نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

ﻣﺤﺸﺮ ﻣﺮﺩﻣﯽ در انتخابات 93

0 1393

ﻣﺤﺸﺮ ﻣﺮﺩﻣﯽ در انتخابات 93


همایش امروز قندهار به حمایت از تیم اصلاحات و همگرایی


ﺍﻣﺮﻭﺯ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺍﺷﺘﻢ . ﻫﻤﯿﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺧﺒﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻡ . ﺗﯿﻢ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﮕﺮﺍﯾﯽ ﮔﺮﺩ هماﯾﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺪﺭﯼ ﺩﺭ ﻭﻻﯾﺎﺕ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﻗﻨﺪﻫﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ . ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻤﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺩﺍﺷﺖ ﻭﯼ ﺩﺭ مورد ﮔﺮﺩﻫﻤﺎﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﻨﺪﻫﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ : ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﺤﺸﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﺯﮔﺮﺩ ﻫﻤﺎﯾﯽ ﺧﻮﺳﺖ ﻭ ﻗﻨﺪﻫﺎﺭ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ "ﺩﺭﺧﺸﺶ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ " ﺗﯿﻢ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻭ

ﻫﻤﮕﺮﺍﯾﯽ ﻧﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. البته هر کدام از نامزدان تلاشهای زیادی کرده اند که صحنه انتخابات را هم چنان با شکوه نگهدارند. رسانه های کشور نیز در این خصوص حقیقتا کار بزرگی را انجام داده اند. آزمون بزرگ ملی را درپیش رو داریم. شانزدهم حمل 93 روز تاریخی برای مردم افغانستان است.

کارهای که نباید در انتخابات صورت بگیرد

فاز تبلیغاتی انتخابات به خوبی انجام شده است. نامزدان هر دو حوزه انتخابات شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری،با شور و شوق کم نظیری وارد عرصه انتخابات گردید. مردم دراین خصوص سنگ تمام گذاشت. هیچ شهری و لایتی را ندیدیم که مردم از نامزدان استقبال نکرده باشند. مردم در سخت ترین شرایط با همه شوق و علاقه به میدان آمدند و با صدای بلند اعلام داشتند که ما نمی ترسیم و در انتخابات شرکت می کنیم. نمایشهای بزرگ مردمی نشان می دهند که مردم با عزم راسخ در انتخابات 93 شرکت می کنند.

درکنار مشارکت بی نظیر مردم، ظاهرا نشان داده شده که میکانیزمهای اجرایی انتخابات از مردم تاحدی، پس مانده اند و نتوانسته که دو شادوش مردم حرکت نمایند دو و سه روز به پایان مبارزات انتخاباتی مانده و لی می بینیم که مردم ساعتها منتظر گرفتن کارت رای دهی در صف مراکز ثبت نام برای گرفتن کارت استاده اند این واقعا ظلمی است به مردم کمیسیونها با و جود اینکه امکانات و تسهیلات لازم را در اختیارداشت ولی نتوانسته است به درستی و ظایف و مکلفیتهای شان را برای توزیع کارت رای دهی انجام دهد. حق تعداد زیادی از مردم ضایع می شود.

گذشته از مساله نارسایی در توزیع کارت برای و ا جدین شرایط، اشکال دیگری که به کمسیون مستقل انتخابات وارد شده و آن این است که در ولایت صد در صد امن، مراکز و محلات رای دهی را تقلیل داده است. در تحلیل دیروز به این نکته اشاره کردم که در کابل جمعیت نزدیک به پنج میلیون نفر را داریم، از این همه جمعیت یک میلیون ششصد هزار نفر، واجد شرایط دانسته شده است. اما برگه های که برای کابل در محلات و مراکز در نظر گرفته شده است چیزی در حدود یک میلیون چهارصد هزار نفر می باشد. حال با این وضع حق دو صد هزار انسان واجد شرایط تضییع شده اند این اشکال برمی گردد به کمیسیون مستقل انتخابات. ولایات و حوزه های سبز امنیتی نیز با چنین اشکالاتی روبرو می باشد.

این ها مسایلی است که باید حل شود ولی وقت و فرصت زمانی لازم را نداریم و درطی همین دو سه روز اگر حل نماید کاری درستی کرده ولی خیلی بعید به نظر می رسد که کاری که باید در ماه های گذشته انجام می شد حال آن را درظرف یکی دو سه حل نماید.

نامزدان هم به صورت عام با تفاوتهای مورد انتقاد قرارگرفته است ولی به صورت مشخص نامزدانی مورد پرسش می باشند که نزدیک به حکومت هستند. پرسش این است که این دسته از نامزدان با رای مخدوش و مشکوک از حوزه های ناامن رای می گیرند. مراکز تخیلی یگانه اصطلاح مناسبی است که دراین خصوص بکار گرفته شده است. مناطق که امنیت ندارد، در آن مناطق چند کار خطرناکی صورت می گیرد که نباید بگیرد.

اولین مساله این است که مراکز تخیلی ایجاد می شود. مراکز و همی، منبع اساسی و مهمی جعل و تقلب می باشد. در مناطق و حوزه های فاقد امنیت کارتهای تقلبی مورد استفاده قرارمی گیرد. زیرا دراین مناطق مردم به دلیل نا امنی نمی توانند به پای صندوقهای رای حاضر شوند. بجای مردم رای های فاقد صاحب و مالک به صندوق انداخته می شود و این کاری بسیار خطر ناکی است. کار ی سومی که در این مناطق و حوزه های نا امن انجام می شود و آن این است که رای نیابتی به صندوق ها انداخته می شود. مردان به نیابت از زنان رای می دهند. این ها کارهای است که احتمالا در مناطق و حوزه های نا امن، انجام می شود که نباید انجام شود.

حضور مردم در انتخابات آزمونی برای اقتدار نامزدان.

یگانه امیدی که در برگزاری انتخابات شفاف و منصفانه، متصور می باشد و آن این است که مردم در انتخابات شرکت نمایند. این مساله برمی گردد به فعالیت نامزدان. نامزدان دراین روزهای انتخابات حقیقتا کار های کمپین انتخاباتی شان را به بهترین صورت به پیش برده اند و این مایه سربلندی و افتخار ملت افغانستان می باشد که مردم و نامزدان علیرغم شرایط دشوار، به درستی به کارهای شان ادامه داده اند. گردهمایی امروز مردم قندهار واقعا حیرت انگیز و غیر قابل باور بود. مردم قند هار با و جود اینکه چندین نامزد انتخاباتی در آنجا حضور یافتند و کارهای شان را انجام دادند اما امروز که تیم اصلاحات و همگرایی در شهر قند هار برنامه مبارزات انتخاباتی داشت، استقبال مردم حیرت انگیز بود. اجتماع بی نظیر مردم، نشانه ای از اقتدار و ظرفیت تیم اصلاحات و همگرایی است. البته دیگران هم انرژی شان را خرج کردند و لی به صورت متفاوت گرد همایی شان را برگزارکردند.

محشری از مردم در میدان برای گوش دادن به سخنان داکترعبدالله عبدالله و معاونان شان، جمع شدند. تصاویر، حضور بسیار پرشور مردم را نشان می داد گفته شده که چنین گرد همایی موفق را تنها تیم اصلاحات و همگرایی برپا کرده اند. البته این اقدام به معنی کتمان زحمات و گرد همایی دیگر نامزدان نیست. آنها هم توانستند گرد هماییهای مهمی را در قندهار هلمند و دیگر شهرها داشته باشند. بحث برسر تفاوت گرد هماییها است همایش امروز مردم در استقبال از تیم اصلاحات و همگرایی، فوق العاده و درخشش  کم نظیری داشت دیگر نامزدان نتوانستند چنین گردهمایی را برگزار نمایند. تیم اصلاحات و همگرایی در کابل ، جلال آباد، مزار شریف و قندهار گرد هماییهای استثنایی داشت. این گونه تجمعات فوق العاده سبب می گردد که مردم به پای صندوق های رای حاضر شوند و شرایط و زمینه های تو طئه و جعل را از بین ببرد. حضور مردم اصلی ترین عامل شفافیت و بهم زدن توطئه دشمنان مردم افغانستان خواهد بود. تیم اصلاحات و همگرایی در هرات و با میان دایکندی نیز برنامه های گسترده ای در نظر گرفته است. آگاهان امور انتخابات از همین حالا پیش بینی می کند که تیم در هرات بامیان و دایکندی و جاغوری، نیز موفق است و بالاترین گردهمایی قابل قدری را بر پا خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد