نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

ما رای می دهیم

ما رای می دهیم

درپی حملات پی هم تروریستها در کابل، مردم می گویند: ما نمی ترسیم. ما رای می دهیم و ما سرنوشت خود را بدست خود تعیین می کنیم. اینها جملاتی است که مردم در کنار موج حملات تبهکاران و با شنیدن صدای انفجار و انتحار، بیان داشته اند. اراده مردم بر نیت قاتلان غالب است. شما چه فکر می کنید؟ مردم در 16 حمل 93 چه خواهد کرد؟

تقابل اراده

این که مردم عزیز افغانستان در کنار اوج بیرحمی و تبهکاری تروریستها، می گویند که ما رای می دهیم. این تقابل اراده مردم و تروریستها می باشد. مردم افغانستان واقعا با حضور پررنگ خود، عزم تروریزم و قاتلان مردم افغانستان را در هم شکست. تروریستهای هدایت شده با بیرحمی تمام در سال جدید 93 به جان مردم افتادند. در هرجای که فرصت پیدا کرد مردم ما را کشتند و این کشتار حد یقفی ندارد. امروز من به هتل سرینا رفته بودم. کمیسیون سمع شکایات برنامه ای تو ضیحی پروسه انتخابات و شکایات را دایر کرده بود. مقامات کمیسیون پروسه درج شکایات از بدو کار تا پایان و نتیجه گیری از درج یک شکایت را در مورد انتخابات، توضیح می دادند. انها اصول کاری شان را در یک برنامه در اختیار نمایند گان احزاب سیاسی، نمایند گان نامزدان و رسانه ها، قرار دادند. سرینا هتلی که چند روز پیش حمله مرگباری تروریستها در آن صورت گرفت من وقتیکه وارد هتل شدم. از در وازه الیکترونیک داخل شدم از بازرس پرسیدم که تروریستها از همین در وارد هتل سرینا شدند. بازرس گفت: آری مثل شما به همین صورت موبایل و دیگر و سایل فلزی شان را روی میز و سبد گذاشته و داخل شدند و آن جنایت را مرتکب گردید. باز رس برای اولین بار کفشهای مارا مورد بازرسی قرارداد گفت تمام بد بختی را تروریستها از همین جابجای سلاح در کفش بو جود آورد.

این البته به کرات نشان داده شد که تروریستها سلاح ها و مهمات را در کفش های شان جاسازی کرده بودند و بازرسی امروز کفشهای ما به همین استدلال انجام شد ولی این روایت رسمی ما جرای جنایت تروریستها در هتل سرینا می باشد روایت های استخباراتی دیگری نیز گفته شده است. طالبان اعلام داشت که از در وازه مخصوص وارد هتل سرینا شده است. برخی هم گفته اند که تروریستها بدون سلاح وارد و بعد سلاحهای شان توسط موتر، به داخل هتل منتقل شده است و ر وایت های دیگر که اعضای هتل چند تای شان پاکستانی بودند و در روز حادثه در هتل نبودند و مقامات امنیتی هم گفته اند که یک دپلمات پاکستانی در هتل رفت آمده داشت و از هتل فیلم برداری کرده است.

حمله سرینا در نوع خود بسیار دقیق و کم سابقه بود. هدف از این همه دقت و در برنامه ریزی، اختلال شدید در امر انتخابات گفته شده است. که هست. پس از هتل سرینا سه حمله به صورت منظم در روزهای سال جدید انجام شد. دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در غرب کابل و مهمانخانه "ریشه صلح "در ناحیه کارته 3 مورد حملات بیرحمانه ای تروریستها قرار گرفت و امروز هم شاهد حملات در فاصله یک کیلو متری بالای دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات بودیم. در همین ناحیه که حملات چندین ساعت ادامه داشت. از مردم که صدای انفجار ها را می شنید، پرسیده می شد که در انتخابات 16 حمل 1393 شرکت می کنید و یانه همه مردم در اطراف عملیات نظامی تروریستها می گفتند که ما رای می دهیم ما در انتخابات شرکت می کنیم ما از تروریستتها نمی ترسیم ما سرنوشت خود را در انتخابات رقم می زنیم و ما به پای صندوقهای رای می رویم و نامزدان مورد نظر خود را انتخابات می کنیم.
 
بحثهای که در کمیسیون مستقل انتخابات طر ح شد

همان گونه که اشاره کردم در نشست اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی، مباحثی زیادی در مورد انتخابات مطرح شد آنها پروسه بررسی شکایات را طرح می کردند و در چارچوب قوانین به نحوه رسیده گی به یک شکایت اشاراتی داشتند. دربخش پرسشها هر کسی دید گاه و نظر حزب سیاسی شان را مطرح کرد و من هم دراین نشست به چند مساله به این ترتیب اشاره کردم.

اولین مساله که در سمینار طرح کردم این بود که با مراجعه به جدول انتخابات در چند ولایت این گونه نشان داده شده است که در برخی ولایات مجموع آراء که به صندوق ریخته می شود، از مجموع نفوس آن کشور زیاد تر دیده می شود این مساله حد اقل در ولایت پکتیکا ، پنجشیر و یک ولایت دیگر در جدول دیده شده است. هر صندوق ششصد رای دارد مجموع مراکز و محلات رای دهی که با رقم ششصد ضرب و جمع شود، نتیجه این می شود که مجموع آراء از تمام نفوس آن ولایت بشتر بوده است. این شکایت و چالشی است نسبت به امر انتخابات.

دومین مساله ای که مورد بحث قرار دادم این بود که در مناطق امن، مطابق با جدول برگزاری انتخابات، مراکز رای دهی و محلات و صندوقهای رای دهی به مراتب کم تر از جمعیتهای ساکن دراین و لایات می باشد. در کابل واجدین شرایط یک میلیون ششصدهزار نفر هستند ولی مراکز و محلات رای برای یک میلیون چهار صد هزار نفر در نظر گرفته شده و چیزی در حدود دو صد هزار نفر رای مردم سوخته است. و سومین انتقاد و اشکال هم این بود که در ولایات نا امن مراکز خیالی و و همی ایجاد شده در حالیکه مردم قادر به رفتن به پای صندوقهای رای نمی باشند. چهارمین و پنجمین مورد هم این بود که کارتهای تقلبی و رای نیابتی نیز از دیگر چالشهای انتخاباتی می باشد. کمیسیون سمع شکایات درحد گرفتن انتقادات و اشکالات، کار دیگری نمی تواند زیرا همه این موارد به یک نحوی مرتبط می شود به کمیسیون مستقل انتخابات.

این ها موضوعاتی است که در مسیر انتخابات 93 پیش می آید و لی مردم علیرغم همه دشواریها، ثابت کردن که در انتخابات شرکت می کنند اراده مردم قوی تر از شیطنت و غداریت تروریستها می باشد. شانزدهم حمل 93 روز حماسه حضور برای انتخابات افغانستان است. مردم دین شان را ادا می کنند و لی این که حکومت، کمیسیون و سیاست مداران ازیک سو ، و تروریستها چه می کنند این دیگر مربوط به مردم شرافتمند و شجاع ما نیست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد