نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دوکار متفاوت درکمیسیون انتخابات و هتل کانتیننتال گفتگوتلویزیون "یک" با محمد ناطقی دیپلمات وکارشناس مسایل سیاسی افغانستان

دوکار متفاوت درکمیسیون انتخابات و هتل کانتیننتال

گفتگوتلویزیون "یک" با محمد ناطقی دیپلمات وکارشناس مسایل سیاسی افغانستان

مجری: درحال حاضر دردو محل چه می گذرد؟ و حالا ادبیات تازه ای در تفتیش و ابطال آراء در کمیسیون انتخابات خلق شده است. " تفتیش ویژه آراء" این چنین گزارش شده است که شش هزار صندوق از هردو تیم در مسیرتفتیش ویژه قرارگرفته است. شما رییس هیئت تیم مذاکره کننده دسته انتخاباتی اصلاحات و همگرایی هستید در هتل چه می گذرد و چه موضوعات مورد بحث قرارگرفته است؟

محمد ناطقی: همان گونه که درجریان هستید درروزچهارشنبه این هفته پس ازگفتگوهای مفصل میان دو تیم، سرانجام این گونه توافق شد که دوتیم انتخاباتی هیئت های شان را برای گفتگو درمورد تدوین برنامه تفصیلی حکومت وحدت ملی معرفی نمایند. همان گونه که درجریان هستید پیش از این رهبران دو تیم داکترعبدالله عبدالله و داکتراشرف غنی احمدزی، موفق شدند که یک موافقت نامه مشترک را به امضا برسانند. گروه تماس درتدوین و ایجاد هماهنگی دراین خصوص کاری زیادی کرد. گروه تماس همان گروهی است که پس از توافقات سیاسی 21 سرطان 93 توسط رهبران دو تیم بوجود آمد. من از جانب  تیم اصلاحات و همگرایی و از تیم تحول و تداوم آقای سلام رحیمی اعضای اصلی گروه تماس معرفی شده اند. ما بعنوان گروه موفق شدیم شرایط گفتگوهای رهبران دو تیم را فراهم نماییم که این مذاکرات درسه نوبت صورت گرفت. درکناراین مساله با تلاش گروه تماس تیم های مذاکره کننده نیزبه گونه هماهنگ موفق شد که موافقتنامه های مشترک را تهیه نمایند یک مورد آن همان بود که درحضور رسانه ها توسط رهبران دو تیم به امضا رسید. حالا در هتل کانتیننتال همین موافقت نامه مشترک و توافقات سیاسی بیست یک سرطان، قانون اساسی مبنایی، تدوین برنامه ها تفصیلی حکومت وحدت ملی قرارگرفته است. البته این که درکمیسیون مستقل انتخابات و درمورد تفتیش و ابطال آراء چه می گذرد، همان اطلاعات را داریم که شما به آن اشاره کردید تفتیش خاص روی شش هزارصندوق قراراست که شروع شود از فردا قرارشده که برنامه ابطال نیز آغاز شود.

من البته می خواهم روی کارهای که درهتل کانتیننتال جریان دارد به صورت مفصل بحث نمایم یک بخش از رویدادها را رسانه ها نیز منتشرکرده است و کارهای  دیگری که درآنجا جریان دارد را برای تان توضیح می دهم. پیش ازشرح رویدادهای هتل باید عرض کنم که دو کار متفاوت در دو محل جریان دارد آنچه که درکمیسیون می گذرد درواقع بررسی و تفتیش رای شفاف مردم افغانستان است نتیجه بزرگترین تفتیش تاریخ انتخابات افغانستان درنهایت مطاف معرفی تیم های یک و دو انتخابات می باشد. آنها هستند که باید اعلام نمایند که برنده انتخابات کیست ؟ و تیم دوم کدام است. اما آنچه درکانتیننتال می گذرد بسیار متفاوت است از آنچه که درکمیسیون جریان دارد درکانتیننتال مباحث به گونه ای جریان دارد که هیچ ربطی به تیم اول و دوم ندارد ما بحث نمی کنیم که تیم اول کیست؟ و تیم دوم کی باید باشد؟ این ربطی به نشست کمیته وحدت ملی درکانتیننتال ندارد. ما درکانتیننتال روی این موضوع بحث داریم که چوکات و کادری را تهیه نماییم که با اعلام تیم اول و دوم انتخابات دیگر هیچ مشکلی نداشته باشیم. ما جایگاه دو تیم را تعیین می کنیم درکانتیننتال مشخص می شود که تیم اول چه وظایف و صلاحیتهای در حکومت وحدت ملی دارد و تیم دوم دارای چه مسوولیتهای درحکومت وحدت ملی می باشد.

حال با توضیح این مساله و اینکه در دو محل دو کار متفاوت صورت می گیرد، وارد این بحث می شویم که درهتل چه می گذرد؟ چه کارها شروع و درکجا رسیده است؟ همان گونه که اعلام شد ما یک نشست خبری داشتیم دراین نشست خبری ازهردو تیم چهل نفر به صورت مساوی شرکت داشتند. ریاست هیئت تیم تحول و تداوم را آقای حاج دین محمد به عهده داشت وریاست تیم مذاکره کننده دسته انتخاباتی اصلاحات را من به عهده داشتم. نشست مشترک به خوبی صورت گرفت و رسانه ها خبرآن را که بی نهایت مهم درانتخابات افغانستان است را درسراسردنیا منتشرکردند. پس از افتتاح مراسم، چهل نفررا درسه کمیسیون تقسیمات کردیم. هرکمیسیون روی یک موضوع مشخص کارشان را باید شروع می کرد و این کارشد ما پس ازگفتگوها سه موضوع را دراولویت قراردادیم و برای هریک ازاین موضوعات کمیسیونهای را موظف ساختیم که کارهای شان را روی موضوع انجام دهد و نتیجه آن را در پایان روز درجلسه عمومی ارایه و سپس نتیجه و جمع بندی آن به صورت رسمی در اختیار رهبران دوتیم قرار بگیرد.

مجری : موضوعا که درکانتیننتال بحث می شود چه موضوعاتی است و تا حالا چه پیشرفتهای صورت گرفته است؟

محمد ناطقی: درست همان گونه که اشاره کردیم ما سه موضوع برای بحث را دراولویت قراردادیم البته باید گفته باشم این موضوعات قبلا توسط دارالانشاء ده نفری در هتل کابل استارتهیه شده بود. دارالانشاء به  صورت مساوی مرکب ازده نفر می باشد. ما دردارالانشاء سه موضوع را از میان موضوعات زیادی به عنوان مهم ترین مسایل مورد بحث انتخاب کردیم و درحال حاضر همین موضوعات مورد بحث درکمیسیونها می باشد:

1 – موضوع اول تعریف حکومت وحدت ملی اهداف، ماموریتها و.. است برای بررسی و رسیدن به یک تعریف مورد توافق دو طرف براساس مبانی که دراختیار است ما باید بحث نماییم. گزارشهای که از "کمیسیون تعریف حکومت وحدت ملی "ارایه شده نشان می دهد که آنها از میان آن همه تعاریف متشتت به دو تعریف مشخص دست یافته است. حکومت وحدت ملی به حکومتی گفته می شود که براساس ضرورت و شرایط دشوارافغانستان با شرکت دوتیم انتخاباتی براساس توافقات سیاسی 21 سرطان وموافقتنامه مشترک و قانون اساسی، تشکیل می شود. می دانیم که درتوافقات سیاسی میان دو تیم اشاراتی به پست اجرایی و تعیین مقامات کلیدی براساس تساوی و نمایندگی عادلانه درتمام سطوح حکومتی شده است. این برداشت و تعریف مورد تایید تیم اصلاحات وهمگرایی است. تعریف دیگر هم این است که حکومت وحدت ملی به حکومتی گفته می شود که شامل هردو تیم انتخاباتی می شود. تشکیل آن براساس مشارکت نخبگان همه اقوام صورت می گیرد و مبنایی آن همان موافقت نامه مشترک سه فقره ای و قانون اساسی می باشد. البته می دانیم که میان دو تعریف حساسیتها و بارکیهای زیادی است که در بادی امر قابل درک نیست ولی درعمق قضیه که برویم تفاوت های زیادی مورد بحث باید باشد بحث آن همان گونه که اشاره کردم ادامه دارد.

2 – موضوع دوم قابل بحث که کمیته دوم روی آن کار می کند اختصاص دارد به برنامه های ملی دوتیم اصلاحات و تحول. هدف این است که برنامه های دوتیم برای حکومت وحدت ملی تلفیق شود و برنامه های ملی حکومت وحدت ملی دربرگرنده هردو تیم باید باشد. کمیته تدوین برنامه ملی اصلاحات و تحول کمی گسترده ولی بدون چالش به پیش می رود فکر می کنم که هردو تیم در ارایه برنامه ها چندان تفاوتی ندارد تنها ممکن است درمورد تقدم و تاخر اولویتهای آن بحث صورت بگیرد ولی عرضه برنامه ملی میان دو تیم چندان مشکلی ندارد. گزارش کاردرمورد کمیته دوم نیز مثبت و توام با پیشرفتهای زیادی نشان داده شده است.

3 – موضوع سوم که یک کمیته روی آن کار می کند، مساله ساختار حکومت وحدت ملی است. این مساله با دشواریهای زیادی روبرو می باشد تیم تحول اصولا برای ساختار حکومت وحدت ملی و سمت اجرایی که درتوافقات سیاسی و اعلامیه مشترک آمده، فرصت خواست که روی آن باید تیم شان کار نماید به همین دلیل کمیته سوم جز یک نشست در روزسه شنبه این هفته، دیگر نشستی نداشت درحالیکه دو کمیته دیگر درمورد موضوعات قابل بحث شان سه نشست اساسی داشته است. ساختار حکومت وحدت ملی شامل موضوعات چون سمت اجرایی، لویه جرگه ، تعیین مقامات کلیدی و بلند رتبه، صلاحتیهای مقام اجرایی، ایجاد مقام اپوزیسیون ونسبت وی با حکومت وحدت ملی از جمله موضوعات است که بحث قابل مناقشه ای زیادی دارد. درمورد مبنای ساختارحکومت وحدت ملی هم تفاوت نظراست تیم اصلاحات سه مبنا، قانون  اساسی ، توافقات سیاسی 21 سرطان 93 و موافقت نامه مشترک سه فقره ای را گرفته است اما تیم تحول بشترروی دو مبنا تکیه دارد یکی قانون اساسی و دیگری اعلامیه مشترک. یکی ازبحثهای بسیار مهم مساله " تساوی" است. یعنی اینکه گفته شده تعیینات مقامات کلیدی و نمایندگیهای عادلانه با مشوره رییس جمهور و رهبراپوزیسیون به صورت مساویانه و با نمایندگی عادلانه انجام می شود. و....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد