نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

چشم انداز انتخابات 93 با اولین اعلام نتایج

چشم انداز انتخابات 93 با اولین اعلام نتایج

اعلام نتایج قسمی انتخابات 93 اعلام شد. دراین اعلام ده درصدی، از میان هشت نامزد که وارد مبارزات انتخاباتی گردیده بود، داکتر عبدالله عبدالله با گرفتن 41 اعشاریه 9 درصد، در صدر قرار گرفت. نفردوم آقای اشرف غنی احمد زی است که با گرفتن 37 اعشاریه  درصد اراء، درمرحله دوم استاده است. بقیه نامزدان داکتر زلمی رسول و استاد سیاف هرکدام با فاصله های زیادی در جایگاه بعدی نشسته اند. مجموع ده در صد اراء اعلام شده از 26 ولایت می باشد. و 8 ولایت شامل این ده درصد نمی شود. آراء هشت ولایت تا به حال وارد سیستم و دیتابیس کمیسیون مستقل انتخابات نشده است. مراجعه به سایت کمیسیون نشان می دهد که هشت ولایت شامل ده درصد آمار اعلام شده نمی باشد. جالب است که ازجناب اشرف غنی احمد زی گرفته تا مسول سیاسی شبکه طلوع و مسولان رادیو آزادی از دیشب تا بحال به صورت مکرر دچار این غلط فهمی شده که این ده درصد اراء این نتیجه را می دهد که کل جمعیت اشتراک کننده در انتخابات 1393 باید پنج میلیون باشد. آنها به این اشتباه بزرگ گرفتارشده که کمیسیون مستقل انتخابات را به یک نحوی مورد پرسش قرار دهد که چرا گفته است که مجموع آراء ریخته شده به صندوق بالای هفت میلیون می باشد. این ده درصدی، بیش از پنج میلیون را نشان نمی دهد.

اشکال کار در کجا است؟ و چرا این دسته دچار اشتباه شده اند؟. درشرایط حساس توام با هیجانات، آدم گاهی دچار این اشتباهات می شود. داکتر صاحب اشرف غنی، مسولان درجه اول رسانه های که برشمردم، به این نکته توجه نکرده اند که ده درصد از 26 ولایت، شامل اعلام کمیسیون می شود. آراء 8 ولایت تا هنوز وارد سیستم محاسبه نشده است. آراء هشت ولایت باقی مانده، همان حرف کمیسیون را تایید می کند که مجموع آراء ریخته شده به صندوقهای رای، همان هفت میلیون باید باشد. ازاین اشتباه و سرگیجی که بگذریم.دیروز شش نامزد معترض نشست خبری داشتند و نسبت به انتخابات 16 حمل 93 اعتراضات شدیدی داشتند. دلایلی اعتراضات این نامزدان درچیست؟

دلایل اعتراض شش نامزد به انتخابات 16 حمل 93

همانگونه که می دانیم از یازده نامزد ریاست جمهوری، تنها هشت کاندید،وارد معرکه انتخابات سال 93 شدند و سه نامزد در وسط راه ، انصراف شان را اعلام داشتند. حال که انتخابات برگزارشد، و نتایج ده درصد آراء توسط کمیسیون نیز اعلام گردید، نامزدان هرکدام نسبت به نتایج ده درصدی، دیدگاه های شان را بیان کرده اند. داکترعبدالله عبدالله که نامزد پیشتاز، این دوره می باشد و در اعلام نتایج ده درصدی، 41 اعشاریه 9 در صد آراء را بدست آورد، با کمی احتیاط ، سخن از پیروزی شان را در دوراول مطرح کرده و دیدگاه شان را با رسانه ها درمیان گذاشت. وی ضمن تاکید و تذکر به کمیسیونهای انتخابات و شکایات مبنی بر بی طرفی شان از اعلام نتایج ده درصدی شنبه گذشته، استقبال و گفته است که آقای اشرف غنی احمدی زی می تواند، در حکومت آینده، جایگاه اپوزیسیون متعهد را داشته باشد. این خبر که آقای اشرف غنی نقش اپوزیسیون متعهد را داشته باشد به این معنا است که تیم اصلاحات و همگرایی برنده انتخابات 93 شده است. آقای اشرف غنی هم ضمن تقدیراز رییس جمهورکرزی که درانتخابات بی طرفی خودرا حذف کرده است نیز ازنتایج اعلام شده، استقبال کرده است. وی مثل همیشه گفته است که برنده انتخابات می باشد اما در اظهارنظری که بعد از اعلام نتایج داشت، برای  اولین بار به این مساله اشاره داشت که پیش داوری درمورد نتایج انتخابات نباید شود و اعلام نتایج از وظایف و صلاحیتهای کمیسیون مستقل انتخابات می باشد.

دراوکنش به رویدادهای انتخاباتی 16 حمل 93 سایر نامزدان که رای شان درحد بسیار زیادی، تقلیل یافته، نیز واکنش نشان داده اند. درنشست که درمنزل استاد سیاف داشتند، آنها گفته اند که نتایج انتخابات 16 حمل 93 را قبول ندارند. یگانه دلیل شان این است که ماموران کمیسیونها و مقامات حکومتی در امر انتخابات مداخله کرده اند. آنها میزان تقلب را درحدی جدی و گسترده اعلام کرده اند که نتیجه انتخابات را، خدشه دار می داند. شایعات وجود دارد که آقای گل آغا شیرزوی گفته است که ما نتیجه انتخابات 93 را قبول نداریم اداره موقت برای شش ماه تشکیل شود و بعد ازشش ماه، انتخابات از نو برگزارشود. وی این مساله را نیز درمورد خود ش گفته است که به وی "خیانت ملی" صورت گرفته است.البته انتقادات و اعتراضات نامزدان ششگانه آقایان زلمی رسول، استاد سیاف، گل آغا شیرزوی، قطب الدین هلال جناب سلطان زوی و آقای امین ارسلا، در اصل درست است ولی اینکه در این موقف خود را نشانده و سخن از ابطال رای را طرح نماید، اصلا و ابدا کاری درستی نیست. آراء مردم قابل ابطال نیست و مردم در 16 حمل انتخابات حیرت انگیزی داشتند و حماسه آفریدند بنابراین کسی حق ندارد از قبل رای مردم را از پیش خود، باطل اعلام نماید. اراء سیاه وسفید مالک وبی مالک درست و نادرست باید ازهم تفکیک شود این همان جریان حق و باطل است. حق و باطل باید ازهم تفکیک شود این منطق درست است.

اتفاق نظر شش نامز معترض نسبت به رای داکترعبدالله عبدالله

این هم از عجایب انتخابات 93 می باشد. شش نامزد که نام گرفته شد، همه شان دراین مورد اتفاق نظر دارند و آن اینکه پیشتازی داکترعبدالله مورد تایید شان می باشند اما عمده ترین اعتراضات آنها نسبت به پیشتازی اشرف غنی احمدزی هستند آنها این مساله را کتمان نکرده اند که صندوقهای اشرف غنی احمد زی با جعل و تقلب پرشده است درمواردی رای شان را به آتش کشیده و صندوقها را تخلیه و به جای آن رای نامزد دیگر، داخل صندوق شده است. نامزدان معترض نسبت به هردو مقام در  کمیسیون، مشکوک و به شدت بد بین می باشند. نمایندگان آنها در رسانه ها اعلام می کنند که آقای سعادت رییس کمیسیون سمع شکایات، برخلاف ما رفتار دارد. سخنگوی استاد سیاف در گفتگو رسانه ای از سخنگوی کمیسیون سمع شکایات به همین پرسش و مساله اشاره داشت وی آقای سعادت را مخالف تیم خود اعلام داشت. برخی از نامزدان هم نسبت به آقای ضیاءالحق امر خیل، به شدت معترض هستند ومی گویند که وی در جریان انتخابات هرگز بی طرف نیست و به حمایت از آقای اشرف غنی، کارهای کمیسیون را سازماندهی و برنامه ریزی می کند. امری که هردو مقام به هیچ وجه قبول ندارند. آقایان سعادت و امرخیل تاکید بر بی طرفی و اجرای مقررات در امر انتخابات را دارند و می گویند که به وظایف خود عمل می کنند و از هیچ نامزدی حمایت نمی کنند. شش نامزد معترض به دو مساله وحدت نظر دارند یکی به پیشتازی داکترعبدالله و دیگر به محکومیت مقامات و مدیریت کمیسیونها.

ناگفته نماند که اظهارات مقامات کمیسیون هم با شبهات و اشکالاتی همراه بوده است. آنها در اعلام نتایج انتخابات 7 ساعت در پشت درهای بسته جلسات معنی داری داشتند و موفق نشد که در روز معین مطابق با جدول زمانی که داشت، نتایج انتخابات را اعلام نمایند. دیدگاه متفاوت آنها هم در بیان مطالب و دیدگاه شان درمورد انتخابات انکار نا پذیر بوده است. آقای نورستانی به گونه ای در رسانه ظاهرشده و گفته است که تقلب در انتخابات در حدی نیست که نتیجه انتخابات را خدشه دار نماید اما آقای سعادت از تقلبات گسترده درحدی که ممکن است به نتیجه انتخابات صدمه وارد نماید را طرح کرده است. وی همیشه تاکید دارد که صندوقهای که برگه های شان زود تمام شده باید، بررسی شود و بدون اینکه یک برگ از شکایات را بررسی کرده باشد ،گفته است تقلبات انتخاباتی گسترده است و اگراین تخلفات بررسی نشود، مشروعیت انتخابات زیرسوال می رود. اظهارات سخنگوی کمیسیون سمع شکایات با رییس این کمیسیون هم بگونه متفاوت اعلام شده است. آقای محسنی می گوید: تقلب است ولی نه درحدی که نتیجه انتخابات را صدمه بزند.

نامزدان و مردم این گونه اظهار نظرهارا همیشه می خوانند و می بینند و گفته های متفاوت مقامات، تاحدی ایجاد شبهه می کند و اینکه آنها خیلی دیر و برخلاف قول قرارهای شان ، نتایج را اعلام کرده اند، افکار عمومی و قناعت نامزدان را نگرفته اند. شش نامزد معترض همان گونه که  اشاره کردم نسبت به کارکردهای کمیسیون ها به شدت معترض می باشند تقریبا به این مساله توافق دارند که کارهای هردو کمیسیون بی طرفانه نیست. نامزدان همان گونه که اشاره کردم به این دو مساله متحدالقول می باشند. پیشتازی داکترعبدالله عبدالله و جانب داری کمیسیونها. امروز شنیده شد که آقای زلمی رسول با رسانه ها گفته است که برنده انتخابات 93 نمی باشد و به یک نحوی شکست خودرا قبول کرده است. دراین صورت تنها دو نامزد هستند که با هم رقابت دارند. داکترعبدالله عبدالله با خبرگزاریها گفته است که آقای اشرف غنی درحکومتش می تواند، اپوزیسیون متعهد باشد. آقای غنی هم مدعی است که باشمارش کامل آراء، برنده انتخابات می باشد.                 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد