگر دریک ولسوالی دورافتاده.کابل پایتخت و وزیراکبرخان منطقه ای دپلمات نشین و حفاظت شده است و حال طالبان درست درهمین نقطه آمده عملیات خودرا انجام داده اند.21 آدم بی گناه را کشته اند درمیان کشته شده گان اتباع کشورهای گوناگون دیده می شوند و موج تبلیغات آن به تمامی دنیا پخش شده است و رهبران کشورهای اروپایی وآقای بانکی مون دبیرکل شورای امنیت عملیات درمنطقه ای وزیراکبرخان را به شدت محکوم و یک جنایت نا بخشودنی خوانده است. درمیان کشته شده گان گفته شده است چهارتن ازماموران سازمان ملل هم بوده اند.

 

چهاردلیل اساسی را می توان درعقب عملیات انتحاری شبی گذشته برشمرد. یکی "استخبارات خارجی"، دوم "ضعف نیروهای امنیتی" سوم نفوذ "ستون پنجم" طالبان دردستگاه حکومت.چهارم هم، ایجاد "جنگ روانی" و تبلیغاتی.البته طالبان با این کارو قبول مسوولیت ، گورخود را هم کنده اند.فکرنمی کنم عملیات شب گذشته به سود طالبان تمام شده باشد زیرا این جنایت خیلی نفرت انگیزبود و مرتکب آن به لحاظ سیاسی "گور" خودرا کنده است البته استخبارات که طالبان را سازماندهی می کند، چندان وقعی به این مساله نمی گذارد که طالبان درنهایت به عنوان یک گروه سیاسی درجامعه افغانستان، زمانی حضورداشته باشند.آنها ازطالبان یک گروه تبهکارساخته اند که هرگزبرای مردم افغانستان قابل تحمل و قبول نمی تواند باشد.   

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد