نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بحث انتخابات 93 در گفتگوی 40 دقیقه ای با محمد ناطقی دپلمات و کارشناس مسایل سیاسی.

بحث انتخابات 93 در گفتگوی 40 دقیقه ای با محمد ناطقی دپلمات و کارشناس مسایل سیاسی.

 بخش اول:

خبرنگار تلویزیون آریانا نیوز دریک میز گردی سیاسی سوالات شان را با مهمانان طرح کرد و دراین بحث به پرسشهای مهم خبرنگار آریانا پاسخ داده شد. لازم  به ذکر است که گفتگوی شفاهی تلویزیونی به دلیل اهمیت محتوای آن به صورت پرسش و پاسخ در دو بخش خدمت خوانندگان تقدیم می شود.

 بخش اول

خبرنگار آریان: انتخابات به چه مرحله ای رسیده است و تحلیل شما از رویدادهای انتخاباتی چیست؟

محمد ناطقی : انتخابات 93 به چه مرحله ای رسیده است؟ این پرسش مهمی است  ما دراین گفتگو می خواهم به چند و چون این پرسش اشاراتی داشته باشم. البته دراین چند روز گفتگوهای رسانه ای زیادی در مور انتخابات داشتم حال لازم است به بخشهای از این گفتگو ها اشاره ای داشته باشم . این پرسش باید به یک نحوی جواب داده شود که سرنوشت انتخابات 93 به کجا رسیده است؟  و آخر آن چه خواهد شد؟ دور مقدماتی انتخابات در چهار فاز اعلام شد. و بعد تمامی مسایل انتخابات در قالب طرح اشکالات و شکایات ازسوی تیم های انتخاباتی،  وارد کمیسیون سمع شکایات شد. درحال حاضر مرجع تصمیم گیری در مورد انتخابات 93 دو کمیسیون می باشد. کمیسیون با دو چالش روبرو شده است یکی پاسخ دادن به مجموعه شکایات که از سوی تیم ها وارد شده است و دیگری اشکالات که خود کمیسیون مستقل انتخابات در جریان عملیات اجرایی انتخابات مرتکب شده است.

انواع شکایات:

نوع شکایت های طرح شده در کمیسیون به چند کته گوری تقسیم شده است دسته اول برمی گردد به شکایت تیم ها از هم دیگر به این معنا که تیم ها شکایاتی از هم دیگر را در کمیسیون سمع شکایات برده اند. تیم اصلاحات شکایاتی زیادی از تقلبات که در تیم تحول و تداوم صورت گرفته است را دسته بندی کرده و به کمیسیون سمع شکایات داده است. عمده ترین شکایات تیم اصلاحات و همگرایی به کمیسیو ن سمع شکایات در مورد تقلبات و تخلفاتی است که ازسوی این تیم در ولایات شرقی و جنوبی صورت گرفته است. و همین گونه تیم تحول و تداوم شکایاتی را در مورد و علیه تیم اصلاحات به کمیسیون سمع شکایات تحویل داده اند. دسته دوم از شکایات مرتبط است به کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در سراسر کشور این دسته از شکایات بسیار گسترده است. انواع شکایات علیه کمیسیون وکارمندانش هم در ولایات و هم درمرکز، به کمیسیون سمع شکایات درج  شده است. نوع سوم از شکایات به این صورت است که از خود کمیسیون سمع شکایت نیز شکایت صورت گرفته است که چرا آراء مردم را ابطال کرده است و مستندات ابطال رای مردم  در مورد 525 مرکز و محل چه بوده است؟ و رای مردم هرات چرا باطل شد؟ و چرا کمیسیون برای خود در 29 حمل 93 طر ز العمل ساخته است؟ درحالیکه در قانون آمده که 90 روز پیش از انتخابات  باید کمیسیونها طرز العملهایش  ساخته و تصویب شده باشد. نوع چهارم از شکایات هم این است که کمیسیونها هم نسبت به کار کرد های هم دیگر، اعتراض و انتقاد دارند البته این دسته از شکایات به صورت شفاهی در رسانه ها طرح شده است و ظاهرا اینکه کمیسیونی علیه کمیسیون دیگر اعتراضات کتبی داشته باشد را کسی ندیده است ولی در رسانه های جمعی  سخنگویان دو کمیسیون به گونه صریح و روشن  نسبت به کار کرد های هم دیگر اعتراض داشته اند. البته شکایات های از مامورین حکومت نیز طرح شده است که درمقایسه با طرح شکایات علیه کمیسیون اندک می باشد. وضعیت انتخابات درعرصه شکایات انتخاباتی به اینجا کشیده است. حال به هریک از این شکایات به صورت مجزای پرداخته می شود.

خبرنگار: تشکر شما به نکات بسیار مهمی اشاره کردید حد اقل چندین نوع شکایت از سوی جهت های مختلف در کمیسیون سمع شکایات برای بررسی ثبت شده است؟ می شود جزئیات و نوع شکایت های که به کمیسیون مستقل انتخابات وارد شده است را برای ما بیان نمایید؟

محمد ناطقی : البته دراین گفتگو اگر فرصت داشته باشم به همه شکایات از سوی جهت های مختلف که در کمیسیون درج شده است را تو ضیح خواهیم داد ابتداء اجازه دهید شکایات که علیه کارکردهای خود کمیسیون مستقل انتخابات شده است را برای خوانند گان توضیح دهم :

الف – شکایت از کمیسیون مستقل انتخابات :

طرح شکایت علیه کمیسیون به دو گونه می تواند باشد اول اینکه تیم های انتخاباتی با مراجعه به اسناد خود و مدارک ناظرین شان که ثبت دیبابیس شان شده ، حال با داشتن این اسناد به کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات شکایت صورت گرفته است.البته مدارک و اسناد تیم ها مهم و فو ق العاده در طرح شکایات می باشد. امان نوع دوم شکایات که اهمیت فوق العاده دارد همان تناقضات و تفاوتهای استخراج شده از سایت خود کمیسیون هست. یکی از متخصصین تیم اصلاحات و همگرایی در بخش آی تی می گفت: ما موفق شده ایم تمامی بیست یک هزار اوراق نتیجه را از سایت کمیسیون مستقل انتخابات بیرون نماییم و آنها را که منتشر شده اسکن کرده ایم. من پرسیدم هدف از این کار سنگین چه بود؟ وی می گفت: این اوراق به لحاظ تاریخی  اهمیت زیادی دارد کمیسیون کارهایش باید به گونه مستقلانه در چهارچوب قوانین صورت می گرفت آنها باید به وظایف خطیرتاریخی شان پی ببرند و به دقت و صداقت کارهای شان را انجام داده باشند. از وی پرسیده شد که حال چه اشکالات عمده ای را پیدا کرده اید؟ و چه تناقضات در اوراق دیده می شود؟. وی توضیحات مفصلی در مورد تناقضات اوراق نتیجه ای که درسایت رسمی کمیسیون گذاشته شده است را بلحاظ فنی تشریح می کرد تو ضیحات وی قانع کننده بود . سخنگویان هردو تیم هم به این تناقضات اشاراتی در رسانه های کشور را داشته اند. پرسش اساسی هم این است که  هدف و استراتژی از دست کاریهای و تصرفات چه بوده است؟ این مساله را تو ضیح می دهیم ابتداء انواع  تناقضات در برگه های نتیجه را که اصلاحا به  ان" رذل شیت" هم گفته می شود را توضیح می دهم.

اولین شکایت این است که بین اوراق نتیجه در سایت با جدول عددی که در کنار فورمه نتیجه گذاشته از هم متفاوت دیده می شود. دومین اشکال و تفاوت هم این گونه است که بین اوراق گذاشته شده در سایت و ارواق ناظرین تیم ها ، تفاوتهای زیادی دیده می شود. به وضوح به نفع نامزدان و یا نامزد مورد نظر دست کاری صورت گرفته است. سومین اشکال هم این است که اوراق نتیجه گذاشته شده در سایت در موارد زیادی دست خورده گی دارد اعداد بالا و پایین به نفع نامزدی شده است. چهارمین اشکال و شکایت هم این می تواند باشد که اوراق غیراستاندارد درسیستم شمارش انداخته شده است. جدول های دست کشی شده و برگه های غیرمعیاری و غیراستاندارد  درصندوقها انداخته شده و وارد شمارش شده است. پنجمین مورد شکایت هم این است که اوراق نتیجه ای داخل سیستم شمارش شده که آنها فاقد مهر و امضا می باشد و چندین نمونه های ازاین دست که مورد اشکال اعتراض و شکایت می تواند قرار بگیرد را درسایت رسمی کمیسیون مستقل انتخابات شاهد هستیم.

خبر نگار : با این تو ضیحاتی که داده اید و این مسایل تماما جنبه های فنی و تخنیکی دارد ، حال این پرسش مطرح می شود که چرا وبه چه دلیلی این کار صورت گرفته است و انگیزه های این تصرفات و دست کاری چه می تواند باشد؟

محمد ناطقی : راستی این  پرسش اساسی  است که چرا چنین شده ؟ و چه دلایلی دراین اختلافات و تناقضات و جود داشته است؟. و نتیجه حاصله از آن چه می تواند باشد؟. سخنگویان و تحلیل گران هردو تیم این گونه اشکالات و شکایتها را نسبت به کمیسیون دارند و می پذیرند اما در نتیجه گیری از مجموع این همه روایت ها، اختلافات شدیدی دارند. تیم اصلاحات و همگرایی مدعی است که دراین تفاوتها و تناقضات چیزی در حدود نیم رای  شان گم شده است. آنها مدعی هستند که مامورین ومسولین کمیسیون مستقل انتخابات به دلایلی سیاسی چنین کاری را کرده اند. گذشته از اینکه نیم میلیون رای شان در اثر دست کاریهای گسترده از بین رفته است یک ادعای دیگری نیز طرح کرده و آن این است که به همین سطح رای برای اشرف غنی ساخته و پرداخته شده است. امروز کسی نوشته بود، آراء داکتر عبدالله به نفع اشرف غنی درواقع " غنی سازی" شده است. بنابراین چیزی در حدود یک میلیون رای درانتخابات 93 تا بحال جابجا شده است و این تقلب مهندسی شده  تا بحال در مورد انتخابات 93  بوده است .

پرسش اساسی این است که چرا چنین کاری صورت گرفته است و دلایلی  آن چه بوده است دراین جا چند ادعای متفاوت ازسوی نامزدان طرح شده است اولین ادعا این است که کمیسیون مستقل انتخابات با انگیزه سیاسی که انتخابات به دور دو برود این کار را انجام داده است. این حرف ازسوی تیم اصلاحات مطرح شده است آنها این گونه براورد دارند که تیم اصلاحات در مرحله اول انتخابات برنده بود ولی این سیاست و دلایلی سیاسی عمدا وضعیت را به این صورت در آورده است که  ما برنده انتخابات نباشیم. تیم اصلاحات این شکایت را دارد که اگر چنانچه رای ها بدرستی حساب می شد و یا اگر بدرستی به شکایتها رسیده گی صورت بگیرد بدون شک تیم بالای پنجاه درصد را در همین دور اول بدست آورده است. ولی حالا عمدا چنین کاری صورت گرفته و نیم میلیون رای ما ازبین رفته است و نیم میلیون را  به سود اشرف غنی رای سازی شده است.

تیم تحول و تداوم استدلالی دیگری در شکایتهای شان دارد  آنها هرگز نمی گویند که ما برنده انتخاابات دور اول هستیم شکایت شان این است که  تیم اصلاحات تقلب کرده و کمیسیون هم فاصله رای ما را با تیم اصلاحات زیاد کرده است. مقامات تیم تحول استدلال دارند که اگر رای ها بدرستی حساب می شد فاصله بین دو تیم از آنچه که هست خیلی کم ترمی شد. حالا تیم اشرف غنی مدعی است که انتخابات قطعا به دور دوم می رود و ما در دور دوم برنده انتخابات هستیم. این ها منظومه ای از فهرست شکایات نامزدان علیه کمیسیون مستقل انتخابات می باشد.

خبرنگار آریانا : شکایات از سوی هردو تیم در کمیسیون سمع شکایات درج شده است. ولی هردو تیم به نتایج متفاوتی دست یافته اند تیم اصلاحات مدعی پیروزی انتخابات در دور اول بوده است اما تیم تحول مدعی پیروزی نیست و لی شکایت شان از ایجاد فاصله است و دیگر اینکه انتخابات حتما به دور دوم می رود حال می پردازیم به  دیگر شکایات طرح شده در کمیسیون سمع شکایات.

محمد ناطقی : بله شکایات دیگری هم درج کمیسیون سمع شکایات شده است و آن شکایات را می توان به این صورت دسته بندی کرد

 

همان گونه که اشاره کردم شکایت تا این مرحله از چندین بعد و زاویه طرح شده است موارد شکایت از کمیسیون مستقل انتخابات را شرح دادم اما موارد و مثالهای شکایت از نامزدان و کمیسیون سمع شکایات و دیگرعوامل دخیل در انتخابات به انواع دیگری طرح شده است . ادامه دارد.......

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد