نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

پذیرایی مهمان از سوی طالبان

پذیرایی مهمان از سوی طالبان

طالبان مسولیت حمله امروز را پذیرفت. در سال جدید سه حمله انتحاری در کابل و چندین عملیات مرکبار در سایر نقاط کشور داشته اند. درحمله سرینا طالبان و شبکه حقانی تبریه شد این بار مو قف حکومت معلوم نیست. ساختمان مورد حمله یک نهاد " ریشه صلح" بود که افغانها و خارجیها رفت به صفت مهمان، امد داشتند.و طالبان امروز مثل هتل سرینا از مهمانان پذیرایی کردند. تعداد تلفات معلوم نیست تنها گفته شده که پنج مهاجم و یک دختر جوان کشته و چندین بیگناه دیگر زخم بر داشته اند.

عملیات انتحاری و انفجاری مرتبط به انتخابات

  سال جدید با بیرحمانه ترین حملات همراه شد. سه حمله مرگبار در کابل در سال جدید صورت گرفت. در عملیات پیچیده سرینا گفته شد که دو گروه طالبان و شبکه حقانی در آن نقشی نداشته اند حکومت افغانستان این جنایت را که منجر به قتل نه انسان بیگناه گردید، مرتبط به سازمانهای استخباری دانست. سخنگوی ریاست امنیت ملی با صراحت گفت که در این حمله استخبارات پاکستان دست داشته است. پاکستان عملیات هتل سرینا را محکوم و هر گونه ارتباط با آن را به شدت رد کرد. عملیات امروز و حمله دو روز پیش هم در دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات را، طالبان به دوش گرفته اند و مسوولیت آن را قبول کردند. البته طالبان عملیات هتل سرینا را نیز به دوش گرفت و آقای ذبیح الله مجاهد مثل امروز طی بیانیه گفت که گروه طالبان عملیات سرینا هتل را انجام داده است.

شکی نیست که عملیات پی هم ارتباط  مستقیم به انتخابات دارد. گروهای استخباراتی و عوامل پلید آنها در داخل کشور، به شدت در تلاش هستند که جریان انتخابات را در هم بکوبد و نگذارد که انتخابات 93 در افغانستان برگزار شود. هدف از این عمل بی ثباتی در افغانستان می باشد. دوره ریاست جمهوری آقای کرزی به پایان می رسد. براساس قوانین افغانستان می با ایست در 16 حمل 93  انتخابات برگزار شود. برگزاری انتخابات به معنی صلح و ثبات سیاسی در افغانستان می باشد. دشمنان مردم افغانستان نمی خواهند در افغانستان صلح و ثبات برقرار باشد. بی ثباتی در افغانستان ساحت های زیادی را برای مانور استخباراتی فراهم می کند.

 عواملی بومی و خارجی با تبانی سعی دارد که انتخابات را دراین مقطع حساس بهم بزنند. آنها سعی دارند که آخرین تلاشهای شان را بکار بگیرند تا اختلالات شدیدی در مسیر انتخابات ایجاد نمایند. طالبان جدی ترین عنصر و فاعلی هستند که می توانند، امنیت را مختل نمایند. عوامل نفوذی و سلولهای خفته شان درحکومت، می کوشند، که انتخابات را با چالش روبر نمایند. همه عملیات در بعد سیاسی ، بر یک اصل متمرکز شده و آن ایجاد اختلال در امر انتخابات است.

 

 خطرات اصلی که انتخابات را تهدید می کند چیست؟

ولی همه آگاهان به این باور هستند که علیرغم دشمنی با انتخابات و موج بزرگی از انفجار و انتحار در کابل و جاهای دیگر، این تروریستها نستند که امر انتخابات را به چالش می کشاند. عامل و نگرانی اصلی، مساله جعل و تقلب و مراکز تخیلی و خیالی در انتخابات است که سلامت پروسه ملی را خراب می کند. حد اقل سه حوزه مهم در امر انتخابات صدمه وارد می کند یکی مراکز تخیلی و و همی. دیگری مساله کارتهای تقلبی و جعلی و سوم هم رای های نیابتی.

سلامتی انتخابات در این حوزه ها مواجه با تهدید می باشد. دراین صورت اگر حکومت به صورت جدی و بی طرفانه با مسایل برخورد نکند و مانع حوزه های تقلب نشود در این صورت، چالشهای بزرگ انتخاباتی ، پیش خواهد آمد. نگرانی اصلی مردم و نامزدان در این گونه موارد بشتر و عمیق تر دیده می شود. انتخابات برگزار شود اما نتایج آن تنها با یک دلیل مورد قبول قرار نگیرد درآن صورت چه خواهد شد. آقای قانونی یک وقت گفته بود که بشترین نگرانی ما روزهای پس از انتخابات می باشد. این حرف کاملا درست می باشد. متاسفانه باید یاد آور شد، همان گونه  که عوامل استخبارات و مزدوران شان در تلاش هستند که با ایجاد موج انفجارات، تهدیدات امنیتی به وجود آورند و لی از سوی هم نباید غافل بود که مخالفان داخل نظام و یا تیم های قدرت طلب ، قانون انتخابات را زیر پای نمایند و به عرصه های تقلب و جعل روی آورند و بخواهند نتیجه انتخابات و سلامت آن را زیر سوال ببرند.

این ها نگرانیها و دغدغه های اصلی انتخابات می باشد. مردم افغانستان بخوبی می دانند که طالبان بیش از هجده سال است که آدم می کشند و انفجارها و انتحارها، کار تازه این گروه نیست. مردم می دانند که آنها تنها وظیفه شان آدم کشتن هستند. استخبارات تا زمانی که بخواهد و مساله افغانستان با همسایه گانش حل نشود، آنها به حکم استخبارات مردم را خواهند کشت. شاید عملیات های از نوع امروز و دیروز مرتبط به موضو ع انتخابات باشد که هست ولی چندان تاثیری روی مردم افغانستان ندارد نگرانی از سوی طالبان نگرانی سطح اول در انتخابات نیست. نگرانی اصلی مساله تقلب در سه حوزه مراکز تخیلی، رای های تقلبی و رای نیابتی می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد