نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

داکتر عبدالله عبدالله به قدرت نزدیک می شود

داکتر عبدالله عبدالله به قدرت نزدیک می شود


این مطلب را نشریه فارین پالیسی نوشته است. روزنامه های غربی به صورت گسترده ای به رویداد های دیروز پرداخته است اکثر نشریات غربی رویداد حمایت داکتر زلمی رسول از تیم اصلاحات و همگرایی را تعبیر نزدیک شدن داکتر عبدالله به قدرت کرده اند. انتخابات 93 به مراحل حساسی رسیده است. هنوز دور دوم معلوم نیست ضوابط انتخاباتی و قانون دور دوم را تصریح کرده است. دیروز داکتر عبدالله عبدالله در مراسم پشتیبانی تیم " اعتدال برابری و سازندگی" از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکترعبدالله، اظهار داشت که صحبت از دور دوم انتخابات پیش ازوقت است. این حرف در ذات خود درست است. هنوز دور اول انتخابات معلوم نیست دیروز کمیسیون سمع شکایات از گسترده گی شکایات و پیچیده گی آن خبرداد و اینکه امکان دارد نتیجه انتخابات در زمان و موقع خود اعلام نشود، خبرداد. رویداد دیروز هتل کانتیننتال به لحاظ  سیاسی  و تبلیغاتی به نفع تیم اصلاحات و همگرایی تمام شد و تبعات روانی آن در سطح مردم قابل لمس و درک است. امروز همه روزنامه غربی رویداد دیروز را بسیار با اهمیت توصیف کرد.تحلیلگران غربی می گویند: داکتر زلمی رسول نامزد پیشتاز که در جایگاه سوم قرارگرفته بود، از تیم اصلاحات و همگرایی رسما حمایت شان را اعلام داشت. رسانه های غربی پس از انضمام تیم اعتدال ، برابری و سازندگی، چانس پیروز داکتر عبدالله را قریب الوقوع دانیست. نشریه فارین پالیسی می نویسد: که داکتر عبدالله عبدالله به قدرت نزدیک شده است.

در انتخابات 93 رویدادهای جالبی را داشته ایم. تا بحال تیم اصلاحات و همگرایی موفق شد که در مذاکرات و دپلماسی گامهای بلندی را بردارد. گل آقا شیرزوی رهبر تیم صلح و سازندگی چند روز پیش حمایت خود را ازتیم اصلاحات و همگرایی اعلام داشت و دیروز داکتر زلمی رسول پیشتیبانی خود را از تیم داکتر عبدالله اعلام داشت فردا گفته می شود که پرفیسور سیاف از تیم اصلاحات و همگرایی حمایت و پشتیبانی خود را می دارد با این وصف تیم داکتر اشرف غنی در شرایط سختی قرار می گیرد. تحلیلگران غربی می گویند رویداد دیروز می تواند عامل فشاری باشد به اشرف غنی که با تیم اصلاحات و همگرایی ، کنار بیاید و انتخابات به دور بعدی نرود. با این مقدمه دراین خط مقاله، رویداد های حرکتها وحمایتهای نامزدان را مورد بررسی قرار می دهیم:

الف – تاثیرات سیاسی، روانی و ملی حمایت نامزدان از یک دیگر:

مردم افغانستان و زندگی آن کاملا گره خورده است به اعلام نتیجه انتخابات 93 نظر سنجی عمومی نشان می دهد که مردم از رفتن به دور دوم انتخابات چندان رغبتی از خود نشان نمی دهند البته از باب ناگزیری و حکم قانون مردم در سطح پاین تری به انتخابات شرکت می کنند و چاره جز آن نیست. انتخابات را اگر مهندسی نماید و به دور دوم ببرد دراین صورت رفتن مردم به پای صندوقهای رای الزامی است ولی امکان دارد آن شور و شوقی که دور اول داشت را نداشته باشد. تهدیدات امنیتی بشتری در دور دوم را داریم. طالبان اعلام داشته اند که جنگ بهاری شان را آغاز کرده اند. اعلام درحدود بلوف و تبلیغات باز هم تاثیرات خودرا می تواند داشته باشد.جامعه جهانی و تمویل کنند گان انتخابات 93 علیرغم تفاوت دیدگاه شان، با زهم علاقمند پایان انتخابات در همین دور اول هستند. موضع گیریهای کشورهای اروپایی کمی متفاوت از سیاست های آمریکا دیده می شود. خوب این برمی گردد به همان نهادینه شدن انتخابات و ارزشهای انتخاباتی در کشورهای اروپایی. معیار صد درصدی رای مردم ارزشهای زیادی در غرب دارد ولی گفته باشیم که اینجا افغانستان است معیار صد درصدی رای مردم رعایت وحرمت گذاشته نمی شود. انتخابات در افغانستان صورت گرفت مردم رای دادند اما مهم ترازرای مردم شمارش رای می باشد به این معنی که رای مردم را کی می شمارد.

این همه شکایت برمی گردد به کسانیکه رای مردم را شمارش کرده اند و نه به مردمی که رای داده اند. همان گونه که داکترعبدالله در مراسم دیروز اعلام داشت صحبت از دور دوم پیش از وقت است ولی تیم تداوم و تحول، به صورت قاطع از دور دوم حرف می زند منطق آنها نه  حکم قانون بلکه محاسبات خود ساخته شان هست. دو نوع محاسبه جریان دارد یکی  اینکه بگذاریم نتیجه انتخابات را کمیسیونها بررسی و اعلام نماید و خواست اصلی و محوری اصل عدالت و شفافیت انتخابات است. نوع دوم هم این است که انتخابات 93 دور اول ندارد انتخابات به دور دوم رفت. حرکت ها و حمایت های انضمامی این گونه تعبیرشده است که انتخابات به دور دوم می رود. آقای زلمی رسول می گفت: چه انتخابات به دور دوم برود و یا نرود، درهرحال ما تصمیم گرفته ایم که به خاطر وحدت ملی و مرام مشترک مان یک جا کار نماییم.داکترعبدالله عبدالله در مراسم حمایت آقای زلمی رسول گفت: ما هم دیگر را می شناسیم و سالها با هم کار کرده ایم ما اهداف مشترک داریم و ما در واقع یک تیم هستیم. آقای داکتر رسول هم تاکید داشت که من از داکتر عبدالله تشکر می کنم که برنامه های ما را قبول کرده است و ما ازاین جهت خرسند هستیم و از ایشان تشکر می کنیم. برنامه که داکتر زلمی رسول روی آن تاکید دارد مساله نهاد شورای در تصمیم گیری دولتی است. پشتیبانی داکتر زلمی رسول ازنامزدان پیشتاز انتخاباتی، تاثیرات روانی ، تبلیغاتی و مردمی خودرا دارد. امروز روزنامه های داخلی حمایت آقای رسول را گامی مهمی در جهت وحدت ملی دانسته است.

پیامد حمایت تیم اعتدال، برابری و سازندگی، داکتر عبدالله را به قدرت نزدیک کرده امریکه رسانه های غربی به آن اشاره کرده است. این حرکت انضمامی و حمایتی،  وحدت ملی را تقویت و از رفتن انتخابات به دور دوم احتمالا جلو گیری می کند. برداشت تحلیلگران غربی این است که این کار ممکن است داکتر اشرف غنی را وادار نماید که وارد گفتگو با تیم اصلاحات و همگرایی شود بدون شک حمایت تیم های پیشتاز از تیم اصلاحات و همگرایی، چانس پیروزی عبدالله را بالا می برد که برده است. درکناراین مساله آمدن داکتر زلمی رسول، دیدگاها و بحث های دیگری را نیزطرح کرده است و آن این است که نقش رییس جمهورکرزی دراین میان چیست؟

ب – آیا این منطق درست است که داکتر زلمی رسول نامزد مورد حمایت رییس جمهور درانتخابات 93 بوده است؟

ظن غالب با مستندات و اظهارات رییس جمهورکرزی این بود که داکتر زلمی رسول نامزد مورد حمایت ایشان بوده است. درنشست شانگ های این رییس جمهور بود که به آقای پوتین گفت آقای داکتر رسول نامزد ریاست جمهوری آینده افغانستان می باشد. اقدام دیگری رییس جمهور، مقاومت و مخالفت وی  با جرگه قندهاری این گونه تعبیرشد که رییس جمهور به نفع زلمی رسول کار کرده است. این مساله هم باعث تقویت این حرف شد که رییس جمهور از نامزدی برادرش حمایت نکرد و حتا وی را تشویق کرد که به تیم زلمی رسول بی پیوندد و اینکه قیوم برادر رییس جمهور به نفع زلمی رسول علیرغم فیصله ریش سفیدان قندهاری، کنار رفت را نیز دلیل برحمایت رییس جمهوراز نامزدی زلمی رسول دانسته است. امروز آقای ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور دراین مورد گفت که رییس جمهور مشوق برادرش بود و دلیل  آن هم این بود که گفته نشود که رییس جمهورازفامیل و برادر خود حمایت می کند.این همان حرفی هست که رییس جمهور وی را وادار کرده است که به نفع زلمی رسول  کنار برود.سخنگو با بیان خود مصادره به مطلوب داشت. آقای فیضی در مورد حمایت زلمی رسول از تیم اصلاحات و همگرایی اظهار داشت که رییس جمهور از تصمیم آقای رسول اطلاعی نداشت وی خودش این کار را کرده و رییس جمهور در جریان نبوده است و رییس جمهوراز هیچ نامزدی حمایت نمی کند.

تحلیلگران افغانی و خارجی متقاعد نشده اند که زلمی رسول مورد حمایت رییس جمهور نبوده است. آنها می گویند: که نامزد مورد نظر رییس جمهور با همان استدلالهای که اشاره شد، مورد حمایت رییس جمهور بود حال این پرسش مطرح می شود که چرا نامزد مورد حمایت رییس جمهور درمرحله سوم قرار گرفت. آقای رسول دیروز می گفت: یک میلیون رای در انتخابات 93 را داشته است. البته یازده درصد آرای چیزی در حدود هفصد هزار رای و چیزی بشتر از آن را نشان می دهد. صاحب نظران انتخابات 93 درمورد همه نامزدان تحلیلها و دید گاهای دارند درمورد زلمی رسول گفته اند که ایشان نامزد رییس جمهور بود ولی میزان رای ایشان همان یازده درصدی بوده است و نمی شد آن را تغییر داد. خوب آقای رسول رقبای بسیار قوی درحوزه های رای گیری داشت یک بخش از اراء را اشرف غنی گرفت و یک بخش دیگر اراء راسایر نامزدان از حوزه های رای داکتر رسول گرفتند. معاونان شان خانم سرابی و آقای احمد ضیا مسعود هم مقدار نفوذی که داشت برای زلمی رسول رای جمع کردند و نمی شد بشتر از آن را تهیه کرد. رای داکتر رسول همان یازده درصدی بوده است که اعلام شد.البته بحث جعل و تقلب و چالشهای که کمیسیون داشته سری جای خودش. اینکه آقای رسول به یک میلیون رای اشاره دارد یعنی اینکه ایشان هم به کارکرد کمیسیون اعتراض دارد.

نکته دوم هم شبکه آقای امر خیل رییس دارالانشاء در کمیسیون مستقل انتخابات است. اینکه گفته می شود نیم میلیون رای داکترعبدالله گم شده است و نیم میلیون رای برای آقای اشرف غنی ، ساخته شده است به گفته یک تحلیلگر که آراء عبدالله  به نفع رقیبش غنی سازی شده است، ناشی می شود از کار کرد شبکه آقای امر خیل. آقای امر خیل به نفع هرکسی که کار کرده باشد ولی به نفع آقای رسول کاری نکرده است با اینکه آقای امرخیل کمیشنر انتصابی است و لی کارهایش به نفع نامزد مورد حمایت رییس جمهور نبوده است. آقای امر خیل درشرایطی سختی قرار گرفته است و با ید به همه شکایات و پیچیده گیهای کارهایش پاسخ دهد. عمده ترین شکایت از کمیسیون مستقل انتخابات شده است و گفته می شود که مرد کلیدی و همه کاره آقای امرخیل می باشد که هست. با این دو منطق و محاسبه مردمی و شبکه امرخیل، است که آقای زلمی رسول درجایگاه سوم قرار می گیرد البته که این جایگاه خود ارزش والایی دارد و باید از مردم تشکر و آن را به دیده قدر نگریست کاریکه آقای داکترزلمی رسول آن را دیروز انجام داد و ازمردمی که برایش رای داده است، ستایش فروانی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد