نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

کلی گویی ممنوع یک کمیسیون با دو نام

کلی گویی ممنوع یک کمیسیون با دو نام

دیروز بخش آی تی و فنی ستاد انتخاباتی تیم اصلاحات و همگرایی، مستند سازی بسیار گسترده ای را ازبی نظمی در سیستم شمارش کمیسیون مستقل انتخابات را، با رسانه های جمعی درمیان گذاشت. آقای مراد مسوول نظارت ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله، استراتژی تو ضیحات را برپایه قاعده ای گذاشت که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از برگزاری انتخابات درمورد خدشه ناپذیری سیستم به مردم اطلاع رسانی کرده بود. در کنفرانس دیروز ابتداء سخنان مسوول بخش آی تی کمیسیون مستقل انتخابات، پخش گردید وی دراین گزارش مدعی بود که سیستم به گونه ای طراحی شده که هرگز خطا و جعل را نمی پذیرد. هفت مرحله برای وارد کردن آراء در سیستم شمارش، طراحی شده وی ادعا کرد که به هیچ وجه امکان ندارد که رای تقلبی وارد سیستم شمارش شود. آقای ستارمراد با پخش این قطعه از سخنان مسوول آی تی کمیسیون مستقل انتخابات، وارد کارکرد های کارکمیسیون گردید. ظاهرا اولین کاری که بخش فنی ونظارتی ستاد انتخابات تیم اصلاحات و همگرایی کرده این است که تمامی بیست یک هزار برگه رای دهی را از سایت کمیسیون مستقل انتخابات بیرون کشیده است. کاری بسیار سخت وطاقت فرسایی بوده که انجام داده است و سپس گروه فنی و نظارتی اوراق را مقایسه و تحلیل کرده و آنگاه به تخلفات و تقلبات گسترده ای دست یافته است حاصل این کار این بوده است که چیزی درحدود نهصد هزاررای زیر سوال رفته است آقای مرا د می گفت: از این نهصد هزار رای بالای چهارصد شصت هزار رای مربوط به داکتر عبدالله است که گم شده است و ما بقی هم آرای هست که به سود آقای داکتر غنی ساخته شده است.

گروه فنی شیوه کارشان موردی و جزیی است آنها نمونه های زیادی را ازمنبع خود کمیسیون نشان داد که به وضوح جعل و تقلب صورت گرفته است. من دراین کنفرانس بودم ابتدا ما جدول عددی را دیدیم. جدول عددی کاغذ سفیدی است که نام هرولایت و نامزدان نوشته شده است و سپس جلو نام هرنامزد میزان رای که به آن نامزد ریخته شده است را می بینیم به عنوان مثال ولایت بامیان و نامزدان را می بینید و سپس آرای مردم جلو نام نامزدان نوشته شده است را در نمایش اسلاید مشاهده می کنیم. مسوول نظارت توضیح می داد حال این جدولهای عددی را با اصل سند و برگه رای دهی همان ولایت را مقایسه و محاسبه کرده دراین مقایسه و محاسبه، تفاوت آشکاری بین جدولهای عددی و اصل برگه ها و فورمه های نتیجه گیری را می بینیم. اولین سوالی که از کمیسیون پرسیده شد و آن این بود که چه گونه سیستم پیشرفته کمیسیون این گونه اشتباهات را قبول کرده است؟. این تفاوت و تناقض آماری به وضوح دیده می شود.

 موارد دیگری نیز نشان داده شد که آمار و ارقام وارد شده در سیستم شمارش با ارقام و برگه های ناظرین هم خوانی ندارد یعنی اینکه برگه های وارد شده درسیستم خط خورده گی دارد ارقام به نفع نامزدانی بالا و پایین رفته است. یک بخش از نمونه ها برمی گشت به برگه های که اصلا فاقد مهر و امضای بود. آقای مراد توضیح می داد این گونه برگه های بدون مهر و امضا به صدها برگه می رسد ودرکل بالای هزار پانصد محل برگه های تقلبی را شاهد هستیم که وارد سیستم شده است. در برگه های بدون مهر و امضای مسوولین آرای زیادی به نفع آقای اشرف غنی ریخته شده است والبته که نام دیگران هم هست ولی کار را بگونه ای سازماندهی کرده که در جمع بندی آراء، بشترین رای به نامزد مورد نظر، ساخته و ریخته شده است.

آقای مراد درموارد دیگر به جزییاتی پرداخت که نشان می داد که برگه های وارد سیستم شمارش شده است که غیرمعیاری هست به این معنا که برگه های منتشرشده دربیست یک هزار محل درسراسرافغانستان متحدالمال هست اما در سایت کمیسیون مستقل انتخابات برگه های نتیجه ای نشان داده شد که غیرمعیاری و با رنگهای مختلف می باشد. دراین کنفرانس کارشناسی و فنی نشان داده شد که از برگه های شوراهای ولایتی در ریاست جمهوری استفاده شده است. این نمونه های گرفته شده از سایت کمیسیون تردیدی باقی نمی گذاشت که سیستم کمیسیون مستقل انتخابات ظرفیت پذیرش هرگونه رای را دارد وآن فلترهای هفت مرحله ای که مانع ورود آرای تقلبی و ساختگی می شد، دیگر بی معنا وشعار بیش نبوده است کمیسیون مستقل انتخابات با شعارهای ازاین دست که سیستم نفوذ ناپذیراست را به چشم مردم خاک زده است. آقای معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات دریک گفتگوی رسانه ای می گفت: مامورین برگه های نتیجه را به گونه درسایت کمیسیون چیده است که هرکسی قادر به کشف خلاف آن نیست این حرف کاملا درست است کار گروه فنی و مسلکی تیم اصلاحات و همگرایی، کاراصحاب فن ودانش است و هرکسی قادر به این دسته بندی و جمع بندی نیست.

توجیهات کلی و ناموجه مقامات کمیسیون مستقل انتخابات

آقای مراد می گفت: هدف ازاین کارفنی این است که به مردم و به مقامات کمیسیون گفته شود که ما غافل از رای مردم خود نستیم و از رای مردم خود حفاظت و دفاع می کنیم. و دیگراینکه به مردم نشان داده شود که کار کمیسیون فاقد دقت و کارایی است و مامورین دست به خلاف کاریهای گسترده ای زده اند. اما واکنش مقامات کمیسیون دراین مورد چه بوده است آنها گفته اند که ما قناعت تیم اصلاحات و همگرایی را می گیریم سیستم ما اعتبارلازم علمی را دارد. این همان حرفی است که پیش از برگزاری انتخابات به مردم گفته شده بود که سیستم به گونه جعل ناپذیر و تقلب ناپذیر، طراحی شده است و چندین شرکت خارجی ازآن نظارت می کند اینکه ادعا شود که سیستم دقت لازم را دارد، این همان شعارکلی است که به هیچ وجه رفع مشکل نمی کند. امروز روزنامه های کشور با شنیدن اظهارات و واکنش مقامات کمیسیون این گونه نوشتن که در برابراسناد جزیی و مستند که تیم اصلاحات و همگرایی ازسایت خود کمیسیون استخراخ و درمعرض افکار عمومی گذاشته است، جواب کلی و یا کلی گویی درد را درمان نمی کند. کمیسیون موظف است به صورت موردی و جزیی اشتباهات خود را جواب دهد و اینکه سیستم معتبرچرا چنین آرای و اسناد ساختگی ودست کاری شده را قبول کرده است؟. پاسخ دادن به موارد جزیی و اسناد خود کمیسیون کارسختی هست و کسی نمی تواند این گونه اشباهات عمدی و سازمان یافته را توجیه نماید و به همین خاطراست که مقامات کمیسیون مستقل انتخابات کلی گویی راه انداخته است اینکه آقای نورسخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است ما قناعت تیم اصلاحات و همگرایی را می گیریم را هم نباید جدی گرفت.

 تیم اصلاحات خواهان برگرداندن آرای شان می باشد و خواهان نابود کردن آرای تقلبی و جعلی است. اوراق و اسناد که به صورت غیرقانون وارد سیستم شمارش شده است را باید بردارد این ها کارهای است که مقامات کمیسیون قادر به انجام آن نیست و اگر چنانچه اشتباهات شان را به پذیرند و اوراق تقلبی را بردارند دراین صورت دیگر بحثی نیست و تیم اصلاحات و همگرایی برنده انتخابات می باشد.

کمیسیون سمع شکایات به همه این تخلفات دست رسی کامل دارد و همه اسناد ازسوی ستاد انتخاباتی داکترعبدالله دراختیارکمیسیون سمع شکایات گذاشته شده است. مقامات کمیسیون سمع شکایات امروز کارهای شان را تمام کرده اند و قراراست که فیصله های شان را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات بگذارد. آقای محسنی سخنگوی کمیسیون به گونه ای مسایل را طرح کرد که شکایات بسیار گسترده و پیچیده است است و کمیسیون به همه شکایات رسیدگی کرده و بخش بزرگی از اراء را باطل کرده است. به هرصورت هنوز وضعیت معلوم نیست که کمیسیون چه کارهای را کرده و چه گونه آرای تقلبی را تفکیک کرده و به این همه شکایات رسیدگی کرده است و درنتیجه چه فیصله و حکمی را کرده است.

 گذشته ازحکم کمیسیون سمع شکایات، معلوم نیست که موضع کمیسیون مستقل انتخابات چه خواهد بود؟ و آیا اشکالات که مربوط به خود کمیسیون می شود را قبول دارد و یانه؟ این ها پرسشهای است که به زودی روشن خواهد شد فردا روز اعلام نتایج قطعی انتخابات ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات است اما معلوم می شود که مقامات کمیسیون قادر به اعلام نتایج نیست و اعلام به تاخیرمی افتد. به هرصورت مقامات کمیسیون نمی تواند وارد جزییات شود و به همین کلی گویی خود ادامه می دهد ولی این کلی گویی دردی را دوا نمی کند. جزییات افشای اسناد، پاسخهای انضمامی جزیی و موردی را می خواهد توجیهات و کلی گوییها هرگزچاره ساز نیست. اما از گفته های رییس کمیسیون سمع شکایات چنین استنباط می شود که به شکایات به آن صورت که طرح شده، رسیدگی نمی شود. ظاهرا این بارکمیسیون سمع شکایت تمام کارهای مستقل انتخابات تایید خواهد کرد. در مورد همان 525 محل دیدیم که کمیسیون سمع شکایات عین کارهای کمیسیون مستقل انتخابات را تایید کرد حقیقت مساله این است که ما یک کمیسیون داریم اما با دو نام کار می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد