نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

پیروزی و شکست مستدل

پیروزی و شکست مستدل

انتخابات 93 با موفقیت و مشارکت کم نظیر مردم در شانزدهم حمل برگزارشد. حال مراجع موظف درحال جمع آوری آرای مردم از محلات و مراکز به مرکز ملی آمار می باشند. دو کار متوالی انجام می شود، صندوقها ازمراکز متوسط به طرف مرکز اصلی و ملی درحال انتقال است. اصولا همانگونه که در نوشته قبلی اشاره شد، سه مرحله برای شمارش و بررسی آرای مردم در نظر، گرفته شده محلات، مراکز ولایتی و میانه و مرکز آمار ملی . شیوه های کاری، برای شمارش آراء به لحاظ تخنیک و سیستم درست است. ولی این سیستم نمی تواند مانع جعل و تقلب شود. تقلب در این سیستم از سوی ماموران کمیسیون پس از انجام انتخابات، امکان دارد. یگانه چاره و راه حل این گونه در نظر گرفته شده است که سیستم نظارت ملی باید جدی باشد. در هر سه حوزه محلات، مراکز ولایتی و مرکز ملی، در شمارش آراء، حضور نمایند گان برای نظارت و حفاظت از رای مردم، الزامی و ضروری پنداشته می شود.

درحال حاضر همه نامزدان، آمار از محلات رای دهی دارند و آن را به ستاد های شان گزارش می دهند. ارسال این گونه آمارها از محلات باعث سر درگمی زیادی شده است. برخی از نامزدان با اتکا به همان آمار محلات، از وقت پیروزی شان رادر روزنامه ها و صفحات اجتماعی شان، اعلام کرده اند و از هول حلیم خود را به دیگ انداخته و پیروزی شان را اعلام داشته اند این پیروزی ، وهمی است و استدلالی در آن نیست. همه نامزدان با گزارش از محلات تو سط ناظران شان، آمار را دارند. اتکاء به آمار از محلات درصورتی قرین به واقعیت می تواند باشد که نحوه گزارش دهی آن متشتت و پراکنده نباشد. هر ولایت مسوول معتبر و آگاه آن، آراء تمامی محلات را که صورت جلسه آن تو سط ناظران شان امضا شده است را ، دسته بندی کرده به ستاد های مرکزی شان ارسال کرده باشند، دراین صورت می توان گفت کاری نسبتا درستی صورت گرفته است و هماهنگی بین آمار نامزدان و آمار کمیسیون مستقل انتخابات، بوجود آمده است.تیم اصلاحات و همگرایی همین کار را کرده است. تیم بسیار کوشش کرده که از ورود ارقام متشتت در دیتابس شان جلو گیری صورت بگیرد. آمار که منتقل شده معبتر با امضای و تایید سر ناظر و مسوول ستاد ولایتی، می باشد. به همین دلیل است که سخنگویان تیم با اطمینان خاطر از نتیجه انتخابات سخن گفته و می گویند.

شیوه های کاری تیم ها در مورد جمع آوری آمار و اعلام پیروزی قبل از وقت

در سه حوزه محلات، مراکز، و مرکز آمار ملی، همه نامزدان، ناظر دارند. درحال حاضر آماریکه نامزدان منتشرکرده و خود را به یک نحوی پیروز میدان انتخابات 93 اعلام داشته اند، دقیقا مرجع آن برمی گردد به همان حوزه محلات و یا صندوقهای رای دهی. در هرسایت ، ناظران احزاب ، نامزدان  و مشاهدان از جامعه مدنی، حضور دارند بر اساس قوانین انتخابات، هر سایت در خود محل با حضور ناظران، حساب می شود و بعد صورت جلسه آرای ریخته شده به صندوق را، همه امضا می کنند. مجموع محلات بالای 21 هزار در نظر گرفته شده و حالا در هر یک از این صندوقها، ده ها ناظر، حضور داشته و باید صورت جلسه آرا صندوق را امضا کرده باشند. از 21 هزار محل، گزارشهای ناظران به صورت متشتت، واریز شده و این مساله سبب سر در گمی ستاد های مرکزی نامزدان شده است. برخی از نامزدان هیچ دلیلی برای پیروزی شان ندارند و یگانه مرجع شان همین گزارشهای ناظران شان می باشند.

ناظران شان به صورت پراکنده گزارش داده و در برخی موارد ناظران یک نامزد هم به گونه متفاوت و متناقض به ستادهای مرکزی شان خبرداده اند. تیم اصلاحات و همگرایی همین مشکل را داشت ولی به سرعت جلو این پراکندگی را گرفت و از هر ولایت و یا مراکز متوسط، سر ناظر را موظف ساخت که تمامی گزارشهای ناظران را از محلات جمع آوری نماید و سپس آن گزارشها را توحید و یک دست کند و با مهر امضا به صورت رسمی به ستاد مرکزی، ارسال نماید. این نوع تدبیر، سبب گردیده که تاحدی زیادی آمارهای ارسالی به ستاد مرکزی، از نظم و اعتبار بشتری برخوردار باشد. استراتژی این است که این آمار، "آن لاین" نشود، درست کاریکه ظاهرا تیم اشرف غنی کرده است. آنها آمار ناظران شان را از محلات رای دهی،" آن لاین" کرده اند و هر لحظه به مردم می گویند که ما بین 53 تا 70 درصد، رای آورده ایم. درحالیکه این گونه اعلانات هرچه باشد اما پیروزی مستند، گفته نمی شود.

مساله اصلی در استراتژی ما این است که این آمار را داشته باشیم، این آمار همراه با اسناد دیگری که دال مرکزی، تقلبات است را به صورت مقایسه با آمار مرکزی ، هماهنگ ساخته شود. آمار مرکزی در  اختیار کمیسیون مستقل انتخابات است. این کمیسیون موظف است که به صورت رسمی تا 4 ثور نتایج مقدماتی را اعلام نماید وبا بررسی شکایات ورسیدگی به آن، نتایج قطعی را در 24 ثور به اطلاع مردم برساند در 24 ماه ثور 93 معلوم می شود که کی در دور اول انتخابات برنده شده و دیگر اینکه اگر برنده ای نداشته باشد. انتخابات را به دور دوم، اعلام می کند براساس قوانین تا دو هفته دیگر، انتخابات بین دو نامزد اصلی برگزارمی شود.

شیوه کاری نامزدان برای اعلام آمار، با دو خصوصیت باید همراه باشد یکی دقت و توحید آمار محلات و دیگری مقایسه آن با آمار که ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام می شود. با این دو ویژه گی می توان به تقلبات و تخلفات انتخاباتی برخورد کرد. قطعا در انتخابات 93 اعتراضات و انتقادات زیادی روی هم شده است. تاحالا بالای دو هزار شکایت به کمیسیون سمع شکایات، رسیده است این شکایت های مردم و شکایت نامزدان می باشد.

قبول  نتایج مستند و مستدل انتخابات 1393

این مساله برای کشورهای که انتخابات و نتایج آن نهادینه نشده، و اعلام نتایج انتخابات، شوکهای زیادی را وارد می کند. ولی نامزدان باید دموکراسی را تمرین نمایند و دو کار اساسی را در نظرگرفته باشند یکی مانع و جلو گیری از تقلب و دیگری قبول نتایج مستند. شکست و پیروزی مستند را همه بایدقبول نمایند. البته نامزدان باید حق داشته باشند که نسبت به کار کمیسیون مستقل انتخابات، بد بینانه، برخورد نمایند. زیرا این کمیسیون به وعده های که به مردم داده بود، به درستی عمل نکرد و در روز رای دهی با کمبود اوراق، درحق مردم ظلم و حق مردم را ضایع کرد . کمبود برگه های رای دهی انکار ناپذیر و غیر قابل تو جیه شده همه دنیا با استناد به اظهارات مردم و گزارشهای مستند، ثابت کرده که کمیسیون برای مردم، اوراق لازم را منتقل نکرده و حق مردم را سوزانده است.

نکته دیگری که خیلی مهم است وآن شکایات مستند از تقلبات ودخالتهای ماموران کمیسیون و مامورین حکومتی است. گزارشهای زیادی و جود دارد که چنین تقلباتی صورت گرفته است. این گزارشها باید مستند سازی شود که شده است. انتخابات 93 علیرغم نواقص و عیوب خود ، نسبت به انتخابات 88، خوب برگزار شده است. مشارکت مردم دراین انتخابات، فو العاده و بی نظیر،خوانده شده است. مشارکت مردم در فصل سرما و باران همراه با تهدیدات امنیتی، حیرت انگیز بوده است و همه دنیا را به تحسین و تمجید وا داشته اند. همه قراین این را نشان می دهد که مردم و افکار عمومی نمی گذارد که نتیجه انتخابات، به بیراهه کشیده شود. دنیا مشارکت مردم و انتخابات 16 حمل را پذیرفته اند، دیگر ظاهرا شکی نمانده که نتیجه آن را هم قبول می کند. به همین دلیل است که گفته می شود انتخابات به دور دوم، کشانده نمی شود و در همان دور اول، نتایج آن را به رسمیت می شناسند وقتی که جامعه جهانی نتیجه انتخابات را به رسمیت بشناسد، حکومت منتخب پایه های مشروعیت ملی و بین المللی را بدست آورده است و حکومت پس از سال 2014 قوی ترین حکومت مشروع و منتخب در تاریخ سیاسی افغانستان می شود. جامعه جهانی از همین حالا نحوه مناسبات تازه شان را با رییس جمهور منتخب، هماهنگ و برنامه ریزی می کند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد