نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رویدادها در استانه انتخابات

رویدادها در استانه انتخابات
چند رویداد، قابل ذکر است. موج عظیم تبلیغات نامزدان، شدت گرفته است. تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله گرد هماییهای بزرگی در ولایات شمال بر پاکرد و این نهضت انتخاباتی نامزدان تا هفت روز دیگر بلا وقفه ادامه دارد.
رویداد دوم کنار رفتن برخی نامزدان و الحاق دفاتر وریزش های خطر ناک در بعض تیم ها می باشد و رویداد سوم هم پلال گشتی تعداد از وکلا مردم هستند که با سرعت از تیمی به تیم دیگر، کوچ کشی راه انداخته اند

موج گرد هماییهای نامزدان

نامزدان مطرح گرد هماییهای، بزرگی را راه انداخته اند. تیم اصلاحات و همگرایی در و لایات مهم شمالی گرد هماییهای با شکوهی را برگزار کرد. موج مردم علیرغم تهدیدات، حیرت انگیز است. گزارشها نشان می دهد که تیم اصلاحات و همگرایی در ولایت پروان، بغلان، تخار، بدخشان و در ولایت قندوز، با شکوه ترین نمایشهای انتخاباتی را داشته است. تیم تحول و تداوم پیش از آن در تعداد از ولایت گرد هماییهای مشابه را راه اندازی کرد.کار شناسان امور انتخابات وابسته به تیم اصلاحات و همگرایی ضمن ستایش از گرد همایی نامزدان به این نکته نیز پرداخته اند که تفاوت گرد هماییهای اصلاحات و همگران با سایر تیم های مطرح دریک چیز است و آن جمعیت های سیار و ثابت هستند. برای تو ضیح این مساله چنین گفته شده که مو ج جمعیت ها، در گرد همایی اشرف غنی در شمال کشور، عموما سیار می بوده است. تیم تحول و تداوم با امکاناتی که در اختیار دارد، جمعیت های مردمی را از محلی به محلی دیگر، جابجای می کرد. ترانسپورهای منظم و قوی و پرداخت هزینه های آب و نان به مردم، سبب گردیده که جمعیت های از ولایت به ولایت دیگر به راحتی منتقل شوند.

انتقال مردم از ولایت به ولایت دیگر، روش مبارزات انتخاباتی سیار می باشد. این حرف همان گونه که گفتم از سوی کار شناسان متمایل به تیم اصلاحات و همگرایی عنوان شده است. امریکه شاید تیم داکتر اشرف غنی آن را قبول نکند که نمی کند. اما تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله همیشه به گروهای ثابت تکیه کرده و جمعیت های مردمی از ولایت و مربوط به همان ولایت می باشد. اگر این منطق انتخاباتی را قبول داشته باشیم،دراین صورت بدون تردید هوا داران تیم اصلاحات و همگرایی، نسبت به هر نامزدی،بشتر و بهتر خواهد بود.عین چنین برداشتی در مورد تیم زلمی رسول نیز صورت گرفته است . گروهای ثابت و سیار یگانه ممیزه تیم اصلاحات و همگرایی با دو نامزد دیگر بوده است.

رویداد های الحاق و ادغام دفاتر نامزدان به هم دیگر

این پدیده در همین روزهای آخیر، رایج شده است. در طی چند روز گذشته تعداد زیادی از دفاتر و ستادهای اشرف غنی و زلمی رسول از آنها جدا و به تیم های دیگر پیوسته اند در کابل و هرات و دیگر شهر های مهم، دسته های زیادی از تیم های اشرف غنی و زلمی رسول، ریزش کرده و عمدتا به تیم اصلاحات و همگرایی پیوسته اند. این اقدام نشان از بی نظمی و بی ثباتی و فقدان مدیریت در تیم های مذکور را نشان می دهد. تا کنون حتا یک مورد دیده نشده که جماعتی از تیم اصلاحات و همگرایی، جدا و به تیم دیگری پیوسته باشد اما این گونه ریزشها در مورد سایر تیم ها به ده ها مورد نشان داده شده است. برخی وکلا و نمایندگان مردم افغانستان هم به تعداد زیادی، جابجا شده و اقدام به کوچ کشی کرده اند. البته این دسته از نمایندگان انگیزه های مادی را دنبال می کنند و تبدیل به مهره های سیالی شده اند. نمایندگان سیال و دفاتر ستاد های انتخاباتی ، خیلی سیار و سیال شده اند. این گونه رفتارها در انتخابات امر طبیعی می باشد و تاثیرات خاصی خود را نیز دارد.

درمورد و کلاء پلال گشت و سود جو که وظیفه اصلی شان را فراموش کرده و در بدر به دنبال پول و پله راه می روند، چیزی نمی گویم اما سقوط دفاتر و ستاد های انتخاباتی، کاری است ناشی از ضعف مدیریت. فقدان مدیریت و تبعیض و نابرابری در تنظیم امور، سبب گردیده که آنها این همه تبلیغات کرده و حالا به تیم های دیگری می پیوندند. این ریزشها تا حدی صدمات و اعتبار تیم را از بین می برد. "ریزش" از نقطه ضعف های اصلی تیم اشرف غنی و زلمی رسول شناخته شده است.

حوزه نوروز و مساله همگرایی منطقه ای

یکی از رویداد های مهم دیگر در بهار 93 برگزاری اجلاس اعضای حوزه نوروز درکابل با تدابیر شدید امنیتی بود. همان گونه که درکامنت گفته ام کابل مهمان نوازی خود را با شدید ترین اقدامات امنیتی برگزار کرد دربخشهای ازپایتخت گو اینکه  حکومت نظامی برقرارشده بود. برگزاری نشست حوزه نوروز، از چند نقطه نظر اهمیت دارد. حوزه نوروز، یک حوزه کلان تمدنی و فرهنگی است. بصورت مشخص کشورهای افغانستان ایران و تاجیکستان،اعضای مهم و اصلی نوروز می باشند. ساکنان این سه کشور، وجوه مشترک فرهنگی دارند و نوروز همان نقطه و صال و کمال فرهنگی حوزه نوروز می باشد. امروز در کابل با تدابیر بی سابقه ای امنیتی ، جشن نوروز با تاخیر هفت روز، تجلیل شد. افغانستان و رییس جمهور کرزی مهمانان خودرا در کاخ ریاست جمهوری پذیرایی کرد. رییس جمهور ایران آقای دکتر حسن رو حانی به کابل آمد و در جشن نوروز شرکت کرد. این اولین دیدار آقای روحانی از افغانستان و کابل می باشد ایشان شاید پیش از ازاین به افغانستان با عنوانهای دیگری هم نیامده بود.

آقای رحانی رییس جمهور ایران در محفل ارگ سخنرانی کرد. سخنان ایشان در یک بعد مورد انتقاد قرار گرفته است و کار شناسان افغانستان از اینکه رییس جمهور ایران، گفته است که افغانستان یک کشور اشغال شده است، نسبت به این موضع گیری، اظهارات تندی داشته و هیچ تفاوتی بین آقای روحانی و احمدی نژاد نگذاشته اند. دریک بخش دیگر آقای روحانی رییس جمهور ایران به نکات خوبی هم اشاره داشت و تاکید به تساهل و مدارا و اجتناب از افراط گرایی داشت.

رییس جمهور تا جیکستان امام علی رحمانوف از دیگر مهمانان اصلی جشن نوروز در کاخ ریاست جمهوری بود. ایشان به روابط فرهنگی کشورهای عضو حوزه نوروز اشاره داشت و تاکید بر خرد گرایی و عقلانیت و دوری از افراطیت داشت. البته مبارزه با تروریزم فرهنگی می تواند، اساسی ترین وجه مشترک میان سه کشور اصلی عضو حوزه باشد. ایران افغانستان و تا جیکستان، از تروریزم وحشت دارند. ترورزیم فرهنگی دشمن حوزه نوروز است.آنها جشن نوروز را حرام و برگزار کنند گان آن را تکفیر کرده اند این همان تروریزم فرهنگی می باشد. افغانستان تاحدی زیادی بستر و جغرافیای افراطیت فرهنگی و مذهبی شده است و حالا هم خطر تروریزم کشور ما را نسبت به هرکشوردیگر، تهدید می کند. جشن نوروز با مصرف بیست ملیون دالر قرار بود که در پغمان برگزار شود اما نشد یگانه دلیل آن همان تهدیدات امنیتی است که در سراسر کشور، دامن گسترانده است.

پس از افغانستان، بدون شک دو کشور دیگر، ایران و تاجیکستان از خطر و تهدیدات تروریزم در امان نیست. فعالیتهای تروریستی در ایران و تاجیکستان، دیده شده است. امروز درکابل روی این مساله تاکید شد که کشورهای منطقه باید همگرایی داشته باشند و با همگرایی می توانند، خطر تروریزم را ازسر شان بر طرف نماید. رییس جمهور کرزی روی مساله همگرایی ، تاکیدات زیادی داشت. درکنار اعضای اصلی، پاکستان و کشورهای دیگر اسیایی مرکزی، ازبکستان قیر قیزستان ترکمنستان نیز شرکت داشتند از پاکستان رییس جمهور و از دیگر کشورهای آسیای میانه، مقامات سطح دوی شان شرکت کردند. رییس جمهور پاکستان دراین مراسم سخنرانی و سخن از روابط دوستانه همه کشورهای عضو حوزه نوروز و بخصوص تاکید روی مناسبات برادرانه دو کشور افغانستان و پاکستان را داشت.

حوزه نوروز ، حوزه مهمی فرهنگی است و وجوه مشترک زیادی بین ساکنان این کشور ها، وجود دارد ولی در عمل کم تر به این و جوه مشترک پرداخته شده است. پاکستان گرچه عضو اصلی حوزه نیست ولی همسایه دیوار به دیوار اعضای حوزه نوروز می باشد و تاثیرات زیادی روی کشورهای منطقه دارد. پاکستان تا حالا بد ترین همسایه به لحاظ امنیتی برای افغانستان بوده است ایران و تاجیکستان هم از خطرات امنیتی می ترسد. پاکستان جغرافیای تهدید و ترس برای همه شده زیرا که خاک این کشور مهد، پرورش تروریستهای عرب و عجم شده است. همه اعضای حوزه نوروز از تروریستهای ساکن دراین کشور می ترسند. کشورهای دیگری هم هست که به شدت از افراطیت مذهبی و تروریزم پرورش یافته در پاکستان هراس دارند.

بحث برسر حوزه فرهنگی نوروز است کشورهای عضو این حوزه همان گونه که امروز در کابل روی آن تاکید شد، باید اقدامات عملی داشته باشد. تروریزم خطر مشترک برای همه کشورهای عضو حوزه شده است. آنها با همکاری صادقانه می توانند ریشه تروریزم را بخشکاند کاریکه تا کنون موفق به انجام آن نشده و در مواردی کشورهای منطقه از تروریزم به عنوان ابزار استفاده کرده اند. یکی از دلایلی حضور و فعالیت تروریستها، فقدان صداقت در بین کشورهاست. حوزه نوروز با تروریزم ترسناک روبرو می باشد این تهدید با همکاری صادقانه و اعتماد و همگرایی منطقه ای امکان پذیر می باشد. همین.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد